Z projektu Taschkēn má naša planéta určite radosť.
Ľahká plastová taška sa stala symbolom nezmyselnej záťaže životného prostredia. Na odpad sa mení raketovou rýchlosťou a zákazníkovi často slúži menej ako hodinu. Kým prenesie nákup z obchodu domov alebo len do auta. No životné prostredie sa s každou jednou taškou vyrovnáva desiatky rokov, tenký kus plastu by sme tak nemali brať na ľahkú váhu.
Plast je geniálny vynález, ľahký, skladný a pevný. S jeho rozkladom je však obrovský problém a aj igelitka zo supermarketu môže spôsobiť pohromu. Náš národ si pritom zo životného prostredia nerobí ťažkú hlavu, kým Dán za rok použije 4 igelitky, Slovák ich minie až 466.
Mladý Slovák Robert Lively si preto povedal, že sa na neľahkú prácu podujme práve on. Vznikla jedinečná značka Taschkēn, ktorý si dáva za úlohu spotrebu igelitiek čo najväčšmi znížiť. Obyčajné reklamné kampane s premúdrelými bilbordmi to však nedajú, proti taškám sa dá bojovať len ďalšou taškou.
Taschkēn preto ponúka ručne šité nákupné taschky, ktorými netradičným spôsobom prináša osvetu v oblasti ekológie. Kvalitné látky dováža až z talianskeho mesta Capriolo a každú taschku ručne šijú krajčírky v českom Vimperku a Prahe. Taschkēn zároveň ako prvý brand na Slovensku úplne stransparentnil cenu svojich produktov. Stal sa tak popredným predstaviteľom udržateľnej módy na Slovensku.
Problémy so životným prostredím sa však prejavujú aj na Slovensku, preto sa v Taschkēn rozhodli z každej nákupnej tašky venovať 5 € Bratislavskému regionálnemu ochranárskemu združeniu, ktoré sa stará o lesy na západnom Slovensku.
Nie je žiadnym prekvapením, že takto užitočný projekt si získal popularitu aj medzi známymi slovenskými tvárami a mimoriadne si Taschkēn zamilovala najmä Adela Vinczeová. Tá sa väčšine ponúk snaží vyhnúť, no v prípade Taschkēn urobila výnimku: "Viktor však objavil rozložiteľné plastové tašky, ktoré objednáva z internetu. Do nich dávame odpad. Ak idem na nákup a zabudnem tašku, tak zoberiem papierovú. Ale inak sa učím nosiť tieto používateľné Taschkēn tašky."
Adela si aj napriek nabitému programu uvedomuje, že Slovákom planéta na srdci neleží: "Pamätám sa, že v Milujem Slovensko sme mali otázku, koľko igelitiek minie v priemere Slovák za rok. Myslím, že to bolo okolo 400. A veľa sa to nezmenilo, pretože o 2 roky sme túto otázku dostali zas a bolo to to isté. To by chcelo zmenu."
Jedinečné tašky od Taschkēn sú však okrem ich bežného účelu aj vkusným módnym doplnkom a aj preto si ich Adela úprimne obľúbila: "Okrem toho, že oceňujem umenie, ja som doslova nositeľom kategórie módne návrhárstvo. Vždy mám na sebe niečo od nejakého šikovného návrhára. A to sú často dobré úlety, ktoré ale milujem. Mala som raz krásne šaty od pána Hrču – ktoré boli tributom na už neexistujúcu Cvernovku. On našiel cverny a motúze, z ktorých namotúzoval šaty, ktoré mali 18 kg. V tom som moderovala niekoľko hodín a chodiť s 18 kg bolo citeľné."
S dvadsiatimi kilami však samozrejme chodiť nebudeš, Taschkēn je ľahká a predovšetkým ekologická alternatíva zabijáckych igelitiek zo supermarketov, ktoré Slováci míňajú ako toaletný papier. Za tašku si priplatíš, ceny sa pohybujú od 16 € do 20 €, no na oplátku získaš pevnú a kvalitnú taschku, ktorá chráni prostredie a ešte aj dobre vyzerá na Instagrame.