Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
12. januára 2024, 8:43
Barbora Adamkovičová

Vedci varujú pred balenou vodou. Nový výskum odhalil, že sa v nej nachádza obrovské množstvo nanoplastov

TECH ĽUDSKÉ TELO ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Nanoplasty môžu napadnúť bunky nášho tela a priťahovať škodlivé látky.

Vedci dodnes nepoznajú účinný spôsob, ako identifikovať mikroplasty v ľudskom tele. Chemička z Kolumbijskej univerzity Naixin Qian so svojím tímom preto vyvinula jedinečnú zobrazovaciu techniku. Tá dokáže odhaliť aj tie najmenšie častice, ktoré sa nám do organizmu dostanú bez toho, aby sme o tom vedeli, uvádza Science Alert.

Nanoplasty sú kúsky plastu vznikajúce počas priemyselných procesov, ako napríklad pri rozklade väčších plastových výrobkov. Vďaka novej technológii tak vedci dokážu lepšie analyzovať zloženie vôd. Doterajšie štúdie odhalili, že v amerických balených vodách sa nachádza neprirodzené množstvo nanoplastov.

Sú aj vo filtroch na čistenie vody

Najbežnejším plastom, ktorý našli, bola zlúčenina zvaná polyamid. Paradoxom je, že práve z nej sa vyrábajú filtre používané na čistenie balenej vody. Vo výskume sa vyskytol aj materiál z PET fliaš. „Hypotéza je taká, že čím menšie sú častice, tým ich je viac,“ tvrdí Qian v štúdii publikovanej vo vedeckom časopise PNAS.

Výskumy v minulosti väčšinou počítali iba väčšie častice, ale odborníci zistili, že menšie častice tvoria približne 90 percent všetkého plastu, ktorý objavili.

McDonald's vydal tanečný hit o životnom prostredí. Na tracku sa podieľali Majself a Thomas Puskailer McDonald's vydal tanečný hit o životnom prostredí. Na tracku sa podieľali Majself a Thomas Puskailer 22. novembra 2023, 12:30

Hoci mikroplasty nie sú okamžite jedovaté, výskumníci sa obávajú dlhodobých účinkov, pretože nanočastice sa hromadia v rôznych tkanivách nášho tela, napríklad v mozgu alebo placente. Plast je tiež špecifický tým, že priťahuje potenciálne škodlivé látky – od baktérií odolných voči antibiotikám až po toxické molekuly, akými sú aj spomaľovače horenia. Menšie plastové molekuly by ich potom mohli preniesť do najcitlivejších tkanív.

Nová zobrazovacia technika je schopná priamo vizualizovať potenciálne toxické zoskupenia. Qian dúfa, že v budúcnosti dokáže odhaliť aj interakcie medzi týmito časticami a našimi biologickými tkanivami.

plastová fľaša