
Privítaj 4. najväčšiu automobilku na svete. Stellantis zoskupuje koncerny PSA a FCA
V novovznikajúcom podniku Stellantis skôr či neskôr príde na zredukovanie automobilových značiek.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.

Ak sleduješ automobilové dianie pozorne, iste ti ešte minulý rok neunikli zákulisné správy o tom, že sa schyľovalo k spojeniu dvoch obrovských automobilových koncernov. Už počas prvých dní roka 2021 schválili akcionári oboch podnikov vznik 4. najväčšieho výrobcu automobilov na svete, preto bolo jasné, že fúzia nadobudne platnosť čo nevidieť. Stalo sa tak práve v uplynulých dňoch, kedy spoločnosť Stellantis oficiálne oznámila svoj vznik.
Došlo teda k spojeniu taliansko-americkej skupiny FCA (Fiat Chrysler) a francúzskeho PSA (Peugeot Citroën). Hlavou novovzniknutého koncernu je doterajší riaditeľ PSA, Carlos Tavares. Odhaduje sa, že ročný predaj zlúčenej spoločnosti bude približne 8,1 milióna vozidiel.
Môže za to najmä skutočnosť, že pod fúziu FCA a PSA spadá až 14 značiek – Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Fiat, Jeep, Chrysler, Lancia, Maserati, RAM, DS, Citroën, Opel, Peugeot a Vauxhall.
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1749 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOM

Spoločnosť Stellantis má sídlo v Holandsku, pričom v uplynulých hodinách sa už začalo i obchodovať s jej akciami v Miláne, Paríži a New Yorku.
Plánovanú fúziu niekoľko mesiacov preverovala Európska komisia, schválili ju až v decembri 2020. Spojením chcú najmä zvýšiť efektívnosť výroby a celkovú flexibilnosť. Tá je totiž čoraz nevyhnutnejšia, pretože automobilový priemysel sa najmä pre masívnu elektrifikáciu mení čoraz rýchlejšie.
Už teraz ale vieme i to, že Stellantis so sebou skôr či neskôr prinesie svoje nevyhnutné obete. Až 14 značiek je jednoducho veľa, navyše niektoré z nich dlhodobo patria na odstrel – na starom kontinente ide jednoznačne o Lanciu s jedným obstarožným modelom, Alfu Romeo, ktorá sa posledné roky neúspešne snaží prinavrátiť niekdajšiu slávu, zatiaľ čo na americkej strane ide o Chrysler.
Ten by mal v roku 2025 osláviť svoje 100. výročie, podľa posledných správ sa ale zdá, že sa tohto jubilea už nemusí dožiť. Koncern FCA ako taký nie je v najlepšej kondícii a s tradičnou značkou Chrysler akoby už nepočítal.

Americký výrobca totiž v súčasnosti ponúka už len dva modely, aj to nie sú žiadne novinky. Skôr dožívajú a ťažšia zo svojho mena a histórie. Ide o sedan 300 a rodinné MPV Pacifica, ktorých predaje z roka na rok rapídne klesajú. O žiadnych relevantných novinkách či pripravovaných modeloch nevieme, imidž niekdajšej ikony tak upadá.
Do úvahy prichádza možnosť, že FCA by využilo spojenie s PSA a v Amerike by sa pod logami značky Chrysler začali predávať modely jedného z francúzskych výrobcov. Nebolo by tomu tak po prvýkrát – Chrysler svojho času ponúkal model 300 v Európe ako Lanciu Thema či rodinný Voyager. Veľký úspech to ale neprinieslo. Otázne je, či by takýto krok dával zmysel, najmä v kontexte toho, že Peugeot netají ambíciu opäť expandovať v USA.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.