Fast fashion značky už roky platia známym tváram, aby si trošku očistili meno. Pri Shein si to len ľudia konečne všetci všimli. Refresher ti pripomenie aj tie ostatné prípady.
Značka Shein koncom júna zorganizovala PR zájazd pre šesť influenceriek zrejme v snahe očistiť si zlé meno. Čínsky online obchod má na konte početné podozrenia z porušovania ľudských práv, vykorisťovania pracovníkov v továrňach a z poškodzovania životného prostredia. Spoločnosť si preto najala populárne influencerky, ktoré pozvala do jednej fabriky, a ponúkla im možnosť pridávať odtiaľ akýkoľvek obsah, hovoriť so zamestnankyňami a klásť im otázky.
Keďže influencerky nie sú ani novinárky, ani expertky na udržateľnosť, kritické otázky nekládli. Ponúkli nám tak klasické PR odpovede, ktoré však fanúšikom nestačili.
Shein si teda týmto fiaskom meno neočistil a influencerky si ho navyše riadne zhoršili. Ich výstupy sa u fanúšikov vôbec nestretli s pochopením. Ľudia im vyčítali, že šíria propagandu.
this influencer is being dragged for her recent Shein brand trip to China, so I translated her explanation Tiktok pic.twitter.com/xjHbX7QMOn
— Franchesca Ramsey (@chescaleigh) June 25, 2023
Nie je to však prvýkrát, čo sa fast fashion reťazec spojil so známou tvárou v snahe ukázať, že nie je až taký fast, neškodí planéte a vraj nevykorisťuje ľudí. Dovoľ nám pripomenúť ti niektoré problematické spolupráce, ktoré vyvolali podobný rozruch ako toto Shein fiasko.
Refresher sa módnemu biznisu venuje od svojich počiatkov. Rozumieme štýlu, poznáme tie správne mená, prinášame ti praktické tipy aj odporúčania na nové kúsky v tvojom šatníku. Prinášame ti aj kritický pohľad na celospoločenský rozmer módneho priemyslu, o ktorom vieme, že patrí medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Môžeme to robiť len vďaka podpore našich predplatiteľov, pridaj sa do klubu Refresher+ aj ty.
1. Shein 2023: Influencerky sa pokúsili označiť všetko za klebety
Štvordňový výlet mal za cieľ previesť influencerky jednou z fabrík, v ktorej lacné oblečenie vzniká. Ich instagramové a tiktokové výstupy sa dotýkali najčastejších bodov kritiky, ktoré voči firme v priebehu rokov vzniesli klimatickí aktivisti, ale aj politici či experti na udržateľnosť. Kritici dlhodobo upozorňovali, že Shein vyrába oblečenie príliš rýchlo a lacno, niekedy aj z nebezpečných materiálov, využíva na to otrockú prácu, zrejme aj detskú, a že pracovné podmienky v továrňach značky sú hrozné.
Shein čelí kritike aj za kradnutie nápadov od dizajnérov, za extrémne uhlíkové emisie či prehnanú produkciu, ktorou zahanbí aj iné fast fashion reťazce. Podľa profesora Sheng Lu z Delawerskej univerzity, ktorý sa venuje globálnemu priemyslu s textilom a oblečením, za 12 mesiacov mala značka Gap 12-tisíc nových modelov na webe. H&M predstavilo 25-tisíc kúskov a Zara 35-tisíc kúskov oblečenia.
Za rovnaké obdobie na webe Shein pribudlo 1,3 milióna rozličných modelov.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo všetko je problematické na Shein a prečo čelí obvineniam z otrockej práce.
- Ako sa Kourtney aj Khloe Kardashian stali súčasťou PR kampaní na fast fashion značky.
- Akú greenwashing taktiku využívajú Boohoo a H&M a kto im na to robil reklamu.