12. februára 2016, 13:59
Matúš Moravčík

Gravitačné vlny existujú! Vedcom sa konečne podarilo dokázať časť teórie fyzika Alberta Einsteina

TECH VESMÍR

Včera sa odohral jeden zo zásadných míľnikov vedy ľudskej civilizácie. Takmer 100-ročná teória je teraz vďaka technologickým vymoženostiam z časti realitou a môže priniesť nové poznatky o vesmíre.

Celý svet je svedkom významného vedeckého prielomu, ktorý teraz prakticky dokázal, že jedna z najznámejších osobností modernej civilizácie mala pred desiatkami rokov skutočne pravdu. Reč tu je samozrejme o Albertovi Einsteinovi a jeho teórii, kde hovoril o existencii gravitačných vĺn. Ako informuje renomovaný web The Verge, vedci zo skupiny LSC dokázali prostredníctvom laserových detektorov zachytiť a zmerať signál vĺn vychádzajúci z vesmírnych objektov. Vizuálne znázornenie nájdete nižšie na obrázku od NASA. "Keď dokážeme počuť zvuk vĺn, dokážeme počuť zvuk vesmíru," uviedla Gabriela Gonzalez, hovorkyňa skupiny. Konkrétne ide o signál zo 14. septembra 2015, ktorý pochádza zo vzájomného spojenia čiernych dier spred viac ako 1,3 miliardami rokov. Ich interakcia tak vytvorila gigantický výbuch generujúci masívne gravitačné vlny. A na také niečo samozrejme potrebovali extrémne citlivé technologické zariadenia so schopnosťou eliminovať akékoľvek rušivé vplyvy na našej modrej planéte. Je však ešte potrebné, aby sa na získané dáta pozreli aj iní vedci a následne potvrdili úspech revolučného výskumu, takže môžeme v blízkej budúcnosti očakávať zverejnenie ďalších, podrobnejších odborných štúdií. Taktiež je veľmi pravdepodobné, že sa objavil potenciálny kandidát na Nobelovu cenu.

Albert Einstein spomínal gravitačné vlny vo svojej populárnej teórii relativity z roku 1918, a preto je čerstvý objav považovaný za enormne dôležitý. Vďaka potvrdeniu sme sa ako civilizácia opäť priblížili k rozlúšteniu hádanky, ktorá súvisí so vznikom rozľahlého vesmíru, jeho štruktúry a objektov, ktoré ho tvoria. "Objavenie (vĺn) potvrdí veľkú časť tejto teórie - a bude to taktiež prvý krok k novému spôsobu skúmania kozmu. Čierne diery a neutrónové hviezdy sú príliš nejasné, aby mohli byť videné modernými teleskopmi, avšak výskumníci budu schopní gravitačné vlny merať" píše The Verge, pričom zároveň cituje slová jedného z členov skupiny LSC hovoriacich o prínose objavu, a o tom, čo to všetko pre budúcnosť ľudskej civlizácie znamená. "Nie je to o kontrole teórie. Dôležitou súčasťou tohto všetkého je to, že nám poznatky poskytnú úplne nový spôsob chápania vesmíru." Potvrdenie existencie gravitačných vĺn sa už snažilo dosiahnuť viacero vedcov, vrátane amerického fyzika Josepha Webera, ktorý vlny okolo roku 1960 síce zachytil, nedokázal ich ale - a ani nikto iný - reprodukovať, čo snahu vedca nakoniec zdiskreditovalo. Dnešná situácia je ale značne odlišná, pretože máme k dispozícii také technologické kapacity, o akých sa v minulosti mohlo vedcom iba snívať. Uvidíme teda, aké ďalšie poznatky z objavu časom vyplynú.

Pohybujúce vesmírne objekty (od človeka po čierne diery) ohýbajú