BMW očakávane rozširuje svoje portfólio o ďalší, úplne nový model. Do nového, športového radu 4 pribúda štvordverové kupé Gran Coupe a ja vám prinášam kompletné informácie.
BMW očakávane rozširuje svoje portfólio o ďalší, úplne nový model. Do nového, športového radu 4 pribúda štvordverové kupé Gran Coupe a ja vám prinášam kompletné informácie.
Minulý rok nemecká automobilka BMW oznámila, že premenuje, lepšie povedané prečísluje, svoje modelové portfólio. Stalo sa tak s príchodom kupé a neskôr aj kabrioletu strednej triedy, ktoré už neniesli číslo 3 ale 4. Najviac nejasností a nespokojnosti však nastalo, keď sme si uvedomili, že legendárne, špičkové kupé M3 sa už vlastne nebude volať M3 ale M4. A dnes už poznáme hlavný dôvod, prečo BMW oddelilo klasické sedany a kombíky od športovo založených vozidiel tejto triedy. Ako prémiová značka avizovala v minulosti, do budúcna chystala priniesť úplne nové kategórie vozidiel, preto bolo treba trochu poupratovať názvy, aby sme sa zorientovali (rovnako ako v prípade Audi A4/A5).
A tu je dôkaz. K zaužívaným verziám v strednej triede (sedan, kombi, kupé a kabriolet) sa medzičasom pridala rodinne založená verzia Gran Turismo a teraz je to pre zmenu štvordverové kupé, Gran Coupe. Ak by všetky tieto modely niesli označenie 3, rozoznať, zaradiť a nájsť rozdiely medzi jednotlivými verziami by bolo obtiažne pre každého normálneho záujemcu. Takto to je "pekne" po poriadku, i keď... Klasicky prevedenia sedan, kombi a "veľké" Gran Turismo tvoria rad 3. Naopak športovo založené verzie kupé, kabriolet a najnovšie štvordverové kupé Gran Coupe tvoria rad 4. BMW tak vypĺňa všetky možné špáry v tejto veľkostnej kategórii a zákazníkom ponúka naozaj širokú škálu výberu a využitia.
BMW 4 Gran Coupe sme evidovali ako ho testujú už minulý rok, preto nie je žiadnym prekvapením. Aby som povedal pravdu, prekvapením nie je v podstate nič, i keď sa jedná o úplne nový model. Dôvod je prostý. Rad 3 a aj od neho odvodená 4-ka, je na svete už nejaký ten piatok, preto nás po dizajnovej stránke mohlo prekvapiť len máločo. A Nemci sa absolútne neunúvali zmeniť aspoň to málo, preto sa jednoducho pozeráme na BMW radu 6 Gran Coupe, ktoré bolo prezlečené do menšieho, starého-známeho trojkového (štvorkového) kabátu. Pri pohľade spredu preto len málokto zisti, či sa jedná o klasický sedan, Gran Turismo či Gran Coupe, ani premenovanie teda výrazne nepomohlo, možno práve naopak.
Exteriér nemusím teda bližšie predstavovať. Predné a zadné partie sú prakticky zhodné s ostatnými modelmi. Najväčší rozdiel je vidno z profilu, kde si môžeme všimnúť nižší profil strechy, ktorý v porovnaní so sedanom klesol o citeľných 40 mm. GC je zároveň o 14 mm dlhšie a 14 širšie než spomínaný trojkový sedan, ku ktorému ma najbližšie. Línia okien vychádza práve z väčšieho modelu 6 Gran Coupe, od ktorého sa model inšpiroval. Evidujeme tak športovejší vzhľad, čo potvrdzujú aj bezrámové okná. Celkovo sa však klasická 3-ková verzia a Gran Coupe líši len minimálne, čo však v prípade radu 5 a 6 Gran Coupe nie je zďaleka pravda. Zachovaný v tomto prípade ostal aj rázvor (2810 mm), či všetky dizajnové detaily, vrátane vetracích otvorov za prednými kolesami, ako je to v prípade celého radu 4. Oproti trojkovému sedanu je približne o 100 kg ťažšie. Opäť bude na výber z elegantného prevedenia (dolné fotky) a športového paketu (horné fotky). Podľa môjho názoru je 4 Gran Coupe po dizajnovej stránke tou najvyváženejšiu a najkrajšou variantou. Zároveň bude aj tou najdrahšou, príplatok sa bude pohybovať na úrovni 6-tisíc €.
Čo sa motorizácii týka, rovnako nemôžeme čakať žiadne prekvapenie, nakoľko budú v podstate zhodné. Základom je verzia 420i s výkonom 135 kW. Rovnaký, benzínový turbodúchadlom preplňovaný dvojlitrový štvorvalec sa nachádza aj v 428i, kde bude disponovať výkonom 180 kW. Trojlitrový šesťvalec 435i poskytne výkon 225 kW a 400 N.m. Naftový štvorvalec nájdeme v 418d s výkonom 105 kW a 320 kW ale aj v 420d kde disponuje výkonom až 135 kW a 380 N.m. Ostatné motory budú rovnako prebrané z ostatných prevedení, pričom nebude chýbať ani pohon všetkých kolies xDrive. Na výber je šesťstupňový manuál alebo až osemstupňový automat Steptronic, ktorý v športovom prevedení obsahuje aj pádla pod volantom. Na výber je okrem módov Comfort, Sport a Sport+ aj režim Eco Pro.
Interiér je rovnako zhodný so zvyškom ponuky. Rozdiel nastáva však pre zadných pasažierov, kde sa pohodlne odvezú viac-menej len dve osoby, i keď aj v strede sa nachádza klasické sedadlo a nie plastová výplň s držiakmi. Tým, že sa znížila strecha, ako aj jej sklon vzadu, určite sa to odzrkadlí aj pre zadných cestujúcich v zníženom priestore nad hlavami. Zadné sedadlá sú rozdelene teda v pomere 40:20:40, pričom za nimi sa nachádza priestor s veľkosťou 480 litrov, respektíve 1300 litrov v prípade, že zadné sedadlá zložíme. Veko batožinového priestoru sa otvára aj so zadným oknom, pričom zaujímavosťou je aj to, že vzadu paradoxne chýba výsuvný spojler, ktorý sme prvýkrát videli vo verzii 3 Gran Turismo. Novinka sa predstaví na blížiacom sa autosalóne v Ženeve.
Ktorému BMW strednej triedy by si dal prednosť ty, sedan, kombi, kupé, kabriolet, Gran Turismo či toto Gran Coupe? Ja som za triedu C od Mercedesu.