Ochutnali sme 18 rôznych energetických nápojov, ktoré stáli od 35 do 60 centov. Ako obstáli v teste?
O šiestej ráno v radostnom opojení, po výdatnom obede v práci či v sobotu ráno po opici. Energetické nápoje pijeme pri rôznych príležitostiach. Tentoraz sme v Refresheri siahli po tých najlacnejších, ktoré kúpiš v známych reťazcoch. A rovno sme ich aj otestovali.
Mnohé energetické nápoje varujú, že by ich nemali piť deti, tehotné ženy či ľudia so srdcovo-cievnymi chorobami. Hoci sa upozornenia často nachádzajú aj na samotných obaloch, ich najčastejšími konzumentmi je podľa Harvard T.H. Chan School of Public Health práve mládež. Tá si pitie energeťákov často spája s ťažkým skúškovým obdobím, keď sa po nociach učí.
„Je síce pravda, že niektoré štúdie preukázali dočasné zlepšenie bdelosti a zvrátenie únavy, ako aj zvýšenie fyzickej výkonnosti u mladých športovcov, väčšina štúdií však poukazuje na negatívne účinky na zdravie,“ píše univerzita v článku. Dodáva, že medzi tie zlé patrí napríklad stres, agresívne správanie, zvýšený krvný tlak či zvýšené riziko obezity a cukrovky 2. typu.
Ak sleduješ náš web, určite ti neuniklo, že naň prispievame zaujímavými článkami o cestovaní, zdraví aj gastre. Nájdeš tam napríklad tipy na lacné letenky, pochutiny z vianočných trhov, ale aj články, kde sa k rôznym javom súvisiacim s ľudským telom a zdravím vyjadrovali priamo lekári a odborníci. Snažíme sa prinášať ti kvalitný content, preto ak sa ti naša tvorba páči, podpor redakčný tím a staň sa členom klubu Refresher+.
Napriek všetkým negatívnym vlastnostiam ich mnohí ľudia stále pijú. Či už je to tým, že sú často lacnejšie než fľaša vody, alebo snahou skutočne zabiť veľkú únavu, nevieme. My sme sa pozreli na to, ktoré lacné energetické nápoje z reťazcov stoja za to a ktoré by si radšej do úst dať nemal.
Ako sme testovali?
Deväť ľudí ochutnalo v Refresher kuchynke až 18 druhov lacných energetických nápojov, ktoré zoženieš v mnohých slovenských supermarketoch. Test prebiehal naslepo, čo znamená, že nikto nevedel, ktorú značku práve ochutnáva. Urobili sme tak preto, aby názory ochutnávačov neboli ničím ovplyvnené.
Do rúk dostali dotazník, do ktorého si precízne značili poznámky o chuti, farbe či vôni. Okrem toho, ku každému drinku priradili aj číselné hodnotenie od 1 do 10. Test sme napokon vyhodnotili tak, že sme zrátali body dokopy a urobili z nich priemer. Výsledkom sú teda subjektívne názory deviatich ľudí. Energetické nápoje sme nakúpili v predajniach Lidl, Billa, Tesco a Kaufland. Ceny v tabuľkách sú orientačné a môžu sa líšiť v závislosti od konkrétneho predajcu.
Následne sme ich zoradili od najhoršieho (rozumej takého, ktorý testujúci v slepom teste vyhodnotili ako najmenej chutný, pozn. red.) po najlepší (ten, ktorý im, naopak, v slepom teste chutil najviac).
18: Kong Strong s príchuťou kokosu a čučoriedky
Reťazec: Lidl
Hodnotenie v slepom teste: 1,8 z 10
Hnus. Aj takto energeťák komentovali testujúci. Viacerým jeho vôňa pripomínala kokosové telové mlieko, čo síce vnímali pozitívne, chuť ich však sklamala. „Chutí ako kokos s hlinou,“ alebo „Hnusná horká chuť,“ napísali. Jeden z respondentov dodal, že energeťák cítil ešte päť minút po tom, ako ho ochutnal. Medzi pozitívne komentáre patrili iba tie, ktoré sa týkali jeho farby. „Pekná šmolková farba, vyzeral ako modrá voda z komédie Kameňák,“ napísali testujúci.
17: Kong Strong s príchuťou melóna
Reťazec: Lidl
Hodnotenie v slepom teste: 1,9 z 10
Úspech nezožal ani druhý energeťák, ktorý keby mal oči a uši, určite by sa rozplakal. Mnohým pripomínal chuť starej, vyžutej žuvačky. Iní zase opisovali umelú vôňu či dokonca spojenie octu a melónovej esencie. Slová jedného z testujúcich na záver hovoria za všetko: „Pripomenul mi detské sklamania.“
16: Clever bez cukru
Reťazec: Billa
Hodnotenie v slepom teste: 2,5 z 10
Výrazná chuť umelého sladidla je v komentároch príliš často na to, aby z toho mohol vzniknúť dobrý výsledok. Opisujú, že sa im umelý drink lepil na jazyk, bol príliš aromatický a po jeho vypití sa niektorým tvorilo v ústach nadmerné množstvo slín. „Vôňa je omnoho lepšia ako chuť, vonia ako med,“ napísala jedna z testujúcich.
15: CrazyWolf s príchuťou citróna
Reťazec: Kaufland
Hodnotenie v slepom teste: 2,6 z 10
Prirovnaní pri tomto energeťáku bolo viac, ako nájdeš v synonymickom slovníku. Podľa niektorých chutí ako šumienka, iní zase prirovnávajú jeho chuť k vitamínovému nápoju či dokonca k lieku Flector. Mnohým prekážala jeho kyslosť a iní sa sťažovali na nepríjemnú vôňu. „Vonia ako čistiaci prostriedok,“ napísal jeden z testujúcich, ktorého dopĺňa ďalší komentár, týkajúci sa farby drinku: „Farba pôsobí rádioaktívne.“
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktorý energetický nápoj vyhral prvé miesto.
- Ktorý pripomínal detské radosti a ktorý detské sklamania.
- Ktorý má rádioaktívnu farbu.
- Koľko stoja lacné energetické nápoje a v akých reťazcoch ich nájdeš.