Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 24. 1. 2022 meniny má Timotej

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Dnes populárne články
Ďalšie nahrávky Fica a Bödöra staršieho z poľovníckej chaty. Riešia šéfa úradu z kauzy Dobytkár aj ministra Ďalšie nahrávky Fica a Bödöra staršieho z poľovníckej chaty.…
Videli sme, ako páchateľ vytiahol pištoľ, a skryli sme sa na záchodoch, hovorí svedok piatkového útoku v bare na Obchodnej ulici Videli sme, ako páchateľ vytiahol pištoľ, a skryli sme sa na…
Leonardo DiCaprio varuje: Máme pred sebou 9 najdôležitejších rokov života, inak to nevyzerá dobre Leonardo DiCaprio varuje: Máme pred sebou 9 najdôležitejších…
NATO uvádza do pohotovosti svoje vojenské sily, oznámil generálny tajomník Stoltenberg NATO uvádza do pohotovosti svoje vojenské sily, oznámil…
Mladík v bratislavskom bare do krvi dobil 15-ročného tínedžera pažbou pištole. Spacifikoval ho policajný pes Mladík v bratislavskom bare do krvi dobil 15-ročného tínedžera…
VIDEO: MMA zápasník mohol vyhrať kontumačne po nepovolenom kolene do hlavy, súpera sa však rozhodol potrestať inak VIDEO: MMA zápasník mohol vyhrať kontumačne po nepovolenom…
Tech - Hry

RECENZIA: Guardians of the Galaxy je herným prekvapením roka. Filmové postavy vyzerajú pri skvelej hre ako karikatúry

Tvorcovia Deus Ex vydali nečakane veľký hit. Prečo by si si mal hru okamžite kúpiť?

Dominik Vetrák
3. november 2021, 12:30 Čas čítania: 8:21
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
RECENZIA: Guardians of the Galaxy je herným prekvapením roka. Filmové postavy vyzerajú pri skvelej hre ako karikatúry
Tech - Hry
1
Dominik Vetrák
3. november 2021, 12:30
Čas čítania: 8:21

RECENZIA: Guardians of the Galaxy je herným prekvapením roka. Filmové postavy vyzerajú pri skvelej hre ako karikatúry

Tvorcovia Deus Ex vydali nečakane veľký hit. Prečo by si si mal hru okamžite kúpiť?

Dominik Vetrák
3. november 2021, 12:30
Čas čítania: 8:21
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
RECENZIA: Guardians of the Galaxy je herným prekvapením roka. Filmové postavy vyzerajú pri skvelej hre ako karikatúry
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Eidos Montreal môžeš poznať ako tvorcov Deux Ex: Human Revolution a Mankind Divided. Trochu sklamali so Shadow of the Tomb Raider, no len čo sa začalo šepkať, že by mohli robiť na Strážcoch galaxie, internet bol v napätom očakávaní. Talentovaní vývojári totiž dokázali, že sci-fi dokážu veľmi dobre.

 

Prišiel však oznamujúci trailer a pár ďalších, ktoré hráčov ani médiá nijako nenadchli. Vydavateľ Square Enix začal ukazovať hru v oveľa lepšom svetle až pár týždňov pred vydaním, no to už bolo neskoro a hráči ju pri vydaní tak trochu ignorovali. Nezdá sa, že by sa predávala príliš úžasne, čo je nesmierne škoda.

 

Pre mnohých hráčov by totiž pokojne mohla byť hrou roka. My sme čakali, že pôjde o celkom slušnú akčnú hru, no sami sme boli prekvapení jej nespornou kvalitou. Marvel’s Guardians of the Galaxy je kvalitou na úrovni Spider-Mana od Insomniac Games. A čo sa týka samotného príbehu a postáv, poteší ťa, že sú na tom ešte lepšie ako filmy Jamesa Gunna. 

Zabudni na filmy, hra je lepšia takmer vo všetkom

Hra sa nedrží marvelovských filmov a odohráva sa v úplne inej realite. Drax v nej zabil Thanosa, Star-Lorda uniesla mimozemská rasa Chitauri, ktorá pri tom zabila jeho matku, no a jemu sa po dlhých rokoch podarilo uniknúť a dostať sa k pirátom Ravagers pod vedením Yondua Udontu. Star-Lord však vesmírnych pirátov opustil v snahe konať v galaxii dobro (prevažne), a tak založil tím Guardians of the Galaxy.

 

Jeho zloženie je identické s tým z prvého marvelovského filmu Groot, Rocket, Star-Lord, Gamora a Drax. Čím je teda hra odlišná? V prvom rade pracuje s postavami lepšie ako James Gunn, ktorý to už robil celkom úžasne. Tvorcovia sa držali komiksov a vytvorili originálny sci-fi príbeh bez toho, aby využívali veľké množstvo slávnych marvelovských postáv. Minimálne z hľadiska záporákov ide o postavy, ktoré budú fanúšikom Marvel Cinematic Universe úplne neznáme.

 

Jednou z nich je vražedná a sporo odetá bojovníčka lady Hellbender, ktorá dokázala urobiť flirtovanie s Draxom aj niečím iným než komickou vsuvkou. A to sa dá povedať všeobecne aj o Draxovi. Vo filmoch má len málo vážnych scén a všeobecne sa vníma ako postava slúžiaca na komické scény a občasné vtipy. A je to škoda, keďže Draxov príbeh a charakter sú veľmi tragické.

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Drax je adept na najlepšiu hernú postavu roka

Filmy to nedokázali úplne využiť, no táto hra to mení. Drax má v hre komplexný charakter a je plný nečakaných emotívnych a serióznych scén. Samotná postava je seriózna až-až, ale väčšinou to režisér filmov James Gunn využíval ako zdroj vtipov. V hre má postava viac dobrých nápadov a ide o kľúčového člena tímu, ktorý je svojim kolegom emocionálne rovný. Stále však má úžasné repliky a dokáže ťa úprimne rozosmiať. 

 

Rocket a Groot sa správajú podobne ako ich filmové verzie, no dá sa povedať, že Groot má v prvom filme lepšie scény. Kinematografia predsa len ponúkne viac spôsobov, ako zaujať postavou, ktorá proste nerozpráva. Potom je tu Gamora, ktorá je v hre opäť raz lepšie spracovaná. Má viac emócií, je sarkastickejšia a má zaujímavejšiu históriu.

 

V hre sa objaví aj istá postava z Guardians of the Galaxy Vol 2. a, ako inak, je neporovnateľne lepšia ako filmová verzia. Úprimne povedané, tento počin od Square Enix a Eidos Montreal nám skazil „hype“ na tretí film, keďže filmové postavy nám budú pripadať tak trochu ako karikatúry tých herných.

 

Star-Lord bol veľkým otáznikom, no tvorcom hry sa nadmieru podaril. Oproti filmovej verzii nie je len „hláškujúcim“ a vtipným členom tímu, ktorý vie strieľať nepriateľov. Pôsobí ako stabilný líder tímu, ktorému naozaj záleží na ostatných. Charaktery postáv a skvelo napísané dialógy sa podpísali pod dokonalú dynamiku a chémiu v dialógoch. 

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

V nich si občas budeš môcť vybrať, ako odpovedať jednotlivým postavám. Tvoje odpovede pozmenia príbeh a niektoré udalosti, ale nejde o nič vážne (možno v prípadnom pokračovaní). Aj tak však ide o milý bonus, vďaka ktorému sa občas zamyslíš, ako by si sa mal s danými postavami rozprávať a ako sa k nim správať.  

 

Nenadchli nás len postavy, ich charaktery a dialógy. Aj samotný príbeh je veľmi podarený, keď postaví strážcov na cestu, počas ktorej budú musieť čeliť svojej minulosti a vnútorným démonom. Každý z nich sa v priebehu hry zmení, dospeje a niečo prekoná. Spoločne sa neuveriteľným spôsobom zomknú v mierne dysfunkčnú, no milujúcu rodinu.

 

Funguje to až prekvapivo dobre, čo tvorcovia mohli docieliť postupným budovaním ich vzťahov a deja v rámci približne 12 – 15 hodín. Ide o singleplayerovú hru, v ktorej nenájdeš žiadne vedľajšie úlohy. Aj napriek tomu však nemusíš zažiť všetko, čo hra ponúka. Pozorne počúvaj dialógy a nikam sa neponáhľaj.

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Neuveriteľné množstvo zábavných dialógov

Postavy totiž majú naplánované rôzne dialógy a akcie, ktoré môžeš prerušiť, keď budeš utekať stále vpred. Odporúčame pokochať sa nádherným prostredím a farebným, živým dizajnom planét a mimozemšťanov. Konverzuj s postavami a rozvíjaj vzťahy s členmi tímu. Garantujeme ti, že to neoľutuješ. Často sa všetci navzájom podpichujú alebo zosmiešňujú.

 

Milo nás prekvapilo obrovské množstvo dialógov, ktoré sa udejú v reakcii na hráčovo správanie. Ak sa rozhodneš preskúmať okolie, zbierať materiály na vylepšenie gadgetov či objavovať skryté kostýmy (pre každú postavu môžeš v hre nájsť množstvo kostýmov), ostatní členovia tímu to zakaždým okomentujú.

 

Vznikajú tak prirodzené, často úsmevné či jednoducho živé konverzácie. Hra je takýchto dialógov plná, takže neustále skúšaj hýbať predmetmi a komunikovať s ostatnými vrátane toho, keď si na vesmírnej lodi Milano. Tam sa odohrá podstatná časť budovania vzťahov a dozvieš sa na nej zaujímavé historky. Ak by sme to mali zhrnúť, tak scenár je jeden z najorganickejších pokusov o autentické ľudské konverzácie v rámci marvelovského sveta a vo videohrách všeobecne. 

 

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 2924 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC
Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Prekvapivo emotívne, funkčné a s kvalitnými animáciami

Hlavný príbeh ponúkne aj viacero emotívnych momentov, z ktorých najviac nás tak trochu nečakane dostala scéna medzi Star-Lordom a Draxom (nemusíš ju však spustiť, tak sa uisti, že zeleného hromotĺka nájdeš na Knowhere a „pokecáš“ s ním). Tragickú minulosť Draxa všetci dobre poznáme, no aj napriek tomu sa ju tvorcom podarilo cez Draxove emócie prerozprávať tak, že nás zasiahla. Môžu za to jednak skvelé dialógy, jednak úžasné výkony hercov, ktorí prepožičali hlas postavám.

 

V spojení s miestami fantastickou animáciou tváre a očí postáv sa často dostaví požadovaný efekt, keď rozhovory medzi postavami pôsobia autenticky a uveriteľne, až ľudsky. Tvorcov by sme chceli mimoriadne pochváliť za to, ako sa im v niektorých scénach podarilo vyhrať s animáciami tváre a celkovou mimikou. V hlavných cutscénach (príbehové videá) sme si niekedy pripadali, akoby sme hrali hru od Naughty Dog (tvorcovia The Last of Us) s ich špičkovou grafikou a animáciami.

 

Obzvlášť dievča menom Nikki má jednu z najprepracovanejších a najuveriteľnejších animácií tváre, aké sme v hre videli. Niekedy to však nefunguje úplne dokonale. Obzvlášť v menej dôležitých dialógoch sa občas dočkáš scény, kde je síce vidieť, že animácie postáv sú na vysokej úrovni, ale akoby sa spojili v nesprávnom poradí a inokedy sa zase nehodia k tomu, o čom dané postavy rozprávajú. 

 

RECENZIA: Guardians of the Galaxy

Gameplay je zo začiatku slabší, no postupne sa zlepšuje

V hre je však vždy podstatný gameplay, teda hrateľnosť. A Strážcovia sa hrajú dosť dobre. Ovládaš len Star-Lorda, čo je možno trochu sklamanie, no na druhej strane môžeš detailne spoznať jeho schopnosti a zdokonaliť kombá s ostatnými postavami. Ostatným členom tímu totiž môžeš prikázať, aby svojimi špeciálnymi útokmi zaútočili na konkrétnych nepriateľov. Každá postava má rozdielne schopnosti – od slabších útokov zasahujúcich viac nepriateľov po silné útoky zamerané na silnejších nepriateľov.

 

Tých musíš niekedy oslabiť, aby si im spôsobil ozajstné zranenia. Chvíľu však trvá, než si odomkneš špeciálne schopnosti všetkých členov tímu, a preto je combat, čiže časť so súbojmi, aspoň zo začiatku trochu repetitívna a plytká. Až po čase, keď začneš kombinovať rôzne útoky všetkých postáv, sa prejaví väčšia komplexnosť útočných systémov, vďaka čomu si súboje budeš aj viac užívať.

 

Rozhodne by sme však uvítali, keby napríklad Star-Lord dokázal strieľať z viacerých zbraní. Má totiž iba jednu, a to na celú hru, takže strieľanie sa rýchlo obohrá a ty zistíš, že čoraz viac používaš pästné súboje, ktoré sú prekvapivo zábavné. Combat systém je jednou z najslabších stránok hry, no stále hovoríme o nadpriemernej úrovni. V prípadnom pokračovaní je však rozhodne čo zlepšovať.

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Originálny systém Huddle

V rámci súbojov tvorcovia vytvorili aj vcelku originálnu a zábavnú drobnosť s názvom Huddle. Keď bojuješ dostatočne dlho, môžeš si zavolať celý tím k sebe, a ak sa ti ich podarí namotivovať voľbou správneho dialógu, ich útoky budú silnejšie a všetci sa uzdravia. Ako bonus k tomu je spustenie hlasnejšej licencovanej hudby zo soundtracku nabitého hitmi 70. a 80. rokov.

 

Peter Quill AKA Star-Lord počúva staré vypaľovačky. Väčšinu z nich budeš poznať a veľmi ťa potešia, obzvlášť keď sa spustia v náročných súbojoch či vo vybraných príbehových momentoch. Hneď ako začne hrať Starship, zavalí ťa príval adrenalínu, nostalgie a skvelej nálady.

 

Zábavná mechanika Huddle v akcii

 

 

Vypeckuj ten soundtrack z 80. rokov!

Tvorcom sa výborným štýlom podarilo využiť licencovanú hudbu, ktorá skvelo dopĺňa inak celkom fungujúci sci-fi soundtrack hry ako takej. Akurát nás mrzí, že okrem Huddle častí je neustále strašne potichu, či už počas hry, alebo na lodi Milano, kde si môžeš vypočuť celý soundtrack. Veľmi nepomáha ani hranie sa s audiom v nastaveniach.

 

Okrem súbojov je gameplay plný skúmania okolia, hľadania zásob potrebných na upgrady zbraní a podobne. Na zdolanie prekážok a vyriešenie rôznych pohybových hádaniek budeš potrebovať parťákov. Rovnako ako ich „ovládaš“ v boji, dokážeš ich navigovať pri riešení hádaniek. Drax musí odvaliť balvan, Groot vytvoriť most z koreňov a Rocket musí hacknúť nejaký počítač. Po chvíli je to však repetitívne a veľmi jednoduché.

 

Tieto „hádanky“ by dokázalo vyriešiť aj malé dieťa, čo celkom nesedí ku kontrastu niektorých dizajnových rozhodnutí, keď ťa hra vôbec „nevedie za ručičku“. V niektorých príbehových častiach totiž musíš prísť na to, ako postupovať ďalej, čo je príjemná zmena oproti hrám, ktoré ti vysvetlia každú maličkosť do detailov, takže vôbec nemusíš zapnúť mozog.

 

Keď teda následne robíš s Draxom dieru do steny pätnásty raz, fakt ťa to nebaví. Na riešenie týchto hádaniek totiž často prídeš skôr, ako sa o nich postavy vôbec začnú rozprávať. Je to však len detail v inak funkčnej a zábavnej hrateľnosti. Stojí však za spomenutie, že v istom bode hry už členovia tímu nebudú potrebovať tvoje príkazy a jednoducho niektoré veci robia sami, čo je priamym odrazom toho, ako sa zlepšuje vzťah a komunikácia medzi postavami.

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Hra je plná takýchto malých detailov, ktoré sú odrazom príbehu a pokrokom v ňom. Bolo príjemné sledovať výsledok nášho progresu v hre ovplyvňujúceho hrateľnosť aj herné mechaniky. Veľa vývojárov na niečo také ani nepomyslí. 

 

Vývojári ťažili aj z faktu, že ide o sci-fi hru odohrávajúcu sa na rôznych planétach a bizarných miestach vo vesmíre. Vyhrali sa teda s dizajnom príšer a planét, z ktorých niektoré vyzerajú nádherne. Do očí udrie hneď prvá lokácia s energickými farbami a unikátnym vizuálom či jedinečne vyzerajúca planéta, na ktorej sídli lady Hellbender. Každá lokácia a planéta sú jedinečné a dokonale ťa vtiahnu do hravej sci-fi atmosféry. 

 

Trochu problémová technická stránka, rozlíšenie a framerate

Zatiaľ hru v drvivej väčšine len chválime, ale okrem jemne problematického combat súboja musíme skritizovať aj technickú stránku hry. Tá je na nových konzolách veľmi zle optimalizovaná. Na PS5 a Xbox Series X beží v dvoch módoch. Na výber je klasicky Performance (60 fps) a Quality (30 fps). Hra ozaj žiari v quality móde, ktorý z hľadiska „grafiky“ vyráža dych. Ani ten si však nedokáže udržať stabilných 30 fps, čo je vzhľadom na hardvér next-gen konzol nepríjemným prekvapením.

 

Performance mód je na tom so stabilitou snímok za sekundu ešte horšie, keď v akčných pasážach dokážu klesnúť aj na 50 či menej framov za sekundu, čo je bolestivo cítiť (nehovoriac o tom, že rozlíšenie klesne zo 4K Quality módu na 1 080 p). Prítomné sú aj bugy, teda technické chyby – či už z hľadiska hrateľnosti (rôzne glitche a zasekávanie postavy), alebo vizuálneho charakteru (preskakovanie nasvietenia).

 

Zdroj: Square Enix/Eidos Montreal

 

Marvel’s Guardians of the Galaxy je nielen skvelá komiksová hra. Získa si ako fanúšikov Marvelu, tak aj tých, ktorí tieto komiksovky nemajú radi. Ponúka emotívny, ľudský a zábavný príbeh s úžasne napísanými postavami (Drax je ašpirant na najlepšiu videohernú postavu tohto roka) a absurdným množstvom dialógov a vtipných narážok členov tímu, ktorí sa neustále doberajú. 

 

Časom ťa bude baviť aj strieľanie nepriateľov a celková hrateľnosť, no a užiješ si úžasný soundtrack dopĺňajúci originálne vyzerajúce herné prostredia. Tvorcovia mysleli aj na komiksových fanúšikov, pre ktorých pripravili nejedno prekvapenie.

 

Keby mala hra prepracovanejšie súboje, hádanky a lepšiu technickú stránku, v podstate by sme jej nemali čo vyčítať. Takto je to za osem a pol bodu z desiatich a rozhodne ide o zatiaľ najpríjemnejšie prekvapenia roka. Takéto tituly si zaslúžia podporiť, takže šup-šup, bež si hru niekam kúpiť. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Square Enix/Eidos Montreal
NAHOR
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy tech
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 23 minútami
Ďalšie nahrávky Fica a Bödöra staršieho z poľovníckej chaty. Riešia šéfa úradu z kauzy Dobytkár aj ministra.
pred 55 minútami
Mladík v bratislavskom bare do krvi dobil 15-ročného tínedžera (PAŽBOU PIŠTOLE) 
pred hodinou
Komunikáciu s vládou hodnotia kladne iba 4 % podnikateľov. Jej opatrenia na zotavenie sa z pandémie len 1 %.
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Dnes populárne články
Ďalšie nahrávky Fica a Bödöra staršieho z poľovníckej chaty. Riešia šéfa úradu z kauzy Dobytkár aj ministra Ďalšie nahrávky Fica a Bödöra staršieho z poľovníckej chaty. Riešia…
Videli sme, ako páchateľ vytiahol pištoľ, a skryli sme sa na záchodoch, hovorí svedok piatkového útoku v bare na Obchodnej ulici Videli sme, ako páchateľ vytiahol pištoľ, a skryli sme sa na…
Leonardo DiCaprio varuje: Máme pred sebou 9 najdôležitejších rokov života, inak to nevyzerá dobre Leonardo DiCaprio varuje: Máme pred sebou 9 najdôležitejších rokov…
NATO uvádza do pohotovosti svoje vojenské sily, oznámil generálny tajomník Stoltenberg NATO uvádza do pohotovosti svoje vojenské sily, oznámil generálny…
Mladík v bratislavskom bare do krvi dobil 15-ročného tínedžera pažbou pištole. Spacifikoval ho policajný pes Mladík v bratislavskom bare do krvi dobil 15-ročného tínedžera pažbou…
VIDEO: MMA zápasník mohol vyhrať kontumačne po nepovolenom kolene do hlavy, súpera sa však rozhodol potrestať inak VIDEO: MMA zápasník mohol vyhrať kontumačne po nepovolenom kolene do…
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť