Mnoho bývalých fanúšikov pokémonov objavilo karty z detstva počas pandémie koronavírusu. Archívny nerozbalený balík dnes môžeš predať za stovky až tisíce eur.
Pokémon karty vznikli už v roku 1996. Ich prví fanúšikovia tak už môžu mať školopovinné deti, ktoré po svojej osi opäť objavujú čaro paralelného vesmíru obývaného milými farebnými tvormi. Biotop 151 druhov pokémonov sa za vyše dve dekády rozrástol na 1 008 „potvoriek“ a rôznych kariet je dnes už neuveriteľných 13 432.
Na pultoch špecializovaných predajní sa v štartovacích súboroch so železnou pravdepodobnosťou objavujú stále nové balíky. Pokémon Company vydá za jediný rok až 4 rôzne edície nových 250 kariet.
Mnohí ľudia však napriek dlhovekosti pokémonov vôbec netušia, že ide o karty určené na spoločenskú hru. „Je to škoda, ide o prekrásnu hru,“ povzdychne si hráč a zberateľ Jakub, ktorý spolu s kolegami učí pravidlá v bratislavských priestoroch IHRYska.
Devätnásťročný hráč počíta podobne ako mnohí aktívni zberatelia svoje kartičky na desaťtisíce. Okrem perfekcionizmu a prestíže v komunite ho čiastočne láka aj hustle. Na celosvetovom trhu s pokémonskými kartami sa netočilo nikdy toľko peňazí.
„Záujem opäť vyletel počas covidu, keď kopa ľudí oprášila karty z detstva. Vďaka boomu sa cena najdrahšej karty vyšplhala na 5,2 milióna dolárov. Svetový trh prešiel transformáciou a aj archívne zatvorené balíčky, ktoré stáli pred pár rokmi 40 eur, dnes stoja niekoľko stoviek. Najdrahší zavretý ,booster‘ sa predáva za 10-tisíc.“ Na porovnanie, nový balík s desiatimi aktuálnymi náhodnými kartami stojí 4,50.
Surfovanie na vlne nostalgie aj mucholapka na peniaze rodičov
Ešte pred pandémiou sa japonský fenomén vrátil do stredobodu mainstreamovej pozornosti v roku 2016 spustením mimoriadne populárnej hry Pokémon Go. Hra pre smartfóny nasadla na vlnu nostalgie a do ulíc vyhnala množstvo lovuchtivých hráčov. Mnohí rodičia vytiahli svoje staré karty a ich deti sa začali dožadovať vlastných. „Hrať sa pokémon už nebolo hanbou a imidžu pokémonov pomohol aj prienik e-športov do médií,“ hodnotí načasovanie Paťo.
Prekvapujúcu mobilizačnú rolu zohrala na Slovensku v roku 2021 aj Billa, ktorá v rámci vernostného programu odmieňala nákupy 10-kartovými balíčkami. „Pokémonov vtedy začali vôbec po prvýkrát zbierať možno aj desaťtisíce detí na celom Slovensku. Z týždňa na týždeň mi prišlo na tréning 70 nových detí. Mohli by sme otvoriť tri triedy škôlky,“ spomína dlhoročný fanúšik, hráč a zároveň tréner Matej.
Vrtkavá investičná príležitosť
Karty, samozrejme, nemajú hodnotu samy osebe. Ich cenu určuje ponuka a dopyt na internetových aukciách. Rozhoduje nielen vzácnosť, no aj stav konkrétneho exempláru. Bezkonkurenčne najdrahšia karta je najlepšie zachovaná limitka Pikachu Illustrator z roku 1998, ktorých vyšlo dovedna len 10.
Na najkorektnejšom internetovom trhu Cardmarket sa denne predajú milióny kariet. Za províziu 0,2 percenta stránka garantuje bezproblémovú transakciu a umožňuje overiť si históriu konkrétneho predajcu.
the real star of Wrestlemania — my 1/1 PSA 10 Pikachu Illustrator that I purchased for $5,275,000, officially setting the Guinness World Record for “most expensive Pokémon trading card sold at a private sale” pic.twitter.com/nrAyvrytCB
— Logan Paul (@LoganPaul) April 4, 2022
V dôsledku aktuálneho boomu rastú na hodnote mnohé archívne karty. „Zachovaný kvalitný herný súbor zabalený v obale spred 25 rokov má dnes 10- až 12-násobnú hodnotu. Najlacnejší lesklý čierny Charizard z Base-Setu 2 dnes stojí dokonca 5 000 eur, a ak ich máš v sete štyroch, predáš ich pokojne za 50 000. To je polovica hodnoty bytu či cena super auta,“ zamýšľa sa Matej a dodáva, že vo finančnej núdzi si už predajom kartičiek neraz privyrobil.
Jakub sa k hre vrátil po pár rokoch a v kartách má uložený zaujímavý finančný kapitál vo výške „niekoľko tisíc eur“. Najvyššiu hodnotu, vyše 200 eur, majú jeho karty z 90. rokov. „Je to alternatívna investícia, ktorá sa správa veľmi podobne ako akcie. Keď sa karty prestanú tlačiť a ich počet je finálny, začína ich hodnota rásť.“
O hodnote kariet občas rozhoduje aj náhoda. Matejova najhodnotnejšia karta je na prvý pohľad „obyčajný“ Vulpix. „Je výnimočný tým, že pri tlači prišlo ku chybe a má otočený indikátor životov. Otočených kariet vyšlo hrozne veľa, a keď si to firma uvedomila, zvyšok vytlačila správne. Tie si však paradoxne nikto nenechal, lebo ľudia predpokladali, že vzácne budú práve tie ‚pokazené‘,“ zabáva sa.
Spoločnosť Pokémon Company sa pred dvoma rokmi pokúsila zmeniť obchodnú filozofiu a zmenšiť náklady vydávaných kariet. „Ukázalo sa to ako kontraproduktívne. Zásoby vykúpili priekupníci a predávali ich za trojnásobnú cenu. Zákazníci to navyše nepovažovali za fér a obchody boli nútené obmedzovať nákup na osobu. Teraz je už kartičiek dosť pre všetkých,“ spomína rozhodca hry pokémon Paťo.
„Gotta Catch ’Em All“ aj pod rizikom nákupu fejkov
Pokémonské karty sú v triedach a na školských dvoroch predmetom horlivých transakcií. Deti, ktoré ich nezbierajú, môžu byť podľa Paťa v niektorých kolektívoch dokonca vystavené sociálnemu tlaku, ktorý vyústi až do ostrakizácie v komunite.
„Pokémon Company dobre vie, že deti sú najlepší zákazníci. Kto má lepšie karty, je viac cool. Funguje to porovnateľne ako pri Legu alebo autíčkach Hot Wheels.“ Čiastočným benefitom pre utiahnutejších introvertov však je, že sa môžu vďaka spájajúcej zberateľskej vášni lepšie integrovať do kolektívu.
Problémom, ktorému dnes čelí množstvo detí, je falzifikácia kartičiek. „Na Bazoši ponúkajú predavači fejky exkluzívnych kariet s poznámkou ‚Len na domáce hranie‘. Niekto nakúpi desať fejkových balíčkov za 10 eur a takto ich chce predať za 500. Potenciálny zisk pre podvodníka je obrovský,“ soptí Matej.
Nemorálnymi transakciami zneužívajú predávajúci detskú nevedomosť. Okrem ponúkania „šmelín“ nafukujú často ceny alebo nakupujú karty od neznalých kamarátov výrazne pod cenu.
Obchod združujúci komunitu hráčov IHRYsko sa s podvodníckymi praktikami snaží bojovať šírením osvety a dozorom nad výmenami. „Keď sa v škole decku snažia vymeniť drahé kartičky za fejky, tak v podstate okrádajú rodičov. Na tréningoch mám pravidlo dvoch upozornení. Fejky môžu deti zbierať pomimo,“ varuje Matej, ktorý vedie tréningy kartovej hry.
Sám má v zbierke asi 30 000 kartičiek, pričom jej gro tvorí tých najlepších 700. Okrem výmeny konkrétnych kariet si zberatelia kolekcie najčastejšie rozširujú nákupom boosterových balíčkov či rovno boxu, z ktorého 360 kariet je zberateľsky cenných len 15 až 20.
Miša patrí k menšine hráčov, ktorá karty zbiera najmä z estetických dôvodov. „Staré kartičky mi mama vyhodila, tak som musela nedávno začať zbierku odznova. Som špecifický vymieňač. Chcem len karty, ktoré sa mi páčia, napríklad pokémonov podobných koňom či rôzne verzie obľúbeného Vulpixa.“
Nevedia, že je to hra. Najlepší hráči si pritom delia tisícové odmeny
Dlhoroční fanúšikovia pokémonských kariet sa zhodujú, že len menšina zberateľov kartičiek vie s nimi hrať aj spoločenskú hru. Podľa jediného slovenského aktívneho rozhodcu hry pokémon Paťa hrá len promile fanúšikov a s pokémonmi je preto u rodičov detských zberateľov spojená stigma.
Mnohí pokémonmi „nepobozkaní“ rodičia si podľa neho stále myslia, že karty sú len stratou peňazí a času. Názor vraj zmenia, až keď na vlastné oči vidia, ako sa ich deti zlepšujú v matematike, angličtine, taktike či predvídavosti.
„Rodičia tvrdia, že je to pridrahá detinská blbosť, čo stojí veľa peňazí. Vysvetľujem im, že to nie je len kus papiera, ale pekná spoločenská hra, ktorá deckám navyše otvára dvere do iných sfér kultúry ako hry či seriál. Kartičky dnes zbiera takmer každé dieťa a produkt je pridrahý na to, aby deti nehrávali.“
Kartovú hru pokémon prirovnáva Matej k japonskej verzii šachu šógi. „Súperove figúrky nielen vyhadzuješ, uberáš im aj životy a môžeš ich ďalej použiť. Je to takticky prepracované. Do úvahy musíš zároveň brať karty, ktoré nevidíš, keďže protivník ich má na ruke,“ vysvetľuje ostrieľaný účastník mnohých turnajov.
V hre stoja proti sebe jednotlivci. Podľa veku sa v turnajoch delia do troch kategórií. Juniori majú od 6 do 12 rokov, seniori do 15 rokov a do skupiny master spadajú všetci starší hráči. V hre okrem taktickej vyspelosti a predvídavosti zohráva rolu aj správny výber 60 kariet do hracieho balíka. Silným ostáva aj prvok náhody.
„Na menších turnajoch si hráči zaplatia vstup v podobe boostera. Keď sa turnaj skončí, boostery sa otvoria a konečné umiestnenie sa premietne do poradia vo výbere tých najlepších kariet z nich. Majstrovstvá sveta, naopak, lákajú na tisícové prize money. Aj keď je to stále hra o šťastí, existuje špička, ktorí si dokáže stabilne zarábať,“ vysvetľuje Jakub.
Matej spolu s Mišou čiastočne vychovali aktuálnu generáciu slovenských hráčov. „Keď som po päťročnej prestávke začal v roku 2011 znova hrávať ligu, všimol som si nedostatok hráčov. Začal som preto lanáriť nových, aby sa hru naučili a mali sme s kým hrať. Zo začiatku prišli na tréningy traja-štyria záujemcovia, postupne ich bolo viac a začal som učiť aj súkromne,“ spomína Matej. Osvetovým rekordom ostáva, keď spolu s ostatnými trénermi z IHRYska počas Pokémon víkendu vysvetlili pravidlá 800 záujemcom.
Nádych Japonska na Slovensku
Pokémon je skutočne viac ako len hra, a preto neprekvapí, že keď po dlhých 25 rokoch získal pred pár mesiacmi Ash Ketchum s Pikachuom titul svetového šampióna, oslavovalo celé Japonsko. „S Ashom som vyrastala, no teraz sa jeho éra skončila a prichádza nový svet, ktorý sa odohráva na inom ostrove a s úplne novými hrdinamim Scarlet a Violet,“ teší sa Miša.
Modelka a nerdka v jednej osobe totiž miluje pokémon ako celistvý kultúrny fenomén. Ešte viac ako karty, „v ktorých občas prehrá aj so sedemročnými deťmi“, ju bavia hry, seriál, komiksy či nálepky. Do pokémonského sveta sa naplno ponorila počas dlhoročného pracovného pôsobenia v Japonsku.
„Od 13 rokov som bola v centre sveta pokémonu. Japonci tým úplne žijú. Pokémon je úplne všade, na drinkoch, na jedle, na vagónoch metra či na lietadle. Keď si dám u nás Pikachu tričko, tak ľudia zazerajú. Japonci sú, naopak, nadšení, že viem, o čo ide,“ vysvetľuje držiteľka všetkých generácií Gameboya, ktorá dnes okrem tréningu Slovákov dekoruje aj účastníkov turnajov v Liverpoole, vo Frankfurte, v Lille či Londýne.
Trend Pokémon kartičiek na Slovensku v posledných týždňoch obnovili známe osobnosti, ktoré spolupracujú s bratislavským obchodom špecializujúcim sa na tento druh zberateľstva. Za často veľmi vysoké čiastky si dnes najmä mladí ľudia kupujú kartičky v uzavretých balíčkoch dúfajúc, že im „padne“ niečo vzácne.