Otvorenie tunela je naplánované na rok 2029.
Nový tunel pod Baltským morom spojí Dánsko a Nemeckom. Cieľom cestného a železničného tunela s dĺžkou 18 km je urýchliť dopravu medzi oboma krajinami. Výstavba bude podľa odhadov stáť viac ako sedem miliárd eur a jeho otvorenie je naplánované na rok 2029, píše CNN.
Tunel je lokalizovaný pod úžinou Femern Bælt, medzi nemeckým ostrovom Fehmarn a dánskym ostrovom Lolland. Po dokončení by mal byť rýchlejšou alternatívou pre dopravu v porovnaní s trajektom, ktorého plavba trvá približne 45 minút, a ekologickou verziou k leteckej doprave, ktorú volia predovšetkým cestujúci na trase Kodaň a Hamburg.
Po dokončení tunelu bude cesta autom trvať 10 minút a cesta vlakom ešte menej, iba 7 minút. „Keď dnes idete z Kodane do Hamburgu, zaberie vám to asi štyri a pol hodiny. Množstvo ľudí preto medzi oboma mestami lieta, v budúcnosti však bude lepšie vyraziť práve vlakom,“ uviedol v roku 2022 technický šéf Jens Ole Kaslund zo spoločnosti Femern A/S, ktorá za projekt zodpovedá.
Oficiálny názov tunela znie Fehmarn Belt fixed link (tunel Fehmarnbelt). Bude to najdlhší kombinovaný, teda železničný a cestný tunel na svete. Ako pripomína CNN, okrem prepravy ľudí výrazne uľahčí aj prepravu tovaru, pretože poskytne spojenie so strednou Európou a Švédskom, ktoré bude v porovnaní s aktuálnou trasou o 160 km kratšie.
Na výstavbe tunela sa Dánsko a Nemecko dohodli ešte v roku 2008. Stavba je stále v začiatkoch, avšak už sa začali výkopové práce. Stavba povedie po morskom dne a v najhlbšom bode bude umiestnená asi 40 metrov pod hladinou.