Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 23. 8. 2019 meniny má Filip

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda - Oblečenie
11
Peter Hlavička
20. apríl 2015, 22:39

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

Bežné postupy pri výrobe textílií už nestačia, a tak patrí budúcnosť najmä materiálom, ktoré sa prispôsobujú postave a voči telu sú interaktívne.

Peter Hlavička
20. apríl 2015, 22:39
Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
11
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Každým dňom, každou hodinou, každou sekundou sa ocitáme v budúcnosti. To, kam touto úvodnou vetou mierim však nie je  filozofia ale móda, presnejšie high-tech materiály  a nové technológie výroby v módnom priemysle. High-tech móda využíva metódy z vedy a technológie, ako napríklad chémia, počítačová veda, letecký priemysel, automobilový priemysel, architektúra, priemyselné textílie, profesionálne atletické technológi a tak ďalej. Rovnako ako v rámci samotných technológií, aj módny priemysel sa posúva dopredu míľovými krokmi a využíva vo svoj prospech najnovšie výdobytky súčasnosti.   


Historický vývoj technológií v oblasti módneho priemyslu začal vznikom šijacieho stroja, zipsu a syntetických materiálov, ktoré mali vo výsledku vplyv na celkový dizajn nových kúskov. Elsa Shiappareliová bola v 30. a 40. rokoch minulého storočia jednou z prvých, ktorá začala so syntetikou experimentovať a rovnako zaviedla plastové zipsy do parížskeho krajčírstva. Svetový technologický pokrok však ovplyvnil dizajnérov najmarkantnejšie až v roku 1960, kedy začali experimentovať s technológiami a inováciami v materiáloch, odevy spájali kovom alebo používali vákuovo tvarované tkaniny. Plasty, penovo-laminované textílie a kovom potiahnuté látky vytvorili nový druh oblečenia, čím začal byť dizajnérsky postup v módnom priemysle závislý od najmodernejších technológií.

 

 

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Iris van HerpenBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módouBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Daniel Widrig

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou
A keďže ľudia doslova bažia po najnovších vymoženostiach a dopyt je veľký, na svet prichádzajú stále novšie a lepšie „hračky“ v spolupráci s najlepšou dizajnérskou špičkou. Veď kto by nechcel topánky, ktoré menia farbu a sú k tomu ešte aj pohodlné, vibrujúci prsteň, ktorý reaguje na váš mobilný telefón či fitness oblečenie so zabudovanými senzormi? Nehovorím tu však len o technológiách v elektronike, ktoré sú niekedy samy o sebe dizajnérskym kúskom a môžu slúžiť nielen ako doplnok, ale predovšetkým o technológiách pri výrobe samotnej textílie. Zatiaľ, čo tradičné technológie používali tkanie a pletenie, nové technológie tkaniny len objavujú. Tradičné  tkaniny sú vyrábané na určitý prototyp postavy, aby sedel hocikomu. Nové technológie sa snažia o výrobu netkaných textílii, známych aj ako nonwovens, ktoré sú lacné a adaptabilné nehľadiac na konečné využitie. V týchto experimentálnych technológiách sa našiel aj návrhár Hussein Chalayan, ktorý vytvára šaty z netkaných textílií ako je pena alebo guma. Šaty sa tak prispôsobujú postave a voči telu sú interaktívne. Využitie takéhoto materiálu je naozaj nekonečné. 

 

Hussein Chalayan, kolekcia Before Minus Now S/S 2000Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Bunda Stone Island, citlivá na teplo.Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Stone Island Stainless SteelBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Jamie Wei HuangBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Leandro CanoBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou

 

Podobné nové technológie tak dávajú obrovský priestor dizajnérom, keďže môže byť textília napríklad pokrytá mikrokapsulami, obsahujúcimi vitamíny, vône alebo repelenty, ktoré sa vstrebávajú do pokožky. Na druhej stranu tu máme látky, prvotne vyvinuté pre NASA, reagujúce na zmenu teploty, a tak poskytujú telu určitú formu klimatizácie. Rovnako sa však experimentuje aj v oblasti chémie, kde vznikajú textílie s rôznymi dezénmi a textúrami, od hladkých a jemných po skrútené a vyrezávané. Termoplastické vlákna môžu byť napríklad tvarované za tepla pre vytvorenie 3D povrchov. Čím sa dostávame k tlači, ktorá je ďalšou z metód výroby nových vlákien. Počítač totiž dokáže odosielať dáta s výslednou farbou a povrchom danej tkaniny a vďaka vysokej tlači zo syntetického kaučuku spolu s kovovým práškom a pomocou tepla a tlaku tak vznikajú samotné produkty.

 

Výroba topánok na platforme cez 3D tlačiareň.

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módouBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módouBudúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou
Ak si však myslíš, že tradičné techniky postupne vymierajú, opak je pravdou. Sú práve žiadané, a to najmä v takých technologicky vyvinutých krajinách ako je Japonsko, kde je dopyt po tradičnej technike prepojenej s modernými technológiami obrovský. Príkladom sú aj mená ako Rei Kawakubo, Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Junya Watanabe a mnoho ďalších, ktorí túto šablónu nastavili pre celý svet a ostatní dizajnéri sa ňou tak nejako riadia. 

 

Rei Kawakubo a Yohji Yamamoto

Budúcnosť oblečenia: Keď sa High-tech stretne s módou
Ak sa náhodou pýtate prečo, odpoveď je, že mnoho dizajnérov potrebuje veľa manuálnej, ľudskej práce pri výrobe svojich diel. Ak sa nejedná o masovú výrobu, kde je to pochopiteľné, každý dizajnérsky kúsok má svoju cenu len so svojimi nedokonalosťami a námahou, ktorá je pri práci vynaložená. Využitím nových technológií si tak môžu dizajnéri svoje kúsky doslova vypestovať, čím ušetria množstvo práce a odpadu.

 

High tech móda už má svojich zástupcov po celom svete a ak sa chceš dozvedieť viac o nových technológiách pri výrobe materiálov a celkovom smerovaní módy, určite si pozri aj dokument The Next Black nižšie.

 

Článok pomohla vypracovať Katarína Mydliarová

Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.