Hyundai prezrádza detaily o novom Ioniqu 5 N.
Hyundai už 13. júla v rámci tohtoročnej slávnosti Goodwood Festival of Speed predstaví svoj prvý čisto elektrický model N. Dlhoočakávaný Ioniq 5 N tak klope na dvere, a hoci sa dá predpokladať, že z technickej stránky bude ponúkať podobné parametre ako súrodenecká Kia EV5 GT, mnohí predsa len od športovej divízie N očakávajú ešte viac. Ostatne, aktuálne portfólio spaľovacích modelov s písmenom N v názve je toho príkladom, najmä v v kontexte vozidiel od Kie.
Najnovšie to začína naznačovať už aj samotná automobilka, pretože okrem ďalších fotografií s maskovaným exemplárov Hyundai uverejnil aj videoukážku a hŕstku technických špecifík, ktoré rozhodne stoja za zmienku. Pri vývoji sa totiž značka snaží splniť tri základné piliere – hravosť v zákrutách, schopnosti na pretekárskej trati a vlastnosti športového vozidla na každý deň. Ioniq 5 N tak Hyundai vo veľkom vyvíja priamo na slávnom okruhu Nürburgring, kde v rámci testov absolvoval už vyše 10-tisíc kilometrov, čo je dôležitý míľnik, ktorý dokazuje vysokú odolnosť vozidla a jeho schopností na pretekárskej trati.
Ako sa za ostatné roky ukazuje, získanie maximálneho výkonu z elektrického vozidla vyžaduje prísnu disciplínu v oblasti tepelného manažmentu. Chladenie elektromobilov je náročnejšie ako pri vozidlách so spaľovacím motorom, preto tejto oblasti automobilka venuje špeciálnu pozornosť – zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie následne ešte posilňuje novou technológiou predprípravy batérie (N Battery Preconditioning) a manažmentom spotreby energie (N Race).
Systém tak nastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch – Drag a Track. V prípade sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v druhom sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl. Zároveň vodič dostane aj plnú kontrolu nad spotrebou energie – režim Sprint uprednostní plný výkon, zatiaľ čo Endurance maximalizuje dojazd.
Pre model Ioniq 5 N je špeciálne navrhnutý aj brzdný systém. Hydraulické brzdy dostanú až 400-milimetrové kotúče, primárnu brzdnú silu však zastreší regeneračne brzdenie (rekuperácia), ktorého spomaľovanie má dosahovať silu až 0,6 G.
Čerešničkou na torte má byť spätná väzba počas jazdy, ktorá elektromobilom skrz absenciu zvuku chýba. Pri tejto príležitosti preto divízia N prináša unikátne funkcie N Active Sound + a N e-Shift. Ich pointou je systém 10 reproduktorov (8 interných a 2 externé), ktoré poskytujú 3 rôzne zvukové témy – Ignition, Evolution a Supersonic. V rámci nich má funkcia zo zvukovej stránky simulovať napríklad konvenčný 2-litrový motor z modelu i30 N, sprevádzaný má byť pritom charakteristickým strieľaním, ktoré navodia zvukové efekty.
Funkcia N e-Shift napokon slúži na simuláciu osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky z benzínových automobilov N – simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora, čím súčasne docieli tradičné kopnutie medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy.