Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 21. 11. 2019 meniny má Elvíra

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
1
František Kulhánek
11. november 2018, 11:26

Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?

Podobnosť respektíve odlišnosť názorov má na nás pri spoznávaní nových ľudí azda najväčší vplyv.

František Kulhánek
11. november 2018, 11:26
Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?
Zdroj: unsplash.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ako na nás vplýva podobnosť, respektíve rozdielnosť názorov, ktoré zdieľame s druhými ľuďmi, a ako to ovplyvňuje celkovú atraktivitu a príťažlivosť, ktorú k iným pociťujeme?

 

Najväčší vplyv pri vzniku atraktivity medzi dvoma jedincami má práve podobnosť názorov. Dlho sa viedli diskusie, či a do akej miery názorová podobnosť ovplyvňuje vzťah medzi dvoma ľuďmi.

 

Človek má veľkú tendenciu akceptovať a uznávať tých, ktorí s ním súhlasia, a na druhej strane do istej miery odmietnuť tých, ktorí sú názorovo odlišní. Do akej miery je táto hypotéza pravdivá? Vládne medzi ľuďmi vzájomná blízkosť vďaka podobnosti alebo vzájomnej odlišnosti?

 

Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?

 

V roku 1961 americký psychológ Donn Byrne skonštruoval dotazník, v ktorom dobrovoľníci vyjadrovali svoje postoje. O pár týždňov respondenti obdržali simulovane vyplnený dotazník experimentátorom. Jedna skupina pokusných osôb získala dotazníky, v ktorých sa ich postoje zhodovali s postojmi „neznámej osoby“, ďalšia skupina získala dotazníky, kde sa postoje zhodovali iba v dôležitých otázkach a v menej zásadných sa líšili. Tretia skupina dostala vyplnené dotazníky, v ktorých sa ich postoje líšili vo všetkých ohľadoch.

 

Byrne na konci experimentu prišiel k záveru, že najväčšie sympatie sa rozvinuli medzi ľuďmi, ktorí sa v dotazníkoch zhodovali v postojoch, menšie sympatie sa rozvinuli medzi ľuďmi, ktorí sa v zásadných postojov zhodli, síce sa nezhodli v detailoch. Najmenšie sympatie vznikli medzi ľuďmi, ktorých postoje sa vôbec nezhodovali. Závery teda potvrdili to, čo je viac-menej logické. 

 

Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?

 

Byrne týmto experimentom poukázal na fakt, že pri prvom dojme, resp. vo fáze spoznávania určitého človeka, sú nám najsympatickejší tí ľudia, s ktorými zdieľame rovnaké názory a postoje.

 

Dôležitosť podobnosti postojov bola naďalej skúmaná, keď dvojica psychológov Kerchoff a Davis v roku 1962 zrealizovali výskum na túto tému, pričom sa pýtali snúbencov, ako veľmi je podľa nich dôležitá podobnosť postojov. Páry, ktoré boli zasnúbené po dobu menšiu ako 8 mesiacov odpovedali, že podobnosť postojov zohráva dôležitý faktor pri trvaní vzťahu.

 

Naopak páry, ktoré boli zasnúbené po dobu dlhšiu ako 8 mesiacov, nepripočítavali podobnosti postojov takú veľkú dôležitosť. Dôležitým faktom je, že postoje sa v čase môžu meniť.

 

Je prirodzené cítiť vzájomnú náklonnosť k ľuďom, ktorí k nám prechovávajú pozitívne city. Podľa psychológa Aronsona je tento mechanizmus založený na princípe odmeny a ceny. Aronson definuje štyri základné konštelácie, ktoré sa týkajú medziľudskej príťažlivosti.

 

  1. Druhá osoba je nám od začiatku interakcie pozitívne naklonená.
  2. Druhá osoba nám nie je naklonená vôbec.
  3. Druhá osoba nám sprvu nie je naklonená, neskôr si jej náklonnosť získame.
  4. Najprv nám je druhá osoba naklonená, ale neskôr jej náklonnosť úplne strácame.

 

Aronson vyslovil hypotézu, že najviac sme naklonení osobám z tretej kategórie. Tento jav nazývajúci sa „fenomén rizika“ je spôsobený tým, že sme si zaslúžili náklonnosť spomínanej osoby, zaslúžili sme si aj svoju odmenu.

 

Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?

 

Kedy sa protiklady priťahujú?

Odpoveď na túto otázku sa snažila priniesť táto americká štúdia. Jej cieľom bolo zistiť, či sme  viac spokojnejší vo vzťahoch, v ktorých sme si viac podobní s naším partnerom, alebo keď sa dopĺňame na základe protikladných čŕt. Výskumná vzorka pozostávala zo 42 študentiek psychológie študujúcich na Stanfordskej univerzite.

 

Ako metódu si autori zvolili formu dialógu medzi náhodne vybranými študentkami. Dialógy prebiehali v dvojici. Tieto dialógy boli vopred napísané experimentátorom. Jeden z dialógov mal submisívny charakter, druhý dominantný. Prvá dobrovoľníčka mala za úlohu podeliť sa s nejakým problémom, na ktorý jej druhá dobrovoľníčka mala reagovať.

 

Ako nás ovplyvňujú názory druhých a kedy sa protiklady priťahujú?

 

Obe pokusné osoby mali vopred určené, čo sa budú pýtať a čo budú hovoriť, pričom nevedeli, aký konkrétne to má vyvolať efekt. Po oboch dialógoch (jeden vedený submisívne, druhý dominantne) boli dobrovoľníčky vyzvané, aby zhodnotili, ako príjemne alebo nepríjemne sa cítili s druhou osobou počas oboch rozhovorov.

 

Záver: Obe pokusné osoby sa nezávisle od seba zhodli na tom, že príjemnejší im bol rozhovor  vedený na základe komplementarity.

Zdroj: sciencedirect.com, Sociální psychologie / Hewstone, M. & Stroebe, W. / 2006, Emoce a interpersonální vztahy / Slaměník, I. / 2011, Psychologie mezilidských vztahů / Willerton, J., Holt, N. & Lewis, R. / 2012Foto: unsplash.com / Alex Iby, unsplash.com / rawpixel, unsplash.com / Banter Snaps, unsplash.com / Becca Tapert Tagy: vzťahy, psychológia
Ohodnoť článok
8
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.