Vysoko-oktánová séria Fast & Furious je plná nádherných a obľúbených vozidiel. Aké sa nám páčili najviac?
Hype pomaly ustáva, Furious 7 ale stále brázdia kiná a do konca týždňa sa prehupnú cez miliardu zarobených bubákov. My sme pre vás vybrali najlepšie diely zo série, rozlúčili sa s Walkerom a taktiež zrecenzovali posledný diel. Čo nám ostáva? No predsa potešiť aj tých fanúšikov, ktorí na sérii vyrastali ešte vtedy, kedy to bolo celé hlavne o autách. A preto sme sa s kolegom Martinom rozhodli vybrať desiatku tých najlepších, najkrajších a najobľúbenejších štvornohých miláčikov. Podmienkou bolo zohrať v deji dôležitú úlohu alebo sa objaviť vo viacerých častiach, taktiež sme sa snažili vyberať autá, ktoré nám v dobe prvých častí najviac učarovali. Superšporty z Furious 7 sme až na jeden prípad vynechali, keďže tátoše z poslednej časti tejto miliardovej frančízy by si pokojne mohli vypýtať svoju vlastnú Top 10.
10. Mazda RX-7, majiteľ - Han, výskyt: Fast & Furious 1, 2 a 3
S výberom posledného 10. miesta sme mali malé problémy. V sérii sa objavili desiatky úžasných a nádherných vozidiel, no rozhodli sme sa, že Mazda si tu zaslúži mať svoje zastúpenie. Rovnako tak vzdáme poctu Hanovi a jeho vodičským schopnostiam, ktoré mu ale nanešťastie nestačili a všetci dobre vieme, ako spolu so svojím autom aj nakoniec skončil. RX-7 sa ale objavila aj v jednotke a dvojke, ešte ako staršia a neupgradovaná verzia. Jazdil na nej Dom, keď po prvýkrát porazil Briana v pretekoch. V dvojke už s ňou jazdí niekto neznámy.
V Tokio Drift bol japonský legendárny model, ktorý sa mimochodom odstupom času po rokoch zjavne dočká novej generácie, obohatený o podstatne rozsiahlejšie úpravy, pod ktoré sa podpísala spoločnosť Veilside. Exteriér bol prakticky do detailu prepracovaný a citeľne odlišný od sériovky. Wide body, rozmerné zadné krídlo, 19'' 5-lúčové chrómové disky a dvojfarebné vyhotovenie urobili zo známej Mazdy ešte väčší hit, ktorý sa dočkal niekoľkých napodobenín a obdobných úprav aj niekoľko rokov po premiére 3. filmového pokračovania. RX-7-čka danej, treťej generácie sa svetu ukázala približne v roku 1991 hneď vo viacerých výkonnostných verziách (cca 255 - 280 koní), vo filme si však scény strihol novší exemplár, navyše s dodatočnými úpravami aj pod kapotou, čím išlo o ešte silnejší automobil. Po vylepšeniach, ktoré ošéfoval rovnaký úpravca ako v prípade optických zmien, mal tak Han v rukách stroj s výkonom 225 kW/306 koní, pričom z 0-100 km/h dokázal vyšprintovať za rovných 6 sekúnd.
9. Mitsubishi Lancer EVO VII, majiteľ - Brian, výskyt: 2 Fast 2 Furious
Lancer Evolution VII je jedno z mála áut, ktoré opustili sériu neporušené. Môže za to aj fakt, že sa objavilo len v jednej časti. Dostal ho Brian k úlohe zatknúť drogového baróna Cartera Veroneho v Miami. Lancer Evolution VIII sa potom objavil ako hlavné vozidlo Seana Boswella, protagonistu Tokyo Drift.
Aj ďalší legendárny japonský zástupca v našom rebríčku disponoval jemnými optickými zmenami, a to v čase, kedy mal tuning úplne iný rozmer a tomu dnešnému prakticky nesiahal (pochopiteľne) ani po členky. Pár „bakelitových" nadstavcov, v tých časoch trendy neóny a vinyl, obrovské krídlo a disky značky Motegi Racing. Za jemne modifikovanou prednou maskou sa nachádzal 2-litrový radový štvorvalec s turbodúchadlom a presláveným nitrom (dusíkom). Exemplár bol však v zásade skoro v sériovom stave, o čom svedčil aj doslova vykradnutý interiér a fakt, že v roku 2013 sa objavil na internete na predaj s cenovkou len 39-tisíc $, čo je cena, za akú sa v tej dobe pohybovalo približné nové Evo, bez toho, že by bolo tak filmovo preslávené.
8. Mitsubishi Eclipse, majiteľ - Brian, výskyt: The Fast & The Furious
Z hľadiska deja Eclipse až taký veľký význam nemá. Ide však o Brianovo prvé auto a nachádza sa azda v prvých sekundách zo série Fast & Furious vôbec. Je len málokto, kto by si tohto tátoša nezamiloval na prvý pohľad. Nanešťastie, ako väčšina Brianových hračiek, aj Eclipse bolo zničené.
Pokiaľ ide o model Eclipse ako taký, bol to práve tento športový automobil, ktorý si najmä svojím vizuálom a použitým vinylom podmanil všetkých fanúšikov. Veď krikľavé Mitsubishi s modro-bielym polepom chcel mať v tých časoch vo svojom vozovom parku v Need For Speed Underground azda každý. Samozrejme, Eclipse poznajú zväčša len tí starší z nás, keďže už nejaký ten rôčik tento model v portfóliu Mitsubishi chýba, pričom do roku 2011 v ňom dožíval v duchu ako automobil do počtu, ktorý sa predával už len na hŕstke trhov, kde už zďaleka nepredstavoval také haló ako kedysi. V Brianovom podaní šlo o Eclipse modelového roku 1995, pod kapotou ktorého bol 2-litrový štvorvalec. Pôvodných 218 koní sa však vďaka novému saniu, turbodúchadlu či chladeniu údajne vyšplhalo až na úroveň približne 435 koní. Zelená strela bola osadená aerokitom AeroArmor Eclips, krídlom ARP GT2 a 18'' diskami od Axis Sport Tuning obutých do pneumatík Toyo.
7. Dodge Charger SRT8, majitelia - Brian, Dom, Roman, Han, výskyt: Fast Five a Fast & Furious 6
Vcelku významné vozidlá novej trilógie. Najprv s nimi Dom a Brian vytiahli prísne strážený trezor a zničili celkom značnú časť mesta a policajných jednotiek, no a v 6. diele si zase s nimi zalietali na letisku. Správne, práve Chargre boli súčasťou azda najnereálnejšej akčnej sekvencie vysoko-oktánovej ságy. Jeden Charger použil Han na spomalenie lietadla, druhý použil Dom na jeho infiltráciu a následný únik.
Novodobý Charger, ktorý bol svetu ako šiesta generácia predstavený v roku 2005 ako modelový rok 2006 vyvolal najmä v Amerike veľký rozruch, bohužiaľ negatívny. Po predošlých modeloch, predovšetkým zo 60-tych až 70-tych rokov, vozidlo zmenilo koncepciu, keďže predošlé silné kupéčka sa zmenili na klasický sedan. Ten však nebol zďaleka šedým priemerom, teda pokiaľ hovoríme o výkone, keďže najsilnejšie verzie SRT8, ktoré boli použité aj vo filmoch, ponúkali masívny výkon 317 kW/431 koní, ktoré boli vydolované z mohutného osemvalce 6.1 Hemi. Všetka sila putovala na zadnú nápravu, a tak zábavy bolo viac než dosť, čo potvrdili aj jednotlivé (nereálne) scény s decentne upravenými vozidlami tohto druhu.
6. Subaru Impreza WRX STi, majiteľ - Dom, Brian, - výskyt: Fast & Furious 4 a 7
Pamätáte si, ako k nemu prišiel Brian? Dom mu dlhoval jedno auto (vymenili si tak úlohy z prvého filmu), a tak rozbil okno na Subaru a následne ho „daroval“ Brianovi. V štvorke ešte prežije, no vo Furious 7, kedy na ňom opäť jazdí Brian, už má svoj osud zrátaný. Prenasleduje v ňom v horách autobus prepravujúci Ramseyovú a neskončí veru pekne.
Bolo viac než jasné, že skôr či neskôr sa v jednotlivých pokračovaniach medzi známymi športiakmi či americkými ikonami objaví aj nejaký stroj, ktorý sa preslávil v rally. Stalo sa tak najprv v 4-ke, kde sa ukázala kompletne „prekopaná" tretia generácia závodného STI-čka z roku 2009. Impreza WRX STI od Subaru bola v tých časoch ponúkaná predovšetkým s 2-litrovým turbomotorom o sile približne 308 koní, v našich končinách však prednú kapotu vypĺňal až 2,5-litrový agregát s turbodúchadlom a výkonom 221 kW 300 koní. Práve táto verzia, teda s motorom EJ257 Shortblock Turbo sa objavila vo filme, disponovala však dodatočnými úpravami, ktorých výsledok po stránke presných parametrov nepoznáme. O bodykit sa opäť postaral Veilside, exemplár dostal ochrannú interiérovú klietku, kontrastné sfarbenie a čierno-červené 18'' disky značky Enkei, konkrétne model NT03+M. V 7-čke sa objavil obdobný exemplár v tradičnejšom modrom kabáte s čiernou karbónovou kapotou a viacerými naozaj akčnými scénami.
5. Toyota Supra, majiteľ - Brian, výskyt: Fast & Furious 1, 2, 4, 5 a 7
Toto vozidlo má pre sériu obrovský význam najmä kvôli poslednej časti. Išlo o druhé Brianove auto, ktoré dal Domovi na konci prvého filmu, aby utiekol pred policajtmi. Videli sme ho ale aj v ďalších častiach, no už v menších úlohách. Vo Furious 7 sa ale uzavrela jedna sága. Najprv na Supre unikal ďaleko preč Dom, na konci na nej šiel navždy preč Brian. Odchádza v nej totiž v záverečnej emotívnej scéne.
Pokiaľ som tuning tých rokov pri predošlom Mitsubishi kritizoval, tentokrát je vo veci iná káva. Kompletne prekopaný, vtedy mimoriadne populárny automobil od Toyoty, prešiel radou vylepšení a úprav. To najdôležitejšie sa však udialo pod kapotou, kde trónil štandardne 330-koňový radový šesťvalec, ktorý tiež prešiel rozsiahlymi úpravami, a tak ponúkal až masívnych, približne, 544 koní. Takto upravená Supra z roku 1995 dokázala následne z 0-96 km/h vystreliť len za 4,3 sekundy.
4.Nissan GT-R, majiteľ - Brian, výskyt: Fast & Furious 4, 5, 6 a 7
V tejto 7-dielnej sérii sa nachádza viac áut, než na najväčších autosalónoch na svete. Netreba sa preto čudovať, keď sa ten istý typ vozidla objaví vo viacerých filmov, a to vo viacerých podobách. V štvorke si ho Brian vyzdvihne z policajne garáže, upraví ho a jeho súčasti použije aj pre svoj Nissan Skyline. Vo Fast Five s ním preteká s Domom a jeho Challengerom SRT8. Vidieť sme ho mohli aj na začatku Furious 6, kedy s ním vyhral v pretekoch proti Domovi a taktiež na konci stopáže, kedy sa celá rodinka stretla pokope pri ich dome. V sedmičke ho vidíme, keď si z neho Brian vyberá nepriestrelnú vestu a taktiež v ňom eskortuje Ramseyovú po ceste cez Los Angeles.
GT-R-ko, teda špičkový model, ktorý je tŕňom v oku nejedného talianskeho superšportu si predstavovať snáď veľmi nemusíme. Na scéne je už nejaký ten rôčik, pravidelne je však obdarovaný menšími či väčšími úpravami, v rámci ktorých sa decentne menia jednotlivé interiérové a exteriérové detaily. Motoricky ide stále o 3,8-litrovú V6-ku, ktorá ponúka v závislosti od modelového roku výkon 480-550 koní (verzia Nismo 600), čím japonská Godzilla dokáže na stovku vystreliť za približne 2,7 sekundy. Na filmových plátnách štvorky sme sa mohli stretnúť s exemplárom z roku 2007.
3. Lykan Hypersport, majiteľ - arabský šejk, na chvíľu Dom a natrvalo pozemkový úrad Abu Dhabi, výskyt: Furious 7
Ako sme pripomínali na začiatku, rozhodli sme sa tak trochu ignorovať superšporty a najluxusnejšie kúsky. Taktiež sme obsadili do rebríčku len jedno vozidlo z Furious 7, keďže ich tam bolo skutočne premnožene a šlo už len o rýchlosť a vzhľad. Nuž, tomuto kúsku sme ale nemohli odolať. Istý matematik v jednom z novinových plátkov v Abu Dhabi sa vyjadril, že teoreticky by sa skoky prevedené vo Furious 7, kedy Dom a Brian skákali s Lykanom cez tri mrakodrapy, dali zrealizovať. Pochybujem ale, že by sa našiel taký blázon, čo by to vyskúšal. Lykan Hypersport je exkluzívny automobil, akých na svete nájdete len 7. Pre účely filmu bol vyrobený samostatný model, o niečo lacnejší, stále však produkciu vyšiel na nejaký ten miliónik, ak nie viac, teda, určite viac.
Vo veci je teda replika, ktorá však rozhodne patrí medzi tie najdôveryhodnejšie a vo filme to divák azda nerozoznal (narozdiel od chabých replík v Need For Speed). Čo bolo pod kapotou nevieme, určite to však nebol dvakrát preplňovaný šesťvalec s objemom 3,8 litra, ktorý má v originálnej verzii pôvod z 911-ky Turbo a disponuje výkonom 566 kW/770 koní a 1000 N.m. To by bolo i pre scenáristov snímky takýchto rozmerov veľké sústo, keďže Lykan si kompetentní cenia až na 2,8 milióna $! Odhliadnuc od originality, V 7-čke sme tak mali možnosť vidieť jeden z najzaujímavejších športiakov súčasnosti, navyše s citeľne futuristickým dizajnom.
2. Nissan Skyline R34, majiteľ- Brian, výskyt: Fast & Furious 2, Tokyo Drift a Fast & Furious 4
Brianov Skyline bol jednoducho v dobe, kedy mal prvý sequel série premiéru očarujúci. Mne sa vlastne stále enormne páči aj teraz. Pretekal s ním v úvodnom preteku, no dolapili ho policajti. Neskôr si ho upravil na čisto modrú verziu, o ktorej tak básnim. Krátko sa mihol v Tokyo Drift a videli sme ho aj v akčnej scéne v tuneloch v štvorke.
Vozidlo, v ktorom sa Brian O'Conner v roku 2009 preháňal vo filme bolo pred pár rokmi kúpené súkromnou osobou v New Yorku. Od tej doby sa ocitlo v Európe, kde sa momentálne aj nachádza. Zaujímavosťou je fakt, že ide o Skyline, ktorý bol reálne upravený pre potreby filmu a nejednalo sa tak len o napodobeninu či automobil s malým výkonom. Pravidelne bol upravovaný a vylepšovaný. Pod kapotou má vo finále 2,6-litrový šesťvalcový motor twin-turbo s výkonom približne 550 koní, hovorí sa však, že by nebolo žiadnym problémom z agregátu vydolovať až 1000 koní. Poháňané sú všetky štyri kolesá, pričom silu na ne prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka. Skyline je v súčasnosti v perfektnom stave, disponuje atraktívnym bodykitom Nismo, 19'' diskami Volk Racing RE30, výkonnými brzdami so 6-piestovými strmeňmi vpredu a 4-piestovými vzadu. Vybavený je aj moderným head-up displejom alebo audio-systémom Sony. V roku 2013 sa originálny exemplár z filmu objavil v Nemecku, pričom bol na predaj za rovný milión €. V roku 2014 následne obleteli svet ďalšie informácie o predaji, cenové relácie sa však už odhadovali na čiastke 750-tisíc až 5 miliónov €!
1. Dodge Charger R/T, majiteľ - Dom, výskyt: Fast & Furious 1, 4, 5, 6 a 7
Alebo ste boli takí naivní, že ste na prvom mieste čakali niečo iné? Domov Charger pôsobil medzi všetkými vozidlami zo série ako Zeus popri ostatných bohoch. Skonštruovali ho spoločne s otcom, keď bol ešte malý. Neskôr sa v ňom jeho otec zabil v poslednom preteku v sezóne. Dom sa s ním neodvážil jazdiť až do smrti Jesseho, kedy bol nútený ho použiť. Rozbil ho v pamätnej scéne, keď spoločne s Brianom unikali na rovinke a preskočili tesne pred vlakom. Charger sa ale sekundu na to roztrieskal o auto, ktoré sa z ničoho nič vynorilo z vedľajšej cesty. V štvorke ho pred svojou „smrťou“ opravila Letty. Rekonštrukciu dokončil Dom, no následne bol nútený opäť ho zničiť.
Zázrakom ho ale opäť dal Domov tím dokopy a použili ho na vyslobodenie Doma z väzenského autobusu. To už sme v deji Fast Five. Vtedy si autíčko užilo na plátne asi najviac času, no zároveň skončilo opäť zničené, tentoraz vďaka postave Dwayna Johnsona - agentovi Hobbsovi. V šestke sa objaví len jeho miniatúrny model, ktorý daruje Dom svojmu synovcovi, Brianovmu synovi. Naplno zažiarilo opäť vo Furious 7, kedy sme ho videli v dvoch verziách. Prvá, špeciálne upravená, slúžila na zoskok z lietadla a následnú záchranu Ramseyovej. V prípade druhej verzie šlo už o Domove pravé auto, opäť poskladané dokopy. Poslúžilo mu na zničenie auta Deskarda Shawa (Jason Statham) tým, že ho dostal na zadné, rovnako ako to urobil v záverečnej scéne prvého filmu. Neskôr vďaka nemu ešte dokázal zničiť vrtuľník (našťastie sme sa nedočkali Die Hard 4.0 momentu, za čo som nesmierne vďačný), ale opäť sa nám Charger rozbil. Zatiaľ poslednýkrát sme Dodge Charger videli na konci Furious 7, kedy sa lúčil s Brianom Paulom Walkerom. Dalo by sa povedať, že ako veľmi je toto auto nádherné a úžasné, ako aj dôležité pre dej, tak veľmi je aj prekliate.
Čo viac k tomuto Chargru dodať? Azda len toľko, že ide o jeden z najznámejších zástupcov kategórie muscle cars, obzvlásť, ak je vo veci exemplár z roku 1970. Ako už z deju vieme, Domova verzia R/T bola značne modifikovaná, čo vo výsledku malo znamenať výkon až 900 konských síl. Čierne vozidlo s chrómovými detailami sa pýšilo tradičnými dlhými prevismi a samozrejme dlhou prednou kapotou, z ktorej trčal motor - sanie, ktoré Dodge vola(l) Shaker a v tých rokoch predstavovalo veľký hit.
A čo vaše najobľúbenejšie autá z tejto adrenalínovej série? Vynechali sme nejaké, ktoré by tu bezpodmienečne malo byť? Ktorý kúsok by ale v tom prípade striedalo?