- produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
- sex, nahotu a iný NSFW obsah
- násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
Podnikateľ Peter nám prezradil, prečo je jeho projekt taký úspešný, aj keď ho mnohí oklamali a okradli. Pijeme.sk dnes poznajú všetci obyvatelia Bratislavy, alkohol im doručí do 20 minút.
Zakladateľ projektu Pijeme.sk Peter si uvedomuje, s akým produktom pracuje a kto je jeho zákazník. Alkohol nedoručí človeku, ktorý nevie artikulovať, a ani maloletým. Priznáva však, že jeho flotila nie je oprávnená kontrolovať občianske preukazy, a tak je len na zodpovednosti vodiča, či objednávku odovzdá.
Zakladateľ Pijeme.sk Peter: „Do desiatej ľudia pýtajú trávu a od desiatej do druhej kokaín a medzi tým ešte prostitútky, ale to k tomu patrí.“ (smiech)
Jeho projekt vznikol približne pred 10 rokmi, a aj keď sa jeho podnikanie nevyvíjalo vždy podľa predstáv, dnes si bez neho stovky Bratislavčanov nevedia predstaviť víkend ani všedný deň. Volajú o šiestej ráno, večer si pýtajú drogy aj prostitútky.
„Ešte pred približne tromi rokmi, keď som robil operátora, som hovoril, že v momente, keď to bude legalizované, nakúpim flotilu áut a budeme to rozvážať. Pre mňa je marihuana vec, ktorá by mala byť legalizovaná. Budem prvý, čo to bude voziť. Od človeka, ktorý predáva alkohol a živí sa tým, to znie divne, ale ja nepijem,“ povedal zakladateľ projektu Pijeme.sk Refresheru.
Tvrdí, že mu nikdy nešlo o peniaze, má tabuľku, ktorá sa netýka výdajov a nákladov, ale časov doručenia. Jeho cieľom a poslaním vždy bolo, aby fľašu zákazníkovi doručil na stôl do 20 minút. To sa mu v 90 percentách prípadov darilo aj v najťažších chvíľach počas pandémie, keď boli zatvorené bary.
- Ako vznikol projekt Pijeme.sk a prečo to pre zakladateľa nikdy nebolo o peniazoch.
- Ako je možné, že skoro vždy zvládnu doručiť alkohol kamkoľvek v rámci Bratislavy do 20 minút.
- Prečo zakladateľovi neprekáža, že webstránka jeho projektu vyzerá zastarane.
- Ako riešia, keď si alkohol objedná človek, ktorý ledva rozpráva.
- Aké najbizarnejšie skúsenosti má Peter z čias, keď prijímal objednávky ako operátor.
- Aký alkohol pijú Slováci najčastejšie.
- Ako zvládli pandémiu, keď zatvorili obchody a bary.
Podľa Finstatu ste začali v roku 2011. Tipujem, že ste nevznikli ako predpripravený biznisplán s excelovými tabuľkami a jasnou finančnou a marketingovou stratégiou.
Vznikli sme ešte o rok skôr, keď som po troch rokoch v roku 2010 konečne obhájil diplomovku. Pôvodne sme fungovali na inej firme. Od starej babky z garáže sme za 600 eur kúpili starú červenú felíciu. Mala najazdených 14-tisíc kilometrov.
Koľko má dnes?
Dnes to auto neexistuje, je mi to veľmi ľúto. Môj bývalý spoločník ma presvedčil, že by bolo dobré zničiť ho. Vždy som dúfal, že červená felícia bude visieť vo firme, aby nám pripomínala začiatky Pijeme.sk. (smiech)
Ako ste začínali?
V roku 2011 sme zobrali priestor na Miletičovej ulici v Bratislave. Dovtedy sme fungovali štýlom, že sme mali iba auto a fľaše som kupoval v nonstop Tescu. Bolo to o tom, že sme mali auto, a keď niekto zavolal, išiel som do obchodu, vystál si rad a priviezol tovar. Trvalo to extrémne dlho, ale nemali sme peniaze ani víziu. Vedeli sme len to, že chceme ľuďom doniesť veci, ktoré v noci potrebujú.
Je to jednoduchšie ako rozvážať jedlo. Takto ste sa na to pozerali?
Mám rád veci, ktoré sa nekazia a nemajú dátum spotreby. Nemusím toho toľko kontrolovať. Veľmi nerád vyhadzujem veci, ktoré som kúpil. Vždy som chcel roznášať jedlo, lebo to bola vždy cesta, ako zarobiť peniaze, ale Pijeme.sk nikdy nevzniklo s cieľom zarábať veľa peňazí. Je to celé motanica.
Vzniklo to teda ako žart alebo recesia?
Nie. S mojím bývalým spoločníkom sme boli dobrí kamaráti, pracovali sme spolu na stavbách a vymýšľali sme, čo by sme mohli robiť. Pôvodne som mal v hlave známy americký koncept, že budeme Slovákom rozvážať čerstvé rožky, mlieko a noviny. Bolo by to za pravidelný poplatok ako u operátora a automaticky by sme tovar priviezli každé ráno. Vtedy sme sa zasekli, aj keď sme už mali logo. Doteraz to nikto nerobí a ja neviem prečo. (smiech)
Rozvážať alkohol bolo teda jednoduchšie, lebo zákazníci aj bez presviedčania vedeli, že ho potrebujú?
Keď moja vtedajšia priateľka a súčasná manželka ako fajčiarka potrebovala cigarety, išli sme na pumpu aj cez najväčší lejak. Ja som v živote nefajčil, ale vtedy som pochopil, že keď niekto potrebuje uspokojiť svoju závislosť, je jedno, aké je počasie a koľko je hodín. Na druhý deň som zavolal bývalému spoločníkovi, že budeme voziť chľast a cigarety.
Ako sa o vás v tom čase ľudia dozvedeli?
Robili sme biznis bez akýchkoľvek peňazí. Pri prvej objednávke sme zistili, že potrebujeme navigáciu. Prišla objednávka z Lamača, že sa im dostal do ruky leták. My sme ich dali spraviť 10-tisíc, boli tam tri telefónne čísla. Jedno od začiatku nefungovalo, dodnes neviem prečo, druhé bolo zle napísané a až tretie bolo v poriadku. (smiech)
Ako je teda možné, že ste dnes takí populárni, fungujete nonstop a všetci vás poznajú?
Asi preto, lebo sme to robili dobre.
Ale z toho, čo ste mi zatiaľ povedali, sa nezdá, že by ste to robili dobre. Čo boli tie zlomy?
Ja som vyštudovaný účtovník, pracoval som od rána do večera, potom som sadol do auta a rozviezol som 4 – 5 objednávok. Prvý zlom bol, keď si môj spoločník mohol zobrať úver v banke, ktorý síce dostal, ale investovali sme ho do niečoho úplne iného a za malý zvyšok peňazí sme si zriadili kamennú predajňu. Predpokladali sme, že takto bude všetko jednoduchšie. To som však ešte stále chodil do práce, lebo som musel platiť hypotéku. Potom prišiel druhý zlom, keď som sa s bývalým spoločníkom dohodol, že nechám prácu a budem sa venovať iba Pijeme.sk, ale s tým, že mi garantuje, že ak náhodou nezarobím na hypotéku, dá mi peniaze.
Potrebovali ste niekedy, aby vám pomohol?
V živote sa to nestalo. Bolo to aj o tom, že keď má človek malý biznis, stačí mu málo peňazí. Nemal som dieťa, mal som partnerku. Svoj byt, ktorý som vtedy vlastnil, som prenajímal a býval som niekde úplne inde, lebo sa to tak oplatilo. Bol som zároveň bližšie pri firme. Dlho sme takto bačovali a zrazu to prišlo.
Nič nepríde zrazu, asi ste mali aspoň základné ciele.
Som psychopat v tom, ako analyzujem údaje a čísla. Kým pre bežného podnikateľa sú podstatné čísla týkajúce sa ziskov, ja som nikdy na zisk nepozeral. Pozeral som na to, ako je spokojný zákazník a či robíme dobré čísla, ak ide o čas doručenia. Vždy som sa pozeral na minúty, nie na eurá. Bola to druhoradá vec.
Čo boli v tom čase pre vás dobré čísla?
Keď niekto zavolá a do 20 minút má objednávku doma. Kým to nie je v okrajovej časti mesta. Je jedno, ako to spravím, ale musí to takto byť.
Vaša služba funguje nonstop. Máme si to predstaviť tak, že mi síce vždy niekto zodvihne telefón, ale v pondelok o šiestej ráno nebudete takí akční?
To bol ďalší míľnik. Fungujeme 24/7. Jediný deň v roku, keď sme ešte donedávna nepracovali, boli Vianoce. Dnes už si to naši chalani zorganizovali tak, že kedykoľvek nám človek zavolá – počas celého roka –, vždy niekto zdvihne telefón.
Volajú ľudia v pondelok o šiestej ráno?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo funguje Pijeme.sk nonstop, aj keď je väčšinu času v mínuse.
- Koľko vodičov muselo v Bratislave naraz rozvážať alkohol v čase lockdownu.
- Ktorý deň v roku v minulosti výnimočne nepracovali.
- Prečo by Peter pokojne rozvážal drogy, ak by boli legálne.
- Ako je možné, že dokáže predávať fľaše relatívne lacno.