Po 10 filmoch a miliardách dolárov na konte je séria Rýchlo a zbesilo nesmrteľná.
The Fast and the Furious vyšlo v USA 22. júna 2001. Nešlo o ničím výnimočný film, minimálne, čo sa kvality týka. Príjemné béčko s charizmatickými hrdinami, slušnou akciou a fajn scénami s autami. S rozpočtom 38 miliónov dolárov (nie sú v tom započítané náklady na reklamu a iné skryté náklady) zarobil film len v kinách vyše 200 miliónov dolárov, a tak bolo rozhodnuté. Začalo sa robiť na pokračovaniach.
Aj tie sa však pohybovali v približne rovnakej sfére kvality. Béčkové, zábavné filmy s krásnymi ženami, rýchlymi autami a občasnou akciou. Diváci si však tieto postavy nesmierne obľúbili a nedá sa povedať, že by sa natáčalo veľa filmov, ktoré by s autami robili podobné scény a naliali sa do nich toľké milióny.
Pauza Vina Diesela a nástup nových hrdinov
Nasledujúce filmy sa vždy snažili v deji a v akcii spraviť niečo nové. Dvojka pridala nového hrdinu v podobe Romana (Tyrese Gibson), ktorý v podstate nahradil Vina Diesela a jeho Dominica Toretta. Vin Diesel si na natáčanie nenašiel čas pre prácu na filme xXx. V roku 2017 Diesel v rozhovore pre #Legend prezradil, že sa do pokračovania ani veľmi nehrnul.
Myslel si, že to ublíži jednotke, a rolu odmietol aj napriek tomu, že mu za účasť v snímke ponúkali 25 miliónov dolárov, čo bola vtedy neuveriteľná ponuka. My sme však radi. Postava Romana, ktorá ho nahradila, má v sérii svoje miesto a bez dvojky by možno ani neexistovala.
Nasledovala trojka s názvom Tokyo Drift. Predstavila síce celkom nový štýl pretekania a zoznámila nás s úžasným Hanom (Sung Kang), no z celej série zarobila najmenej. Producenti vtedy chceli sériu reštartovať. Business Insider dokonca prezrádza, že trojka údajne vznikla za smiešnych 10 miliónov dolárov a nemala sa ani premietať v kinách.
Zasiahol však scenárista Chris Morgan. Universal dotlačil k tomu, aby mu dali vyšší rozpočet a aby dej preniesli do Tokia. Pôvodne mala byť trojka teda o Dominicovi Torettovi v Tokiu, ktorý sa musí učiť driftovať a vyšetriť vraždu svojho priateľa. Producenti to však zamietli a chceli omladené postavy a hercov.
Tokyo Drift takmer nešiel do kín a séria bezmála zomrela
Z komerčného hľadiska to vôbec nevyšlo, no tvorcovia v Universal Studios chceli značke dať ešte jednu šancu. Našťastie na koniec trojky sa im podarilo dostať Vina Diesela v malom cameu ako Dominica Torreta, čím divákom naznačili, že príbeh sa nekončí. Vin Diesel s účasťou vo filme súhlasil výmenou za práva pre Riddicka. Universal ďalšie časti natáčať nechcel, Diesel áno, a tak sa dohodli na výmene.
My sme vďaka tomu dostali dve fajn pokračovania s Riddickom a séria Rýchlo a zbesilo mala šancu prežiť. Po nadšených ohlasoch divákov na cameo Vina Diesela (po jednotke sa v sérii až dovtedy neobjavil) sa začali prípravy na štvorku a scenárista Chris Morgan už mohol urobiť to, po čom túžil už v trojke – zamerať sa na hrdinov z jednotky. A aj keď boli autá a preteky stále dôležitou súčasťou štvrtého pokračovania, už pri tomto filme sa začal štýl série transformovať smerom k akčnému žánru.
Treba si uvedomiť, že o kradnutí DVD prehrávačov a pneumatík to bolo len v jednotke. Už v dvojke bojoval Brian (Paul Walker) proti drogového narkobarónovi. V trojke zase Han a Sean (Lucas Black) bojujú s Yakuzou. Nostalgickí fanúšikovia často spomínajú na prvé diely ako na tie najlepšie. Pravdou je, že boli najhoršie.
Dobre sa na ne pozeralo a boli zábavné, no z hľadiska hercov, trikov, akcie a technických aspektov šlo o béčkové filmy. Diváci zabúdajú aj na to, že už dvojka bola poriadne akčná záležitosť. Vrátiť sa vyložene k pretekom by bola škoda, pretože po štvrtom diele už začínali byť poriadne repetitívne.
Štvrtý diel, opäť režírovaný Linom a prvýkrát s Vinom Dieselom v pozícii producenta, stavil na akciu ešte viac, čo pre sériu znamenalo najväčšie tržby v kinách. Herci, tvorcovia aj producenti v tom mali jasno. Chceli sériu rozšíriť medzi viac ľudí a zároveň ich už nebavilo večne sa len naháňať v autách.