Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
11. februára 2022, 9:30
Čas čítania 9:20
Dominik Vetrák

10 najhorších prekvapení pre hráčov. Tieto hry boli pri vydaní v katastrofálnom stave a pohoreli aj u recenzentov

TECH HERNÉ SKLAMANIA
Uložiť Uložené

Tieto hry mali byť skvelé, mali navždy zmeniť herný priemysel. Namiesto toho by sme niektoré najradšej opľuli alebo na ne úplne zabudli.

Vývoj hier je neuveriteľne náročný. Ako povedal herný herec Troy Baker stvárňujúci mnohé postavy vo videohrách: „Každá, ktorá vyjde, je automaticky zázrakom.“ Herný vývoj sa neustále mení, zakaždým sa objavujú nové problémy a aj malé zmeny v dizajne dokážu úplne zmeniť celý prototyp.

K tomu sa môžu objaviť problémy s nedostatočne kvalifikovanými vývojármi, s neskúsenými manažérmi, producentmi či s vydavateľom, ktorý tvorcom dýcha na krk, aby hru vydali čo najskôr, aj keď ešte nie je dokončená. Nie všetci hráči vedia doceniť extrémnu náročnosť vývoja hier a nemusia si uvedomovať, koľko času a energie týmto dielam ich tvorcovia obetujú. 

V Refresheri sa venujeme problematike herného vývoja, najznámejším herným značkám, ale aj malým, nezávislým hrám. Podpor nás a staň sa členom klubu Refresher+, aby sme pre teba aj naďalej mohli tvoriť jedinečný obsah, odporúčať ti len tie najlepšie hry a odhaľovať skryté tajomstvá a problémy vo videohernom priemysle.

Odporúčané
Z Halo Infinite tvorcovia vyhodili 2/3 obsahu. Toto je cesta od hernej katastrofy roka až k jednej z najlepších hier roka Z Halo Infinite tvorcovia vyhodili 2/3 obsahu. Toto je cesta od hernej katastrofy roka až k jednej z najlepších hier roka 12. januára 2022, 9:30

V tomto článku sa pozrieme na 10 najväčších herných sklamaní. Maj na pamäti, že nejde nutne o zlé či najhoršie hry, akurát o veľké sklamania, od ktorých hráči očakávali oveľa viac.

Za názvom hry nájdeš jej vývojárske štúdio a v zátvorke vydavateľa.

1. Mafia 3 – Hangar 13 (Take-Two)

Po vynikajúcej Mafii 2 sa obmenili vývojári a vydavateľská spoločnosť Take-Two dala hru na starosť novovytvorenému vývojárskemu štúdiu Hangar 13. Bolo v ňom síce aj množstvo pôvodných tvorcov série, no ani to nestačilo na to, aby sa im hra podarila. Keď vyšla, bola len mierne nadpriemerná. Niektoré súčasti príbehu boli fajn, ale celkovo nás sklamal. 

Mafia 3 odbočila od klasickej talianskej mafie. Ako samostatný príbeh by to fungovalo lepšie, no ako pokračovanie legendárnej Mafie to nebolo dostatočné. Hrateľnosť, prestrelky a súboje boli zábavné. Skvelá bola aj hudba, ale samotný dizajn otvoreného sveta bol sklamaním. Herní kritici po celom svete kritizovali opakujúce sa stereotypné vedľajšie misie, generické hlavné misie a žiadne momenty hodné zapamätania. 

Mafii 3 sme v recenzii udelili 5,5 bodu z 10. S odstupom času by sme hodnotenie možno zvýšili na 6 z 10, nič to však nemení na fakte, že sa tej hry nikdy nechceme dotknúť znovu a najradšej by sme na ňu zabudli.

Podobne to vnímajú aj na prestížnom hernom webe Gamespot. Tí v recenzii chválili skvelý príbeh a dialógy medzi postavami, avšak sťažovali sa na hrateľnosť, nezaujímavý svet a problémovú technickú stránku.

2. Resident Evil 6 – Capcom (Capcom)

Po geniálnej hororovej hre Resident Evil 4 prišla päťka, ktorá sériu opäť zmenila. Ponúkala aj možnosť, aby si si hru mohol zahrať vo dvojici. Vďaka tomu šlo o veľmi zábavnú hru so skvelou hrateľnosťou. Oproti Resident Evil 4 však šlo o oveľa akčnejší titul, z ktorého sa takmer úplne vytratili hororové prvky. Stále však šlo o skvelé pokračovanie série, čo sa nedá povedať o šiestej časti.

Bola príliš rozťahaná, s množstvom nezaujímavých postáv a nezmyselným príbehom. Zhoršila sa aj hrateľnosť, keďže z Resident Evil sa stal prostý akčný výplach, navyše s nedokonalým ovládaním a nudným herným dizajnom plným pomalých, kráčajúcich sekcií. Takto sme si veľký stret legendárnych postáv zo série skutočne nepredstavovali. 

Herný magazín Push Square svoju recenziu zhrnul celkom výstižne: „Vyhnite sa tomu asi ako C-vírusu“ (C-vírus je zombiovský vírus zo sveta Resident Evil – pozn. red.). Gamespot zase hru označil za chudobnú karikatúru moderných akčných hier s otravnými QTE (scény, v ktorých musíš rýchlo stlačiť nejaké tlačidlo, inak zomrieš). Podľa nich prejdú túto hru len veľkí fanúšikovia série zvedaví na jej príbeh. 

3. Devil May Cry 2 – Capcom (Capcom)

Devil May Cry 1 bola chválená akčná hack ’n’ slash hra, v ktorej si sekal nepriateľov veľkým mečom. Z hlavnej postavy Danteho okamžite spravila miláčika publika. Dvojku však vývojársky tím zo štúdia Capcom nezmyselne uponáhľal, reštartoval jej vývoj, vymenil režiséra a nenechal ho hru poriadne dokončiť.

Legendárny herný tvorca Hideaki Itsuno odmietal byť podpísaný pod najhorším dielom série, a tak o tri roky neskôr vytvoril od základu svoju vlastnú hru Devil May Cry 3, ktorá je dodnes zrejme najlepším dielom série.

Dvojka však bola problematická, so slabým príbehom a v podstate s neexistujúcou umelou inteligenciou démonov a nepriateľov, okolo ktorých si mohol len tak kráčať a neboli schopní ťa vôbec trafiť. Pokračovaniu chýba aj mnoho podarených mechaník z jednotky. Navyše všetko, čo tvorcovia pridali, bolo priemerné či zlé. Zázrakom to sériu nezabilo. 

Veľký herný magazín Eurogamer v recenzii konštatoval, ako veľmi je smutné, že herný gigant Capcom to dokázal takto dramaticky pokašľať. Kritizujú slabý súbojový systém či nulovú výzvu.

4. Mass Effect: Andromeda – Bioware (EA)

Zatiaľ posledný diel legendárnej sci-fi hry nie je vôbec zlý. Je však priemerný, nevýrazný a vlastne zbytočný. Tvorcovia nevedeli nadviazať na koniec tretieho dielu, a tak v Andromede jednoducho poslali civilizácie do inej galaxie, kde objavovali... no vlastne skoro nič neobjavili. Tešili sme sa na mnohé nové druhy mimozemšťanov, na zaujímavý príbeh a očarujúce svety. Avšak vývojári zo štúdia Bioware naplno sklamali.

Stvorili nezáživné a nesympatické hlavné postavy, predstavili jednu jedinú (a aj to genericky vyzerajúcu) rasu mimozemšťanov a príbeh bol taký priemerný, že si naň už vôbec nespomíname. Oproti pôvodnej trilógii išlo o obrovské sklamanie. 

Podpísala sa pod to aj technická stránka hry, ktorá bola na zaplakanie. Hráčov zaskočilo množstvo technických chýb či preskakujúce a divné animácie. Na internete nájdeš množstvo memečiek a vtipných gifov. Našťastie samotná hrateľnosť a hlavne súboje boli natoľko zábavné a skvelo navrhnuté, že sme hru dokázali dohrať. Sme veľmi radi, že v jej príbehu Bioware nebude pokračovať a namiesto toho sa dočkáme Mass Effect 4. 

Slávny herný server Giant Bomb udelil Andromede 4 body z 10. Recenzent napísal, že je ťažko predstaviteľné, že na toto musel čakať päť rokov od vydania Mass Effect 3. Okrem príšernej technickej stránky negatívne hodnotil aj príbeh či celkovú nezáživnosť celej hry, v ktorej sa nachádza len niekoľko svetlých momentov.

Najväčšie herné sklamania histórie: Od prepadáku Cyberpunk, cez Mass Effect až po Battlefield a fiasko s Fallout či Resident Evil

5. No Man’s Sky – Hello Games (Hello Games)

Existuje slávna trojica hier, ktoré boli pri vydaní v katastrofickom stave, či už hovoríme o obsahu, alebo o technickej stránke. Všetky tri, menovite No Man’s Sky, Fallout 76 a Final Fantasy XIV (najnovšia expanzia Endwalker je najlepšie hodnotenou hrou roka 2021 na PS4), dokázali zvrátiť svoju zlú situáciu a s každým ďalším rokom sa z nich stávali úžasné hry.

Premena No Man’s Sky si zaslúži samostatný priestor v článku, pretože hra vyzerá úplne inak než pri vydaní. Spoluzakladateľ štúdia Hello Games Sean Murray o obsahu hry klamal celé mesiace a roky pred jej vydaním. Hráčom nasľuboval možnosti a mechanizmy, ktoré pri vydaní v hre vôbec neboli alebo boli v stave, keď by tam vlastne ani byť nemuseli.

Chýbal multiplayer, množstvo zbraní a vesmírnych lodí. Cestovanie vesmírom bolo nudné, planéty vyzerali genericky a obyčajne. Nič na tejto hre nebolo zaujímavé a také, ako to tvorcovia prezentovali.

Vývojári sa na hru nevykašľali a až do dnešného dňa ju opravujú, vylepšujú a pridávajú veľa obsahu zadarmo. Môžeme si teda povedať, že vo svojom žánri ide o jednu z najlepších hier vôbec. Ak si si ju však kúpil pri vydaní, asi si prskal od hnevu.

Český web Games.cz síce pochválil atmosféru, ale skritizoval stereotypnú hrateľnosť, nudné herné mechanizmy a otrasnú technickú stránku plnú chýb. Recenzenta veľkého herného portálu PC Gamer zase naštvalo hrozné menu a chýbajúci skvelý pocit z objavovania vo vesmíre.

6. Daikatana – Ion Storm (Eidos Interactive)

Legendárny herný dizajnér a programátor John Romero sa odčlenil od vývojárskeho štúdia Id Software, s ktorého spoluzakladateľom Tomom Hallom založili štúdio Ion Storm, kde mal dizajn stáť nad všetkým vrátane technológií. Nielenže sa mu to nepodarilo, keďže museli čakať na novú technológiu, ale hra sa im ani celkovo nepodarila. 

Slabá umelá inteligencia, množstvo technických chýb a neucelený dizajn s množstvom kontroverzných rozhodnutí vyústili do kasového prepadáku a veľmi nevýrazného titulu. Od génia zodpovedného za Doom čakali fanúšikovia viac. Oveľa viac. Tento príbeh sme detailne zdokumentovali v pohľade na neuveriteľné začiatku Id Software a vývoj Doomu.

Herný portál IGN označil hru za nepodarok s pomalou hrateľnosťou, hlúpymi nepriateľmi, nudnými zbraňami a neinšpiratívnym dizajnom levelov. Gamespot sa jasne vyjadril, že Daikatana v prvom rade nie je vôbec zábavná hra a všetci by sa jej mali vyhnúť. 

Odporúčané
Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji 2. decembra 2021, 12:30

7. Remaster GTA trilógie – Grove Street Games (Rockstar Games, Take Two)

Ide o jeden z najhorších titulov roka 2021. Rockstar Games vydali „remasterovanú“ trilógiu GTA III, Vice City a San Andreas. Dali ju vyrobiť menšiemu štúdiu Grove Street Games, ktoré absolútne zlyhalo. Nevieme, či z dôvodu svojej nekompetentnosti alebo pre nedostatok času na vývoj, no išlo o tragickú kolekciu. 

Niekde sa grafické vylepšenie podarilo, inde vyzeralo smiešne, bizarne a nepodarene. Hry obsahovali desiatky technických chýb, no a zmenila sa aj atmosféra hier a niektoré dizajnové mechanizmy.  

Odporúčané
Remaster GTA trilógie je na smiech. Postavy vyzerajú ako z hororu, hry sú nestabilné a grafické vylepšenie je polovičné Remaster GTA trilógie je na smiech. Postavy vyzerajú ako z hororu, hry sú nestabilné a grafické vylepšenie je polovičné 14. novembra 2021, 13:30

Rockstar Games a Take-Two v očiach hráčov prepadli. Spoločnosť, ktorá na GTA zarába miliardy dolárov (najmä vďaka GTA Online) a neváhala za mobilnú spoločnosť Zynga zaplatiť 12,7 miliardy dolárov, nebola schopná vydať kolekciu hier zo svojej najúspešnejšej série. 

Riaditeľ vydavateľskej spoločnosti Take-Two označil katastrofálny technický stav kolekcie za jedinú chybu, ktorú už aj tak odstránili. Hráči tomuto vyjadreniu nemohli uveriť, keďže hra nefunguje bez problémov do dnešného dňa. 

Portál Games.cz to zhrnul výstižne. Kolekciu ohodnotil 3 bodmi z 10 so slovami, že udeľujú po jednom bode každej úžasnej hre, ktorá sa schováva pod tou kopou hnoja/smetí. Ku kolekcii sa dostal aj magazín The Guardian, ktorého recenzent bol vyložene nahnevaný a vyhlásil, že na tejto „definitive edition“ nie je absolútne nič definitívne.

GTA
Zdroj: Rockstar Games

8. Battlefield 2042 – DICE (EA)

Ďalšie minuloročné vydanie. Battlefield 2042 mal byť novým začiatkom pre problematickú vojnovú sériu. Predošlý Battlefield V prijali hráči vlažne vzhľadom na mnohé nedotiahnuté aspekty hrateľnosti a divné rozhodnutia tvorcov, nehovoriac o zlom technickom stave hry. Každý si teda myslel, že si vydavateľ EA a tvorcovia zo štúdia DICE dajú pozor, aby to ďalším titulom nezopakovali a napravili si reputáciu. Dopadlo to však ešte horšie.

Battlefield 2042 je rozbitá hra aj viac ako tri mesiace po vydaní. Zabudni na obsahové DLC a nové mapy. Tie prídu najskôr v lete, asi osem mesiacov po vydaní hry, čo je pre multiplayerovú hru bez akéhokoľvek ďalšieho obsahu úplne nemysliteľné. 

Tvorcovia stále nedokázali opraviť ani základné veci a chyby, a preto je prakticky nehrateľná. Chybné sú aj niektoré herné módy, zle sú navrhnuté mapy, hra má nedostatky pri zbraniach a mnohé problémy so servermi. 

Hra je občas „mŕtva“, a ak si chceš cez režim Portal zahrať mapy z Bad Company 2, stane sa, že pre ne nenájdeš jediný server. Hráči na Battlefield zanevreli a urobili to oprávnene. 

Vývojári sú na tom tak zle, že sľubovaná tabuľka so skóre, štatistikami a zabitiami v zápasoch príde až v marci, päť mesiacov po vydaní hry. A to je len obyčajná tabuľka.

Magazín The Guardian vo svojej veľmi negatívnej recenzii napísal, že by sa z toho mohol vydavateľ poučiť a prestať dávať do predaja nedokončené produkty. The Guardian kritizoval technický stav hry, ale aj základnú hrateľnosť a dodal, že hra potrebovala ešte dobrý rok vývoja, aby bola dobrá. 

Recenzent magazínu The Gamer bol obzvlášť frustrovaný. Podľa neho tvorcovia vyškrtli viaceré základné a zábavné mechaniky, ktoré robili sériu Battlefield úžasnou, a ako náhradu pridali tornáda a plachtenie vo vzduchu. V názve recenzie hráčov doslova vyzývajú, aby si hru vôbec nekúpili skôr, než ju autori opravia.

9. Cyberpunk 2077 – CD Projekt Red (CD Projekt Red)

Dá sa o Cyberpunku povedať niečo, čo ešte nebolo povedané? My sme si blamáž štúdia CD Projekt Red rozobrali vo veľkej analýze, no niektorí hráči hru aj tak obhajovali. Jej tvorcovia absolútne nezvládli hype, ktorý sami vytvorili. Po vynikajúcom Zaklínačovi 3 vydali len ľahko nadpriemerné RPG. Nezabudnuteľným úlohám a príbehom zo Zaklínača Cyberpunk nedokázal konkurovať. 

Zredukovali aj počet vynikajúco napísaných postáv a stvorili mŕtvy otvorený svet, v ktorom sa takmer nič nedeje a pôsobí veľmi prázdno. Hra bola pri vydaní na konzoly Xbox One a PS4 doslova nehrateľná. Nespočetné množstvo technických chýb, nedostatkov a rozbitých herných mechaník vyústilo až do toho, že Sony na niekoľko mesiacov stiahlo Cyberpunk zo svojho obchodu Playstation Store, takže sa v digitálnej podobe vôbec nedal kúpiť.

Odporúčané
Tvorcovia Cyberpunk 2077 sa naďalej vyhovárajú a klamú. V traileroch sme našli množstvo obsahu, ktorý v hre neexistuje Tvorcovia Cyberpunk 2077 sa naďalej vyhovárajú a klamú. V traileroch sme našli množstvo obsahu, ktorý v hre neexistuje 14. januára 2021, 16:11

Po vizuálnej stránke je hra podarená, má fajn príbeh a skvelé mechaniky strieľania, viac sa však na nej pochváliť nedá. Šlo o nadpriemerné RPG, akých za rok vyjde hneď niekoľko.

Ani rok a štvrť po vydaní nie je hra úplne bez problémov a stále čakáme na next-gen verzie pre konzoly PS5 a Xbox Series X. Zrušili aj plánovaný multiplayer. Všetci budeme radi, keď už kapitolu Cyberpunku uzatvoria, aby sa tvorcovia mohli vrhnúť na nového Zaklínača. 

Portál EGM nekritizoval len technickú stránku hry, ale aj problematický dizajn levelov a nedostatočné funkčné spracovanie RPG prvkov v otvorenom svete. US Gamer zase prirovnal hranie hry k smrti spôsobenej tisíckou bodných rán. Rovnako ako EGM, aj oni kritizovali okrem nehrateľnej technickej stránky herné mechaniky, ktoré boli popri Zaklínačovi veľkým sklamaním.

Toto video je povinnosťou pre každého zástancu štúdia CDPR

10. Days Gone – Bend Studio (Playstation)

Days Gone je pekný príklad celkom kvalitnej hry, avšak s množstvom chýb a nedostatkov. Samotní tvorcovia si uvedomujú, že sa im veľa vecí nepodarilo, no dúfali, že ich napravia a vylepšia v pokračovaní. Avšak Playstation im ho nedovolil urobiť a vyhodil šéfa štúdia, pretože sa s ním zle pracovalo (čo si sám priznal).

Množstvo hráčov má Days Gone rado aj napriek plejáde problémov, zastaraných a nezábavných herných mechaník, zbytočne pretiahnutej dĺžke a zlému scenáru s klišéovitými dialógmi. Samozrejme, pod slabé recenzie sa podpísala aj zlá technická stránka pri vydaní. 

Herný recenzent magazínu Gamespot vystihol Days Gone veľmi trefne: „Urobil som v hre veľa vecí. Spálil som každé jedno hniezdo Freakerov, ovládol všetky základne, zdevastoval som niekoľko hôrd. Podobne ako Deacon so Sarah, aj ja som to robil preto, lebo som dúfal, že nakoniec nájdem niečo zmysluplné a zaujímavé, čo bude slúžiť ako úderný záver a zmysel. Na konci som však našiel iba odpad.“

Bonus mimo kvality hier: Situácia v Ubisofte a Activision Blizzard, kde svojich zamestnancov zneužívajú, sexuálne obťažujú a diskriminujú. Nechutné praktiky tvorcov Assassin’s Creed, Far Cry, Diablo či Call of Duty vyvolali vlnu bojkotov.

Odporúčané
Zabila sa, lebo medzi kolegami kolovali jej nahé fotky. Prečo zamestnanci firiem Ubisoft a Activision protestujú proti vedeniu? Zabila sa, lebo medzi kolegami kolovali jej nahé fotky. Prečo zamestnanci firiem Ubisoft a Activision protestujú proti vedeniu? 7. augusta 2021, 14:30

Nezmestili sa:

  • Anthem (išlo o nepodarok, ale nie sklamanie, keďže od Bioware v tom čase nikto ani nič iné nečakal) 
  • Star Wars Battlefront 2
  • The Division
  • Watch Dogs
  • Aliens: Colonial Marines
  • Sim City
  • Duke Nukem: Forever
  • Fallout 76
  • Shenmue 3
  • Balan Wonderland
  • Dead Space 3
  • nový smer Assassin’s Creed
  • Mighty No. 9
  • The Marvel’s Avengers
  • Spore
Domov
Zdieľať
Diskusia