Šéfredaktorka Page Not Found Apolena Rychlíková sa s nami porozprávala o Kajumiho kauze, ktorú prevalila.
Keď portál Page Not Found uverejnil článok o Adamovi Kajumim, príbeh okamžite pohltila YouTube scéna, sociálne siete a vlastne celý internet. Vyšlo totiž najavo, že úspešný influencer, ktorý má len na TikToku 1,2 milióna sledovateľov, nemorálne profitoval z modeliek, ktoré spolupracujú s jeho agentúrou na OnlyFans.
Dievča uvedené v článku, ktoré dostalo pseudonym Lenny, začalo bojovať s psychickými problémami a nakoniec sa pokúsilo o samovraždu. Za rok v OnlyFans biznise zarobila štyri milióny českých korún (cca 160-tisíc eur), ale Kajumi jej podľa jej slov vyplatil len asi 200-tisíc korún (cca 8-tisíc eur).
Okrem toho jej údajne odobral prístup k účtu, nútil ju robiť veci, s ktorými nesúhlasila, a odmietol jej umožniť zrušiť zmluvu. Nebola jedinou obeťou Kajumiho „managementu“.
Sám sa k príbehu vyjadril takto: „Nikdy som sa nedopustil ničoho nekalého“ alebo „médiá sú podvod a robia si absolútne čo chcú“. Nevedel však ponúknuť vysvetlenie vykorisťovateľských zmlúv, ktoré Page Not Found získal a do istej miery zverejnil. O pozadí prípadu a jeho následkoch sa s nami prišla porozprávať novinárka Apolena Rychlíková, autorka pôvodného článku na PNF.
Pred niekoľkými dňami ste napísali článok, ktorý Kajumiho príbeh posunul ešte ďalej. Napísali ste napríklad, že jeho Lamborghini v skutočnosti patrí spoločnosti Home Credit. Aká bola vaša prvá reakcia, keď ste to zistili?
Zasmiala som sa. Pretože on je vlastne tak trochu symbolom navoňavej chudoby a ten prípad s Lamborghini to reprezentuje. Ale to nie je v tom článku to najdôležitejšie. To auto používam ako symbol. Ľudia, ktorí majú napríklad hypotéku, tiež bežne hovoria, že majú byt; ľudia, ktorí si prenajímajú auto, tiež hovoria, že majú auto.
U Kajumiho je to špecifické, pretože aktívne udržiava u svojich sledovateľov pocit, že je mimoriadne úspešný a bohatý, a čo je dôležitejšie – že to môžu veľmi rýchlo dosiahnuť aj oni. To je podstata jeho podnikania, ktoré sa podľa mňa nezakladá na pravde.

Čo ste vypozorovali o tomto biznise, ako vlastne funguje?
V rámci mojej investigatívy som sa zameriavala predovšetkým na jeho podnikanie v OnlyFans Managemente (OFM), ktoré je v posledných troch alebo štyroch rokoch na globálnom vzostupe. Myslím si, že Kajumi bol jeden z prvých, kto to zachytil.
Dokáže sa veľmi dobre orientovať v globálnych trendoch a pre OnlyFans modelky začal vytvárať aj agentúry, v ktorých ich zastupuje. Mnohé z týchto žien, pravdepodobne väčšina, s ním spolupracujú na základe paušálnych zmlúv za veľmi nízke sumy.
Dokonca im ani neukazuje, koľko v skutočnosti zarábajú. Teraz však prešiel na nový typ podnikania - online webináre, kde učí OFM iných mužov. Nazýva to e-learning či e-webináre. O týchto e-webinároch sa často hovorí, že slúžia ako forma pyramídového predaja na nalákanie mladých ľudí.
Čo si myslíte o Kajumiho postupe v tomto prípade?