Dlhoočakávané kompaktné SUV z dielne Alfa Romeo sa konečne stáva realitou.
Automobilka Alfa Romeo pred pár rokmi stavila takmer všetky svoje karty na modely Giulia a Stelvio, ale predpokladaný úspech to nezaručilo. Taliani v posledných rokoch doslova tápu a neúspešne sa snažia prinavrátiť značke niekdajšiu slávu. Začiatkom roka 2021 však došlo k spojeniu taliansko-americkej skupiny FCA (Fiat Chrysler) a francúzskeho PSA (Peugeot Citroën), čím vznikol obrovský koncern Stellantis, a v rámci neho sa Alfa Romeo opätovne snaží preraziť.
Po nejednom odložení predstavenia konečne spoznávame úplne nové kompaktné SUV s názvom Tonale, ktorého cieľom je priviesť značku k úspechu, začať jej novú éru a zachrániť ju pred zánikom. Atraktívne tvarovaný crossover sa prvýkrát svetu ukázal ako koncept v roku 2019 na autosalóne v Ženeve a už vtedy sa hovorilo, že skutočne ide o hotový produkt. Potvrdil to aj únik záberov sériového vyhotovenia o pár mesiacov neskôr. Vzhľadom na práve zverejnené fotografie je očividné, že Tonale bolo naozaj hotové už pred vyše 2 rokmi.
Opäť sme svedkami mimoriadne atraktívnych kriviek, ktoré kombinujú súčasné DNA značky s detailmi jej historických modelov. S rozmermi 4,53 × 1,84 × 1,6 sa segmentovo zaraďuje pod väčšie SUV Stelvio, i keď na prvý pohľad sa to nemusí zdať. Síce aj Tonale disponuje tradičnou maskou chladiča (ktorá robí problémy umiestneniu značky), ale poznávacím znakom je najmä unikátne rozloženie štandardne dodávaných full-LED svetlometov do 3 segmentov vedľa seba. Rovnaký svetelný podpis sa nachádza aj vzadu, kde sú navyše oba konce navzájom prepojené.
Závan modernosti získava aj tradične športovo orientovaný kokpit pre vodiča. Hoci Tonale si zachováva svoje typické vystupujúce tubusy pre budíky, zoznamujeme sa už s výhradne digitálnym riešením – displej má 12,3". Naopak, stredový displej s veľkosťou 10,25" je voľne stojaci nad čelom palubnej dosky. Panel klimatizácie je naďalej verný fyzickým ovládacím prvkom a za športovým volantom nemôžu chýbať masívne páky na obsluhu automatickej prevodovky v manuálnom režime.
Tonale je prvým elektrifikovaným modelom značky Alfa Romeo – pre európsky trh budú k dispozícii 4 motorizácie, z toho všetky, okrem naftovej jednotky, budú hybridné. Ako základ je v ponuke úplne nový 1,5-litrový benzínový agregát dopovaný mild-hybridnou technológiou. Na výber budú dva výkonnostné stupne (silnejší aj s turbom), pričom sprevádzané budú elektromotorom s výkonom dodatočných 15 kW a 55 Nm.
Nad dvojicou mild-hybridných jednotiek stojí plug-in hybrid, ktorý zastúpi ten najvýkonnejší variant a zároveň ponúkne aj pohon oboch náprav Q4. Jeho základom je benzínová 1,3-ka s výkonom 132 kW, ktorú dopĺňa 90 kW elektromotor poháňajúci zadné kolesá. Prítomný akumulátor s kapacitou 15,5 kWh by mal v meste zaručiť čisto elektrický dojazd až 80 km. Akcelerácia tohto variantu z 0 na 100 km/h potrvá 6,2 sekundy. Naftovú ponuku tvorí 1,6-ka, kompletné parametre sú nasledujúce:
- 1.5 Firefly – 96 kW/130 koní, 7-stupňový automat, predný pohon
- 1.5 Firefly Turbo –118 kW/160 koní, 7-stupňový automat, predný pohon
- 1.3 MultiAir PHEV – 202 kW/275 koní, 6-stupňový automat, pohon Q4
- 1.6 MultiAir – 96kW/130 koní, 6-stupňový automat, predný pohon
Alfa Romeo bude debutovať na trhu v júni, najprv ako mild-hybrid v tesnom závese s naftovou jednotkou. Dostupnosť plug-in hybridu sa očakáva koncom roka. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme.