4. generácia konečne uzrela svetlo sveta.
Prakticky od začiatku roka nám Mercedes-Benz podsúval všakovaké indície a útržkovité zábery chystanej novinky. Úvodné februárové dni napokon pomyselnú plachtu stiahli a my spoznávame oficiálnou cestou novú triedu A. Štvrtá generácia malého kompaktu s hviezdou v znaku má opäť zmeniť nielen dizajnové, ale aj technologické smerovanie značky, čo potvrdzujú ako nové estetické prvky, tak aj revolučné technológie.
Hlavný tvar karosérie veľké zmeny neprináša, v skutočnosti ale ide naozaj o úplne nový automobil. Dlhý predný previs vzhľadom k použitej koncepcii ostáva, čelná časť je však citeľne agresívnejšia. Vpredu nechýba tradičná diamantová maska, pribudli však výraznejšie krivky a hlavne značne užšie a do strán zasahujúce full-LED svetlomety. Rázvor áčka narástol o citeľných 30 milimetrov a inak tomu nie je ani v prípade rozchodu kolies, ktorý je väčší o 14 mm. Pokiaľ ide o kolesá, na výber budú veľkosti 16 až 19 palcov.
Vzadu zaujmú vskutku netradičné svetlomety, pozastaviť sa pritom treba pri ich zasadení - okrem prepracovanej grafiky sú svetlá umiestnené horizontálne, čo umožnilo ich vertikálne rozdelenie. Vďaka tomu je podstatne väčší (+ 20 cm) nakladací otvor piatych dverí. Batožinový priestor má 370 litrov (+ 29 l), zatiaľ čo nárast rozmerov neobchádza ani interiér - o 9 milimetrov viac miesta na ramená, o 35 viac na lakte a 7 na hlavu.
Najväčší progres evidovať v interiéri, ktorý na danú triedu prichádza v nevídanom podaní. Za takto navrhnutý kokpit by sa nemusela hanbiť ani väčšina podstatne väčších áut na trhu. Základom palubnej dosky je pätica okrúhlych výduchov klimatizácie s turbínovým dizajnom. Evidovať však môžeme i úplne nový panel ovládania klimatizácie, novú generáciu združeného ovládača, volantu a napokon značne prepracovaný a inak zasadený panel obrazoviek. Mercedes-Benz sa už úplne lúči s analógovými budíkmi, nakoľko už v základe budú budíky digitálne, za príplatok napokon infotainment ponúkne dve 10,25" obrazovky.
Estetický návrh stojí na viacerých úplne nových riešeniach, detailoch a použitých materiálov, ešte väčšiu pozornosť si ale zaslúži technika. Zásadnou novinkou je totiž revolučný infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ktorý prináša do automobilového sveta funkcionalitu a zobrazenia, aké tu nemajú obdoby. Á-čko bude prvým modelom značky, kde nenájdeme klasický otočný ovládač infotainmentu, nakoľko ten sa ovláda pomocou dotykovej plochy, stredovej dotykovej obrazovky, ovládačmi na volante a hlasom! Podstata MBUX tkvie v špičkovo navrhnutom rozhraní, no hlavne umelej inteligencii, ktorá má schopnosť učiť sa. Súčasťou softvéru je aj funkcia rozšírenej reality, vďaka čomu vozidlo dokáže na displej premietať obraz z kamier a dopĺňať ho o navigačné údaje.
Čerešničkou na torte je plejáda asistenčných systémov, ktoré si najmenší model do veľmi veľkej miery prevzal zo súčasného S-ka. Inými slovami, vďaka vylepšeným radarovým a kamerovým systémov dokáže novinka absolvovať vysokú úroveň automatizovanej jazdy. O tom, že Mercedes nenecháva nič na náhodu, svedčí prítomnosť vyhrievaných, chladených a masažných sedadiel, ambientného podsvietenia s až 64 farbami. Za zmienku stojí aj head-up displej o veľkosti až 24 x 8 centimetrov.
Revolúcia napokon neobišla ani motorové priestory, kde nájdeme úplne novú generáciu agregátov. V úvode predaja bude základným modelom verzia A 200, v ktorej útrobách sa ocitne novučičký štvorvalec 1,33 litra s výkonom 120 kW / 163 koní a 250 N.m. Ide o vôbec prvý štvorvalcový motor tejto značky, kde pri vhodných podmienkach dochádza k vypínaniu druhého a tretieho valca. Ďalej bude nasledovať silnejší variant A 250 s benzínovým dvojlitrom s výkonom 165 kW / 224 koní a 350 N.m. Pokiaľ ide o naftové portfólio, to bude sprvoti počítať len s vyhotovením A 180d - 1,5-litrový agregát so silou 85 kW / 116 koní a 260 N.m.
Naftový variant akceleruje na stovku za 10,5 sekundy, naopak benzínové modely za 8, respektíve 6,2 sekundy. Vo všetkých prípadoch sa o pohon bude starať 7-stupňová dvojspojková prevodovka, v A 200-ke bude však neskôr k dispozícii aj 6-stupňový manuál. Chýbať napokon nebude ani pohon všetkých štyroch kolies 4Matic, no a časom sa dočkáme citeľného rozšírenia ponúkaných variantov, chýbať nebude ani vyše 400-koňové AMG.