Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Čítaš poslednú stranu článku:
Prečo sa v lietadle zaťahujú rolety a tlieskať či netlieskať po pristátí? TOTO sú odpovede na 5 najčastejších otázok o lietaní

Prečo ti letuška káže zdvihnúť roletu, keď ju chceš mať stiahnutú?

Rovnako ako pri zhasnutí svetla na palube lietadla, aj v tomto prípade ide o bezpečnostný pokyn. Ak by totiž nastala núdzová situácia, je potrebné, aby mali cestujúci i posádka lietadla prehľad o okolnostiach v exteriéri. Pri potenciálnej evakuácii sa ráta každá sekunda, preto je dôležité reagovať na neočakávané udalosti naozaj rýchlo a nasmerovať cestujúcich k správnym núdzovým východom.

Ak by nastala núdzová situácia, je potrebné, aby mali cestujúci i posádka lietadla prehľad o okolnostiach v exteriéri. Preto musí byť roletka počas vzletu a pristávania zdvihnutá.
Ak by nastala núdzová situácia, je potrebné, aby mali cestujúci i posádka lietadla prehľad o okolnostiach v exteriéri. Preto musí byť roletka počas vzletu a pristávania zdvihnutá. Zdroj: Unsplash/Raimond Klavins

Máš sa báť, keď špeciálna technika polieva lietadlo? 

Všimol si si, že k niektorým lietadlám je pristavená v zimnom období špeciálna letisková technika s tryskami, ktoré lietadlo polievajú? Dôvod je veľmi prozaický. Je to pre námrazu. Pri lietadle však nestačí bežná škrabka ako pri aute, preto prichádza na rad ťažšia technika.

Odporúčané
Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy 24. apríla 2024, 15:00

Námraza, rovnako aj sneh či ľad sú na lietadlách nebezpečné, pretože dokážu meniť aerodynamické vlastnosti lietadla. Pri vzlete môžu spôsobiť dokonca stratu vztlaku, čo v najhoršom prípade môže viesť k ohrozeniu bezpečnosti letu. Preto sa námraza pred vzletom nesmie podceniť. Najčastejšie sa lietadlo musí odmrazovať pri teplotách v rozmedzí nula až mínus päť stupňov. Pri nižších teplotách už námraza nie je taká častá.

Vďaka špeciálnej tekutine sa námraza a zvyšok snehu z povrchu lietadla odstránia, navyše sa aplikuje počas procesu aj ochranná vrstva, ktorá pri takom počasí chráni stroj ešte skôr, než odštartuje. Vo vzduchu sa potom lietadlo odmrazuje samo. „V lete vás takáto situácia pravdepodobne nestretne, ale ktovie, počasie je niekedy nevyspytateľné. Rozhodnutie o tom, či je potrebné lietadlo odmraziť, je plne v právomoci kapitána a posádky lietadla,“ prezrádza Katarína Pavlíková z Čedoku.

Sú však aj výnimočnejšie prípady, keď sa lietadlo, naopak, kropí vodou. Je to najmä pri prvom, takzvanom inauguračnom lete, okrúhlom výročí, odchode pilota do leteckého dôchodku alebo pri poslednom lete lietadla. „Pri takom okamihu ide o oslavu, slávnostný akt, keď sa k lietadlu zídu dve hasičské autá. Spoločne potom vytvoria vodnú bránu, pod ktorou lietadlo prejde,“ spomenula Pavlíková. 

Čítaj na predchádzajúcej strane
Dočítal si celý článok
Strana 3 z 3
Domov
Zdieľať
Diskusia