Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
12. júla 2023, 9:30
Čas čítania 4:44
Tímea Krauszová

Influencerky šli na výlet do Shein fabriky, aby firme zlepšili otrasné renomé. Fast fashion značky to takto robia už roky

MÓDA FAST FASHION UDRŽATEĽNOSŤ
Uložiť Uložené

Fast fashion značky už roky platia známym tváram, aby si trošku očistili meno. Pri Shein si to len ľudia konečne všetci všimli. Refresher ti pripomenie aj tie ostatné prípady.

Značka Shein koncom júna zorganizovala PR zájazd pre šesť influenceriek zrejme v snahe očistiť si zlé meno. Čínsky online obchod má na konte početné podozrenia z porušovania ľudských práv, vykorisťovania pracovníkov v továrňach a z poškodzovania životného prostredia. Spoločnosť si preto najala populárne influencerky, ktoré pozvala do jednej fabriky, a ponúkla im možnosť pridávať odtiaľ akýkoľvek obsah, hovoriť so zamestnankyňami a klásť im otázky.

Keďže influencerky nie sú ani novinárky, ani expertky na udržateľnosť, kritické otázky nekládli. Ponúkli nám tak klasické PR odpovede, ktoré však fanúšikom nestačili.

Shein si teda týmto fiaskom meno neočistil a influencerky si ho navyše riadne zhoršili. Ich  výstupy sa u fanúšikov vôbec nestretli s pochopením. Ľudia im vyčítali, že šíria propagandu.

Nie je to však prvýkrát, čo sa fast fashion reťazec spojil so známou tvárou v snahe ukázať, že nie je až taký fast, neškodí planéte a vraj nevykorisťuje ľudí. Dovoľ nám pripomenúť ti niektoré problematické spolupráce, ktoré vyvolali podobný rozruch ako toto Shein fiasko.

Odporúčané
Známy slovenský eshop predáva rovnaké veci ako Shein za násobne vyššie ceny. Spolupracujú s ním aj influencerky, tým to neprekáža Známy slovenský eshop predáva rovnaké veci ako Shein za násobne vyššie ceny. Spolupracujú s ním aj influencerky, tým to neprekáža 5. apríla 2024, 18:00

Refresher sa módnemu biznisu venuje od svojich počiatkov. Rozumieme štýlu, poznáme tie správne mená, prinášame ti praktické tipy aj odporúčania na nové kúsky v tvojom šatníku. Prinášame ti aj kritický pohľad na celospoločenský rozmer módneho priemyslu, o ktorom vieme, že patrí medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Môžeme to robiť len vďaka podpore našich predplatiteľov, pridaj sa do klubu Refresher+ aj ty.

1. Shein 2023: Influencerky sa pokúsili označiť všetko za klebety

Štvordňový výlet mal za cieľ previesť influencerky jednou z fabrík, v ktorej lacné oblečenie vzniká. Ich instagramové a tiktokové výstupy sa dotýkali najčastejších bodov kritiky, ktoré voči firme v priebehu rokov vzniesli klimatickí aktivisti, ale aj politici či experti na udržateľnosť. Kritici dlhodobo upozorňovali, že Shein vyrába oblečenie príliš rýchlo a lacno, niekedy aj z nebezpečných materiálov, využíva na to otrockú prácu, zrejme aj detskú, a že pracovné podmienky v továrňach značky sú hrozné.

Shein čelí kritike aj za kradnutie nápadov od dizajnérov, za extrémne uhlíkové emisie či prehnanú produkciu, ktorou zahanbí aj iné fast fashion reťazce. Podľa profesora Sheng Lu z Delawerskej univerzity, ktorý sa venuje globálnemu priemyslu s textilom a oblečením, za 12 mesiacov mala značka Gap 12-tisíc nových modelov na webe. H&M predstavilo 25-tisíc kúskov a Zara 35-tisíc kúskov oblečenia.

Za rovnaké obdobie na webe Shein pribudlo 1,3 milióna rozličných modelov.

Rýchlosť dizajnu a výroby, ale aj nízke ceny stavajú Shein do úplne inej ligy. Nájdeš tam oblečenie aj za dve eurá a v čase písania článku prebieha 90 % výpredaj.
Rýchlosť dizajnu a výroby, ale aj nízke ceny stavajú Shein do úplne inej ligy. Nájdeš tam oblečenie aj za dve eurá a v čase písania článku prebieha 90 % výpredaj. Zdroj: Shein
Vyskúšaj predplatné REFRESHER+
len za 51
a čítaj všetko bez obmedzení
Kúpiť predplatné
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 140294 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo všetko je problematické na Shein a prečo čelí obvineniam z otrockej práce.
  • Ako sa Kourtney aj Khloe Kardashian stali súčasťou PR kampaní na fast fashion značky.
  • Akú greenwashing taktiku využívajú Boohoo a H&M a kto im na to robil reklamu.
Späť
Zdieľať
Diskusia