Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 23. 9. 2019 meniny má Zdenka

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher
1
Viktor Kniš
12. september 2019, 15:47

Najúspešnejší popoví umelci zarobia cez pol milióna ročne, hovorí šéf Universal Music Slovensko

Prečítaj si rozhovor s človekom, ktorý vidí do slovenského hudobného priemyslu viac ako všetci ostatní.

Viktor Kniš
12. september 2019, 15:47
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Peter Riava je riaditeľom slovenskej pobočky vydavateľstva Universal Music už viac ako 25 rokov. Do fungovania hudobného priemyslu na Slovensku vidí ako málokto a aj vďaka nemu dostalo veľa popových interpretov príležitosť stať sa populárnymi. „Ľudia nerozumejú hudbe, ale cítia ju. A keď interpret akéhokoľvek žánru na nich fejkuje, pretože by to mohol byť dobrý biznis, nebude to fungovať,“ prezrádza.

 

 

My sme Petra oslovili, aby nám ozrejmil, akým spôsobom zachránili streamovacie služby ich ako firmu aj samotných interpretov. Dozvieš sa čosi viac o jeho prvom kontakte s Rytmusovou tvorbou, zárobkoch popových umelcov a názoroch na celkové fungovanie tohto biznisu. 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Čo obnáša práca riaditeľa Universal Music na Slovensku
  • Z čoho firma najviac profituje
  • Prečo streamovacie služby zachránili Universal aj popových interpretov
  • Prečo je Ivan Tásler slovenským fenoménom
  • Koľko slovákov si platí za streamovacie služby
  • Prečo by podľa Petra Riavu malo stáť hudobné CD čo najviac
  • Aký bol jeho prvý kontakt s Rytmusom
  • Čo si myslí o slovenskom rape
  • Koľko zarábajú najlepší popoví umelci
  • Čo si Peter myslí o talentových speváckych súťažiach a prečo podľa neho ľudi klamú

 

Šéf Universal Music Slovensko: Za streamovacie služby platí 180-tisíc Slovákov, zachránili zadok umelcom aj nám (Rozhovor)

 

V čom sa tvoja práca od začiatku najviac zmenila? 

To si ma zaskočil. V zásade sa zmenila najviac technológiami.  A tie priniesli so sebou novinku, tým pádom sa zmenil spôsob práce špeciálne v marketingu. V tej hudobnej príprave ani nie, aj keď platí, že stále prichádzajú stále nové žánre, ktoré však v konečnom dôsledku nie sú až také nové. Je to však niečo, čo aj nám dáva energiu. Keď bude človek robiť jedno jedlo dookola, asi ho prestane baviť variť. 

 

Ťažko povedať, ja to neviem odhadnúť, snažím sa obklopovať mladými ľuďmi – vo firme aj v rámci spoluprác, aby stále prichádzali noví interpreti. Tým pádom tie zmeny až tak necítim. Keby sme zostali generačne na mojej úrovni, tak by sme sa rozprávali o tom, v čom sa zmenila doba. Ja tie veci beriem ako normálny vývoj. 

 

A ako sa zmenili interpreti? 

Uvedomenie si, alebo pozanie biznisovej stránky, je určite viditeľné. Dnes sa interpreti viac zaujímajú o biznisovú stránku. Viac rozumejú distribúcii, aspoň sčasti. Rozumejú tomu, ako celý ten biznis v marketingu funguje. Samozrejme, množstvo z nich si dokázalo vybudovať vlastnú líniu marketingu po stránke svojich sociálnych profilov a sociálnych sietí. Čiže chápu, že držia v ruke nejaký nástroj, ktorý im môže pomôcť. Ale nedá sa to zovšeobecňovať. Neplatí to tak pri každom a vo všetkom. 

 

Vy im však pomáhate aj inak ako marketingovo.

Keď za mnou príde popový interpret, tak by som povedal, že v tomto prípade je našou najväčšiu výhodou práve to, že okrem marketingu vieme interpreta smerovať aj po stránke hudobnej produkcie a toho, ako tie piesne majú znieť. Vo finále sa nám zatiaľ ukazuje, že toto nám stále ide. 

 

„Dnes jeden slušný videoklip stojí 4000 eur, nahrávka sa dnes nedá spraviť pod 10000 eur, pokiaľ človek použije producenta. Skôr by som povedal, že je to podstatne viac,“ hovorí Peter Riava o nákladoch pri tvorbe albumu.

 

A keď príde rapový interpret? 

V poslednej dobe už spolupracujeme aj v žánri hip hop a rap. V tomto prípade nie je naším vkladom to, že vieme nejakým spôsobom ovplyvniť tú hudobnú časť. Naopak, vieme pomôcť samotnému biznisu v rámci logistiky hudby – teda v rámci distribúcie, ako fyzickej, tak aj digitálnej. Zároveň vieme pomôcť aj marketingu. 

 

A čo sa podľa teba nezmenilo a dlho nezmení? 

Ja som vždy tvrdil, že v hudbe neexistuje nič také, že niekto príde a ľudí len marketingovo oblbne. Môže sa to stať jednorazovo ako nejaký kick, ale keď niekto niečo nemyslí vážne, ľudia to spoznajú. Ľudia nerozumejú hudbe, ale cítia ju. A keď ten interpret akéhokoľvek žánru na nich fejkuje, pretože by to mohol byť dobrý biznis, nebude to fungovať. A toto platilo v roku 1994, keď sme začínali a funguje to aj dnes. Našťastie, základom toho všetkého je stále hudba, a to sa, myslím si, nikdy nezmení. 

 

Prečo si začal robiť túto prácu? 

V prvom rade pre to, že mám hrozne rád muziku. Som štastný, že môžem byť jej súčasťou a myslím si, že mám čo povedať niektorým interpretom a prípadne im pomôcť. V zásade, kedysi dávno okolo roku 1990 som sám chcel byť interpretom, tento pokus však vôbec nedopadol úspešne. To neznamená, že som zostal v hlbokej depresii a ani to, že by som potreboval presadzovať svoju osobu ako celebritu, skôr naopak. Mňa baví skôr hudba. 

 

Myslím si, že práve preto, že hudbe svojím spôsobom rozumiem, som sa stal nielen biznisovým, ale aj hudobným partnerom pre množstvo ľudí, s ktorými spolupracujeme. Nepasoval by som sa do role žiadneho producenta, skôr som človek, ktorý má rád hudbu. A občas má aj trefné poznámky.

 

Čo obnáša tvoja práca? 

Predovšetkým hľadať nové talenty a pracovať s nimi. Je veľmi málo interpretov, ktorí hneď na začiatku vedia, čo chcú a ako to chcú spraviť. Pre niektorých hľadám vhodnú produkciu, u niektorých aj hudobných skladateľov, pretože sú síce dobrými spevákmi, ale potrebujú pomoc po tejto stránke. To je to, čo ma veľmi baví. 

 

Ďalšia vec, ktorá ma enormne napĺňa a začali sme ju robiť od roku 2014 je, že sme začali robiť koncerty. Každý koncert nás síce stojí veľa práce, ktorú ľudia nevidia, ale to zadosťučinenie je, keď potom na konci vidíš ľudí stáť, tlieskať s výrazom šťastia v tvári. 

 

 

Čo ťa baví menej?

Moja náplň obnáša aj klasickú menežérsku prácu, to znamená vedenie firmy. Pre mňa nie príliš záživnú, ale povinnú jazdu, a to je administratívna činnosť, vrátane všetkého, čo k práci riaditeľa firmy patrí. 

 

Takže pracuješ aj s číslami. 

S enormne veľa číslami. 

 

A ktoré ťa naposledy najviac prekvapilo? Pozitívne. 

V pozitívnom slova zmysle ma určite zaskočilo číslo, ktoré odráža rastúcu digitálnu distribúciu. Ten medziročný rast je naozaj obrovský. My sa z toho tešíme ešte dvojnásobne viac ako naši kolegovia v zahraničí, pretože niekde okolo roku 2005 alebo 2006, kedy fyzická distribúcia začala prudko padať nadol, vo vyspelých krajinách už začal fungovať aspoň iTunes Store, už bol nejaký download store. Na Slovensku nefungovalo nič, tým pádom som nevidel svetlo na konci tunela, bolo to najhoršie obdobie, aké sme mohli zažiť, až do roku 2011, keď sa krivka začala rapídne meniť. 

 

Z našich lokálnych síl nebolo možné vyvinúť niečo, my sme stále čakali, kedy to Slovensko zasiahne. Našťastie sme zlú dobu prežili, sme tu a digitál k nám prišiel.

 

Prečo sa to podľa teba stalo?

Ja si myslím, že ľudia začali cez digitál doslova objavovať muziku. Mám pocit, že za posledných 8 rokov sa o hudbu zaujíma najviac ľudí v histórii. Dostupnosť je obrovská a jednoduchá – všetko je user friendly. 

 

„Mám takú vtipnú príhodu. Myslím, že v roku 1999 prišiel za mnou legendárny slovenský manažér Jožko Šebo, ktorý mi povedal: „Petrík, ja sa bojím, niečo ti musím pustiť.“ A on mi pustil Patrik Metamorfolord...,“ prezrádza Peter Riava svoj prvý kontakt s Rytmusom.

 

A čo negatívne čísla? 

V súčasnosti nie je nič, čo by nás zaskočilo. Občas nás zamrzí, keď v niečo veríme a vo finále to nevyjde – prerobíme peniaze, to sa stáva, je to súčasť biznisu. Ale sme tu práve na to, aby sme neplakali a aby sme aj tieto malé straty nahradili úspechmi s ďalšími interpretmi. 

 

Z čoho žijete? 

 

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Z čoho firma najviac profituje
  • Prečo streamovacie služby zachránili Universal aj popových interpretov
  • Prečo je Ivan Tásler slovenským fenoménom
  • Koľko slovákov si platí za streamovacie služby
  • Prečo by podľa Petra Riavu malo stáť hudobné CD čo najviac
  • Aký bol jeho prvý kontakt s Rytmusom
  • Čo si myslí o slovenskom rape
  • Koľko zarábajú najlepší popoví umelci
  • Čo si Peter myslí o talentových speváckych súťažiach a prečo podľa neho ľudi klamú

Náhľadový obrázok: universalmusicsk/IG Tagy: Universal Music
Ohodnoť článok
2
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.