Tešiť sa môžeš na oblečenie každého druhu – od minimalistických kúskov značky Bassike cez čipkované šaty Zimmermann až po športové vybavenie s logom P. E Nation.
Austrálska móda je známa nielen svojou sofistikovanosťou, odvážnosťou a zároveň ľahkou nositeľnosťou, ale aj množstvom nezávislých návrhárov, ktorí kladú veľký dôraz na udržateľnosť a etiku. Vďaka tomu sú obľúbení aj v radoch známych tvárí a v prípade, že plánuješ aktualizáciu šatníka, nemali by chýbať ani na tvojom zozname. Radosť ti budú robiť dlhé roky.
My sme jednotlivých výrobcov spoznali najmä vďaka slovenským influencerkám, ktoré si podmanili tamojší trh – Petre Mackovej a Andy Csingerovej. Od minimalistických kúskov značky Bassike cez čipkované šaty Zimmermann až po športové vybavenie s logom P. E Nation. Predstavujeme 10 najzaujímavejších austrálskych módnych značiek pre mužov, ženy aj každý rozpočet.
Bassike
Značka Bassike vznikla v roku 2006 s víziou produkovať luxusné a zároveň nositeľné kúsky na každý deň. Za jej zrodom stojí dvojica Deborah Sams a Lou Ryan, pričom v súčasnosti ponúka nadčasovú módu pre mužov aj ženy, ktorí presne vedia, čo chcú.
Jednotlivé kúsky sa môžu pýšiť štítkom „Made in Australia“ a sú vyrobené z prvotriednych materiálov, ako sú napríklad organická bavlna, ľan alebo hodváb. Súčasťou všetkých kolekcií sú okrem základných jednofarebných tričiek, košieľ či mikín aj džínsy, s ktorými pri dobrom zaobchádzaní zvládneš množstvo sezón.
Ceny sú síce vyššie a človeka nepotešia ani colné poplatky, avšak značka Bassike patrí medzi to najlepšie na trhu v rámci kategórie prémiovej nadčasovej módy.
Zimmermann
Ikonická austrálska značka, ktorej zakladateľky zostali verné svojej pôvodnej vízii o ženskej móde aj po 30 rokoch existencie. Sesterské duo Nicky a Simone Zimmermann prostredníctvom jednotlivých návrhov sofistikovaným spôsobom oslavuje krásu, vášeň pre detail a lásku k farebným vzorom.
Luxusná značka so sídlom v Sydney si v posledných rokoch získala pozornosť známych médií aj celebrít, ktorým nerobia vrásky na čele ani vysoké cenovky. Modely s logom Zimmermann totiž vyvolávajú túžbu vlastniť ich.
Objav ponuku plnú romantických čipkovaných šiat s potlačami a prepracovanými detailmi, výrazných plaviek, mohérových svetrov, ľahkých košieľ či plážového oblečenia, ktoré budeš chcieť nosiť stále.
Oroton
História ďalšej značky, ktorá figuruje v našom zozname, siaha až do roku 1938 a je synonymom remeselného spracovania, dostupného luxusu a jedinečného austrálskeho zmyslu pre krásu. Zakladateľ Boyd Lane by bol na súčasnú podobu značky Oroton určite pyšný.
Vďaka viac ako 80-ročným skúsenostiam a záväzku k inovatívnemu dizajnu patria produkty s logom austrálskej značky k obľúbeným pre viacero generácií žien aj mužov. Vedenie firmy od samého začiatku verilo v kvalitu a vždy sa snažilo získať najlepšie materiály z celého sveta.
Nosnými kúskami značky Oroton sú predovšetkým elegantné kožené kabelky a iné doplnky, avšak v ponuke sa nachádzajú aj ready-to-wear kolekcie pre ženy či šperky. Súčasná kreatívna riaditeľka Sophie Holt vidí zmysel značky takto: „Nosenie modelov Oroton vám dodá pocit sebavedomia a štýlu, ktorý pôsobí ľahko.“
Sir the label
Výnimočnosť značky Sir the label spočíva v slnečnom prostredí Bondi Beach, ktoré kreatívne riaditeľky Nikki Campbell a Sophie Coote inšpiruje k tvorbe sviežich návrhov pre ženy každého veku.
Sir the label vyššie spomínané dámy založili v roku 2015, a to najmä pre vlastnú potrebu základných kúskov v šatníku. Daný krok sa im oplatil, keďže v súčasnosti je táto austrálska značka známa naprieč celým svetom – a veríme, že si získa aj teba.
Najvyhľadávanejšími sú predovšetkým plavky rôzneho druhu a strihov, ľahké volánové vrchné diely, teplákové súpravy či šaty. Väčšinu modelov pritom azda najlepšie charakterizuje známa fráza „v jednoduchosti je krása“. Ceny sú priamoúmerné zvoleným materiálom a trvalej udržateľnosti jednotlivých procesov výroby. Rozhodne však nejde o lacnú módu.
Dion Lee
Prvú polovicu nášho výberu najzaujímavejších austrálskych módnych značiek uzatvára návrhár Dion Lee, ktorý sa v odevnom priemysle pohybuje od roku 2009. Dnes sa šaty s jeho menom predávajú po celom svete v zhruba 40 rôznych obchodoch vrátane NET-A-PORTER, Selfridges alebo Bergdorf Goodman.
Tvorca, ktorý našiel svoj domov v Sydney, je známy svojou experimentálnou tvorbou v kombinácii s poctivým krajčírstvom a je priekopníkom modernej identity austrálskej módy. Estetika návrhárovej rovnomennej značky je technická a so sofistikovanou zmyselnosťou.
Každá kolekcia spod rúk Diona Leeho spája inovatívne konštrukcie s premyslenými formami, pričom jednotlivé textílie sú navrhnuté tak, aby vytvárali umelecké diela. Plne rozumieme, že obdobná móda nie je pre každého, avšak minimálne za pozornosť určite stojí.
Na záver ešte musíme dodať, že rovnako ako väčšina austrálskych značiek, aj Dion Lee vsádza pri tvorbe na udržateľnosť a etiku.
P. E Nation
Funkčné oblečenie pre aktívny mestský život, ktorý sa žije rýchlo. Asi tak by sme v skratke charakterizovali produkty z dielní značky P. E Nation, ktoré sú do značnej miery inšpirované súčasným streetwearom.
Austrálska firma ponúka nový druh športového luxusu pre mužov aj ženy, ktorý korešponduje s aktuálnymi módnymi trendmi. Všetko v duchu maximálne možnej udržateľnosti. Jednotlivé modely oblečenia svojimi technickými vlastnosťami spĺňajú akékoľvek tréningové potreby – od behu cez jogu až po box či pilates.
Krok vedľa však neurobíš ani v prípade, že produkty s logom P. E Nation skombinuješ s džínsami a vybehneš v nich na obed alebo drink do centra mesta. Čo sa týka cien, tie sa začínajú na zhruba 40 eurách za základné funkčné tričká a končia sa až na 300 eurách za páperové bundy.
Nagnata
Ak je z tvojho pohľadu značka P. E Nation až príliš jednoduchá, tvoje srdce určite zaplesá pri pohľade na produkty z dielní značky Nagnata. Návrhársky tím totiž používa pri tvorbe pestrú farebnú škálu a jednotlivé modely oblečenia, respektíve doplnkov šperkuje do najmenších detailov.
Udržateľnosť, inkluzívnosť a oslava rozmanitej kultúry sú jadrom procesov značky Nagnata. Filozofia značky tkvie v už spomínanom trvalo udržateľnom dizajne, rešpekte k poctivým materiálom a vplyve na telo aj našu planétu.
Kolekcie v sebe spájajú prírodné vlastnosti organických, respektíve obnoviteľných vlákien s technológiami a inováciami, ktoré odrážajú potreby aktívneho životného štýlu. Zároveň stierajú hranice medzi funkčným športovým oblečením a lifestylovou módou.
V roku 2020 vedenie spoločnosti predstavilo aj prvú genderless sériu modelov oblečenia s názvom Sama, ktoré sú určené na vzájomné nosenie medzi mužmi a ženami.
Aje
Aje je austrálsky módny dom oddaný surovej kráse, ženskosti a komfortu. Za vznikom značky, ktorá svoj príbeh píše od roku 2008, stojí dvojica priateľov Adrian Norris a Edwina Forest. V súčasnosti ide o verejnosťou uznávanú firmu, ktorej produkty milujú ženy nielen v domácom prostredí, ale naprieč celým svetom. Svedčí o tom aj viac ako pol milióna sledovateľov na Instagrame.
Aje je priekopníkom typického pobrežného štýlu s citom pre luxusné spracovanie, vďaka čomu sa jeho nositeľky nestratia ani v rušných mestských uličkách. Tandem tvorcov s rovnakým zmýšľaním, ktorý spája láska k umeniu, venuje každú sezónu iným zmyslom, výsledkom čoho sú kúsky s príbehom a dušou vhodné na akúkoľvek udalosť.
Ksubi
Značka Ksubi je na módnej mape už od roku 1999 a odvtedy robí ľuďom radosť najmä vďaka džínsom, ktoré sú hodné svojej ceny. Medzi pravidelných zákazníkov Ksubi patria napríklad aj Travis Scott, A$AP Rocky, Rihanna či modelka Kendall Jenner, ktorá mala možnosť spolupracovať aj na vytvorení vlastných džínsov.
Ksubi už dávno nepatrí medzi začínajúce firmy a dnes je etablovanou značkou s výraznou identitou, ktorá patrí medzi to najlepšie z Austrálie. V ponuke tohto vyhľadávaného austrálskeho labelu nájdeš desiatky rôznych strihov a farebných vyhotovení.
Základom každej kolekcie sú okrem spomínaných prémiových džínsov aj bundy, šortky, sukne, ale tiež tričká so zaujímavými grafickými potlačami. Všetko v charakteristickej estetike Ksubi so surovými povrchovými úpravami.
Christopher Esber
Záver dnešného článku sme sa rozhodli venovať návrhárovi, ktorý je na módnej mape od roku 2010, avšak zvýšenú pozornosť médií a verejnosti si získal až vďaka svojej premiére na NYFW v roku 2017.
Bohaté skúsenosti v krajčírstve umožnili Esberovi integráciu štruktúrnych techník pánskeho oblečenia do všetkých jeho nasledujúcich kolekcií. Kombináciu mužských a ženských kódov reformoval svojím sofistikovaným prístupom do nadčasovej ready-to-wear módy s prvkami poctivého krajčírstva.
Ceny za jednotlivé modely šiat, košieľ, búnd, nohavíc a podobne sa pohybujú v stovkách eur, čo je priamoúmerné použitým materiálom a precíznosti spracovania.