eDumper pracujúci vo švajčiarskom lome zozbiera dostatok energie vďaka brzdeniu z kopca.
Pri elektromobiloch je nepochybne najčastejšie diskutovaný dojazd. Vodič si môže užívať okamžité zrýchlenie a obrovský krútiaci moment, no ak sa energia v batériách minie, nabíjanie zväčša trvá aj niekoľko hodín.
Bežný človek využije stojany v nákupných centrách či zásuvku vo vlastnej garáži, pracovné stroje ale musia byť v pohotovosti celý deň, a tak nikoho neprekvapí, že na stavbách alebo v kameňolomoch stále jednoznačne prevažujú klasické spaľovacie motory.
Švajčiarsky lom pri meste Biel však využíva nákladiak poháňaný čisto elektrinou, ktorý dobíjanie nepotrebuje vôbec. Inými slovami, jeho dojazd je prakticky nekonečný. Teória pritom tvrdí, že takéto perpetuum mobile by podľa fyzikálnych zákonov a poučke o zachovaní energie existovať nemalo.
This is the eDumper. It's the largest electric vehicle in the world. https://t.co/B9d2ldysNR pic.twitter.com/8f1i5jbnBB
— CNN (@CNN) 19. července 2019
Web Green Car Reports uvádza, že eDumper vyrobený spoločnosťou Kuhn Schweitz využíva svoje 600-kilowattové batérie len na cestu do kopca a prázdny. Na vrchole na jeho korbu pribudne 65 ton železnej rudy, s ktorou sa spustí naspäť 13 % klesaním.
Výkonný systém rekuperácie tak brzdí oveľa ťažšie vozidlo, než aké predtým elektromotory tlačili nahor. Podľa výrobcu je na konci pracovného dňa výsledkom až 200 kWh prebytočnej energie. Aktuálne najvýkonnejšiu Teslu Model S by si s nimi teoreticky dobil presne dvakrát.
Bežný dieselový súrodenec eDumpera za rok spáli 40 až 80-tisíc litrov nafty, prevádzka elektrickej alternatívy sa tak lomu zrejme poriadne vyplatí.