Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 21. 7. 2019 meniny má Daniel

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Veci
39
Tomáš Blahuta
12. január 2016, 19:06

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

Wau! Sedem spomenutých obrnencov s pozoruhodnými vlastnosťami dokáže zaujať aj v dnešnej dobe, kedy vojenstvo výrazne pokročilo.

Tomáš Blahuta
12. január 2016, 19:06
Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
39
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Články z dávnej i nedávnej histórie vás bavia, a preto sa vám pokúšame stále prinášať zaujímavé a pútavé informácie o udalostiach, osobnostiach či veciach meniacich chod svetových dejín. Ako už názov vypovedá, zameriame sa na najzaujímavejšie tanky z obdobia druhej svetovej vojny. Bolo by dobré si hneď na úvod vysvetliť kritériá, podľa ktorých sme do nášho zoznamu vozidlá vybrali. Nejde o nejaký tradičný rebríček tých najsilnejších, najrýchlejších alebo najspoľahlivejších tankov, ale najzaujímavejších. Či už pôjde o netypický vzhľad, netradičné vlastnosti, menšiu popularitu, veľkoleposť a podobne. Ešte sa vám subjektívne priznám, že vyberať obrázky ku každému jednému kusu bolo dosť ťažké, nakoľko vhodných kandidátov bolo naozaj dosť, tak preto na konci každého odstavcu nájdete odkaz do všetkým známej galérie, kde si môžeme samostatne dohľadať čo chcete. Začneme teda s Hitlerovým Nemecko.

 

Tiger II

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Každý, kto sa aspoň trošku o druhú svetovú vojnu zaujíma, určite pozná monštrum naháňajúce strach so skráteným názvom Tiger II alebo honosnejšie Königstiger (kráľovský tiger). Išlo o nástupcu slávneho Tigra bojujúceho na východnom fronte. S jeho výrobou sa začalo už v roku 1942 a vyvíjali ho spoločnosti Porsche a Henschel. Spomenuté závody sa vo výrobe líšili najmä vzhľadom hlavice, viď. Porsche - Henschel. Do bojov však zasiahol až v roku 1944. Jeho posádku tvorilo 5 mužov chránených 150mm pancierom na predku a 80mm po bokoch, 180mm na prednej časti veže a 80mm boky a zadná časť veže. Na nepriateľov bolo prichystané delo 8,8 cm KwK L/71 a pre ďalšie prípady nechýbali ani dva guľomety MG 34. V bojoch ich poznáme najmä zo západného frontu počas ofenzívy v Ardenách, kde spôsoboval obrovské problémy spojencom, pretože ho takmer nevedeli zničiť. Tigre II používali najmä elitné jednotky Waffen-SS. Avšak obrovská prevaha, ktorej čelili, ich dokázala nakoniec eliminovať postupne jeden po druhom. Dokopy bolo vyrobených 485 kusov. FOTKY

 

Panzer VII Löwe

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

V Nemecku ešte zostávame. Nasledujú dva veľmi zaujímavé, ba priam až utopické kusy. Prvým je Löwe, čo v preklade z nemčiny do slovenčiny znamená lev. Nešlo o ľahký, stredný a ani ťažký, ale superťažký tank. Hneď na úvod treba poznamenať, že nech to znie akokoľvek úspešne, išlo o pravý opak. Na jeho výrobu sa vrhla spoločnosť Krupp a prišla s dvoma verziami. Prvou bola "ľahšia" varianta rátajúca so 76 tonami, motorom o sile 1000 konských síl a 105mm delom. Predný pancier mal mať hrúbku 100 milimetrov a rýchlosť 27 kilometrov za hodinu. Taktiež sa premýšľalo nad možnosťou umiestniť hlavicu dozadu. Čochvíľa uzrela svetlo sveta druhá ťažšia varianta, kde mal byť predný pancier posilnený o 20 milimetrov a hmotnosť zvýšená na 90 ton. Aj sám Hitler chcel celý projekt ešte vylepšiť, a to pridaním 150mm dela. Ak by vyšiel Löwe do bojov, najskôr by sa pomerne pomaly presúval, jeho váha by mu nedovoľovala prechádzať cez mnohé mosty a ani s nákladmi by to nebolo ružové. FOTKY

 

MAUSNajzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Keď ste čítali nadpis článku a o tankoch čo-to viete, s veľkou pravdepodobnosťou vám mohol na um vzísť síce menej populárny, ale zato "tajomný" Maus, známy ako myš. Podobne ako dva predchádzajúce stroje patrí do vojnovej mašinérie Nemecka a spolu s Löwe ho zaraďujeme do kategórie superťažkých tankov. Avšak narozdiel od leva boli vyrobené aspoň dva prototypy. Pôvodne mal niesť názov Mammut, no v poslednom mesiaci roka 1943 sa názov zmenil na Maus. Za jeho vznikom stojí slávny Ferdinand Porsche. Po zostrojení vážil úctyhodných 188 ton, a preto nájsť vhodný motor bolo nesmierne ťažké. Aby ste si vedeli predstaviť jeho ohromnosť, tak uvediem fakt, že už len jeho pásy boli široké jeden meter a desať centimetrov a jeho dĺžka sa pohybovala okolo 10 metrov. Na nepriateľské strely bol prichystaný až 240mm pancier. Keď už vás zaujíma, aké delo musela mať takáto mašina, tak je to - 128 mm kanón KwK44 L/55 + 75 mm kanón KwK 44 L/36.5. Pri konci druhej svetovej vojny, kedy sa červenoarmejci približovali k Berlínu, bol vyslaný, aby sa podieľal na jeho obrane, no nikdy do opevneného mesta nedorazil kvôli poruche motoru. Ako by to asi vyzeralo, keby sa stal presný opak a v Berlíne by bolo zakopaných 100 Mausov? Spomenutý tank dnes nájdete aj v ruskom múzeu v Kubinke. FOTKY

 

KV-2

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Presuňme sa teraz do vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Zo superťažkých tankov sa pozrieme bližšie na niečo "ľahšie", čím je ťažký tank KV-2. Možno ste už o "kávečkách" počuli mnoho, no išlo o celkom spoľahlivé stroje vytvárajúce Nemcom vrásky na čele. Spomenúť by som mohol najmä KV1, no poďme radšej na dvojku. Charakteristickým znakom "ká-vé dvojky" je veľká hlavica so silnou 152mm húfnicou. Nanešťastie sa vyrobilo iba 334 kusov, a preto sa v bojoch moc často neobjavovali, nakoľko mali silných konkurentov ako KV-1, T-34 a neskôr aj nástupcu SU-152. Jeho výhodou bolo aj silné pancierovanie. Dokonca existujú aj dva zaujímavé príbehy, ktoré sa skutočne odohrali. Prvý hovorí o tom, ako 23. júna 1941 dokázal jeden jediný tank KV-2 zastaviť celú nemeckú 6. tankovú divíziu pokúšajúcu sa vybudovať predmostia kdesi v Litve. Posádka sa totižto postavila do stredu významnej križovatky a bránila zásobovaniu nepriateľa. Nemcom sa ju podarilo zneškodniť až po dvoch dňoch (zahynula celá posádka). Vďaka ich odvahe sa dokonca oneskoril útok Panzergruppe 4 na Leningrad. O jej kvalitách svedčí aj fakt, že Američania našli KV-2 v roku 1945 vo výrobných halách spoločnosti Krupp. FOTKY

 

T28

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Pred týmto americkým superťažkým tankom by ste sa za vojny rozhodne nechceli ocitnúť. Robustný a monštruózny stroj bez otočnej hlavice so sebou nosil vyše šesť a pol metrové delo kalibru 105mm. Z dôvodu vysokej hmotnosti (86 ton!) bolo potrebných viacero pásov, nie iba tradičné dva. Podobne ako Löwe nedokázal prechádzať cez mosty a rýchlosť spolu s dojazdom nebol taktiež nič moc. Jeho hlavnou úlohou malo byť prerážania nepriateľských ťažkých opevnení (napr. Siegriedova línia) a plánovalo sa aj s použití počas invázie do Japonska. V čom však vynikal bol nepriestrelný 300mm (!) čelný pancier a akýkoľvek nepriateľ ho jednoducho spredu nedokázal prestreliť. Horšie by u bolo keby sa mu protitanková pechota alebo jednoducho tank dostal do boku alebo dozadu, kde už nebol taký silný. Dokopy boli vyrobené iba dva kusy. FOTKY

 

TOG2

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

Zahanbiť sa nenechala ani Veľká Británia. Ešte v počiatočných fázach vojny, kedy Nemci zaútočili smerom na Benelux a Francúzsko začali Briti uvažovať ohľadom zostrojenia tanku schopného prekonať široké zákopy, bahno, vodu, prekážky, jednoducho nehostinný terén so všetkými svojimi nástrahami. Skúseností s podobnými podmienkami už mali počas prvej svetovej vojny. Názov TOG je odvodený od názvu projektu "The Old Gang". Charakteristický je najmä svojou nadmernou dĺžkou. Prvýkrát mal schopnosť ukázať svoje schopnosti v máji 1943. Nosil so sebou 76,2mm delo SQF 17 pounder. Vpredu mal 114mm pancier, po bokoch 76mm a vzadu 50mm. Nevynikal ani svojou rýchlosťou - 13 kilometrov za hodinu... FOTKY

 

LANDKREUZER

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri 

Najzaujímavejšie tanky druhej svetovej vojny: Od hrôzostrašných beštií až po kusy, ktoré zostali iba na papieri

 

A na záver si dajme niečo naozaj, ale naozaj pozoruhodné. Zabudnite na  ťažké či superťažké tanky, pretože Landkreuzer P.1000 Ratte patrí do skupiny extrémne ťažkých tankov! Nemci počas vojny hľadali inšpiráciu v sovietskych ťažkých tankoch a rozmýšľali, že čo zostroja. A tak prišla v roku 23. júna roku 1942 známa spoločnosť Krupp s návrhom 1 000 tonovej beštie s názvom Landkreuzer. Zabudnite na všetky predchádzajúce delá, pretože Landrekuzer mal mať o sebou rovno 280mm námorné delá SK C/34 a vedľajšími zbraňami mali byť "slabšie" 128mm delá namontované na stíhačoch tankov ako Jagdtiger a spomenutom Mausovi. Nechýbala ani protilietadlovka Flak 38. Možno ste si povedali, že ako môže vôbec niekto rozbehnúť 1 000 tonový kolos, no odpoveďou boli plánované dva dieselové motory s označením MAN V12Z32/44 24 (používané v ponorkách!), kde každý z nich mal mať výkon až 8 500 konských síl. Spolu teda museli mať 17 000 koní, inak by sa Landkreuzer ani len nepohol. Prechádzanie mostov nebolo možné a problém bol aj s cestami. Jeho silný pancier o sile  360mm by vtedy nedokázal prestreliť nikto. Dokonca mal mať úctyhodnú rýchlosť až 40 kilometrov za hodinu! Posádka mala mať 20 až 40 členov. Všetky plány a ambície však stopol Albert Speer v roku 1943 a nikdy sa nič nevyrobilo a všetko zostalo iba na papieroch. Aby toho nebolo málo, v plánoch sa objavil ešte jeden pozoruhodný prototyp - 1 500 tonový extrémne ťažký tank s 800mm hlavným delom. Ale o ňom aj spolu s ešte ďalšími mimoriadnymi projektami pripravíme samostatný článok, nebojte sa. FOTKY

Ohodnoť článok
330
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.