Ak ešte nemáte PS4, God of War je hra, kvôli ktorej by ste to mali zmeniť.
Cory Barlog stál pri vzniku God of War. Po tom, ako David Jaffe začínal upadať a zodpovednosť sa dala do iných rúk, prebral réžiu druhého dielu. Postaral sa aj o "scenár" Ghost of Sparta a Chains of Olympus, God of War 3 už však šiel mimo neho. Zlanáril ho totiž George Miller (Mad Max franchise), a na takúto ponuku sa len ťažko hovorí nie. Cory nedávno prezradil, že už toho mal dosť a potreboval vypadnúť, prečistiť si od hier hlavu a tak podobne.
V roku 2013 sa však do štúdia Sony Santa Monica vrátil, aby predostrel návrh na reboot God of War. V SSM boli nadšení, Sony mu projekt odkleplo a Cory tak mal rok na prípravu predtým, než sa spolu so svojím tímom pustia do plnej produkcie.
Bohužiaľ, v tej dobe sa však zrušila nová plánovaná IP, a tak sa celé štúdio z ničoho nič presunulo pod krídla Barloga, ktorý mal miesto roku na prípravu 2 týždne. A ako sám tvrdí, to bolo obdobie, kedy začal strácať veľa spánku a pokoja v živote.
O 5 rokov neskôr je hra pripravená vyraziť na pulty obchodov. Či to za to stálo si musí zodpovedať on. Ja ale hovorím, že tá obetu si nesmierne cením, keďže som mal vďaka nej dočinenia s vynikajúcou hrou.
Samozrejme, vďaka patrí všetkým, ktorí na projekte pracovali, ale režisér hry, rovnako ako režisér filmu, toho má na pleciach predsa len najviac. A Cory sa osvedčil... znova.
Recenzovanie prebehlo na konzole PS4 PRO a všetky screenshoty pochádzajú z môjho hrania
Reboot jednej z najväčších sérii PlayStation sa podaril na jednotku a naštartoval tak pre Kratosa a jeho syna Atreusa veľmi svetlú budúcnosť. Rozhodol som sa, že dnešný formát recenzie oproti minulým upravím, a tak si hru rozoberieme v jasne označených 10 veľkých bodoch.
Spoilerov sa báť nemusíte. Nič spoilerové, čo nebolo v traileroch, sa o príbehu okrem základných informácií nedozviete.
Veľké dobrodružstvo je na dosah a Príbeh sa začína.
Hra začína v momente, kedy Kratos a Atreus činia obrad pre ženu ich života, Kratosovu ženu a Atreusovu matku. Jej posledným želaním bolo, aby jej popol vyniesli na najvyšší vrchol zo všetkých svetov a roztrúsili ho tam. Kratos si je však vedomý, že Atreus ešte na cestu nie je pripravený, no nemá na výber. Ich pokoj totiž naruší neznámy návštevník a Kratos je nútený urobiť prvé kroky.
Príbeh ako taký je rozhodne najzaujímavejším z celej ságy. Je to prirodzené, keďže sa tentokrát stavilo na osobnejší a filmovejší prístup. V hre sa nachádza viac dôležitých postáv s rôznymi motívmi, niektoré dostanú aj backstory.
Bohužiaľ, nie Atreus či Kratos. Hovorím o období, kedy sa boh vojny dostal z Grécka na sever. V hre sa nedozviete, ako vyzerala jeho nová manželka, ako sa k nej dostal a podobne.
Žiadne flashbacky nečakajte, čo ma trochu mrzí, pretože sa kvôli nim nedokážete emocionálne naladiť na rovnakú vlnu ako tvorcovia, ktorí vedia niečo, čo my nie. Je možné, že sa do týchto vzťahov a minulosti ponoríme viac v ďalších dieloch, no mám pocit, že by to lepšie fungovalo hneď teraz, a to z viacerých dôvodov.
Nejaký ten čas strávite aj na loďke, našťastie to nebude nuda. Vždy sa totiž dozviete niečo nové o severskej mytológii a kľúčových postavách či legendách
Našťastie, nie je to jediné zameranie celého deja. Pripletie sa sem pár záporákov – severských bohov, Atreusova "choroba" a ako vám už doplo, aj rodičovské problémy. Kratos je znova otcom a ďalšie zlyhanie si už nepripustí. Zároveň je však stále chladný a synovi odmieta prezradiť, čo sú vlastne zač. A tam to stále nekončí.
Stále sa tak deje niečo dôležité, stále sa ponárate hlbšie do rôznych dejových liniek a nikdy nemusíte čakať príliš dlho na to, aby vás dej nejako prekvapil alebo vyvalil úžasne vyzerajúcu scénu. Nikdy nezabudnem na tých pár minút rozhovorov s gigantickým "hadom" z trailerov, ktoré vás s poriadnym ozvučením zarazia do sedačky. A čaká vás pár ďalších wow momentov.
Nehovorím pritom len o epických stretoch s bossmi, skôr príbehových momentoch so zimomriavkovou atmosférou. Toto je God of War, síce s novým kabátikom, ale je späť a vy si tú adrenalínovú jazdu nesmierne užijete. Dopomáha tomu aj skvelý soundtrack od Beara McCrearyho.
Ten s orchestrom pred dvomi rokmi otvoril E3 vynikajúcou titulnou skladbou, ktorá mi odvtedy pravidelne hrá v ušiach. A hoci je to najsilnejšia téma v hre, z celkového soundtracku a hudobného doprovodu, či už počas dialógov, akcie alebo veľkolepých momentov rozhodne nebudete sklamaní. Práve naopak. Severský nádych je cítiť na každom kroku aj vďaka hudbe a ja sa už neviem dočkať, ako sa do nej ponorím znova.
Rovnako ako sa ponorím do dialógov medzi postavami.
Tie sú na špičkovej úrovni. Až na cca hodinový úsek, kedy to Atreus so svojou božskou povahou začne preháňať a nepochybne aj liezť na nervy. Chápem, čo bolo zámerom, no keďže sa jeho nadutosť nijako nerozviedla a poriadne ani neukončila, bola naozaj zle prevedená. To je však jediný menší zápor, ktorý k dialógom mám.
Kratos nebol nikdy ukecaný (počas jedného z rozhovor to aj vtipne dokáže umlčaním jednej postavy), no so svojím synom komunikuje pravidelne. Ponárame sa tak hlbšie do jeho vychovávania či vzťahu k Atreovi.
Cory si ale so svojím tímom scenáristov uvedomoval, že previesť hráčov celým severom a jeho základnou mytológiou nemôžu cez dieťa a nevedomého otca.
A tak prichádza na rad Mimir, najmúdrejší muž na svete. Nepoviem vám presne ako, ale ak ste videli Story trailer, docvakne vám, v akom zmysle bude vaším spoločníkom na cestách.
Približne dve tretiny hry vás zoznamuje so všetkým potrebným a stará sa o priateľskú a miestami aj humornú atmosféru. Ide o geniálny ťah, kedy SSM zvolilo skvelého dabéra, napísalo mu zaujímavé repliky a dialógy, čoho výsledkom bude, že si Mimira okamžite zamilujete.
Skvelo napísaný je aj hlavný záporák, ktorého motivácie sú dostatočne vykreslené. Nie je zlý, lebo je zlý v mytológii alebo to požaduje scenár. Je zlý, pretože na to má sakramentský dobrý dôvod. Zamzrí akurát, že sa na obrazovke neobjavil viackrát. A tu sa už dostávame k tretiemu bodu recenzie, a teda ku hlavným postavám.
Bratia kovári Brok a Sindri sú skvelým duom, ktoré okorení vaše dobrodružstvo
Kratos a Atreus alebo Godfather a eskort misia... ktorá sa nekoná
Všetci sme sa obávali, v akom štýle bude Kratos vykreslený. Je to hajzel, ktorého sebecká cesta za pomstou pripravila o život milióny ľudí, pár bohov a položila celý Olympus. Rozhodne to nie postava, s ktorou som počas trilógie súcitil, takže mi bolo jasné, aké náročné bude spraviť z neho niečo viac.
Niečo viac ako one-dimensional charakter. Bez Atreausa by to ale určite nešlo, a tak sa musel Kratos znova "oženiť" a založiť si rodinu. A to ho definitívne zmenilo. Stále musí bojovať s hnevom, svojím tak trochu chladným srdcom a s faktom, že je proste zviera, a to sa nikdy nezmení.
Je si toho vedomý a scenáristi hry nás v hre v žiadnom prípade nežiadajú o odpustenie. Nezabúdajú, kým Kratos bol, no zároveň nám ho chcú predstaviť z iného uhla.
Z perspektívy, ktorá tu vždy bola, akurát ju zatieňovali úplne iné charakterové črty. S príchodom syna sa však všetko mení a Kratos už nie je tým zbrklým bohom, ktorý sa do všetkého rúti po hlave. Iste, pár takýchto momentov sa nájde, no môžete si byť istí, že spoznáte nového boha vojny... a pravdepodobne sa vám bude páčiť.
Nový dabér Christopher Judge (afroameričan zo Stargate) odviedol brilantnú prácu a so svojím hrubým hlasom a telesnými predispozíciami si momentálne vhodnejšieho predstaviteľa pre boha vojny predstaviť ani neviem.
Kratos sa zmenil, nemal som však jediný problém uveriť mu to. Bohužiaľ, ako som už spomínal, nedostatočné (teda žiadne) množstvo informácií o období medzi GoW 3 a God of War nedovoľuje dostatočne sa naladiť na emocionálne zložky príbehu.
A Atreus? Síce žije v nehostinnom svete plnom Draugov, trollov a ďalších potvor, autori nezabúdajú, že tak sú na tom všetci. Atreus je teda stále dieťa.
A hoci sa vie brániť a rozumovo nezodpovedá veku rovesníkov z nášho sveta, nie je to žiadna Ellie, ktorá chladnokrvne vraždí ľudí a správa sa skôr ako dospelá žena. Svet God of War umožňuje deťom byť deťmi, aj keď Atreusovi a Kratosovi je jasné, že dlho ním už zostať nemôže.
V konečnom dôsledku ide o skvelo napísanú postavu, ktorá dodáva hre a príbehu celkom nový nádych a dovoľuje svojmu otcovi objavovať nové obzory. Obaja sa totiž od toho druhého majú čo učiť, a tým zďaleka nemyslím bojové chmaty.
Sekera tu, sekera tam a roztrhané tela navôkol ako dekorácia alebo hrateľnosť a štýl súbojov
Zrejme najdôležitejší bod tejto recenzie. God of War nikdy nebol o príbehu, emóciách či veľkých zvratoch (až doteraz). Vždy to bolo primárne o hack’n’slash akcii s postupnou gradáciou smerovanou ku "cool" dizajnovým sekvenciám zakončenými boss fightmi.
Tak na to môžete zabudnúť. Reboot začína zľahka, postupne vás zoznamuje s nepriateľmi, sekerou Leviathan a Atreusovými schopnosťami v boji. Nemusíte sa báť, že by to bolo jednotvárne. Hra vám ponúka stále nové možnosti boja a taktiež niečo navyše, čo vám však neprezradím.
God of War je hrateľnosťou skvelým vstupom pre nových hráčov, ale som si istý, že rovnako tak poteší aj veteránov ságy. Ja osobne veterán síce nie som, no tiež som sa obával, že to už nebude ono. Je to však ešte lepšie, zábavnejšie a ako hráč som pociťoval väčší pocit satisfakcie.
Využitie particle effects pri odrážaní útokov so štítom je naozaj nádherné
Narozdiel od predošlých dielov je God of War aj o skúmaní prostredia. Odmenou vám budú rôzne predmety, vylepšenia zbrane či striebro, ktoré používate na zakúpenie novej zbroje. V hre sa totiž nachádzajú aj RPG prvky nie odlišné štýlu, akými ich prezentovali vývojári z Guerilla Games v Horizon: Zero Dawn.
Postupne levelujete, nakupujete si lepšie brnenie (len peniaze vám naň však niekedy nestačia), vylepšujete si ho, ale aj sekeru Leviathan, Atreusove schopnosti a hlavne vaše skilly. Súboje (hlavne tie náročnejšie) totiž nie sú len o hádzaní sekerou, blokovaní štítom a rýchlom/tvrdom údere. Môžete si vybrať medzi dvomi špeciálnymi útokmi a taktiež jeden dohodiť aj Atreusovi.
Musím priznať, že v náročných súbojoch mi boli oporou, a čo je dôležitejšie, značne ich osviežujú hlavne v neskoršej fáze hry, kedy už máte kombá nacvičené a hrozí, že dorazí stereotyp. Môžete si byť istí, že sa tak nestane a je to zásluhou hlavne spomínaných skillov, vylepšení, špeciálnych útokov či rún, ktoré zase raz o trošku pomáhajú s nepriateľmi. Akým spôsobom, to už zistíte sami v hre. Nie je potrebné odhaliť vám combat úplne dopodrobna.
V každom prípade je potrebné zmieniť, že podobne ako v H:ZD, aj tu je strom schopností len na oko. V poslednej tretine hry som ich už mal všetky pokúpené a stále mi ostávalo toľko EXP, že by som ich mohol kúpiť všetky aj druhýkrát.
Na konte som mal asi aj pol milióna striebra, ktoré tiež veľmi nemáte kde minúť. Teda ak vám 30 000 jednotiek meny nepripadá veľa pre kúpu zbroje, ktorá vám vylepší štatistiky maximálne tak o 3 body. Tieto RPG prvky sú teda podobne ako v H:ZD iba ilúziou voľby. Na koniec aj tak dostanete/kúpite si úplne všetko.
Mapa je pre sériu God of War novinkou, takže vás rozhodne poteší, že je skvelo spracovaná, prehľadná a hlavne pohľadná
Vylepšovať si môžete zbrane, zbroj, skilly (dovednosti), pozerať sa do kódexu/beštiáru, zdrojov či mapy
Combat je nesmierne zábavný aj po 30 hodinách hrania. Útoky a obrana sú plynulé a musíte sa naučiť, ako používať blokovanie/odrážanie útokov, ktoré vám v súbojoch s viacerými protivníkmi výrazne pomôžu. Najmä ak hráte na vyššej obtiažnosti.
Ja som začal na normal, no plánujem sa vrhnúť aj na Give Me God of War, čo je najťažšia obtiažnosť, pri ktorej sa menia útoky nepriateľov, takže sa ich pohyby budete musieť naučiť odznova.
Hra je však výzvou aj na nižšej obtiažnosti. Nie však veľkou, takže sa nemusíte báť, že by ste mali problém ju prejsť. Keď ju dokončíte, určite začnite bojovať s Valkýrami. Je ich celkovo 9 a niektoré vám zatopia.
Pri tej poslednej som bol s nervami v koncoch. 7-krát ma zabila tak dve-tri rany pred svojou vlastnou smrťou. Kľúčom je využívanie všetkých skillov, rún, útokov, Atreusovej pomoci a taktiky.
Tej dopomáhajú ukazovatele života a sily nepriateľov. Môžete si ich vypnúť, ale je lepšie ich tam mať. Hlavne v prípade, že chcete hrať takticky a vyberať si svoje ciele postupne, prípadne hráte na naozaj náročnej obtiažnosti.
Osobitne sa musíme venovať aj jedinej a hlavnej zbrani. Sekera Leviathan je vítanou zmenou. Iste, Blades of Chaos/Athena/Exile chýbajú, ale vzhľadom na zmenu kamery z hora za rameno je osobnejší prístup vhodný práve pre zbrane na blízko. A tou sekera rozhodne je.
Žiadna iná vám chýbať nebude a po hodine hrania zabudnete aj na to, že Kratos prvýkrát v sérii nedokáže skákať (vôbec to nevadí).
So sekerou sa však dá robiť ešte niečo iné. Videli sme to v traileroch a ide o základný pilier hrateľnosti. Hádzanie a následné vracanie pôsobí naozaj osviežujúco. Nepamätám si, či som niekedy hral hru, kde sa zbraň na blízko stávala takou efektívnou na diaľku v priebehu sekundy.
Tlačítko trojuholníka, s ktorým ju privolávate späť, si okamžite zamilujete a vývojárom budete vďační, že sa vydali touto cestou. Sekerou navyše lúštite aj rôzne hádanky, takže má viacero zmysluplných významov.
Ako môžete vidieť, "zabodnutie" sekery nie je lan na oko a do predmetov/prostredia sa Leviathan skutočne zaborí
Mnohí ste určite zvedaví aj na Atreusa. Ten rozhodne nie je žiadnou príťažou. Aktívne sa zapája do boja a keď vylepšíte jeho schopnosti, vie vám viac než slušne sekundovať.
Pomáha aj s hádankami a nikdy v súboji nezomrie, takže sa nemusíte báť, že by vám AI kazila hru. Podobne ako je Ellie v TLoU neviditeľná, je Atreus nesmrteľný. Môžu ho zajať, ale to sa mi za celú hru stalo jedinýkrát.
Aby sme to zhrnuli, combat je taktický, prepracovanejší a osobnejší. Už sa na vás nehrnú desiatky nepriateľov. Je ich menej, sú odolnejší, uhýbajú sa vašim útokom a spolupracujú. Vývojári však mysleli aj na veľkých fanúšikov bývalého prístupu, a tak sa dočkáte nejakých tých troch situácií, kedy sa musíte prebojovať cez hordy nepriateľov.
Útoky sú plynulé, animácie pohybov bezchybné, no a nebojte, prítomná je aj brutalita. Avšak, rozhodne nie na takej úrovni ako v predošlých hrách. Môže za to aj fakt, že je tu oveľa menej bossov (k tomu sa dostaneme neskôr). Prečo však Kratos nevyužil svoju brutálnu silu aspoň pri mini bossoch nechápem.
Iste, autori sa chcel vydať novým smerom, no tých pár "finish him" animácií, ktoré sa navyše opakujú, rozhodne nie sú dostatočnou náhradou. Zabudnite na trhanie hláv, končatín či iné brutálne QTE sekvencie. Pravda je, že QTE (quick time event, a teda stláčaj tlačidlo, aké sa ukáže na obrazovke) vymizli takmer úplne, ale o tom tiež neskôr.
Zabil som Cronosa a Zeusa, no a teraz bude mojou najväčšou výzvou drak? Inak povedané, nie som veľký fanúšik boss fightov.
QTE boli využívané hlavne pri boss fightoch či záverečných úderov, ktoré decimovali nepriateľov. Bohužiaľ, tých je v hre len zopár a zakaždým sa opakujú (v hre je celkovo málo "finish him" animácií). Niektoré sme už videli v traileroch, rovnako ako štýl zdolávania trollov. Je efektný a efektívny, ale vzhľadom na to, že je aj zakaždým rovnaký, v konečnom dôsledku neohúri.
Ohúriť však mali bossovia. Ohľadom nich bol Cory a celé štúdio mlčanlivejší a malo to aj dôvod. V hre je len jeden skutočný masívny boss fight s veľkou príšerou a aj ten nie je v zmysle jeho ukončenia taký epický, na aké sme zvyknutí z predošlých dielov.
Väčšina hlavných súbojov prebieha s humanoidnými typmi nepriateľov, z ktorých niektorí sú bohovia a iní zase len veľmi silní radoví pešiaci.
Skôr dali vývojári do rúk klasickým nepriateľom lepšiu zbraň, dlhšiu výdrž, nejaký ten útok navyše a nazvali to mini boss fightom. Dá sa povedať, že boss fighty, či už mini alebo tie veľké, sú výrazným sklamaním (pár svetlých momentov, ako napríklad istý bratský súboj, sú ale highlightom).
Sklamaním nie sú ani tak svojím prevedením (strety s Cudzincom sú zakaždým úžasné), ako nenaplneným potenciálom. To, čo tam je, je chvályhodné.
Po súbojoch niekedy ostáva spúšť a v istom zmysle to je veľkolepé. Ide však o pasívne animácie, ktoré vykonáte jedným tlačítkom, Chcel som nad nimi mať väčšou kontrolu. Ako hráč jednoducho cítite, že tam toho mohlo byť viac.
Ak ste sa však so sériou v minulosti nestretli, určite budete uspokojení, keďže pár veľkolepých momentov spojených s bossmi tu je. Pre vaše dobro však nečakajte úroveň epickosti či kvantity ako v minulosti. Boss fighty sa držia viac pri zemi, takzvane "grounded", no sú oveľa detailnejšie a napínavejšie, čo je vítaným bonusom.
Na podobný pohľad si musíte zvyknúť. Síce to už nie je až také brutálne, ale Kratos je permanentne celý od krvi
Jediný obrovský bossfight. Nie je až taký náročný, no vo finále krásny
Kompletne zrebootujeme God of War a rovno celú hru spravme na jeden kamerový záber bez strihu.
Keď už však súboje s bossmi prídu, môžete si byť istí, že si ich vychutnáte ako v máloktorej inej hre. Kamera je totiž dokonalá, dokonalá a ešte raz dokonalá.
Keď Cory svojmu tímu povedal, že urobia hru bez strihu, začali ho nenávidieť. Všetci ostatní hráči na svete ale môžu jasať blahom. Oni to skutočne dokázali a funguje to pravdepodobne bezchybne.
Od začiatku po koniec hry sa nedočkáte jediného strihu. Všetky súboje, príbehové linky, prechod medzi oblasťami bez loadingov... Ide o jeden neprerušovaný záber, ktorý nepokazí ani fast travel. Ako je to možné? SSM implementovalo jednoduchú, no zároveň geniálnu zmenu.
Rýchle cestovanie je totiž v God of War aktívne. Akým spôsobom, to už zistíte sami, no je to veľmi pozitívna zmena a dúfam, že sa niečoho podobného dočkáme aj v iných hrách.
Späť však ku kamere, ktorá zachytáva akciu nesmierne prehľadne (Cory sa u Millera čo-to naučil a evidentne to posunul ďalej). Pútavou zobrazuje aj cutscény a emotívne momenty, takže sa do príbehu a diania na obrazovke dokonalo ponoríte.
Nedočkáme sa teda predrenderovaných cutscén. Nemusíte sa však báť, cutscény stále vyzerajú krajšie ako klasický gameplay a detaily tváre či textúry celkovo ohúria.
Takmer 40 hodín gameplayu bez strihu? Klobúk dole Sony Santa Monica, klobúk dole.
Kašli na slabé odrazy na vode, čum na to prekrásne okolie, kvalitné textúry, animácie a extrémne detaily postáv alebo "super grafika".
God of War beží v locknutých 30FPS, no nemáte dojem, že by nebol plynulý. Konzolový hardware na 60FPS v takýchto krásnych hrách jednoducho nie je dostatočný.
To však nevadí, pretože nám to vynahrádzajú nádherné scenérie.Či už hovoríme o svete ako takom, drobných detailoch na stenách/postavách alebo kvalite textúr. SSM je známe svojou technickou dokonalosťou a rozhodne sa nedalo zahanbiť.
"Grafika", ako tomu ľudovo na slovensku hovoríme, je niekde na úrovni Horizon: Zero Dawn. Zatiaľ čo práca s cutscénami, animácie postáv a detaily tváre oceníte viac v God of War, celkový vizuál a kvalita textúr je pravdepodobne na strane veľkého hitu od Guerilla Games.
Tomu však pomáha aj nádherné prostredie, ktoré stvorili. Horizon by určite nevyzeralo tak dobre vo svete GoW, ktorý dokázal z PS4 Pro a severu vyžmýkať aj to posledné.
V podstate už môžeme hovoriť o akomsi štandarde PS4 exkluzivít od skúsených vývojárov. Nadupaný hardware totiž nestačí, ak nemáte dostatočne bohaté zdroje a talentovaných ľudí, ktorí by ho využili. A to sú si v Sony dobre vedomí, čo sa odzrkadľuje aj na ich najnovšej exkluzivite.
Samostatnou kapitolou je potom nasvietenie a celková práca s farbami a svetelnými lúčmi. Nie som však v tomto smere odborník a tak vám miesto cudzích výrazov priložím nižšie pár screenov. Vďaka nim lepšie pochopíte, ako detailne sa so svetlom a prechodmi medzi tmavými a svetlými oblasťami/miestnosťami vývojári pohrali.
Čo sa týka technickej stránky, nemusíte sa obávať žiadnych bugov ani výrazných chýb. Za tých 40 hodín som sa nestretol s nefunkčnými hernými mechanikami ani jediný raz. Hra pritom spadla len v jednom prípade.
Stalo sa tak po skončení hry, kedy vás pri zobrazení Cieľov vyhodilo do menu PS4. Aj to sa však už stihlo opatchovať. Vzhľadom na rozsiahlosť titulu je zrejmé, že si na tom SSM dalo záležať a patrične to treba aj oceniť.
Ak vlastníte PS4 Pro a HD či 4K telku, budete mľaskať blahom. Azda jediným výraznejším negatívom sú odrazy na vode, ktoré vyzerajú horšie ako v predošlých dieloch, čomu úprimne nerozumiem. Ide však o detail, na ktorý sa bežný hráč absolútne nezameria a pravdepodobne si to ani nevšimne (podobne ako spracovanie ohňa).
Jazero, okolo ktorého nájdete mnohé krásy severu alebo obrovský herný svet.
Čo si však všimnete, je svet okolo vás. Ten je doslova obrovský. Narozdiel od predošlých hier nejde o tunel, a teda lineárnu hru. Miesto toho tu hovoríme o zmesi Uncharted 4 a Lost Legacy s novými dielmi Tomb Raider a Bloodbornu (počas hrania si viackrát všimnete, že SSM má tuto hru veľmi rado, čo je len dobre).
Pár hodín putujete od jednej lineárne uzavretej oblasti k druhej, až sa dostanete do stredu mapy, obrovského jazera. Obklopuje ho množstvo ostrovov či pevnina s rôznymi oblasťami a cestičkami hlbšie do "vnútrozemia".
Po istom bode v príbehu sa dokonca objaví pár nových lokácií na preskúmanie. Niektoré sú plne side questov a drobných vedľajších aktivít, v iných zase musíte vylúštiť nejakú hádanku. Zakaždým však budete aj bojovať.
Čo sa side questov týka, je ich len pár, ktoré dopĺňa hŕstka menších úloh. Všetky však stoja za to, ani jeden nenudil a pokojne ich mohlo byť viac. Ide o takého mini Witchera 3, kedy vám skvelú hlavnú líniu spestrujú zábavné vedľajšie úlohy, akurát v epickejšom, ale kvantitatívne menšom merítku.
Čo sa porovnania s Bloodborne týka, v hre sú prítomné skratky. Nejde však o skratky medzi veľkými oblasťami, skôr skratky v danej oblasti, ktoré vám uľahčia ďalšie skúmanie. Bohužiaľ, vracať sa do týchto lokácií sa až tak neoplatí. Ak teda hru nehráte na 100%.
V opačnom prípade sa stretnete už len s minimálnym odporom. Úvodná sekcia hry s nejakými tromi/štyrmi oblasťami je potom prístupná len formou fast travelu a aj to sa medzi nimi neviete voľne pohybovať.
To je fajn, poviete si. Vždy je tu predsa New Game Plus. Lenže pozor, Cory a jeho tím sa z nejakého dôvodu rozhodli, že nie je potrebný. Možno sa to do budúcna zmení, no hneď po dohraní som New Game + hľadal...a márne. Okamžite som to dobrodružstvo chcel prežiť znova, tentokrát na najťažšej obtiažnosti.
Bohužiaľ, nič také mi nebolo dopriate. Teda ak som nechcel prísť o všetky svoje brnenia/skilly a podobne. Nejaké to uľahčenie cesty na Give Me God of War by som bral, aj keď je pravda, že New Game + nie je až taký potrebný. Stratíte len zbroj, ktorú si môžete kúpiť/vycraftovať odznova, ak pre ňu nájdete dostatočné suroviny.
Ak sa s tým však už na druhýkrát nechcete zaťažovať, máte smolu. Pre hráčov, ktorí chcú hru prejsť znova so zameraním len na príbeh, keďže všetko ostatné dokončili na 100%, je absencia New Game + smutnou správou. Snáď teda v budúcom update, ktorý zahrnie aj Photo mód.
Okrem Midgardu navštívite aj ďalšie svety, veľkosťou však pôjde o kratšie zastávky. Dva sú pritom úplne voliteľné. V jednom nájdete výzvu, ktorú prekonáte len s menším grindovaním (navrhnutá je však veľmi zábavne a antistereotypne), no a v druhom si budete môcť otestovať svoje schopnosti v štýle arény z minulých dielov.
Tentoraz sa však dočkáte viacerých výziev, ktoré si budete chcieť zopakovať aj na náročnejších úrovniach. Obe voliteľné činnosti v daných svetoch môžem vývojárom len a len kvitovať.
Odrazy vo vode a spracovanie ohňa tak úplne nevyšlo, to je ale jediné, čo vám bude na vizuálnej stránke vadiť.
Hor sa za Ódinom a jeho potomkami alebo pútavá Severská mytológia.
Prechod z Grécka na sever bol vynikajúcou voľbou. Dnes už vieme, že sa zvažoval aj Egypt, no a o takých 10 rokov zrejme príde na PS6. Dovtedy si však musíme vystačiť s Norse mythology a ja som len rád.
Je nesmierne bohatá, oplýva mnohými pútavými príbehmi a legendami, ako i príšerami a bohmi. Vzhľadom na rozsiahlosť rebootu je tu aj viac priestoru na rozpovedanie týchto príbehov. Je pravda, že Cory a spol. to ale neurobili najlepšie.
A to v tom zmysle, že toho práve vzhľadom na dĺžku hry mohli ukázať viac. Či už hovoríme o boss fightoch alebo legendárnych príšerách, využitie, respektíve nevyužitie bohatých zdrojov je citeľné.
Je tak jasné, že pokračovania sú už približne naplánované a rozhodne sa z hľadiska mytológie viac otvoria. Už teraz je to ako pre nováčika, tak i človeka s touto mytológiou oboznámeného slušný vstup, no chýba akýsi punchline.
A to sa bohužiaľ vzťahuje aj na koniec hry, ktorý síce prekvapí jedným odhalením, obsahovo mi to však pripadalo ako záver druhej tretiny tohto príbehu. SSM pôvodne plánovalo kratšiu hru (aspoň to tvrdia), takže z nej možno niečo vyrezali. Skôr si ale myslím, že Cory od začiatku plánoval menší cliffhanger.
To by bolo v poriadku, ale záver nie je dostatočne veľkolepý a úderný z hľadiska prevedenia či akcie. Na to zvyknutí rozhodne nie sme. V mojich očiach tak ide o prirodzené sklamanie, keďže aj po titulkoch som stále čakal niečo viac. A ono nič neprišlo.
Áno, chcem okamžite viac, no aj v zmysle, že som sa nedočkal plnohodnotného zážitku. V hre mi akosi chýba finále a nejakých tých 5 hodiniek combatu s náročnejšími príbehovými časťami.
Pripravte sa na zimomriavky. Rozhovory s touto obludou zaručili, že som nedýchal
Čo okrem toho sa mi teda ešte nepáčilo?
Keďže je ich málo, rozhodol som sa ich zhrnúť do jedného bodu. Zamrzí absencia poriadnej brutality, epickejších boss fightov či mierne cliffhangerový záver bez veľkého finálového súboja. Iste, s hlavným záporákom si sily zmeriate, ale ak čakáte Zeusa, Kronosa, Poseidona či Hadesa, rýchlo na to zabudnite, pretože ničoho takého sa v hre nedočkáte, čo je rozhodne škoda.
Nepriateľov nie je veľa, vzhľadom na dĺžku a veľkosť hry by mohli byť rozmanitejší a taktiež by sme mohli stretnúť viac mini bossov. Trollovia a iné väčšie stvorenia sú taktiež takmer na jedno kopyto, obzvlášť súboje s Prastarými sú identické, čo je veľká škoda. A to je asi tak všetko, aspoň čo sa väčších záporov týka. Zvyšné neduhy som dôkladnejšie rozobral v texte vyššie.
A čo sa páčilo?
Doparoma, všetko ostatné. Tých plusov je jednoducho extrémne veľa.
Sony Santa Monica, Sony a Cory Barlog so svojím tímom úspešne zrebootovali vycicianú značku, ktorá potrebovala veľkú zmenu. A tá aj prišla. Hra je dlhšia než celá trilógia dokopy, ponúka revolučnú prácu s kamerou, osobnejší príbeh s väčším zameraním na postavy a mnoho ďalšieho.
Mnohokrát vás prekvapí, zanechá s úžasom hľadieť na obrazovku, párkrát vám na tvári vyčarí úsmev a v očiach ohromenie. Až na nedostatok veľkých boss fightov fanúšikovia a zastánci pôvodnej ságy pravdepodobne nebudú mať dôvod túto hru zatracovať.
Trollovia majú zakaždým iný dizajn, ich útoky sa ale z väčšej porcie len opakujú. Na najťažšej obtiažnosti sa to ale má zmeniť.
Je inovatívna, je zábavná, ponúka iný pohľad na Kratosa a jeho život s úžasnými postavami a dialógmi... a hlavne sa jej podarilo uspieť takmer vo všetkých dizajnérskych/hrateľnostných zmenách, ktorých sme sa obávali.
Pár chybičiek sa nájde, ale predsa len ide o veľkú hru, ktorá sa mala v predpríprave plánovať o rok dlhšie. Zbúrala základné rysy série a postavila ju na novú trať. A učinila tak s gráciou.
Pár nedostatkov teda odpúšťame a sme si vedomí, že dva hlavné negatíva, a teda nedostatok boss fightov a zakončenie bez epického punchlineu budú subjektívnym aspektom mnohých recenzií. Ja osobne sa cez ne ale nedokážem prekusnúť, a tak si Cory na 10 nesiahne. S najväčšou pravdepodobnosťou tu však máme hru roku.
God of War je hra, kvôli ktorej by som si osobne bežal kúpiť PS4/PS4 PRO hneď teraz. Ja už však pár rokov PS4 mám a som rád, že nám Sony dodáva takéto singleplayerové zážitky. Tým zďaleka nezvoní umieráčik a nás to môže len tešiť. Teraz už len ostáva čakať na pokračovanie, ktoré bude nepochybne ešte epickejšie.
Dlho som bojoval, či toho pol bodíka pridať alebo ubrať, no nakoniec sa kvôli pár nádherným herným momentom a pocitom, aké som už pri hraní hier dlho nezažil, prikláňam ku pol bodíku navyše. 9,5/10. Objektívne by to však zrejme bolo za presných 9/10.
Ak ste sa dočítali až sem, zrejme sa cítite ako Kratos po tomto súboji. Vedzte, že aj ja, ale myšlienkovo som už opäť v tejto skvelej hre a čakám, kedy Barlog oznámi New Game Plus.
PS: Ak budete mať záujem hru prejsť na 100% / Platinum, zaberie vám to cca 45 hodín (podľa obtiažnosti a skillu). Až na collectibles, a teda zberateľné predmety (v tomto prípade ide o skvelý typ collectible), som hru dokončil na 100% za necelých 40 hodín. Ak si však zvýšite obtiažnosť, potrvá to dlhšie.
PS2: Myslel som, že hučanie PS4 Pro bolo pri Horizon neznesiteľné, ale pri hraní God of War mi výrazne kazilo zážitok z hrania. Miestami som mal pocit, že vybuchne (bez srandy).
God of War vychádza exkluzívne na PS4 s českými titulkami už 20. apríla. A ak to PS4 nemáte, okamžite si bežte kúpiť konzolu aj s touto hrou.