Česi a Slováci, ktorí slúžili u britského kráľovského letectva (RAF).
Po rozpade spoločnej krajiny, zabratí Sudet, vytvorení vojnového Slovenského štátu a obsadení Česka Wehrmachtom bolo mnohým Čechoslovákom jasné, že na týchto územiach nemôžu či už z morálneho, politického presvedčenia, alebo kvôli vierovyznaniu ostať. Rozhodli sa preto emigrovať z bývalého Československa a pripojiť sa k odbojovým armádam v okolitých krajinách.
Pre väčšinu bola ako prvá destinácia Poľsko, kde sa však stretli s odmietavým postojom Poliakov, ktorí sa báli vyostrenia vzťahov s nacistickým Nemeckom. Preto nasledoval presun cez Rumunsko a Juhosláviu až do Francúzka, kde boli Čechoslováci prijatí do cudzineckej légie. V roku 1940 tvorili Čechoslováci približne ¼ leteckých síl Francúzska. Avšak ani v tejto krajine nepobudli dlho a po kapitulácii Francúzka sa letci presunuli do Anglicka, kde boli začlenení do kráľovského letectva a boli im vytvorené 4 samostatné Československé letecké perute.
Československí letci sa však vyskytovali aj u iných perutí, ako napr. Čech Karel Kuttelwascher, ktorý lietal v 1. Stíhacej peruti RAF a bol najúspešnejší Československý pilot s 18-timi zostrelmi a 5-timi pravdepodobnými zostrelmi. Celkovo bol jedným z najlepších pilotov vôbec. Po návrate do Československa boli všetky perute 15.2. 1946 oficiálne rozpustené.
310. československá stíhacia peruť RAF (№ 310 Fighter Squadron)
“Bojujeme za obnovu“ bolo heslo tejto najznámejšej Československej perute, ktorú spomína aj power metalová skupina Sabaton vo svojej piesni Aces in the exile. Veliteľom bol mjr. Alexander Hess, ktorý sa okrem obrovského počtu vyznamenaní môže pýšiť aj účasťou na XI. olympijských hrách v roku 1936 v Berlíne. Ako lietadlá táto peruť používala Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire a zúčastnili sa dvoch pravdepodobne najvýznamnejších bitiek druhej svetovej vojny, a to Bitky o Britániu a vylodenia v Normandii. Za 5-ročné pôsobenie si táto peruť pripísala 54 istých zostrelov, 20 pravdepodobných zostrelov a 32 poškodených lietadiel Luftwaffe. Zabitých bolo 31 pilotov.
311. československá bombardovacia peruť RAF (№ 311 Bombing Squadron)
Vznikla 29 júla 1940 na základni Honington a bola to jediná bombardovacia peruť spomedzi ostatných československých perutí, ale bola využívaná aj na transport, hliadkovanie či dlhé lety. 311. peruť podnikala hlavne nočné nálety na mestá, ktoré ovládali štáty osy. Práve pri hliadkovaní 311. peruť potopila 5 nemeckých ponoriek a nemeckú zásobovaciu loď. Za svoje pôsobenie v rámci RAF vykonala 3113 operačných letov o čase 26719 hodín. Používané bombardéry boli Vickers Wellington a B-24 Liberator. Počas slúženia v nej padlo 250 mužov a 34 bolo zajatých.
312. československá stíhacia peruť RAF (№ 312 Fighter Squadron)
Non multi sed multa – “Nie mnohí, ale mnoho“, teda nie veľké množstvo mužov, ale veľké množstvo činov skvelo charakterizovalo túto stíhaciu peruť, ktorá sa zúčastnila Bitky o Britániu, vylodenia v Normandii, vylodenia pri Dieppe a operácií Market Garden a Varsity. Prvým československým veliteľom v tejto peruti sa stal Slovák Ján Ambruš, ale v peruti sa nachádzali aj také esá ako Alois Vašátko, František Peřina, Miroslav Štandera a Jozef Stehlík. Lietadlá používali rovnaké ako 310. peruť a vykonali 17472 bojových letov o dĺžke 10364 hodín, počas ktorých isto zostrelili 14 lietadiel, 9 pravdepodobne a 19 poškodili. Padlo 17 mužov (z toho 1 Brit) a a zajatých bolo 6 pilotov. Za zaujímavosť sa dá považovať to, že práve v tejto peruti začínal najlepší slovenský pilot v službách RAF, Otto Smik.
313. československá stíhacia peruť RAF (№ 313 Fighter Squadron)
Úlohou tejto najmladšej stíhacej perute bolo hlavne denné sprevádzanie bombardérov, ktoré pôsobili nad Francúzskom, ale zapojila sa do boja aj pri vylodení v Normandii, útokov na Holandsko a bola často využívaná na obranu konkrétnych miest po celej Británii. Sformovaná bola 10 mája 1941 a vybavená štandardne lietadlami Supermarine Spitfire. 313. peruť si pripísala 12 istých zostrelov a padlo v nej 24 letcov. Zaujímavosť spôsobil sgt. Arnošt Mrtvý, keď pri vykonávaní zatáčky v malej výške vrazil do telefónneho stĺpu a napriek tomu, že mal vážne poškodené lietadlo, sa mu podarilo preletieť Lamanšský prieliv a bezpečne pristáť.
Foto: Ladislav Barabáš
Pamätná tabula pre týchto hrdinov bola vysadená 18. júna 2014 pri nákupnom stredisku Eurovea. Euan Edworthy, konzultant pre styky s verejnosťou povedal: „Ako dieťaťu vychovávanému v UK mi často pripomínali hrdinstvo československých letcov, ktorí bojovali v 2. svetovej vojne s mojím otcom, ktorý bol v RAF dôstojníkom. Odkedy som prišiel do Českej republiky v roku 1994, bolo mojou ambíciou vytvoriť pamätník pre týchto neuveriteľne odvážnych mužov a zanechať tak trvácnu spomienku pre budúce generácie. Ich príspevok k úspechu spojencov proti Luftwaffe vysoko presahoval ich reálne počty. Lietali skutočne hrdinsky a niektorí z nich skončili ako hrdinské esá. Mysleli sme si, že je najvyšší čas pripomenúť si ich obete a zásluhy.“