Najnovší sériový elektromobil od Tesly sa podrobil nárazovým testom.
Sám Elon Musk neraz prehlásil, že „nový” Model 3 bude vynikať svojou bezpečnosťou a prekoná aj predošlé Modely S a X. Najnovšie sa jeho chválospevy potvrdili, keďže americká organizácia NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vyrukovala s výsledkami testov, kde Model 3 dostal plný počet hviezdičiek vo všetkých kategóriach a podkategóriach.
The physics of how Tesla achieved best safety of any cars ever tested. Note, when vehicle weight is taken into account, order is more like X,S, then 3, but they are all very close. https://t.co/hQz0hnElp2
— Elon Musk (@elonmusk) 8. októbra 2018
V zmysle bezpečnostných skúšok NHTSA ide teda o vôbec najbezpečnejšie auto, aké kedy v nárazových testoch Američania preverovali. Ku cti slúži najmä fakt, že Model 3 má všetky bezpečnostné a asistenčné prvky výbavy už v základe. Na dosiahnutie plného počtu hviezdičiek NHTSA vyžaduje práve vybrané systémy, platí teda, že pri Tesle si nemusíte nič priplácať, aby ste dostali najbezpečnejšie auto na svete.
Tesla sa teda po novom veľkodušne chváli, že na svete nie je bezpečnejšie auto než Model 3. To však nemusí byť úplná pravda. Pripomeňme, že NHTSA je americká organizácia, ktorá však zďaleka netestuje všetky autá. V našich končinách má totiž oveľa väčšie meno a váhu európske EuroNCAP, ktoré je minimálne pre náš trh smerodajnejšie. Nemusí teda platiť, že i keď ide o najbezpečnejšie auto podľa NHTSA, zákonite musí byť najbezpečnejším v rámci meraní EuroNCAP.
Tých sa však Tesla nezúčastnila, nemožno preto objektívne hovoriť o tom najbezpečnejšom aute na svete. Aj v EuroNCAP je však veľký predpoklad, že by Model 3 patril medzi špičku, najmä v základnom vyhotovení. Ako ukazuje totiž prax, medzi tým istým vozidlom so základnou a „plnou” výbavou je neraz rozdiel jednej až dvoch hviezdičiek. Každým rokom totiž dochádza k sprísneniu meraní a zďaleka už nejde len o to, koľko toho znesie karoséria, k ako veľkému fyzickému poškodeniu dôjde a ako obstojí posádka.
Veľkú úlohu už zohrávajú spomínané asistenčné a bezpečnostné systémy (protikolízny asistent, núdzové brzdenie, výstražné systémy). Inými slovami, ak by EuroNCAP meralo v tejto dobe auto, ktoré pred piatimi rokmi dostalo 5 hviezdičiek, dnes by s veľkou pravdepodobnosťou nemalo ani 4. Model 3 od Tesly by však určite aj v EuroNCAP obstál s bohatou bezpečnostnou výbavou veľmi dobre. Či najlepšie, to je otázne. Otázkou zároveň zostáva aj to, ako je to s akumulátormi. Nedávno sa totiž stalo, že pri havárii došlo k porušeniu lítium-iónových batérii, ktoré začali reťazovo horieť.