Môžeš s nimi tvoriť, variť či pracovať, hlavne nikam nechoď.
Všetci sme v izolácii, mnohí sa zo svojho bytu (nedajbože izby) nepohli už niekoľko dní a postupne to na nás dolieha. Podľa The Verge sa to prejavuje aj na tom, čo streamujeme na YouTube. Kedysi veľmi špecifický žáner pre úzku skupinu ľudí dnes zažíva boom, aký nikto nečakal.
Videá, v ktorých môžeš sledovať tvorcov pri bežných činnostiach, sleduje až o 600 % viac ľudí ako pred vypuknutím pandémie koronavírusu.
Robia každodenné veci, ku ktorým sa môžeš pridať
Videá v kategórii #withme prišli na YouTube už okolo roku 2010, vysvetľuje spoločnosť v interaktívnom článku. Takýchto videí dnes YouTube eviduje štyri miliardy, takže ak by si sa rozhodol tento trend preskúmať, máš čo v karanténe robiť.
Spočiatku to boli videá Get Ready With Me, pre fanúšikov mejkapu a kozmetických produktov. Dnes sa už často označujú len skratkou GRWD a tvorcovia, vo väčšine prípadov ženy, sa v ňom namaľujú, prípadne ukazujú svoju rutinnú starostlivosť o pleť či vlasy. Je to kombinácia recenzie produktov a komunikácie s fanúšikmi o každodennom živote či novinkách v oblasti merchu a iných spôsobov, ktoré tvorcom zarábajú peniaze.
Postupne sa však tieto videá rozšírili na každú činnosť, ktorú tvorcovia robia. Mohli sme s nimi variť či piecť, zbaliť si kufor na dovolenku, upratať si izbu, vlastnými rukami si vyrobiť ozdoby do domácnosti či prešiť staré oblečenie.
Neskôr pribudli aj videá od kreatívcov, ktorí kreslili a maľovali, či robili grafický dizajn. Ľudí sprevádzali svojimi denníkmi alebo skicármi, učili ich základné prvky, vo videách vysvetľujú aj to, aké pomôcky používajú a ako napríklad editujú svoje výtvory.
Približne od roku 2015 sa roztrhlo vrece s videami Journal With Me (vytvor si denník/naplánuj si týždeň so mnou) a Study With Me, kde sa youtuberi doslova natáčali pri tom, ako hodinu či dve študujú v knižnici či u seba doma. Zvyčajne šlo o tvorcov, ktorí sa bežne sústreďujú na sebarozvoj, plánovanie či produktivitu a chceli svojim fanúšikom ukázať, ako v praxi aplikujú vlastné rady.
Medzi úspešných youtuberov v tejto téme patrí Jamie, ktorej kanál TheStrive Studies sleduje okolo 250-tisíc ľudí, druhý kanál The Strive to Fit ďalších takmer 400-tisíc. O jej Study With Me videách písali viaceré zahraničné médiá, Jamie len nedávno skončila medicínu a pracuje na atestáciách, preto ju zvyčajne sledujú Američania na vysokých školách. Pridáva videá s hudbou aj bez.
Dnes pribúdajú aj videá s označením #athome, od tvorcov, ktorí sa tiež izolujú a teda nemôžu robiť spolupráce, nahrávať rozhovory alebo pracovať s väčším tímom v štúdiu či u seba doma.
Ľudia tieto videá dnes sledujú podľa Verge až o 130 % viac ako predtým. Prečo? Pretože tiež ostávajú doma a potrebujú sa učiť alebo pracovať. Takto aspoň nemajú pocit, že sú v tom sami. Do istej miery by to možno mohlo mať aj motivačný efekt. YouTube dokonca už poskladal zoznam videí #stayathome, ktoré ťa nepochybne zabavia počas pandémie. Firma chce, aby si ostal doma a k tomu vytvorili aj povzbudivé video spolu s naznámejšími tvárami Youtubu.
Ak ostávaš doma, zachraňuješ tým životy, odkazujú.