Jedna z najstarších železničných staníc v Bratislave fungovala už do 19. storočia. Aj napriek mnohým pokusom o jej obnovenie dnes stále chátra.
Píše sa rok 1840 a Trnavské mýto v Bratislave spĺňa dôležitú úlohu vstupnej brány do hlavného mesta. Práve železničná stanica Bratislava filiálka umožňuje nákladnú aj osobnú dopravu na úseku prístav - Trnava - Sereď.
Nácestná stanica konskej železnice priváža každý deň do Bratislavy stovky ľudí aj desiatky nákladných vagónov. Zastávka vlakov takmer v centre uľahčuje život mnohým z Trnavy a jej okolia.
Úloha filiálky sa nemení ani o 33 rokov neskôr, kedy sa železnice modernizujú a prechádzajú na parné vlaky. Naďalej plní poslanie dôležitého dopravného uzla. Parné lokomotívy tak v druhej polovici devätnásteho storočia premávajú aj na dnešnom Trnavskom mýte.
Podobne tak prežije aj ďalšiu modernizáciu po druhej svetovej vojne, kedy sa parný pohon vymení za dieselovo-motorové vlaky. Avšak, čas stanice sa už pomaly začína krátiť a hoci doprava tu stále premáva, na začiatku 80. rokoch sa všetko zmení.
Prvá veľká chyba, ktorá spečatila neslávny osud filiálky, bolo jej vyradenie z elektrifikácie trate (Púchov -) Trnava - Bratislava. Prevádzka sa oficiálne zrušila 1. júna 1985.
Už veľakrát mesto sľubovalo jednoduché železničné spojenie v rámci mestských častí Bratislavy. Aj teraz je vlaková doprava súčasťou Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji a platia na nej bežné tarify mestskej hromadnej dopravy Dopravného podniku Bratislava. Momentálne premáva 9 liniek spájajúcich ako vzdialenejšie metské časti, tak aj mestá a dediny v okolí.
S tým, že Bratislava nemá metro, a asi ho ani nikdy mať nebude, sme sa už nedobrovoľne zmierili, no fungujúci systém železníc s dostatočným počtom liniek by metro mohol úplne nahradiť. Kvôli zhoršujúcim sa zápcham, a to nielen v úplnom centre, ale aj v oblasti Trnavského, Račianskeho mýta a ulice Šancovej, plánovala Bratislava obnovu stanice filiálka už dávno.
V okolí bývalého železničného úseku už dnes stojí množstvo obytných domov a ich majitelia rázne odmietajú obnovenie dopravy v oblasti. V roku 2004 podala Železničná spoločnosť Slovensko návrh na rekonštrukciu trate, no ten sa stretol s veľkým odporom verejnosti. Pod petíciou proti jej obnove sa podpísalo 800 ľudí. Pôvodne chceli prepojiť celý úsek Petržalka - Nivy - Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R. Štefánika.
Okrem lepšieho spojenia mestských častí plánovali železnice znova spustiť aj premávku osobných vlakov zo smerov Trnava, Galanta a Dunajská Streda. V tom čase získali dokonca financie od Európskej únie, ale s výstavbou sa nezačalo. Súčasťou zastávky mala byť aj polyfunkčná budova.
Mestská časť Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasila, a tak sa proces naťahuje v podstate až dodnes. „Zdá sa nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," povedala vtedajšia tlačová tajomníčka novomestského Miestneho úradu Reháčková. V lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či bytové domy.
Problémom oblasti ale nie sú iba chátrajúce koľajnice, zdržiavajú sa tu bezdomovci aj narkomani a situácie je stále zlá. V roku 2004 tu prebehla veľká protidrogová razia, pri ktorej našli v jednom z rozpadnutých domov až 44 ľudí, tí si sem chodievali kupovať heroín a pervitín. Podľa agentúry SITA sa v dome denne vystriedalo aj 200 až 250 ľudí. Na domčeku dokonca stála tabuľa s nápisom: „Vstupujte po jednom."
Hoci prostredie filiálky nie je nijako lákavé, developeri tu stavajú vo veľkom a v oblasti vznikajú moderné rezidencie s názvom Pri Mýte.
Budúci primátor Bratislavy Matúš Vallo ale stále premýšľa nad obnovou tohto železničného úseku: „Onedlho by mala byť na svete aj štúdia Železničný uzol Bratislava, ktorá nám určí, akú prepravnú kapacitu by dokázala zabezpečiť stanica Filiálka a akú úlohu v prímestskej, resp. regionálnej doprave na území Bratislavy môže mať železnica," vyjadril sa pred pár dňami sa na svojej facebookovej stránke.
Či k rekonštrukcii skutočne dôjde alebo nie nezáleží celkom iba na primátorovi, keďže súhlasiť musia aj zástupcovia mestskej časti Nové Mesto a obyvatelia priľahlých domov.