Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
30. novembra 2018, 13:46
Čas čítania 0:00
Sona O.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie

ZAUJÍMAVOSTI BRATISLAVA ZSSK
Uložiť Uložené

Jedna z najstarších železničných staníc v Bratislave fungovala už do 19. storočia. Aj napriek mnohým pokusom o jej obnovenie dnes stále chátra.

Píše sa rok 1840 a Trnavské mýto v Bratislave spĺňa dôležitú úlohu vstupnej brány do hlavného mesta. Práve železničná stanica Bratislava filiálka umožňuje nákladnú aj osobnú dopravu na úseku prístav - Trnava - Sereď.

Nácestná stanica konskej železnice priváža každý deň do Bratislavy stovky ľudí aj desiatky nákladných vagónov. Zastávka vlakov takmer v centre uľahčuje život mnohým z Trnavy a jej okolia. 

Úloha filiálky sa nemení ani o 33 rokov neskôr, kedy sa železnice modernizujú a prechádzajú na parné vlaky. Naďalej plní poslanie dôležitého dopravného uzla. Parné lokomotívy tak v druhej polovici devätnásteho storočia premávajú aj na dnešnom Trnavskom mýte. 

Podobne tak prežije aj ďalšiu modernizáciu po druhej svetovej vojne, kedy sa parný pohon vymení za dieselovo-motorové vlaky. Avšak, čas stanice sa už pomaly začína krátiť a hoci doprava tu stále premáva, na začiatku 80. rokoch sa všetko zmení. 

Prvá veľká chyba, ktorá spečatila neslávny osud filiálky, bolo jej vyradenie z elektrifikácie trate (Púchov -) Trnava - Bratislava. Prevádzka sa oficiálne zrušila 1. júna 1985

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Už veľakrát mesto sľubovalo jednoduché železničné spojenie v rámci mestských častí Bratislavy. Aj teraz je vlaková doprava súčasťou Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji a platia na nej bežné tarify mestskej hromadnej dopravy Dopravného podniku Bratislava. Momentálne premáva 9 liniek spájajúcich ako vzdialenejšie metské časti, tak aj mestá a dediny v okolí.

Odporúčané
FOTO: Takto vyzerá byt v bratislavskom Starom Meste za pol milióna eur. Dvojizbák z roku 1928 je väčší ako bežné štvorizbáky FOTO: Takto vyzerá byt v bratislavskom Starom Meste za pol milióna eur. Dvojizbák z roku 1928 je väčší ako bežné štvorizbáky 17. apríla 2024, 11:00

S tým, že Bratislava nemá metro, a asi ho ani nikdy mať nebude, sme sa už nedobrovoľne zmierili, no fungujúci systém železníc s dostatočným počtom liniek by metro mohol úplne nahradiť. Kvôli zhoršujúcim sa zápcham, a to nielen v úplnom centre, ale aj v oblasti Trnavského, Račianskeho mýta a ulice Šancovej, plánovala Bratislava obnovu stanice filiálka už dávno. 

V okolí bývalého železničného úseku už dnes stojí množstvo obytných domov a ich majitelia rázne odmietajú obnovenie dopravy v oblasti. V roku 2004 podala Železničná spoločnosť Slovensko návrh na rekonštrukciu trate, no ten sa stretol  s veľkým odporom verejnosti. Pod petíciou proti jej obnove sa podpísalo 800 ľudí. Pôvodne chceli prepojiť celý úsek Petržalka - Nivy - Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R. Štefánika.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Okrem lepšieho spojenia mestských častí plánovali železnice znova spustiť aj premávku osobných vlakov zo smerov Trnava, Galanta a Dunajská Streda. V tom čase získali dokonca financie od Európskej únie, ale s výstavbou sa nezačalo.  Súčasťou zastávky mala byť aj polyfunkčná budova.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Mestská časť Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasila, a tak sa proces naťahuje v podstate až dodnes„Zdá sa nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," povedala vtedajšia tlačová tajomníčka novomestského Miestneho úradu Reháčková. V lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či bytové domy.

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Problémom oblasti ale nie sú iba chátrajúce koľajnice, zdržiavajú sa tu bezdomovci aj narkomani a situácie je stále zlá. V roku 2004 tu prebehla veľká protidrogová razia, pri ktorej našli v jednom z rozpadnutých domov až 44 ľudí, tí si sem chodievali kupovať heroín a pervitín. Podľa agentúry SITA sa v dome denne vystriedalo aj 200 až 250 ľudí. Na domčeku dokonca stála tabuľa s nápisom: „Vstupujte po jednom."

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher
Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Železničná stanica v srdci Bratislavy, ktorá sa zmenila na pervitínový raj. Obnova filiálky vyzerá reálnejšie
Zdroj: Soňa O./Refresher

Hoci prostredie filiálky nie je nijako lákavé, developeri tu stavajú vo veľkom a v oblasti vznikajú  moderné rezidencie s názvom Pri Mýte.

Budúci primátor Bratislavy Matúš Vallo ale stále premýšľa nad obnovou tohto železničného úseku: „Onedlho by mala byť na svete aj štúdia Železničný uzol Bratislava, ktorá nám určí, akú prepravnú kapacitu by dokázala zabezpečiť stanica Filiálka a akú úlohu v prímestskej, resp. regionálnej doprave na území Bratislavy môže mať železnica," vyjadril sa pred pár dňami sa na svojej facebookovej stránke. 

Odporúčané
REDROOM LABEL spustil prvé techno turné na Slovensku a v Česku. Nadupaný RAVE očakávaj v týchto mestách REDROOM LABEL spustil prvé techno turné na Slovensku a v Česku. Nadupaný RAVE očakávaj v týchto mestách 12. apríla 2024, 14:00

Či k rekonštrukcii skutočne dôjde alebo nie nezáleží celkom iba na primátorovi, keďže súhlasiť musia aj zástupcovia mestskej časti Nové Mesto a obyvatelia priľahlých domov. 

Domov
Zdieľať
Diskusia