Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
11. júla 2023, 9:30
Čas čítania 5:20
Martina Havranová

Slováci založili streamovaciu platformu Filmzie, má už milióny divákov. Od Netflixu či HBO sa odlišuje v jednej zásadnej veci

TECH NÁPADY NA PODNIKANIE PODNIKANIE ÚSPEŠNÍ SLOVÁCI
Uložiť Uložené

Sledovanie televízie je na ústupe a do popredia sa dostávajú streamovacie platformy. Slovenská platforma Filmzie funguje globálne a ročne ju navštívia milióny divákov. Prečo je stále zadarmo a aké filmy ponúka, nám vysvetlil jej zakladateľ Milan Gajdoš.

Milan Gajdoš zhruba pred siedmimi rokmi spoluzaložil streamovaciu platformu Filmzie, ktorá sa mala pôvodne zameriavať na umelecké filmy. Slovenskej platforme sa darí najmä na americkom trhu so silnou kultúrou sledovania televízie a ročne si na nej prehrá film okolo 7 miliónov divákov.

Milan Gajdoš je spoluzakladateľom slovenskej streamovacej platformy Filmzie.
Milan Gajdoš je spoluzakladateľom slovenskej streamovacej platformy Filmzie. Zdroj: Refresher/Jakub Ondejka


Cieľom Filmzie je stať sa slovenskou spoločnosťou s hodnotou presahujúcou miliardu dolárov a streamovacou platformou, na ktorej si mesačne prehrá filmy niekoľko desiatok miliónov divákov. „Potenciál na trhu je obrovský, keďže migrácia divákov od sledovania tradičného televízneho obsahu k tomu internetovému je naozaj obrovská,“ vysvetľuje v rozhovore pre Refresher Milan Gajdoš.

Na Refresheri ti pravidelne predstavujeme inšpiratívnych ľudí, ktorí dosiahli výnimočné úspechy a podarilo sa im vybudovať biznis, ktorý pomaly posúvajú aj za hranice Slovenska. Aby sme to mohli robiť aj naďalej, podpor nás a pridaj sa do klubu Refresher+, kde získaš neobmedzený prístup k exkluzívnym článkom.


Ako funguje platforma Filmzie?Funguje tak, že ktokoľvek s prístupom na internet kdekoľvek na svete si na nej môže pustiť film. Samotný používateľský zážitok je asi najbližší tomu, čo ponúka napríklad platforma Youtube. Filmy si u nás môžu prehrať aj neregistrovaní používatelia. Všetky filmy sú rozdelené do kategórií a používatelia si ich môžu prehrať na pár kliknutí.


Keď som si prechádzala vašu ponuku filmov, dá sa povedať, že nejde o výber známych hollywoodskych filmov, ale skôr istú alternatívu. Ako by ste vy opísali svoju ponuku?

Prvým odlišovacím prvkom od iných platforiem je, že v každej krajine máme inú ponuku. Naša služba je dostupná v podstate všade, ale systém rozoznáva, z ktorej krajiny sa pripájate, a zobrazuje len ponuku filmov s licenciou pre danú krajinu.

Naša platforma je koncipovaná tak, že je zadarmo, čo ju odlišuje od známejších streamovacích platforiem, ako napríklad Netflix alebo HBO Max.

Ak si pozriete ponuku filmov na Slovensku, ponuka bude vyzerať úplne inak ako napríklad v Thajsku. Je pravdou, že najmä z ekonomických dôvodov pre nás Slovensko nie je úplne prioritným trhom. Z obchodného hľadiska smerujeme najväčšiu pozornosť na Spojené štáty a Britániu.


Z ktorej krajiny máte najviac zákazníkov?

Určite zo Spojených štátov a z Británie, kde Filmzie začínalo ešte v čase, keď bola súčasťou Európskej únie. Našou pôvodnou stratégiou bolo začať v menšej anglicky hovoriacej krajine, čo sa nám aj podarilo v Británii, kde vznikla nejaká menšia používateľská základňa. 


Postupne sme našu službu začali promovať na americkom trhu, ktorý je obrovský a Američania majú silnú tradíciu sledovania televízie. Počet našich zákazníkov začal po vstupe na tento trh rýchlo rásť a stal sa pre nás prioritným.


Väčšina vašich filmov sa dá sledovať zadarmo a používatelia neplatia ani poplatok za predplatné. Na čom vaša platforma vlastne zarába?

Naša platforma je koncipovaná tak, že je zadarmo, čo ju odlišuje od známejších streamovacích platforiem, ako napríklad Netflix alebo HBO Max. Na nich musia mať používatelia vytvorené konto a platiť mesačné poplatky. U nás je to podobné ako na Youtube, kde sú videá zadarmo, ale s reklamou. 

Film si cez slovenskú platformu Filmzie pozrelo za posledný rok zhruba 7 miliónov divákov.
Film si cez slovenskú platformu Filmzie pozrelo za posledný rok zhruba 7 miliónov divákov. Zdroj: Refresher/Jakub Ondejka


Vedeli by ste opísať, čo odlišuje fungovanie Filmzie od spomínaných platforiem okrem spôsobu, akým diváci platia za obsah?Najzákladnejší rozdiel je v segmentácii trhu. Množstvo trhových štúdií predpokladá, že v budúcnosti až 90 % sledovania televízie bude prebiehať cez internet a budú v podstate dva hlavné spôsoby, akými to bude prebiehať.

Prvým spôsobom je to, ako funguje napríklad Netflix, ktorý financuje tvorbu obsahu a snaží sa vytvárať filmy a seriály, vďaka ktorým si udrží platiacich zákazníkov. V mediálnych kruhoch sa hovorí o tom, že by streamovacie platformy postupne mali nahradiť kiná. Nové filmy nebudú dostupné v kinách, ale práve na platforme, ktorá ich vznik financovala. 

Anketa:
Koľko streamovacích platforiem používaš ty?
Iba jednu.
Dve alebo tri.
Všetky, ktoré sú dostupné na Slovensku. 
Ani jednu. Pozerám radšej televíziu.
Iba jednu.
14 %
Dve alebo tri.
59 %
Všetky, ktoré sú dostupné na Slovensku. 
22 %
Ani jednu. Pozerám radšej televíziu.
4 %

My fungujeme tým druhým spôsobom a oslovujeme ľudí, ktorí si nechcú platiť mesačne za obsah. Zaplatiť pár eur za predplatné Netflixu sa možno nezdá veľa, ale napríklad na americkom trhu je realita taká, že ľudia si platia za niekoľko streamovacích platforiem, aby mali k dispozícii všetky filmy. To ich v priemere stojí mesačne od 80 do 120 dolárov. 


Dostávame sa tak na sumu, ktorú si už veľa ľudí rozmyslí, a preto radšej využívajú platformy, kde síce sledujú obsah s reklamami, ale zadarmo. To je zároveň aj dôvod, prečo stále tak veľa ľudí v našich končinách sleduje klasické televízne vysielania staníc ako Markíza.


Sú menšie streamovacie platformy ako Filmzie aj istou alternatívou pre filmárov, ktorí točia napríklad umelecké firmy, aké by sa dajme tomu na mainstreamovom Netflixe nemuseli uchytiť?

Filmzie sme zakladali s myšlienkou, že chceme dávať priestor presne takémuto typu obsahu. Máme množstvo filmov, ktoré bodujú na rôznych filmových festivaloch. Bola to naša počiatočná motivácia a myslím, že naša aktuálna ponuka jej zodpovedá. Treba však priznať, že ju rozširujeme aj o komerčnejšie filmy, lebo to je to, čo pritiahne väčší počet ľudí.

Spomínali ste, že sa zameriavate najmä na americký trh. Ste však stále slovenská firma sídliaca na Slovensku. Dá sa zo Slovenska riadiť streamovaciu platformu s globálnym trhom alebo si to vyžaduje pravidelné cestovanie za oceán?

Sme slovenská akciová spoločnosť už zhruba 6 rokov, máme na ňu naviazaný licencovaný obsah aj registrovaných používateľov. Čisto teoreticky by sa z technickej stránky dalo všetko robiť zo Slovenska. V realite je však dôležité cestovať a nadväzovať dobré vzťahy s veľkými filmovými štúdiami a získavať dobré kontakty. 

Pri výbere filmov hrá rolu aj to, či v nich hrajú nejakí známi herci alebo sa im podarilo získať ocenenia na filmových festivaloch.


Pravidelne chodíme na filmové konferencie, ktoré sa konajú tesne po známych filmových festivaloch. Jedným z takých je napríklad Festival v Cannes, kde sa stretnú ľudia z celého sveta a zástupcovia mnohých štúdií, od tých najväčších v Hollywoode až po tie úplne malé. Zároveň tam prídu aj ľudia, ktorí chcú získať licencie na vysielanie filmov, a my tam chodíme tiež. 


Máte kľúč k tomu, ako vybrať filmy, aby sa v danej krajine sledovali?

Ide o veľmi jasnú stratégiu, pri ktorej využívame umelú inteligenciu alebo nejakú dátovú analýzu. Vieme predpovedať, aký typ filmov sa pozerá napríklad v USA, a vieme ísť aj nižšie na úroveň jednotlivých štátov. Podľa dát sa vieme rozhodovať pri nákupe licencií na streamovanie filmov.


Samozrejme, pri výbere filmov hrá rolu aj to, či v nich hrajú nejakí známi herci alebo sa im podarilo získať ocenenia na filmových festivaloch. Tieto premenné zohrávajú zásadnú rolu pri tom, či zaujmú divákov alebo nie. 


Hrajú dáta a umelá inteligencia zásadnú rolu aj pri rozmýšľaní tvorcov filmov o tom, aký film natočia a ktorého herca doň obsadia?

Podľa mojich skúseností z tohto odvetvia si myslím, že skôr nie. V budúcnosti sa to však určite zmení a bude to viac vedecké rozhodovanie ako umelecké. My sme od začiatku koncipovali Fimzie aj ako platformu, ktorá bude mať kvalitné dáta vo veci diváckeho správania, a vieme ich zdieľať aj s tvorcami filmov. Samozrejme, všetko v legálnych rámcoch. 

Podľa slov Milana Gajdoša hrá umelá inteligencia a dátová analýza zásadnú rolu pri rozhodovaní sa, ktorý z filmov zaradiť do ponuky streamovacej platformy.
Podľa slov Milana Gajdoša hrá umelá inteligencia a dátová analýza zásadnú rolu pri rozhodovaní sa, ktorý z filmov zaradiť do ponuky streamovacej platformy. Zdroj: Refresher/Jakub Ondejka


Jedným z menej komerčných zámerov Filmzie bolo aj vybudovanie takejto dátovej analýzy, vďaka ktorej by tvorcovia filmov vedeli lepšie zameriavať svoj obsah. Produkcia filmov je rizikový segment a aj natočenie krátkeho filmu stojí naozaj veľa peňazí. Vždy teda idete do rizika, že film nezaujme divákov a investícia nebude návratná. Možno ste si všimli, že aktuálne hollywoodske štúdia často produkujú remaky už známych filmov. Je to preto, lebo pri nich je aspoň aká taká istota, že zarobia.


Určite máte dáta aj tom, koľko máte pravidelných používateľov. Koľko divákov priemerne ročne si prehrá film na Filmzie?

Za posledných 12 mesiacov si u nás pozrelo film zhruba 7 miliónov divákov, z toho 700 000 za posledný mesiac. 


V jednom z rozhovorov ste povedali, že chcete byť slovenským jednorožcom, čiže firmou s hodnotou nad miliardu dolárov. Ako ďaleko ste od tohto cieľa?

Od počiatku bolo Filmzie tvorené ako firma, ktorá má tento potenciál, keďže vieme osloviť doslova milióny nových zákazníkov. Existuje vzťah medzi počtom používateľov a ohodnotením spoločnosti. Myslím, že ak by sme sa dostali na úroveň 10 až 20 miliónov používateľov mesačne, dostali by sme sa k valuácii na úrovni jednej miliardy dolárov. 


Vnímam to ako cieľ, ktorý by sme mohli dosiahnuť v horizonte troch až piatich rokov. Potenciál na trhu je obrovský, keďže migrácia divákov od sledovania tradičného televízneho obsahu k tomu internetovému je naozaj veľmi výrazná. Vzhľadom na rýchlosť rozrastania sa konkurencie si však uvedomujem, že to nebude ľahká cesta.

Domov
Zdieľať
Diskusia