Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 21. 8. 2019 meniny má Jana

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Hudba - SK/CZ
2
Viktor Kniš
26. júl 2019, 13:23

Zakladateľ HIP-HOP.sk: Slovenskí raperi chodili prosiť a presviedčať vydavateľstvá, bolo to úplne inak (Rozhovor)

Jedna z najzásadnejších postáv slovenského rapu nám prezradila, ako v minulosti fungovalo najväčšie hiphopové médium v krajine.

Viktor Kniš
26. júl 2019, 13:23
Zakladateľ HIP-HOP.sk: Slovenskí raperi chodili prosiť a presviedčať vydavateľstvá, bolo to úplne inak (Rozhovor)
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ľuboš Krupiczer alias Lumir je zakladateľom notoricky známeho portálu HIP-HOP.sk, ktorý bol od roku 2001 najväčším slovenským hudobným portálom. „Ťažko povedať, kde by bola H16, nebyť HIP-HOP.sk. Z veľkej časti to platí aj o zvyšku najznámejších mien, lebo aj keď sme ich nevydali, tak minimálne tým, že sme im dali priestor, vedela väčšina fanúšikov o tom, čo robia.“

 

Portál bol zároveň vydavateľstvom, pod ktorým vyšli projekty A.M.O., Druhej Strany, 3mená 4písmená od L.U.Z.A. a veľa ďalších. Ako s odstupom času vníma svoju prácu, čo všetko obnášala a prečo vlastne v roku 2014 skupina nadšencov oznámila oficiálny koniec, sa dozvieš v rozsiahlom rozhovore. Našim cieľom bolo v prvom rade poodhaliť trochu viac z dôležitej súčasti histórie slovenského rapu. 

 

Vydávaním sa zarobiť nedalo, bola vždy prudká strata. Aj keď sme mali nejaké peniaze, tak sme to naliali do klipov raperov.

 

 

V rozhovore s Lumirom sa dozvieš:
  • Ako vznikol portál HIP-HOP.sk
  • O kom sa v začiatkoch písalo a kto cítil krivdu
  • Koľko dokázal jeho majiteľ zarobiť a čo bolo hlavným zdrojom príjmov
  • Aké vzťahy mal portál s aktuálne najznámejšími rapermi
  • Komu pomohol ku sláve
  • Či podpisovali slovenskí raperi výhodné zmluvy
  • Koľko stáli slovenské rapové videoklipy
  • Či bol vtedy rap o vypočítavost
  • Či ešte niekedy bude HIP-HOP.sk fungovať 

 

Zakladateľ hip-hop.sk: Bez nás by nikdy nebol Majk Spirit ani H16 (Rozhovor)

 

Čo pre teba s odstupom času znamená dátum 26. august 2014?

De facto nič. Ja som sa tomu nevenoval už dva roky predtým, nechal som to Gashtanovi. Keď som mu web odovzdával, dal som mu rady, čo treba robiť. Nejak sa to nikam nevyvíjalo, až som sa ho opýtal, či to vôbec má zmysel  držať online, keďže to celé zdochýna a je tam minimum aktuálnych informácií. Tak sme sa dohodli, že sa to vypne. Nechcel som, aby ten web žil len zo zotrvačnosti.

 

Vy ste si nechali doménu.

Aj celý archív je odložený.

 

Prečo?

Nikdy nevieš. Bola by škoda zahodiť tých približne 14 rokov, je tam kopec unikátneho materiálu.

 

Má to pre teba aj nostalgickú hodnotu?

Asi áno. Keď som to zatváral, povedal som si, že keby raz niekto prišiel, mal záujem pokračovať a realistickú víziu, nemám problém mu to prenechať. Aj bolo pár ponúk, ale nikdy sa to nezrealizovalo. Ja som sa už angažovať nechcel, žralo mi to strašne veľa času a energie. Odkedy to neriešim, cítim sa spokojnejšie a slobodnejšie.

 

Keby sa toho niekto chytil, dal by si mu voľnú ruku? 

Je to vecou dohody. Ak by prišiel niekto so zápalom a chuťou nadviazať na to, čo bolo, z mojho pohľadu to nie je otázka peňazí. Keby chcel niekto komerčne zúžitkovať archív, v tom prípade by to otázka peňazí bola.

 

 

Mali ste v tom čase skúsenosti s tým, ako funguje novinárčina? 

Písal som aj pred HIP-HOP.sk, keď som mal 15-16, písal som recenzie na počítačové hry, takže približne áno. Síce som chcel pôvodne riešiť web len graficky, nakoniec tak nejak vyplynulo, že som robil všetko. Vždy to však bolo o ľuďoch a ich vedomostiach a svedomí, ja som každému dával absolútne voľnú ruku, bral som to ako platformu pre každého, kto chce prispieť a pomôcť kultúre.

 

Vedel by si menovať najsilnejší moment HIP-HOP.sk?

Ak by som sa na to mal pozerať cez web, najviac ma tešila návštevnosť v tých najlepších časoch okolo roku 2008-2009. Vtedy sme mali myslím že okolo 200-tisíc reálnych užívateľov mesačne, možno aj viac. Na tú dobu to boli super čísla.

 

Najviac sme zarábali z akcií.

 

Kto bol Lumir v roku 2001 a aký je príbeh vzniku najväčšieho slovenského hiphopového portálu minulej dekády? 

Musíme ísť ešte trochu viac dozadu. Ja som okolo roku 1996 začal inklinovať ku grafickému dizajnu a s Tagerom sme začali tak nejak na kolene robiť graffiti magazín Outline. Neskôr sme sa spojili s ArtAttackom, to vyšlo jedno číslo – , ďalšie (osmička) bolo celé nachystané, ale už sa nikdy nevytlačilo. Skončilo to tak, ako končí skoro všetko, na financiách.

 

Už vtedy, okolo roku 2000 som tušil, že tá budúcnosť je na webe a bude nejakou súčasťou našich životov. Mal som potrebu vytvoriť platformu pre celú scénu, aby to nebolo len o graffiti.

 

Zakladateľ hip-hop.sk: Bez nás by nikdy nebol Majk Spirit ani H16 (Rozhovor)

 

Vznikol teda HIP-HOP.sk skôr cez rap alebo cez graffiti?

Ja som nikdy nebol writer, skôr som ich obdivoval, rap som, samozrejme, počúval. Poznal som všetkých zo scény, tá komunita bola v tom čase pomerne malá a všetci sme sa poznali a boli kamaráti.

 

Kto chcel v tom čase začiatkov prispieť?

Asi nikto (smiech). Ale postupne sa začali rôzní ľudia pridávať, každý pomáhal ako chcel a vedel.

 

A koho vnímaš ako prvého z tých, ktorých dnes všetci poznáme?

Tým, že som bol kamarát s chalanmi z L.U.Z.A., resp. Názvu Stavby a Bacil bol môj sused z ulice, tak asi nejak cez neho. Chodili sme spolu na párty a postupne sa to vyvinulo.

 

Ak by niekto prišiel s rozumným plánom, viem si predstaviť, že by HIP-HOP.sk znovu fungoval. 

 

A ako sa z webu stalo vydavateľstvo, ktoré zrazu vydalo projekt Jednašestka v tvojom klube?

Myslím, že s tým prišli chalani Kekeli a Maco, že poďme vydať H16 vinyl.

 

Čo to obnášalo? 

V tej dobe sme vôbec nevedeli, do čoho ideme (smiech). Oni to vymysleli, ja som to nakoniec z veľkej časti realizoval, lebo väčšinou vždy všetko ostalo na mňa. Pamätám si takú celkom vtipnú historku. Boli sme po platne a CD v Lodeniciach, ja som mal z vtedajšej roboty požičaný Ford Focus s truhlou na streche a boli sme napráskaní úplne do plna, pretože sme ani netušili, aké to môže byť množstvo a ledva sme to tam napratali, preťažili sme auto úplne.

 

Očakávali ste, že vydávanie albumov iných vám prinesie zisky? 

Ja osobne som to nikdy neriešil pre profit.

 

A dalo sa tým zarobiť?

Vydávaním určite nie, to bola vždy prudká strata. Aj keď sme mali nejaké peniaze, tak sme ich naliali do videoklipov. A hlavne, na začiatku sme netušili, koľko taký klip môže stáť a dali sme do toho relatívne veľmi veľa peňazí, ktoré sa, samozrejme, nevrátili.

 

Zakladateľ hip-hop.sk: Bez nás by nikdy nebol Majk Spirit ani H16 (Rozhovor)

 

Koľko stál v tom čase rapový videoklip? 

Ako prvý sme, tuším, točili vizuál na Trasú sa mestá od AMO. To točil Braňo Vincze, bola to kľučovačka. Viem, že v tom čase dal na to nejaké peniaze aj Red Bull. My sme aj sedeli s riaditeľom Universal Music, ktorý nám povedal, že nemá zmysel investovať viac ako 50-tisíc slovenských korún. Tak sme dali nakoniec tuším cez 100-tisíc, presne si nepamätám. A to bolo na kamarátskej báze, komerčná cena takého klipu bola ďaleko väčšia.

 

 

Nadviazali ste s Universalom aj oficiálnu spoluprácu? 

Nie, nakoniec to tak nedopadlo, hoci sme chceli. My sme si na tej Jednašestke skúsili, že čo a ako. A keďže to zas bolo o tom, že niekto niečo vymyslel a ja som to riešil, tak som pochopil, že je okolo toho strašne veľa administratívy, ktorú neznášam, a tak som skôr hľadal cestu, ako to riešiť formou sublabelu, čím som sa zbavil časti papierovania.

 

Cieľovka nášho webu síce bola zaujímavá, na tú hudbu sa však veľa ľudí pozeralo tak pomedzi prsty a málokto sa s ňou chcel v tej dobe identifikovať.

 

Takže ty si ich tam poslal a oni sa dohodli?

Nie neposlal, cez Gaba Drenku sme si dohodli stretnutie s riaditeľom Petrom Riavom, kde sme prišli s chalanmi z AMO a dohodli sme si nejaké podmienky. Celé to samozrejme bolo myslené a nastavené tak, že zmluva s Universal Music mala byť na HIP-HOP.sk, nakoniec ju podpísali AMO napriamo. To som nikdy nepochopil prečo to urobili, ale ani som im to nevyčítal. A opäť sa prejavila moja dobrácka povaha, že hoci nás obišli, aj tak som plnil to, na čom sme sa predtým dohodli, hoci som mohol dať od toho ruky preč. V konečnom dôsledku sme to splnili, ale podiel za AMO sme dostali len raz, bolo to pár tisíc korún, pričom nás to stálo podstatne viac.

 

Na Wikipédii je napísané, že za Kvalitný materiál od H16 ste ako label dostali 166 eur. 

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Aké vzťahy mal portál s aktuálne najznámejšími rapermi
  • Komu pomohol ku sláve
  • Či podpisovali slovenskí raperi výhodné zmluvy
  • Koľko stáli slovenské rapové videoklipy
  • Či bol vtedy rap o vypočítavost
  • Či ešte niekedy bude HIP-HOP.sk fungovať 

Náhľadový obrázok: Viktor Kniš/REFRESHER Tagy: rap, majk spirit, rytmus, hip-hop, Universal Music, lumir, hiphopsk
Ohodnoť článok
10
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.