Tvorcovia Deus Ex vydali nečakane veľký hit. Prečo by si si mal hru okamžite kúpiť?
Recenzovaná verzia: PS5
Eidos Montreal môžeš poznať ako tvorcov Deux Ex: Human Revolution a Mankind Divided. Trochu sklamali so Shadow of the Tomb Raider, no len čo sa začalo šepkať, že by mohli robiť na Strážcoch galaxie, internet bol v napätom očakávaní. Talentovaní vývojári totiž dokázali, že sci-fi dokážu veľmi dobre.
Prišiel však oznamujúci trailer a pár ďalších, ktoré hráčov ani médiá nijako nenadchli. Vydavateľ Square Enix začal ukazovať hru v oveľa lepšom svetle až pár týždňov pred vydaním, no to už bolo neskoro a hráči ju pri vydaní tak trochu ignorovali. Nezdá sa, že by sa predávala príliš úžasne, čo je nesmierne škoda.
Pre mnohých hráčov by totiž pokojne mohla byť hrou roka. My sme čakali, že pôjde o celkom slušnú akčnú hru, no sami sme boli prekvapení jej nespornou kvalitou. Marvel’s Guardians of the Galaxy je kvalitou na úrovni Spider-Mana od Insomniac Games. A čo sa týka samotného príbehu a postáv, poteší ťa, že sú na tom ešte lepšie ako filmy Jamesa Gunna.
Zabudni na filmy, hra je lepšia takmer vo všetkom
Hra sa nedrží marvelovských filmov a odohráva sa v úplne inej realite. Drax v nej zabil Thanosa, Star-Lorda uniesla mimozemská rasa Chitauri, ktorá pri tom zabila jeho matku, no a jemu sa po dlhých rokoch podarilo uniknúť a dostať sa k pirátom Ravagers pod vedením Yondua Udontu. Star-Lord však vesmírnych pirátov opustil v snahe konať v galaxii dobro (prevažne), a tak založil tím Guardians of the Galaxy.
Jeho zloženie je identické s tým z prvého marvelovského filmu Groot, Rocket, Star-Lord, Gamora a Drax. Čím je teda hra odlišná? V prvom rade pracuje s postavami lepšie ako James Gunn, ktorý to už robil celkom úžasne. Tvorcovia sa držali komiksov a vytvorili originálny sci-fi príbeh bez toho, aby využívali veľké množstvo slávnych marvelovských postáv. Minimálne z hľadiska záporákov ide o postavy, ktoré budú fanúšikom Marvel Cinematic Universe úplne neznáme.
Jednou z nich je vražedná a sporo odetá bojovníčka lady Hellbender, ktorá dokázala urobiť flirtovanie s Draxom aj niečím iným než komickou vsuvkou. A to sa dá povedať všeobecne aj o Draxovi. Vo filmoch má len málo vážnych scén a všeobecne sa vníma ako postava slúžiaca na komické scény a občasné vtipy. A je to škoda, keďže Draxov príbeh a charakter sú veľmi tragické.
Drax je adept na najlepšiu hernú postavu roka
Filmy to nedokázali úplne využiť, no táto hra to mení. Drax má v hre komplexný charakter a je plný nečakaných emotívnych a serióznych scén. Samotná postava je seriózna až-až, ale väčšinou to režisér filmov James Gunn využíval ako zdroj vtipov. V hre má postava viac dobrých nápadov a ide o kľúčového člena tímu, ktorý je svojim kolegom emocionálne rovný. Stále však má úžasné repliky a dokáže ťa úprimne rozosmiať.
Rocket a Groot sa správajú podobne ako ich filmové verzie, no dá sa povedať, že Groot má v prvom filme lepšie scény. Kinematografia predsa len ponúkne viac spôsobov, ako zaujať postavou, ktorá proste nerozpráva. Potom je tu Gamora, ktorá je v hre opäť raz lepšie spracovaná. Má viac emócií, je sarkastickejšia a má zaujímavejšiu históriu.
V hre sa objaví aj istá postava z Guardians of the Galaxy Vol 2. a, ako inak, je neporovnateľne lepšia ako filmová verzia. Úprimne povedané, tento počin od Square Enix a Eidos Montreal nám skazil „hype“ na tretí film, keďže filmové postavy nám budú pripadať tak trochu ako karikatúry tých herných.
Star-Lord bol veľkým otáznikom, no tvorcom hry sa nadmieru podaril. Oproti filmovej verzii nie je len „hláškujúcim“ a vtipným členom tímu, ktorý vie strieľať nepriateľov. Pôsobí ako stabilný líder tímu, ktorému naozaj záleží na ostatných. Charaktery postáv a skvelo napísané dialógy sa podpísali pod dokonalú dynamiku a chémiu v dialógoch.
V nich si občas budeš môcť vybrať, ako odpovedať jednotlivým postavám. Tvoje odpovede pozmenia príbeh a niektoré udalosti, ale nejde o nič vážne (možno v prípadnom pokračovaní). Aj tak však ide o milý bonus, vďaka ktorému sa občas zamyslíš, ako by si sa mal s danými postavami rozprávať a ako sa k nim správať.
Nenadchli nás len postavy, ich charaktery a dialógy. Aj samotný príbeh je veľmi podarený, keď postaví strážcov na cestu, počas ktorej budú musieť čeliť svojej minulosti a vnútorným démonom. Každý z nich sa v priebehu hry zmení, dospeje a niečo prekoná. Spoločne sa neuveriteľným spôsobom zomknú v mierne dysfunkčnú, no milujúcu rodinu.
Funguje to až prekvapivo dobre, čo tvorcovia mohli docieliť postupným budovaním ich vzťahov a deja v rámci približne 12 – 15 hodín. Ide o singleplayerovú hru, v ktorej nenájdeš žiadne vedľajšie úlohy. Aj napriek tomu však nemusíš zažiť všetko, čo hra ponúka. Pozorne počúvaj dialógy a nikam sa neponáhľaj.
Neuveriteľné množstvo zábavných dialógov
Postavy totiž majú naplánované rôzne dialógy a akcie, ktoré môžeš prerušiť, keď budeš utekať stále vpred. Odporúčame pokochať sa nádherným prostredím a farebným, živým dizajnom planét a mimozemšťanov. Konverzuj s postavami a rozvíjaj vzťahy s členmi tímu. Garantujeme ti, že to neoľutuješ. Často sa všetci navzájom podpichujú alebo zosmiešňujú.
Milo nás prekvapilo obrovské množstvo dialógov, ktoré sa udejú v reakcii na hráčovo správanie. Ak sa rozhodneš preskúmať okolie, zbierať materiály na vylepšenie gadgetov či objavovať skryté kostýmy (pre každú postavu môžeš v hre nájsť množstvo kostýmov), ostatní členovia tímu to zakaždým okomentujú.
Vznikajú tak prirodzené, často úsmevné či jednoducho živé konverzácie. Hra je takýchto dialógov plná, takže neustále skúšaj hýbať predmetmi a komunikovať s ostatnými vrátane toho, keď si na vesmírnej lodi Milano. Tam sa odohrá podstatná časť budovania vzťahov a dozvieš sa na nej zaujímavé historky. Ak by sme to mali zhrnúť, tak scenár je jeden z najorganickejších pokusov o autentické ľudské konverzácie v rámci marvelovského sveta a vo videohrách všeobecne.