Posvietili sme si na horúcu novinku týchto dni, novú generáciu modelu Qashqai od Nissanu. Máme sa na čo tešiť!
Japonské automobily (bohužiaľ) nie sú až takým hitom na našich stránkach, ako tomu je v prípade európskych modelov. Práve preto som si posvietil na horúcu novinku týchto dni, novú generáciu modelu Qashqai od Nissanu. Máme sa na čo tešiť!
Keď v roku 2007 prišla na trh prvá generácia tohto malého SUV od japonskej automobilky Nissan, nastalo veľké sklamanie. Japonci totižto oznámili, že populárny sedan Almera nahradí práve tento, vtedy pomerne netradičný model s ešte netradičnejším menom, ktoré dokázal vysloviť ale aj napísať či prečítať málokto. O nič lepšie tomu nie je ani dnes, priznám sa že aj ja s písaním mena niekedy bojujem. Mimochodom, meno Qashqai pochádza z pomenovania kmeňa nomádov, ktorí žijú v púšti juhozápadného Iránu. Potom to však vypuklo. Qashqai sa začal predávať a nielen v Európe zaznamenal naozaj rekordné predaje a veľký boom! Vtedy nevídaná koncepcia automobilu, v reklamách prezentovaná ako mestský crossover, si získala svoju priazeň i napriek tomu, že sa nejednalo o úplne dokonalý dizajn. Nissan mám odjakživa rád, ale v tých rokoch sa očividne hľadal v dizajne, nakoľko skoro ani jeden kompaktný model (nebolo ich už veľa) nemal svoj typicky vzhľad, spoločné identifikačné znaky automobilky.
Nissan musel po spolupráci s Renaultom stratiť v Európe svoju pozíciu. Francúzi sa mali v rámci spolupráce orientovať na klasické automobily, zatiaľ čo Nissanu mala prioritne ostať len trieda terénnych vozidiel. Z portfólia tak vypadli veľmi populárne modely Alemra, Primera, Maxima, čo znamenalo, že na trhu ostal len predajný ťahúň Micra, malé MPV Note a nevydarená Tiida. "Zvyšok" tvorili modely 370Z, špičkový superšport GT-R a samozrejme SUV-čka a Off-roady, ktoré Nissanu odjakživa šli. Síce sa Patrol pomaly vytratil z európskeho portfólia tiež, nakoľko s novou generáciou zmenil charakter, modely ako X-Trail, Pathfinder či Navara sa tešili popularite. A práve v tejto kategórii Nissan rozbehol ešte výraznejšiu ofenzívu modelom Qashqai. Už vtedy som mu dával veľké šance a moje predpoklady sa naplnili, dokonca ich prekonali. Od roku 2007 sa ich predalo viac než 2 milióny kusov, čo je za 5 rokov skutočne slušné! Predaje mu dokonca dlhodobo zabezpečili 6-te miesto v rebríčku najpredávanejších automobilov v Európe. Predbehli ho už len také stálice ako VW Golf & Polo, Ford Fiesta, Renault Clio či Opel Corsa. Netreba pritom zabúdať na to, že cenové relácie tohto crossovera sú o dosť vyššie než v prípade spomenutých modelov, čo je naozaj na zamyslenie. Qashqai sa stal najpredávanejším SUV-čkom vôbec! V roku 2010 prišiel facelift, ktorý mierne uhladil a zdokonalil vzhľad, pričom predaje neutíchali.
Píše sa rok 2013 a my práve v týchto dňoch poznáme už úplne novú, druhú generáciu, ktorá už na prvý pohlaď vyzerá naozaj dobre. Myslím, že jedno z najkrajších SUV-čiek, ak nie vôbec. Medzigeneračne došlo k nárastu do dĺžky o 49 mm, rovnako do šírky o 20 mm, pričom je nižšie o 15 mm. Batožinový priestor disponuje hodnotou 439 litrov. Novinka stojí na úplne novej platforme CMF, ktorú zdieľa s novou generáciou X-Trailu. Vďaka nej je model až o 40 kg ľahší. Práve na X-Trail sa nový Qashqai najviac podobá a zdieľa s ním veľa dizajnových prvkov, čo znamená, že Nissan konečne pravdepodobne našiel ten správny smer. Väčší Qashqai+2 z ponuky vypadáva, nahradzuje ho spomínaná nová generácia X-Trailu. Celok pôsobí oveľa výraznejšie, elegantnejšie, pričom dostal populárny európsky look. Nechýbajú moderné prvky vrátane moderných LED-diód, v najvyšších výbavách dokonca nájdeme Full-LED svetlomety. Ďalší veľký skok k lepšiemu evidujeme v interiéri, ktorý pôsobí rovnako hodnotne a elegantne ako exteriér. Nájdeme tu úplne iné rozloženie, kvalitné plasty, veľký displej na stredovom paneli, či kvalitnú kožu.
Pod kapotou sa nachádzajú hneď 4 motorizácie, 2 benzínové a 2 naftové. Základom je 1.2 DIG-T s výkonom 85 kW a kombinovanou spotrebou 5,6 l/100 km. Nasleduje 1.6 DIG-T s výkonom 110 kW, vraj s priemernou spotrebou tiež 5,6 l/100 km. Naftovým základom je 1.5 dCi s výkonom 81 kW a to pri spotrebe len 3,5 l/100 km. Štvoricu dopĺňa 1.6 dCi s 96 kW a spotrebou 4,3 l/100 km. Okrem úsporných motorov vyťahuje proti konkurencii aj ďalšie zbrane. Nové sú dvoj-piestové tlmiče, ktoré pochádzajú z luxusných modelov Infiniti. Ďalej disponuje riadením s nastaviteľnou tuhosťou, systémom aktívneho sledovania dráhy vozu, ktorý simuluje účinky diferenciálu k zaisteniu dokonalej trakcie a eliminovaní nedotáčavosti či systémom monitorujúcim mŕtve uhly alebo systémom, ktorý rozpoznáva dopravné značky. Štandardom je pohon prednej nápravy, za príplatok nebude chýbať 4x4.
Bližšie informácie vrátane cien sa dozvieme v priebehu tohto mesiaca. Určite mi dáte za pravdu, že nový Qashqai má všetky predpoklady pokračovať v úspechu predchodcu, alebo nie?