Bakalársky prieskum síce mnohých pobavil, zároveň však podporil predsudky a zaužívané stereotypy.
Študent sa v známej skupine vysokoškolských internátov v Mlynskej doline podelil o výsledky svojho prieskumu k bakalárskej práci. Respondenti v ňom vyjadrili názor a rozdelili študentov viacerých fakúlt bratislavských univerzít a vysokých škôl podľa atraktivity a múdrosti.
Študentov rozdelili do štvorkvartálového grafu a zaradili ich do kategórií hot – ugly (atraktívni – škaredí)/smart – dumb (inteligentní – hlúpi). Respondenti tak podľa svojho názoru roztriedili študentov známych bratislavských vysokých škôl: UK, STU, EUBA a VŠMU.
Do kategórie škaredí a inteligentní zaradili študentov fakulty matematiky, fyziky a informatiky, FIIT, FEI, strojníckej a stavebnej fakulty. Naopak, atraktívni a zároveň inteligentní sú podľa výsledkov prieskumu študenti medicíny, práva, farmácie a FCHPT (fakulta chemickej a potravinárskej technológie). Na pomedzí atraktívnych a škaredých stoja študenti prírodovedeckej fakulty a architektúry.
Športovci sú hot, ale hlúpi, tvrdí prieskum
Podľa výsledkov študentského prieskumu je medzi „hlúpymi“ študentmi viac atraktívnych ako škaredých ľudí. Na pomedzie kategórií respondenti umiestnili študentov pedagogickej a filozofickej fakulty. Za atraktívnych, no zároveň hlúpych ľudí respondenti považujú študentov EUBA, FSEV, manažmentu, VŠMU a FTVŠ.
Najatraktívnejší sú podľa výsledkov športovci z FTVŠ, zároveň sú medzi rovesníkmi nelichotivo vnímaní ako najhlúpejší. Presný opak vo výsledkoch zaznamenali študenti matematiky a fyziky.
Relevantnosť prieskumu je však otázna, pretože do hodnotenia mohla výrazným spôsobom zasiahnuť osobná skúsenosť respondenta, ako aj príslušnosť ku konkrétnej fakulte a univerzite, čo skresľuje objektívne vnímanie.
Výsledky však po zverejnení vyvolali búrlivú diskusiu. Mnohých tieto dáta pobavili a odkazujú, že do nich výrazným spôsobom zasiahol subjektívny názor jednotlivcov.
Po zverejnení grafu sa autor štúdie v skupine s takmer 50-tisícovou základňou ľudí pýta na vyjadrenie názoru na „najmúdrejších“ študentov. Aj v tomto prieskume jednoznačne vedú „matfyzáci“ a informatici. Napriek reakcii viac ako 1 500 ľudí je problém výskumu stále rovnaký. Nie je založený na reálnych tvrdých dátach a opiera sa o subjektívne vnímanie jednotlivcov, ktorí vizuálny vzhľad a inteligenciu rovesníkov posudzujú subjektívne.
Niektorí študenti a absolventi vyjadrili sklamanie nad pozíciou svojho odboru. Výsledky prieskumu však zároveň podporili predsudky a zaužívané stereotypy.