K najviac ceneným materiálom sa možno dostať po dohode so strážnikmi počas demolícií budov.
Plejáda zberačov odpadu, ktorí nosia svoje denné úlovky do najcentrálnejšieho zberného dvora v Bratislave na Jarabinkovej ulici, je pestrá. Okrem množstva áut a dodávok nemožno prehliadnuť ani mužov nesúcich tašky či ťahajúcich dvojkolesové káričky či nákupné vozíky.
Zálohované fľaše a plechovky od Nového roka preriedili počet „hardcore“ zberačov železa, plechu, káblov, ale aj papiera. V zbernom dvore pri novom downtowne sa ich však denne otočia desiatky.
Je to náročná práca, ktorá si vyžaduje hodiny pochôdzok, ale aj systematickosť a dobrý inštinkt. Zberači nemajú vytýčený pracovný čas ani hierarchiu a „podnikajú“ na vlastnú päsť.
Ak aj teba zaujímajú životné príbehy či názory nevšedných ľudí, pridaj sa k predplatiteľom Refresher+. Podporíš vznik autorských reportáží a prispeješ k tomu, že všetci z nás budú o niečo rozhľadenejší.
Káričkári
Zberači kovu a plechu sa bez kolesového pomocníka zaobídu len ťažko. Nevýhodou je, že s nákupným vozíkom či káričkou nemožno používať MHD, a tak sa ozaj nachodia. Peter je najskúsenejší zberač, s ktorým sme sa rozprávali. Za 17 rokov kariéry si vybudoval nielen reputáciu v komunite, ale aj prehľad v meste.
Jeho jedinečný dopravný prostriedok je spojením žltého bicykla Liberta a starej železnej káričky s dreveným dnom. Špecializuje sa na železo, hliník a mosadz. Bratislavu pozná ako vlastnú dlaň a vie rozoznať dobrú príležitosť.
Bicykel s vlečkou bol pre neho logická voľba zo zdravotného hľadiska, keďže ho po rokoch na ulici bolia kĺby. Chodiť s káričkou je však nielen strategickou výhodou, ale aj bezpečnejším riešením. „Poznám chlapa, ktorý dostal za krádež Billa vozíka 18 mesiacov. Zachytila ho bezpečnostná kamera a polícia šla na istotu. Presne vedeli, odkiaľ ho zobral.“
Počas rokov života v lesnom zrube sa naučil rozoberať elektrické spotrebiče a separovať z nich cenné suroviny. Zberom si vraj zarobí viac ako pomocnými prácami. „Z päťsto či šesťsto eur mesačne sa dnes nedá vyžiť, na Slovensku sa nerobí, ale hrdlačí.“
Archívny nákupný vozík z Tesca sprevádza dôchodcu Milana zo svätojurskej ubytovne už 15 rokov. Do Bratislavy prichádza za priemerným denným zárobkom vo výške 10 až 15 eur vlakom zadarmo. Výkupom papiera, ale aj mosadze či vodovodných batérií si prilepšuje k dôchodku a živí aj svoju priateľku.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa zberači dostávajú na súkromné pozemky.
- Či myslia návštevníci výkupu surovín na ekológiu.
- Akým spôsobom čistia káble a prečo.
- Koľko v priemere zarobia.