4
8. december 2016, 19:48

Westworld je po dlhých rokoch kvalitným seriálom s tajomným dejom, úžasnými hercami a geniálnou hudbou (Recenzia)

Prinieslo HBO jeden z najlepších debutových seriálov vôbec?

8. december 2016, 19:48

4

Niektorí možno už ani nedúfali, že sa niekedy Westworldu dočkáme. V redakcii sme však pevne verili, že prvý veľký projekt Jonathana Nolana, pri ktorom bude mať hlavné slovo a taktiež bude režírovať (pilot a finále), nakoniec dorazí, no a v lete sme sa konečne dočkali. Pilot bol úžasný, nikto teda nepochyboval, že sa to podarilo. My sme vám to sľubovali celý čas, no úprimne, báli sme sa, že po tých neustálych produkčných problémoch a odkladoch niečo nebude v poriadku. Našťastie, scenáristi, herci a vlastne všetci zúčastnení naše očakávania prekonali. Vzhľadom na formát seriálu je ideálne zvoliť jemne-spoilerovú recenziu. Ďalej teda čítajte, len ak ste prvú sériu už videli.

Mnohí sa tešili na dejové linky v parku, kam sa ľudia chodili vyblázniť, pošpásovať si a zabiť pár divokých chlapcov či indiánov. Už po prvých dvoch epizódach však bolo jasné, že príbehy scenáristov parku budú druhoradé (veľká škoda, že Fordova posledná hra je celkom iná, než akú by si park a jeho potenciál zaslúžili). Na jednej strane je to škoda, pretože westernový svet, nech je akokoľvek nádherne postavený, zahraný a oplývajúci úžasnou atmosférou, svoj účel v seriáli nevyužil. Aspoň pre mňa je to sklamanie, no na strane druhej tu potom máme sci-fi linku a všetko podstatné okolo skutočných ľudí. K tomu sa ešte dostaneme neskôr. Reálie divokého západu tvoria len kulisu pre príbehy a zvraty súvisiace s robotmi, a hoci kulisu živú, stále nevyužitú. Veľkú zásluhu na kvalite seriálu majú v mojich očiach ľudia od výpravy, pre ktorých zrejme ide o jedno z najlepších diel, aké kedy stvorili. Kostýmy, vizuál jednotlivých scén, kulisy či celkový feeling je z veľkej časti práve aj ich zásluhou. Aj preto ma mrzí, že sme v prvej sérii nevideli viac akčných scén z prostredia westernu. Možno sa to ale napraví v sérii druhej (prvé informácie tu).

Westworld je po dlhej dobe kvalitným seriálom hodným abnormálnej produkcie a snorenia jeho divákov po internete. Hlavne, keď si aj taký Jonathan Nolan prezerá Reddit a číta si teórie fanúšikov. Nejaký zvrat, respektíve odhalenie prichádza temer v každej časti, pričom posledné tri epizódy stihli odpovedať na väčšinu dôležitých otázok. Westworld začal úžasne, no s pribúdajúcimi časťami šla atraktviita seriálu a kvalita samotného scenáru dole. Začali sme sa obávať, či z toho ako diváci nebudeme mať príliš veľký chaos a či to nedopadne ako Lost (Stratení). Nolan, jeho manželka Lisa Joy a spol. si však dali záležať na tom, aby postupne odpovedali na všetky otázky a aspoň trochu teda diváka uspokojili. Na konci desiatej časti dáva všetko zmysel, dokonca aj dejová linka okolo Maeve. Ak si niekto nepozrie veľkolepé finále, bude mu pripadať ako jedna z najretardovanejšie napísaných postáv a dejových liniek v sci-fi vôbec. A skutočne by tomu tak bolo, keby nám Ford nepriamo neodhalil, že za všetkým stojí on. Za jej prebúdzaním, zrejme aj za tým, že ju mal na starosti "mäsiar" menom Felix. Rozobrať si to môžeme v ďalšom článku, kde sa budeme venovať spoilerom a všemožným teóriám, no ak sa nad tým zamyslíte, celá prvá séria pôsobí jednoznačne. A teda, že Ford má pod kontrolou všetkých a všetko. Brilantne si poradil aj s neočakávanými situáciami a je možné, že za všetkým stojí on a jeho dlhoročné prípravy. Množstvo scenáristických barličiek razom naberie na logike a uveriteľnosti, aj keď je pravda, že ani to niekedy nestačí. Niektoré aspekty ostávajú aj tak ospravedlniteľné (nulový pocit viny u Felixa v momente, keď si uvedomil, že môže za smrť svojich kolegov).

Vo všeobecnosti však môžeme tvrdiť, že je Westworld veľmi inteligentným seriálom s premyslenými dialógmi a perfektne vystavanými zvratmi, ktoré nepôsobia samoúčelne, a teda nie sú prítomné len preto, aby bezmyšlienkovite šokovali diváka. Podobne ako pri Mr. Robot, aj tu sa autori skôr zamerali na dopad odhalení medzi postavami. Mňa samého párkrát dostali, za čo môže aj fakt, že dianie v seriáli som až do konca s nikým nerozoberal, a tak to ostane aj v budúcnosti. Myslím, že najväčšie twisty nemali byť nikdy šokujúce. Retrospektívne si môžeme spomenúť na hneď niekoľko dôkazov a náznakov toho, čoho odhalenia sme sa dočkali pri samom konci. Teória o MiB/WIlliamovi bola prakticky potvrdená vo 8. časti, a to ukázaním Williamovej ženy na fotke. Tú našiel Doloresinín otec o 30 rokov neskôr. Scenáristi sa skôr sústredili na kvalitné spracovanie a logické vysvetlenie zvratov, než na šokujúci efekt, čo im kvitujem. Postavy tak naberajú autentickejších kontúr a prehlbuje sa aj náš vzťah k nim, ako aj celková kvalita vymysleného sveta.

Scenár, výprava, réžia... to všetko spolu pracuje na vysokej úrovni, z ktorej to výrazne nezlezie ani v jednej epizóde, čo však neznamená, že pri pár epizódach nepregúľate očami. Westworld však funguje najlepšie ako celok, keďže niektoré jeho tajomstvá a motivácie postáv odhalia aj nečakané plány doktora Forda. A tu sa musíme pozastaviť, keďže nemôžeme inak, než nepokloniť sa pánovi Anthonymu Hopkinsonovi za jeden z najgeniálnejších hereckých výkonov z hľadiska práce s dialógmi, tempa reči, mimiky či zosobnenia postavy. A hoci som fandil Wagnerovi Mourovi, najlepším seriálovým hercom tohto roka by sa podľa mňa mal jednoznačne stať Sir Anthony Hopkins a jeho diabolský Dr. Ford. Toho milujete ako pred, tak aj po tom, čo odhalí svoj skutočný cieľ.

Jedho brilantný výkon má jediný záporný element - zatieňuje tým skvelého Eda Harrisa, Jeffreyho Wrighta a Evan Rachel Wood v role Man in Black, respektíve Bernarda a Dolores. Technická a herecká stránka Westworldu je potom na zlaté sošky. Platí to aj pre zvuk a hudbu celkovo. Ramin Djawadi má za sebou slabšie aj silnejšie obdobia a soundtracky, no v roku 2016 sa postaral o nezabudnuteľné finále Game of Thrones, pričom dodal Westworldu potrebné emócie, napätie a spojil mnoho liniek, postáv a scén lahodnými, i temnejšími a strhujúcejšími tónmi. Ak proti nemu niečo máte, minimálne za tento rok musíte kritiku odložiť.

Westworld exceluje na všetkých frontách, na akých sa pokúša diváka presvedčiť o svojej jedinečnosti. Oplýva skvelou atmosférou, brilantnými dejovými zvratmi a inteligentným scenárom. Síce sa kde-tu nájde neospravedlniteľná chybička, no po hlbšom zamyslení začnete práve konanie niektorých postáv vnímať ako racionálne, respektíve obhájiteľné. Len máločo môžeme vytknúť aj technickým aspektom, ktoré sú už aj vďaka svedomitej príprave a príslušným budgetom HBO garanciou kvality, všetko to však na vyššiu úroveň pozdvihujú sofistikované dialógy prevedené vynikajúcimi hercami. Okrem nevyužitej westernovej časti a niektorým slabším epizódam môžeme prvej sérii vytknúť málo zaujímavých a atraktívnych postáv (Ashley a Elsie boli odprataní až príliš rýchlo, zatiaľ čo William začne byť zaujímavý až príliš neskoro) či miestami pomalé tempo a málo akcie. Autori však majú v druhej sérii dosť veľa priestoru na zlepšenie, no a my v redakcii sa toho už nevieme dočkať. 9/10

0/10
31