Na prvý pohľad nezvyčajné prepojenie spomienok, emócií a vôní je v ľudskom tele veľmi hlboko zakorenené.
Všetci máme aspoň jednu vôňu, ktorá nás prenesie do minulosti a navždy nám bude pripomínať domov. Stalo sa ti niekedy, že si zacítil teplú a sladkú arómu krupicovej kaše a okamžite si začal spomínať na detstvo? Ihneď si mal úsmev na tvári a zavalili ťa príjemné pocity.
Vône majú zaujímavú schopnosť vyvolať v nás zabudnuté spomienky, je to fakt, ktorým sa zaoberá aj veda, volá sa fragrant flashback. Podstatou tohto fenoménu je, že pachy sú veľmi úzko prepojené s mozgom, majú schopnosť nás v myšlienkach preniesť za konkrétnou osobou, na miesto či udalosť z minulosti. Opätovne tak dokážeme prežívať silné emócie, či už sú pozitívne alebo negatívne.
V spolupráci s reťazcom BILLA sme sa pozreli na to, prečo si niektoré vône ľudia spájajú so silnými spomienkami. Myslí na to totižto aj BILLA vo svojich predajniach – slovenský pôvod má 55 % ovocia a zeleniny, chcú, aby zákazníkom už pri vstupe do predajne voňali domáce produkty.
Vďaka vôni sú naše spomienky emotívnejšie
Čo ti chutí alebo vonia ako domov? Túto otázku sme sa pýtali aj našich čitateľov, veľa z nich si domov spája so sladkými jedlami, ktoré milovali ako deti. Spomínali na kopu palaciniek od babky, na topiace sa maslo na krupicovej kaši s kakaom alebo ako im zostala tvár celá ulepená od cukru po šiškách s marhuľovým džemom. Našli sa aj takí, ktorým domov pripomínali špecifické regionálne jedlá ako halászlé a mäteníky, pretože sa odsťahovali preč a jedlo im pripomína miesto, kde vyrastali.
Jedna respondentka sa vyjadrila, že vôňa ju neprenesie domov, ale skôr veľmi živo cíti prítomnosť konkrétnej osoby. Tieto spomienky v nej vyvolávajú parfumy, ktoré nosila jej mama alebo obľúbená pani učiteľka v škôlke.
Prečo vône dokážu vyvolávať silné spomienky? Stručne povedané, tie časti mozgu, ktoré spracúvajú pachy, spomienky a emócie sú veľmi úzko prepojené. Tvoja autobiografická pamäť (tvoria ju spomienky na to, čo si osobne zažil) vrcholí medzi 15. a 30. rokom, čo je logické, pretože vtedy sa tvoj život najviac mení a osamostatňuješ sa.
No v prípade vôní sú naše spomienky živšie či emotívnejšie a väčšinou sa viažu na konkrétne veci z obdobia detstva, pretože najviac sa nám vryli do pamäti situácie, keď sme niečo ochutnali alebo ovoňali prvýkrát. Ak ti babka pošle v nedeľu jahodové šišky, samozrejme, že na ne budeš zvyšok týždňa v práci či v škole spomínať s láskou, ale oveľa silnejšie emócie v tebe vyvolajú spomienky na to, ako si počas leta začal chodiť k babke na prázdniny a vždy ťa čakali jahodové šišky.
Na prvý pohľad nezvyčajné prepojenie emócií a pachov je v tvojom tele veľmi hlboko zakódované a vychádza z evolúcie. To, čo vnútorne prežívame, nám napovie, ako sa máme v danej situácii správať a či sa jej máme vyhnúť. Rovnakú funkciu má aj čuch, vône sú preto úzko spojené s naším prežitím. Oslabený čuch je dokonca jeden z prvých varovných signálov, ktorý sa môže objaviť roky pred inými symptómami u ľudí s ochoreniami, ktoré spôsobujú kognitívne poruchy, ako napríklad alzheimerova choroba.
Slovákom voňajú domáce výrobky
Ak veľa cestuješ alebo rád experimentuješ s medzinárodnou kuchyňou, asi sa ti už stalo, že si ochutnal jedlo, ktoré ti nechutilo, pretože kombinácia ingrediencií bola veľmi cudzia a zvláštna. Cestovanie a skúšanie nových vecí nám môže robiť radosť, no domáca kuchyňa dokáže vytvoriť osobitý hrejivý pocit bezpečia a komfortu.
Ako sme ti už vysvetlili, rôzne pachy sú schopné v tvojej pamäti vyvolať silné emócie. Čo je lepšie, než spomínať na milované domáce jedlo? Túto otázku si položila aj BILLA s projektom Doba slovenská, v ktorom stavila na dôležitosť vône ako charakteristickej vlastnosti potravín, ktorú si zákazník všíma už v obchode.
BILLA tvrdí, že vôňa je jedným zo znakov kvality a čerstvosti potravín, vyznačujú sa ňou všetky potraviny vyrobené poctivými slovenskými pestovateľmi a chovateľmi. „Cieľom našej novej kampane k projektu Doba slovenská je vyvolať v ľuďoch fantáziu, poštekliť ich zmysly, ale najmä pocítiť hrdosť na slovenské produkty. S príjemnými vôňami sa stretávame celý život a mnohé z nich objavujeme vďaka tradičnej domácej kuchyni. Slovenská kvalita doslova vonia, a preto chceme zákazníkov inšpirovať k tomu, aby sa zhlboka nadýchli lokálnych potravín,“ vysvetlila Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka BILLA.
Čoraz viac ľudí dbá na pôvod potravín a uprednostňuje slovenské produkty. Aj preto lokálnych pestovateľov a chovateľov podporuje spoločnosť BILLA v projekte Doba slovenská, v minulom roku predali takmer 319 miliónov slovenských potravín s nárastom v kategóriách mäso, ovocie a zelenina, pečivo či lahôdky a bagety. „Slovenský pôvod má viac ako 55 % množstva ovocia a zeleniny v našich predajniach,“ povedala Albena Georgieva, prevádzková riaditeľka spoločnosti BILLA.
Lokálni pestovatelia denne zásobujú predajne čerstvým tovarom. Vedel si, že počas letnej sezóny (od júna do augusta) nájdeš na pultoch až 100 % jahôd a 90 % jabĺk a paradajok priamo zo Slovenska? Netýka sa to však len ovocia a zeleniny, z našej krajiny pochádzajú aj všetky slepačie vajíčka, ktoré si kúpiš v predajniach BILLA.
Keď sa ti najbližšie zacnie po obľúbenom jedle, navštív jednu z predajní BILLA a v spomienkach sa nechaj preniesť do chutí domácej kuchyne.