19. decembra 2015, 17:50

Druhá séria Farga svojím autentickým vyobrazením, úžasnou atmosférou a hercami prekonáva aj tú prvú (Recenzia)

Máme za sebou druhú, skvelú sériu chladného Farga. Čo sa oproti tej prvej zmenilo v dobrom a čo, naopak, v zlom?

Bratia Coenovci nemohli dúfať v lepší odkaz svojej tvorby, konkrétne Farga, než aký im ponúkla televízna stanica FX v podobe prvej série rovnomenného seriálu, ktorý si nás opantal atmosférou, štýlovou výpravou, cynickými dialógmi, skvele natočenou akciou, chladným prostredím a skvelými postavami, z ktorých najviac vyčnieval práve Lorne Malvo Billyho Boba Thorntona či nevinný, stereotypný Lester, ktorý sa stal vrahom v podaní Martina Freemana. Od druhej série si preto každý sľuboval veľa. Keď showrunner Noah Hawley prezradil, že sa pozrieme na známe udalosti v Sioux Falls, ktoré v jednej epizóde opisoval prvej série opisoval Lou Solversone v podaní Keitha Carradina, každý bol nadšený. Vedeli sme, že to bol masaker, no nik nevedel, čo presne máme čakať (a že sme sa dočkali šokujúcich udalostí). Herecký ansámbel sa javil v dostatočnej kvalite, no a po 10 epizódach druhej série môžeme potvrdiť, že bol ešte lepší, než v sérii prvej. Iste, individuálne výkony Freemana a Thorntona asi ťažko niečo topne, ale v druhej sérii sme tu mali hneď niekoľko excelentných hercov a herečiek. Spomeňme len neuveriteľne otravnú a na facku pôsobiacu Kirsten Dunst a jej Peggy, vojnou zmietaného Patricka Wilsona ako Loua, transformovaného Jesseho Plemonsa čoby Eda a vlastne každého jedného, kto sa ukázal pred kamerou. Spolu s úžasným dobovým zasadením sa postarali o dychberúcu atmosféru.

V istých momentoch až autentické spracovanie a scenár mrazil, v iných zase prešľapoval z miesta na miesto a chvíľu mu trvalo, než sa dej pohol ďalej. Druhé Fargo miestami len bezcieľne naťahuje dej, veľmi si to však všímať nebudete, pretože vás opantá každá jedna epizóda. Začína sa zľahka, chvíľu potrvá, kým sa oboznámime s postavami a obľúbime si ich, no práve postupné budovanie deja, atmosféry a napätia výsutilo v úderné momenty, ako napríklad, keď na seba Mike Milligan s jeho dvojičkami a Lou prvýkrát vytiahli zbrane. Vo filmoch či seriáloch sa to deje často, no tu sa aj maličkosť zdala ako úžasná, extrémne vypätá scéna. Fargo pracovalo s týmito aspektmi naozaj precízne opatrne, čo znamenalo, že bol divák po väčšinu času v neistote, v napätí a užíval si každý jeden záber. Kamera bola vždy tam, kde byť mala, rovnako ako kvalita režisérov, ktorí natočili bravúrne epizódy.

Druhá polovica série sa už nesie v akčnejšom duchu plnom úžasných dejových zvratov, pálivých dialógov a hlavne sa do popredia dostávajú tie najlepšie postavy, takže sa vôbec nenudíme. Akcia je zachytená s bravúrou, dej je vyrozprávaný systematicky a dôkladne pokladá jednotlivé aspekty pre veľkolepý finiš... ktorý však nepríde. Highlightom série je jednoznačne najlepšia 9. časť, ktorá bolo v každom smere proste dokonalá a skutočne jej niet čo vytknúť. Možno si pamätáte, že ani prvá séria neskončila veľkolepo. Dôležitá je cesta, nie cieľ, vraví sa, a to si asi zobral k srdcu showrunner Noah Hawley, ktorý v poslednej epizóde urovnal všetko nevyjasnené, zaskvel sa dialógmi, no akosi zaostal za očakávaniami. Fanúšikov ale potešil skvelými narážkami na prvú sériu.

SPOILER: Hanzee dostal novú identitu s menom Mr. Tripoli. Možno si pamätáte, že Malvo v prvej sérii zabil bossa podsvetia vo Fargu, ktorý sa volal Mr. Tripoli. Iste, nepodobajú sa, no Hanzee jasne dal najavo, že chce plastiku a taktiež sa priznal, že skúsi založiť vlastnú organizáciu, čo sa mu evidentne podarilo. To ale nebolo všetko, taktiež sme s najväčšou pravdepodobnosťou prvýkrát videli hluchonemé dvojičky z prvej série. Správne, boli ti tie dve decká na konci, ktoré boli chvíľu šikanované, než do toho zakročil Hanzee. KONIEC SPOILERU

Druhá séria Farga je pre mňa ešte kvalitnejšou, než tá prvá. Ponúka precíznu réžiu a skvelý scenár, ktorý nie je nepriestrelný a sem-tam naozaj zaškrípe, nie je to viac nič, čo by sme mu nedokázali odpustiť. Herci idú na maximum, pričom si ich postavy zamilujete a je jedno, za ktorú stranu kopú. Úžasná dobová atmosféra, napätie a konzistentný dej obohatený o mnohé prekvapivé momenty (UFO úplne vychytali), zvraty či úžasné dialógy. To všetko sa podpísalo pod tým, prečo druhá séria Farga tak chytí a nedokážete sa z jej atraktívnosti vymaniť. Trochu zamrzí, že sa ubralo z humoru a nie je to také coenovsky-cynické, sem-tam sa však úprimne zasmiať dalo. Je skvelé, že dostaneme aj tretiu sériu, ktorá bude akýmsi spôsobom taktiež prepojená s tou prvou či druhou, je však potvrdené, že skôr, ako v roku 2017 sa jej nedočkáme. Pevne verím, že to čakanie ale bude stáť za to, pretože Fargo je kandidátom na seriál/sériu roku. 9/10

0/10