Nie je to tak ľahké, ako to vyzerá.
Vďaka kampani spoločnosti Heineken, Za hviezdou sa ukrýva viac, prebehli v lete v šiestich slovenských podnikoch amatérske súťaže v správnom čapovaní piva. Prítomní hostia si mohli načapovať svoj vlastný pohár piva Heineken ako naozajstní profesionáli a tí najšikovnejší vyhrávali zaujímavé ceny.
Ak si myslíte, že na správne podávanie piva stačí podložiť pohár pod otvorený „kohútik“ a zlatistý mok načapovať po rysku, mýlite sa. Načapovať pivo tak, aby chutilo, je totiž umenie. A barmani, šikovní na výčape, sú najvzácnejším obchodným artiklom každého dobrého pubu.
V šiestich slovenských podnikoch si v rámci akcie Zahviezdi pri čapovaní piva Heineken mohli vyskúšať správnu techniku čapovania aj bežní hostia. Každý dostal šancu - jeden pohár do ruky na jeho správne naplnenie. Na ideálnu techniku, či skôr rituálu čapovania dohliadal Martin „Melo“ Meliš, expert v rituáli čapovania Heineken Star Serve. A čo si kto načapoval, to si potom mohol aj vypiť.
Akcia Zahviezdi pri čapovaní piva Heineken odštartovala v Enjoy clube v Žiline, kde sa asi stovka hostí tlačila pred barom a sledovala skoro päťdesiat odvážnych súťažiacich čakajúcich na svoj čas pri pípe. Ďalšie desiatky hostí sa do súťaže zapojili v popradskom Subway bare, martinskom Lyra cafe, košickom Retre, popradskom clube Aquabelly a košickom Garibaldi´s. Výkony boli rôzne. Najlepší, ktorým sa podarilo načapovať svoje pivko presne podľa rituálu Heineken Star Serve, získali poukaz na konzumáciu v hodnote 50 eur v danom bare. Väčšina ho využila okamžite na oslavu víťazstva, čo vždy ocenila celá partia podporujúca svojho súťažiaceho.
Za druhé miesto dostali šikovní odvážlivci 10 pív a tretí v poradí dostali na stôl tri pivá na účet podniku. O výbornú náladu sa staral aj samotný Martin „Melo“ Meliš, ktorý počas nej rozprával o svojom vzťahu k čapovaniu a jeho správnej technike tak pútavo, že sa v tej chvíli chceli stať majstrami v čapovaní snáď všetci prítomní. Melo, ako mu hovoria kolegovia a fanúšikovia, je jediným Slovákom v svetovej barmanskej elite, ktorý má právo nosiť titul „Heineken draught master“ (majster čapovania). Svojmu umeniu sa učil v Amsterdame a dnes svoje skúsenosti odovzdáva ďalej.
Rituál Heineken Star Serve - 5 krokov k dokonalosti
Skontrolujte svojho barmana, či pre vás čapuje to najlepšie pivo. Vďaka piatim základným krokom rituálu čapovania piva Heineken, získa zlatý mok tú správnu chuť a atmosféru, ktorú si vychutnáte pri je popíjaní. Každý správny barman čapujúci pivo Heineken spraví nasledovné:
1. Opláchne pohár, aby bol čistý a chladný
2. Načapuje pod 45 stupňovým uhlom pre plnú, pôsobivú penu
3. Zotrie vrchnú časť peny pod 45 stupňovým uhlom
4. Skontroluje, či je pena na výšku dvoch prstov a nechá pivo usadiť
5. Podáva pivo na podpivníku, s úsmevom na perách
Heineken hľadá barmanskú hviezdu čapovania
Je dôležité si uvedomiť, že samotné čapovanie zásadne vplýva na senzorické vlastnosti piva. „Spôsob, akým pivo načapujem ovplyvní to, či pre môjho hosťa bude zážitkom alebo sklamaním. Barman teda, do rovnice úspechu, vstupuje absolútne zásadným spôsobom! Prostredníctvom programu Heineken Star Serve a rituálu 5 jednoduchých krokov sa snažíme barmanom a tiež konzumentom ukázať benefity správne načapovaného piva - senzorické a vizuálne rozdielnosti.“ hovorí Martin „Melo“ Meliš na margo správneho čapovania a podávania piva Heineken.
Majster čapovania Meliš sa okrem stretnutí so širokou verejnosťou v slovenských podnikoch zúčastňoval v posledných mesiacoch aj s profesionálnymi barmanmi, ktorí sa registrovali do súťaže Národné finále barmanov, vyhlásenej spoločnosťou HEINEKEN Slovensko. Barmani najprv pod „Melovým“ vedením a následne v individuálnych „tréningoch“ zdokonaľovali svoje umenie čapovania. „Každý barman musí mať na pamäti, že dôvodom objednať si v bare aj druhé pivo je vždy kvalita toho prvého. Práve kvalita je rozhodujúci faktor spokojnosti a spokojnosť dôvodom, prečo sa hostia do baru nielen radi vracajú, ale bar ďalej odporučia,“ hovorí Majster čapovania „Melo“.
Po individuálnych tréningoch museli prejsť barmani prihlásení do súťaže aj neohlásenými kontrolami v baroch, kde pracujú. Zástupcovia značky Heineken ich následne navštívili inkognito a každého jedného vo svojom domovskom podniku preverili priamo pri čine. Napokon vybrali 16 najlepších barmanov, ktorí splnili stanovené úlohy na 100% a získali tak príležitosť predviesť svoje umenie už v septembri pred odbornou porotou v Národnom Finále Heineken Star Serve.
Najlepší barman si okrem titulu hviezdy Heineken Star Serve odnesie výhru vo výške 2000 EUR, pre druhé miesto je pripravená cena 1500 EUR a tretí v súťaži si odnesie 1 000 EUR. Finálová trojica získa aj poukaz pre svoj podnik na nákup tovaru v distribučnej sieti spoločnosti HEINEKEN Slovensko.