Chlpy sú podľa nej prirodzené a normálne, ani ju nenapadlo oholiť sa len pre fotky.
Nová spolupráca medzi značkou adidas a Stellou McCartneyovou vyvolala búrlivé emócie. Profesionálna tanečnica Leila Davisová, ktorá vedie pole dance štúdio v Londýne, totiž na promo fotkách pózuje s neoholeným podpazuším. V komentároch na sociálnej sieti dostáva veľa chvály, no nechýbajú ani pobúrené reakcie doplnené zvracajúcimi emotikonmi.
View this post on Instagram
Pre Yahoo Life sa vyjadrila, že je na fotky veľmi hrdá, rovnako tak aj jej rodičia, ktorým sa zábery veľmi páčia. Sama vraj nemá medzi priateľmi ľudí, ktorým by prirodzené ochlpenie prekážalo, holí sa len keď má na to chuť a má k vlastnému telu pozitívny vzťah. Ku komentárom aj fotkám sa pre Yahoo vyjadrila aj samotná značka.
Útoky na ženy pre ochlpenie sú prejavom mizogýnie
Davisová je hviezdou novej kampane na kúsky z dielne adidas. Na negatívne komentáre, ktoré ju kritizujú pre chĺpky v podpazuší, reagovala na Twitteri. Podľa nej je prejavom mizogýnie, teda chorobného odporu voči ženám, kritizovať ich za to, že majú chlpy na tele. „Nerobili by to mužovi, a vlna kritiky, ktorá sa na mňa zniesla, prišla jednoznačne preto, že som čierna. Ľudí hnevá, že táto veľká značka dala mne a mojich chĺpkom v podpazuší priestor na prezentáciu,“ napísala.
It is so misogynistic to attack women for having body hair. They wouldn't do it to a man, and the level of steam they have for me is definitely because of my blackness. It makes them mad that this big brand gave me and my armpit hair a platform
— Leila (@Cutiewhipp) March 14, 2021
Davisová založila pole dance štúdio Blackstage Pole v Londýne. Zameriava sa na tanečníkov inej farby pleti, ktorí sú podľa jej slov vo Veľkej Británii málo reprezentovaní, ignorovaní a dokonca čelia aj diskriminácii. Keď šla na fotenie pre adidas, ani ju nenapadlo oholiť sa, pretože takto jednoducho vyzerá a považuje to za normálne.
„Chlpy rastú tam, kde rastú. Holenie je zásah založený na mizogýnii. Dovoliť vášmu prirodzenému ochlpeniu, aby existovalo, je normálne,“ dodáva. Myslí si, že do veľkej miery čelia kritike za ochlpenie najmä ženy, ktoré sú zároveň inej než bielej rasy. Verí, že kampaň povzbudí mnohých, okrem niekoľkých trollov, ktorí jej napísali aj súkromné správy. No napríklad jej rodičia mali veľmi pozitívnu reakciu a kampaň sa im páči.
Pokiaľ ide o kritiku voči ženám za ochlpenie, pre adidas ešte v roku 2017 pózovala aj švédska umelkyňa Arvida Byströmová, ktorá vystavila svoje neoholené nohy. Aj na ňu sa zniesla ohromná vlna kritiky, na ktorú zareagovala na Instagrame. „Nemám hendikep, som biela, cis žena, jediný spôsob, ktorým sa neprispôsobujem spoločnosti, je trochu ochlpenia na nohách. Neviem si ani len predstaviť, aké to musí byť, nemať všetky tieto privilégiá a pokúšať sa existovať v tomto svete.“
View this post on Instagram
Hovorca adidasu pre Yahoo Life povedal, že veria v schopnosť športu meniť životy k lepšiemu. „Toto je náš jediný zmysel, je to dôvod, prečo každý jeden pracujeme. Využiť transformatívnu moc športu pre dobré je jadrom toho, čo robíme, či už ide o spoluprácu s partnermi, o naše produkty, o naše činy alebo o fotografie, ktoré ukazujeme svetu. Šport patrí každému.“
Ženy, ktoré sa fotia neoholené, pravidelne znášajú kritické komentáre. Podľa profesorky sociológie Kristen Barberovej je to odrazom dlhoročnej histórie, v ktorej ženské telá nepatrili ich majiteľkám. Podľa nej boli dlho pod kontrolou mužmi dominovaného sveta a tieto komentáre len odrážajú očakávania, ktoré majú ľudia na ženy a na mužov. „Ženy majú byť hladké a čerstvo oholené, v kontraste ku chlpatým, drsným mužom,“ vysvetľuje profesorka a pripomína, že aj oholení muži zvyknú čeliť výsmechu. Vnímajú ich za zženštilých.
Adidas má zjavne týchto starodobých názorov dosť a ich kampane už dlhodobo prezentujú diverzitu a svet, v ktorom sa nikto nemusí hanbiť za to, ako prirodzene vyzerá.