Wau! Sedem spomenutých obrnencov s pozoruhodnými vlastnosťami dokáže zaujať aj v dnešnej dobe, kedy vojenstvo výrazne pokročilo.
Články z dávnej i nedávnej histórie vás bavia, a preto sa vám pokúšame stále prinášať zaujímavé a pútavé informácie o udalostiach, osobnostiach či veciach meniacich chod svetových dejín. Ako už názov vypovedá, zameriame sa na najzaujímavejšie tanky z obdobia druhej svetovej vojny. Bolo by dobré si hneď na úvod vysvetliť kritériá, podľa ktorých sme do nášho zoznamu vozidlá vybrali. Nejde o nejaký tradičný rebríček tých najsilnejších, najrýchlejších alebo najspoľahlivejších tankov, ale najzaujímavejších. Či už pôjde o netypický vzhľad, netradičné vlastnosti, menšiu popularitu, veľkoleposť a podobne. Ešte sa vám subjektívne priznám, že vyberať obrázky ku každému jednému kusu bolo dosť ťažké, nakoľko vhodných kandidátov bolo naozaj dosť, tak preto na konci každého odstavcu nájdete odkaz do všetkým známej galérie, kde si môžeme samostatne dohľadať čo chcete. Začneme teda s Hitlerovým Nemecko.
Tiger II
Každý, kto sa aspoň trošku o druhú svetovú vojnu zaujíma, určite pozná monštrum naháňajúce strach so skráteným názvom Tiger II alebo honosnejšie Königstiger (kráľovský tiger). Išlo o nástupcu slávneho Tigra bojujúceho na východnom fronte. S jeho výrobou sa začalo už v roku 1942 a vyvíjali ho spoločnosti Porsche a Henschel. Spomenuté závody sa vo výrobe líšili najmä vzhľadom hlavice, viď. Porsche - Henschel. Do bojov však zasiahol až v roku 1944. Jeho posádku tvorilo 5 mužov chránených 150mm pancierom na predku a 80mm po bokoch, 180mm na prednej časti veže a 80mm boky a zadná časť veže. Na nepriateľov bolo prichystané delo 8,8 cm KwK L/71 a pre ďalšie prípady nechýbali ani dva guľomety MG 34. V bojoch ich poznáme najmä zo západného frontu počas ofenzívy v Ardenách, kde spôsoboval obrovské problémy spojencom, pretože ho takmer nevedeli zničiť. Tigre II používali najmä elitné jednotky Waffen-SS. Avšak obrovská prevaha, ktorej čelili, ich dokázala nakoniec eliminovať postupne jeden po druhom. Dokopy bolo vyrobených 485 kusov. FOTKY
Panzer VII Löwe
V Nemecku ešte zostávame. Nasledujú dva veľmi zaujímavé, ba priam až utopické kusy. Prvým je Löwe, čo v preklade z nemčiny do slovenčiny znamená lev. Nešlo o ľahký, stredný a ani ťažký, ale superťažký tank. Hneď na úvod treba poznamenať, že nech to znie akokoľvek úspešne, išlo o pravý opak. Na jeho výrobu sa vrhla spoločnosť Krupp a prišla s dvoma verziami. Prvou bola "ľahšia" varianta rátajúca so 76 tonami, motorom o sile 1000 konských síl a 105mm delom. Predný pancier mal mať hrúbku 100 milimetrov a rýchlosť 27 kilometrov za hodinu. Taktiež sa premýšľalo nad možnosťou umiestniť hlavicu dozadu. Čochvíľa uzrela svetlo sveta druhá ťažšia varianta, kde mal byť predný pancier posilnený o 20 milimetrov a hmotnosť zvýšená na 90 ton. Aj sám Hitler chcel celý projekt ešte vylepšiť, a to pridaním 150mm dela. Ak by vyšiel Löwe do bojov, najskôr by sa pomerne pomaly presúval, jeho váha by mu nedovoľovala prechádzať cez mnohé mosty a ani s nákladmi by to nebolo ružové. FOTKY
MAUS
Keď ste čítali nadpis článku a o tankoch čo-to viete, s veľkou pravdepodobnosťou vám mohol na um vzísť síce menej populárny, ale zato "tajomný" Maus, známy ako myš. Podobne ako dva predchádzajúce stroje patrí do vojnovej mašinérie Nemecka a spolu s Löwe ho zaraďujeme do kategórie superťažkých tankov. Avšak narozdiel od leva boli vyrobené aspoň dva prototypy. Pôvodne mal niesť názov Mammut, no v poslednom mesiaci roka 1943 sa názov zmenil na Maus. Za jeho vznikom stojí slávny Ferdinand Porsche. Po zostrojení vážil úctyhodných 188 ton, a preto nájsť vhodný motor bolo nesmierne ťažké. Aby ste si vedeli predstaviť jeho ohromnosť, tak uvediem fakt, že už len jeho pásy boli široké jeden meter a desať centimetrov a jeho dĺžka sa pohybovala okolo 10 metrov. Na nepriateľské strely bol prichystaný až 240mm pancier. Keď už vás zaujíma, aké delo musela mať takáto mašina, tak je to - 128 mm kanón KwK44 L/55 + 75 mm kanón KwK 44 L/36.5. Pri konci druhej svetovej vojny, kedy sa červenoarmejci približovali k Berlínu, bol vyslaný, aby sa podieľal na jeho obrane, no nikdy do opevneného mesta nedorazil kvôli poruche motoru. Ako by to asi vyzeralo, keby sa stal presný opak a v Berlíne by bolo zakopaných 100 Mausov? Spomenutý tank dnes nájdete aj v ruskom múzeu v Kubinke. FOTKY
KV-2
Presuňme sa teraz do vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Zo superťažkých tankov sa pozrieme bližšie na niečo "ľahšie", čím je ťažký tank KV-2. Možno ste už o "kávečkách" počuli mnoho, no išlo o celkom spoľahlivé stroje vytvárajúce Nemcom vrásky na čele. Spomenúť by som mohol najmä KV1, no poďme radšej na dvojku. Charakteristickým znakom "ká-vé dvojky" je veľká hlavica so silnou 152mm húfnicou. Nanešťastie sa vyrobilo iba 334 kusov, a preto sa v bojoch moc často neobjavovali, nakoľko mali silných konkurentov ako KV-1, T-34 a neskôr aj nástupcu SU-152. Jeho výhodou bolo aj silné pancierovanie. Dokonca existujú aj dva zaujímavé príbehy, ktoré sa skutočne odohrali. Prvý hovorí o tom, ako 23. júna 1941 dokázal jeden jediný tank KV-2 zastaviť celú nemeckú 6. tankovú divíziu pokúšajúcu sa vybudovať predmostia kdesi v Litve. Posádka sa totižto postavila do stredu významnej križovatky a bránila zásobovaniu nepriateľa. Nemcom sa ju podarilo zneškodniť až po dvoch dňoch (zahynula celá posádka). Vďaka ich odvahe sa dokonca oneskoril útok Panzergruppe 4 na Leningrad. O jej kvalitách svedčí aj fakt, že Američania našli KV-2 v roku 1945 vo výrobných halách spoločnosti Krupp. FOTKY
T28
Pred týmto americkým superťažkým tankom by ste sa za vojny rozhodne nechceli ocitnúť. Robustný a monštruózny stroj bez otočnej hlavice so sebou nosil vyše šesť a pol metrové delo kalibru 105mm. Z dôvodu vysokej hmotnosti (86 ton!) bolo potrebných viacero pásov, nie iba tradičné dva. Podobne ako Löwe nedokázal prechádzať cez mosty a rýchlosť spolu s dojazdom nebol taktiež nič moc. Jeho hlavnou úlohou malo byť prerážania nepriateľských ťažkých opevnení (napr. Siegriedova línia) a plánovalo sa aj s použití počas invázie do Japonska. V čom však vynikal bol nepriestrelný 300mm (!) čelný pancier a akýkoľvek nepriateľ ho jednoducho spredu nedokázal prestreliť. Horšie by u bolo keby sa mu protitanková pechota alebo jednoducho tank dostal do boku alebo dozadu, kde už nebol taký silný. Dokopy boli vyrobené iba dva kusy. FOTKY
TOG2
Zahanbiť sa nenechala ani Veľká Británia. Ešte v počiatočných fázach vojny, kedy Nemci zaútočili smerom na Benelux a Francúzsko začali Briti uvažovať ohľadom zostrojenia tanku schopného prekonať široké zákopy, bahno, vodu, prekážky, jednoducho nehostinný terén so všetkými svojimi nástrahami. Skúseností s podobnými podmienkami už mali počas prvej svetovej vojny. Názov TOG je odvodený od názvu projektu "The Old Gang". Charakteristický je najmä svojou nadmernou dĺžkou. Prvýkrát mal schopnosť ukázať svoje schopnosti v máji 1943. Nosil so sebou 76,2mm delo SQF 17 pounder. Vpredu mal 114mm pancier, po bokoch 76mm a vzadu 50mm. Nevynikal ani svojou rýchlosťou - 13 kilometrov za hodinu... FOTKY
LANDKREUZER
A na záver si dajme niečo naozaj, ale naozaj pozoruhodné. Zabudnite na ťažké či superťažké tanky, pretože Landkreuzer P.1000 Ratte patrí do skupiny extrémne ťažkých tankov! Nemci počas vojny hľadali inšpiráciu v sovietskych ťažkých tankoch a rozmýšľali, že čo zostroja. A tak prišla v roku 23. júna roku 1942 známa spoločnosť Krupp s návrhom 1 000 tonovej beštie s názvom Landkreuzer. Zabudnite na všetky predchádzajúce delá, pretože Landrekuzer mal mať o sebou rovno 280mm námorné delá SK C/34 a vedľajšími zbraňami mali byť "slabšie" 128mm delá namontované na stíhačoch tankov ako Jagdtiger a spomenutom Mausovi. Nechýbala ani protilietadlovka Flak 38. Možno ste si povedali, že ako môže vôbec niekto rozbehnúť 1 000 tonový kolos, no odpoveďou boli plánované dva dieselové motory s označením MAN V12Z32/44 24 (používané v ponorkách!), kde každý z nich mal mať výkon až 8 500 konských síl. Spolu teda museli mať 17 000 koní, inak by sa Landkreuzer ani len nepohol. Prechádzanie mostov nebolo možné a problém bol aj s cestami. Jeho silný pancier o sile 360mm by vtedy nedokázal prestreliť nikto. Dokonca mal mať úctyhodnú rýchlosť až 40 kilometrov za hodinu! Posádka mala mať 20 až 40 členov. Všetky plány a ambície však stopol Albert Speer v roku 1943 a nikdy sa nič nevyrobilo a všetko zostalo iba na papieroch. Aby toho nebolo málo, v plánoch sa objavil ešte jeden pozoruhodný prototyp - 1 500 tonový extrémne ťažký tank s 800mm hlavným delom. Ale o ňom aj spolu s ešte ďalšími mimoriadnymi projektami pripravíme samostatný článok, nebojte sa. FOTKY