Vďaka čomu uspel ako Senior Key Account manažér?
Vieš si predstaviť, ako vyzerá bežný deň manažéra vo veľkej spoločnosti? „Snažím sa naplniť potrebu spotrebiteľa cez naše nápoje. To je moja mantra,“ komentuje Lukáš Stašík, Senior Key Account Manager v spoločnosti Coca-Cola HBC. Vo svojej funkcii považuje za dôležitú vlastnosť zvedavosť. Tá mu pomohla pri budovaní kariéry v nadnárodnej spoločnosti, ktorej produkty určite poznáš. Do portfólia Coca-Coly patria okrem známej kokakoly aj nápoje Fanta, Sprite, Kinley, Fuzetea, Cappy, Powerade, Bon-aqua, Smart Water a Romerquelle.
Mladému manažérovi sa vo svojej kariére podarilo „stúpať priamo hore“. Po škole chcel začať pracovať pre silnú značku, kde pochytí overené know-how. Z absolventa sa mu podarilo vypracovať na zodpovednú osobu za tradičný slovenský trh, kam patria siete potravín ako Coop Jednota Slovensko, CBA či potraviny Fresh.
Ľudia majú radšej menšie balenia
Kľúčovou úlohou Senior Key Account manažéra je vo všeobecnosti napĺňať potreby spotrebiteľov – napríklad aby si si mohol vychutnať ráno kávu, kúpiť v obchode osvieženie počas dňa alebo si dať večer drink s kamošmi. Okrem nealkoholických nápojov, ktoré sme ti spomenuli v úvode, má Coca-Cola HBC v portfóliu aj kávu a prémiový alkohol.
„Mojou úlohou je zabezpečiť obchodné dohody s našimi partnermi, ktoré nápoje sa budú predávať a za koľko ich od nás nakúpia. S kolegami pracujeme na tom, aby naše produkty boli v obchode na najlepšom mieste, dostupné aj z pohľadu množstva a ceny. Robíme to prostredníctvom promočných a marketingových aktivít, kampaní a spotrebiteľských súťaží, ako aj špeciálnych vystavení,“ vysvetľuje Lukáš.
Medzi jeho úlohy patrí aj sledovanie zmien v správaní spotrebiteľov. V spoločnosti si všimli, že ľudia radšej nakupujú menšie balenia, ktoré môžu hneď vypiť. Malá kokakola v skle alebo plechovke chutí podľa zákazníkov „čerstvejšie“ a intenzívnejšie. „Pre nás obchodníkov je to výzva, ako uspokojiť tento dopyt priamo v teréne. Ideálne je byť jeden až dva kroky napred, aby sme boli pripravení a vedeli reagovať na zmenu spotrebiteľského správania,“ komentuje Lukáš.
Dôležité sú čísla
Bežný deň Senior Key Account manažéra je veľmi rôznorodý. Pri plánovaní kampaní, marketingových aktivít alebo uvádzaní nových produktov na trh sú v spoločnosti Coca-Cola HBC minimálne 6 mesiacov vopred pripravení. Z tohto dôvodu Lukáš svoj deň začína číslami. Vďaka nim zistí, ako zvládajú dohodnuté aktivity a napĺňajú svoje ciele. Potom sa stretáva so zakazníkmi, ktorí sú v jeho prípade zástupcami predajných sietí. Úspech pre nich znamená to, že spotrebitelia si kúpia produkt z portfólia Coca-Coly HBC.
Slováci reagujú hlavne na ceny
Špecifickou črtou slovenského trhu je citlivosť zákazníkov na cenu. „Máme najviac promočných aktivít v rámci Európy, ale nemôžeme zlacnené nápoje ponúkať po celý rok. Našou snahou je, aby si spotrebiteľ kupoval naše produkty vtedy, keď ich reálne potrebuje, nie iba vtedy, keď sú v akcii. Silu našej značky vidím v pozitívnej motivácii našich spotrebiteľov.“ Podľa Stašíka má k tomu dopomôcť aj kombinácia Coke & Meal, teda spojenie nápoja s jedlom.
Vidia v nej kľúč k vyššiemu predaju. Lukáš tvrdí, že Coke & Meal je výhodné aj pre obchodníkov: „Toto spojenie prináša benefity pre všetky strany. Dodatočnú tržbu pre obchodníka pri predaji jedla, a konzumentovi pokrýva základnú potrebu, ktorou je smäd. Naším cieľom je, aby zákazník siahol po našich nápojoch kedykoľvek počas dňa pri rôznych príležitostiach, nielen keď je smädný.“
Na trhu sýtených nápojov má Coca-Cola HBC momentálne podiel 35 percent, oproti minulému roku narástli o 2,6 percenta. Zaznamenali dopyt hlavne po nápojoch bez cukru a kalórií, určite poznáš Coca-Colu Light alebo Coca-Colu Zero. Vedel si, že majú aj Fantu Zero s príchuťou jahoda a kivi? „Na slovenský trh sme ako prví uviedli tonik bez cukru Kinley Tonic Water Zero. V tomto trende pokračujeme aj v energetických nápojoch a ľadových čajoch,“ objasňuje Lukáš.
Zvedavosť otvára dvere
V spoločnosti Coca-Cola HBC sa raz za čas uvoľnia manažérske pozície, na ktoré hľadajú najvhodnejšieho kandidáta. Okrem obchodných zručností sa podľa Lukáša Stašíka osvedčila ochota učiť sa nové veci, byť flexibilný, ale aj schopnosť prijať neúspech a poučiť sa z neho. „Za kľúčovú vlastnosť na svojej pozícii osobne považujem zvedavosť. Tá otvára dvere a núti vás hľadať riešenia. Samozrejme, schopnosť dohovoriť sa po anglicky, prípadne iným cudzím jazykom. Obchodným zástupcom v južných okresoch pomáha maďarčina a na českom trhu sa nám osvedčila vietnamčina, keďže máme aj veľa vietnamsky hovoriacich zákazníkov.“
Stabilitu veľkej firmy pocítil najmä v ťažkých časoch. Aj počas pandémie, keď bol najmä segment reštaurácií a gastro zariadení značne paralyzovaný, boli v spoločnosti Coca-Cola HBC všetci za svoju prácu férovo odmenení. Firma neplánuje prepúšťať ani v súčasnosti. Okrem toho, všetci zamestnanci majú možnosť nakupovať kmeňové zamestnanecké akcie. „Päť dní dovolenky navyše, sick days, home office, služobné auto na súkromné účely alebo nápoje pre zamestnancov sú len niektoré z hlavných benefitov,“ vyratúva Lukáš.
V kariére mu pomohli vlastné deti
Lukáš Stašík oceňuje aj množstvo rozvojových aktivít v rámci interného vzdelávania: „Prednedávnom som dokončil ročný talentový program, počas ktorého som mal možnosť pracovať na projektoch s kolegami z medzinárodného prostredia. Inicioval som aj interný program Objav svoju cestu, ktorý kolegov učí, ako si správne nastaviť kariérnu cestu.“
Odkedy má malé deti, výrazne sa zlepšil v obchodovaní, pretože ho naučili vyjednávať. „Lepšiu školu vyjednávania vám nedá žiadny korporátny tréning.“ Aj po 12 rokoch v Coca-Cola HBC má pocit, že môže ďalej rásť. „Nikdy som sa netajil, že mám tie najvyššie ambície. Mojím pracovným snom je získať medzinárodnú skúsenosť. Zaujíma ma širší, komplexnejší pohľad na biznis, ktorý s kolegami v rámci spoločnosti robíme. Stále sa mám čo učiť a to ma poháňa,“ dodáva Lukáš Stašík.