Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Aktivuj si predplatné na pol roka zadarmo s ČSOB
30. novembra 2018 o 13:46
Čas čítania 0:00

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie

Diskutovať
3
Uložiť Uložené

Jedna z najstarších železničných staníc v Bratislave fungovala už do 19. storočia. Aj napriek mnohým pokusom o jej obnovenie dnes stále chátra.

Píše sa rok 1840 a Trnavské mýto v Bratislave spĺňa dôležitú úlohu vstupnej brány do hlavného mesta. Práve železničná stanica Bratislava filiálka umožňuje nákladnú aj osobnú dopravu na úseku prístav - Trnava - Sereď.

Nácestná stanica konskej železnice priváža každý deň do Bratislavy stovky ľudí aj desiatky nákladných vagónov. Zastávka vlakov takmer v centre uľahčuje život mnohým z Trnavy a jej okolia. 

Úloha filiálky sa nemení ani o 33 rokov neskôr, kedy sa železnice modernizujú a prechádzajú na parné vlaky. Naďalej plní poslanie dôležitého dopravného uzla. Parné lokomotívy tak v druhej polovici devätnásteho storočia premávajú aj na dnešnom Trnavskom mýte. 

Podobne tak prežije aj ďalšiu modernizáciu po druhej svetovej vojne, kedy sa parný pohon vymení za dieselovo-motorové vlaky. Avšak, čas stanice sa už pomaly začína krátiť a hoci doprava tu stále premáva, na začiatku 80. rokoch sa všetko zmení. 

Prvá veľká chyba, ktorá spečatila neslávny osud filiálky, bolo jej vyradenie z elektrifikácie trate (Púchov -) Trnava - Bratislava. Prevádzka sa oficiálne zrušila 1. júna 1985

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Už veľakrát mesto sľubovalo jednoduché železničné spojenie v rámci mestských častí Bratislavy. Aj teraz je vlaková doprava súčasťou Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji a platia na nej bežné tarify mestskej hromadnej dopravy Dopravného podniku Bratislava. Momentálne premáva 9 liniek spájajúcich ako vzdialenejšie metské časti, tak aj mestá a dediny v okolí.

Odporúčané
Z Bratislavy do Košíc za 35 minút: Takýto bol prvý vnútroštátny let s podnapitými cestujúcimi Z Bratislavy do Košíc za 35 minút: Takýto bol prvý vnútroštátny let s podnapitými cestujúcimi 21. novembra 2025 o 14:00

S tým, že Bratislava nemá metro, a asi ho ani nikdy mať nebude, sme sa už nedobrovoľne zmierili, no fungujúci systém železníc s dostatočným počtom liniek by metro mohol úplne nahradiť. Kvôli zhoršujúcim sa zápcham, a to nielen v úplnom centre, ale aj v oblasti Trnavského, Račianskeho mýta a ulice Šancovej, plánovala Bratislava obnovu stanice filiálka už dávno. 

V okolí bývalého železničného úseku už dnes stojí množstvo obytných domov a ich majitelia rázne odmietajú obnovenie dopravy v oblasti. V roku 2004 podala Železničná spoločnosť Slovensko návrh na rekonštrukciu trate, no ten sa stretol  s veľkým odporom verejnosti. Pod petíciou proti jej obnove sa podpísalo 800 ľudí. Pôvodne chceli prepojiť celý úsek Petržalka - Nivy - Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R. Štefánika.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Okrem lepšieho spojenia mestských častí plánovali železnice znova spustiť aj premávku osobných vlakov zo smerov Trnava, Galanta a Dunajská Streda. V tom čase získali dokonca financie od Európskej únie, ale s výstavbou sa nezačalo.  Súčasťou zastávky mala byť aj polyfunkčná budova.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Mestská časť Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasila, a tak sa proces naťahuje v podstate až dodnes„Zdá sa nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," povedala vtedajšia tlačová tajomníčka novomestského Miestneho úradu Reháčková. V lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či bytové domy.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Problémom oblasti ale nie sú iba chátrajúce koľajnice, zdržiavajú sa tu bezdomovci aj narkomani a situácie je stále zlá. V roku 2004 tu prebehla veľká protidrogová razia, pri ktorej našli v jednom z rozpadnutých domov až 44 ľudí, tí si sem chodievali kupovať heroín a pervitín. Podľa agentúry SITA sa v dome denne vystriedalo aj 200 až 250 ľudí. Na domčeku dokonca stála tabuľa s nápisom: „Vstupujte po jednom."

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Hoci prostredie filiálky nie je nijako lákavé, developeri tu stavajú vo veľkom a v oblasti vznikajú  moderné rezidencie s názvom Pri Mýte.

Budúci primátor Bratislavy Matúš Vallo ale stále premýšľa nad obnovou tohto železničného úseku: „Onedlho by mala byť na svete aj štúdia Železničný uzol Bratislava, ktorá nám určí, akú prepravnú kapacitu by dokázala zabezpečiť stanica Filiálka a akú úlohu v prímestskej, resp. regionálnej doprave na území Bratislavy môže mať železnica," vyjadril sa pred pár dňami sa na svojej facebookovej stránke. 

Odporúčané
Festival vína, kávy, poriadny rave aj Mozart. Bratislava má pred sebou víkend plný kontrastov (WEEKEND RADAR) Festival vína, kávy, poriadny rave aj Mozart. Bratislava má pred sebou víkend plný kontrastov (WEEKEND RADAR) 6. novembra 2025 o 17:00

Či k rekonštrukcii skutočne dôjde alebo nie nezáleží celkom iba na primátorovi, keďže súhlasiť musia aj zástupcovia mestskej časti Nové Mesto a obyvatelia priľahlých domov. 

Domov
Zdieľať
Diskusia