Výber toho najočakávanejšieho, kvôli čomu sa veľkolepé Palexpo oplatí navštíviť.
Marec klope na dvere, niet preto divu, že čítate článok tohto druhu. Áno, už o niekoľko dní otvorí svoje brány autosalón v Ženeve, teda najväčšia automobilová udalosť roku. V poradí už 88. ročník opäť láka na nespočetné množstvo noviniek, ktoré vám vystavovatelia z celého sveta ukážu v dňoch od 8. až 18. marca vo veľkolepom Palexpe. Samozrejme, aj teraz sa novinári a odborná verejnosť dostanú na autosalón skôr, presnejšie 6. marca.
Asi nikoho neprekvapí skutočnosť, že v Ženeve sa ukážu tie najväčšie novinky a dôjde k najväčšiemu počtu svetových premiér, a to i napriek tomu, že posledné roky (európske) autosalóny zaznamenávajú menší úpadok. Viaceré popredné automobilky totiž prinášajú trend osobitných predstavení a prehliadok, nehovoriac o tom, že v súčasnosti už v čase zahájenia veľtrhu automobilky vopred predstavia prakticky všetky novinky, ktoré sa pod žiarov reflektorov ukážu. Tak či onak, stále platí, že ženevský autosalón je srdcom automobilizmu, čoho dôkazom je nielen samotná atmosféra, ale aj počet vystavovateľov a premiér. My vám prinášame tie, do ktorých sa vkladajú najväčšie očakávania.
V zmysle abecedného poradia spomeňme nový Aston Martin V8 Vantage, rozsiahlejšie však treba rozhodne začať u Audi, ktoré zahájilo modelovú ofenzívu. Po A8-čke sme len nedávno spoznali novú A7-čku, ktorá bude v Ženeve určite bohato zastúpená, najväčšiu pozornosť však stánok Audi upriamí i do 5. generácie modelu A6.
Jedno z najdôležitejších a zároveň najočakávanejších vozidiel značky totiž zaznamená konečne svoju svetovú premiéru vo Švajčiarsku, očakávať teda možno pompézne zastúpenie v rámci nemeckej sekcie. V neposlednom rade sa pravdepodobne dočkáme úplne nového a hlavne plne elektrického SUV, je však otázne, či model e-tron naozaj uvidíme, a ak áno, v akej podobe.
Luxusné Bentley samozrejme láka na nový Continental GT, novinkou však bude nielen Bentayga V8, ale aj úplne nový hybridný variant s PHEV technológiou. Stánok BMW sa bude snažiť zaujať 2. generáciou X4-ky, ktorá prichádza prekvapivo už po 3 rokoch po predchodcovi, čo je v dnešnej dobe nevídane krátky životný cyklus. Napokon uvidíme aj facelift, na pomery značky vskutku kontroverzného radu 2 Active Tourer, no highlightom bude nepochybne predzvesť vrcholnej M8-čky.
V sekcii Ferrari do oka padne hlavne vylepšená a odľahčená 488-čka, ktorá napokon ponesie dodatok Pista. Po osemvalcových modeloch 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia a 458 Speciale prichádza z Maranella vyšperkovaný nasledovník, podotknúť pritom treba, že 488 Pista s 3,9-litrovou V8-čkou s výkonom 530 kW / 720 koní sa stáva vôbec najvýkonnejším osemvalcovým Ferrari v histórii. Stovku dá za 2,85 sekundy, uháňať vie až rýchlosťou 340 km/h.
Veľké veci uvidíme aj v rámci zastúpenia značky Hyundai. Prvou zásadnou novinkou bude relatívne extravagantná, v poradí 4. generácia veľkého Santa Fe, teda ďalší jasný náznak toho, že Kórejci sa snažia upevniť si čoraz lepšiu pozíciu najmä na európskom trhu. Atraktívne navrhnuté SUV s luxusným interiérom a paletou troch motorov s výkonom od 185 po 235 koní určite zamieša karty v danom segmente. Azda ešte väčšiu pozornosť si však zaslúži model Kona Electric, teda plne elektrický crossover za dostupnú cenu, ktorý má disponovať reálnym dojazdom cez 400 km.
Ďalším kórejským zástupcom so slovenskými koreňmi je nový Ceed. Áno, 3. generácia už prichádza bez povestného apostrofu v názve, podstatné však je, že populárny hatchback poznáme v plnej kráse už teraz. Modernejšie krivky, doplnené o kvalitnú full-LED svetelnú technológiu uvidíme v Ženeve zatiaľ v klasickej, teda 5-dverovej karosárskej verzii, už čoskoro však bude nasledovať kombi.
Okrem pekne navrhnutého kokpitu spomeňme paletu motorizácii - 1.4 CVVT (100 k), 1.0 T-GDI (120 k), 1.4 T-GDI (140 k), zatiaľ čo naftová ponuka ráta s agregátom 1.6 CRDi s výkonom 115 k a 136 kW.
Talianske Lamborghini už tradične dovezie svoje brutálne superšporty, po minuloročnej premiére ostrej verzie desaťvalcového Huracánu sa tentokrát očakáva jeho otvorený variant, teda Huracán Performante Spyder. Technika pochopiteľne ostane identická, tešiť sa tak môžeme na 5,2-litrovú V10-ku s výkonom 640 koní. Chýbať určite nebude ani nový Urus, otázkou je, či sa predsa len neukáže aj ďalšia ostrejšia verzia dvanásťvalcového Aventadora. Uvidíme. Rovnako sa nechajme prekvapiť v stánku Land Roveru, kde by sa podľa posledných správ mal ukázať nový Range Rover "kupé".
Ako je zvykom, jedným z najväčších stánkov v Ženeve bude ten stuttgartský. Pochopiteľne za to môže príval noviniek, nakoľko práve Mercedes-Benz je značkou, ktorá prinesie najviac nových počinov. Okrem nedávno odhaleného CLS-ka sa ukáže úplne nová generácia triedy A, zároveň si svetovú premiéru odkrúti aj faceliftovana trieda C v karosárskej verzii sedan a kombi. Modernizácie sa medzičasom dočkal aj S-kový Mercedes-Maybach, no a zabudnúť nemožno na novú triedu G, svedkami však budeme už aj verzie AMG G 63.
Čerešničkou na torte bude odhalenie štvordverového GT-čka, teda rivala Panamery. Jeho finálny názov zatiaľ oficiálne nepoznáme, je však jasné, že GT4 to nebude.
Relatívne veľké prekvapenie uvidíme v priestoroch značky Peugeot, keďže Francúzi si pre nás pripravili jednu z najväčších noviniek tohto ročníka - novú 508-čku. Tá zaujme najmä extravagantnými líniami a futuristickým interiérom, v tomto momente však bližšie informácie nepoznáme, počkajme si teda na samotný autosalón.
Naopak, v prípade nového klenotu Porsche, modernizovanej exkluzivitky 911 GT3 RS, vieme všetko podstatné už teraz. 4-litrový atmosferický šesťvalec bude disponovať výkonom 383 kW / 520 koní, na zadné kolesá bude silu prenášať výhradne 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Akceleráciu na 100 km/h zvládne RS za 3,2 sekundy, maximálka je 312 km/h.
Seat vystrkuje v rámci koncernu rožky, o čom nás presviedča vznik akejsi "podznačky". Samozrejme, vo veci je Cupra, pod ktorú budú spadať výhradne športové počiny. Pilotným projektom je práve 300-koňový model Cupra Ateca.
Oddelenie Škody bude tentokrát v znamení Fabie. Nielenže uvidíme populárnu škodovku v decentne vynovenej forme, navyše po novom s absenciou naftových jednotiek, o pozornosť bude prosiť najmä koncept Vision X. Ten reprezentuje ďalšie SUV, teda, lepšie povedané crossover - ako základ poslúži práve Fabia, v sklonku niekoľkých mesiacov sa teda dočkáme ďalšieho prírastku do segmentu mestských crossoverov.
Veľké očakávania sa upriamujú do Toyoty, keďže podľa posledných správ by práve v Ženeve malo konečne dôjsť ku znovuzrodeniu Supry. Svetom kolujú viaceré špekulácie, čoraz viac sa hovorí o vpredu umiestnenom radovom šesťvalci s výkonom 340 koní. Nechajme sa prekvapiť...
V stánku Volkswagenu sa tentokrát veľké novinky nečakajú. Síce spoznáme nový T-Cross, teda malý crossover, novú generáciu Touarega spoznáme až neskôr. Náš výber zakončíme novinkou z dielne Volvo. V Palexpe svetovú premiéru absolvuje novučičká V60-ka, ktorá je horúcim ašpirantom na najkrajšie kombi v segmente.