11. septembra 2017, 20:46

3. séria Narcos ponúka dramatické napätie, skvelých hercov a Kolumbiu špinavú od krvi, drog a peňazí, chýba jej však Escobar (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY NARCOS

Niektorí tvrdia, že Cali kartel Escobara nahradil, ja som však zásadne proti...

Keď pred viac ako dvomi rokmi Netflix vydal prvý trailer pre projekt Narcos, nevedeli sme, čo máme od radosti robiť skôr. A tak sme poslušne čakali na deň, kedy streamovací gigant vydá všetkých 10 epizód naraz. O pár dní neskôr seriál poznal takmer celý svet, kritici nešetrili chválou a diváci sa do Kolumbie zamilovali. Najsilnejšou zbraňou oboch sérii bol nepochybne Wagner Moura v životnej role Pabla Escobara. Všetci sme však vedeli, že jeho čas sa kráti a že ho buď niekto nahradí, alebo Narcos skončí. Vzhľadom k úspechu sa tvorcovia rozhodli v približovaní sveta drogových narkobarónov pokračovať. My im toto rozhodnutie kvitujeme, keďže aj 3. séria Narcos je špičkou súčasnej televíznej tvorby a nepochybne sa dostane do rebríčkov o najlepších tohtoročných počinov. Bohužiaľ, je tu aj druhá strana mince, o ktorej sa dnes budeme prevažne baviť, aj keď ma to neteší.

Aby bolo jasné, tvorcovia sa neuchýlili k žiadnym veľkým fopá ako kolegovia z HBO. Scenár je až na pár menších logických trhlín celistvý a neponúka momenty, kedy sa divák musí zamýšľať nad nejasnosťou správania sa postáv. Párkrát sa síce chytíte za hlavu kvôli rozhodnutiam policajtov a ozbrojených zložiek, väčšina z nich je však autentická, takže to seriálu ako takému nemôžeme vyčítať. Vyčítať nemôžeme nič ani čo sa hercov týka. O absencii Wagnera Mouru si ešte čo-to povieme nižšie, no citeľný je aj odchod Agenta Murphyho (Boyd Holbrook), keďže Penovi citeľne chýba parťák, niekto, s kým by polemizoval o morálnych hraniciach, niekto, kto by mu kryl chrbát a niekto, kto by jeho linku oživil. Navyše, nevravte, že vám nechýbal Holbrookov voice-over odhaľujúci neuveriteľné fakty o Escobarovom biznise, mnžostve drog, peňazí a tak ďalej. V 3. sérii sa z toho akosi ustúpilo, čo ma dosť mrzí. Tieto scény prakticky zhrňovali dlhé dokumentárne videá do úžasných a veľavravných scén, pri ktorých sme neraz žasli. S odchodom Murphyho taktiež poklesol aj vývin Penovej postavy, respektíve jeho story arc ako taký. Nič nové a prekvapivé nám jednoducho neukázal a navyše skôr ťahal za nitky a neviedol ani nijako oslnivé dialógy.

Kartel Cali je na tom už lepšie. Či už hovoríme o jeho členoch, akciách, dialógoch a postavách ako takých. Priniesli do seriálu závan nového vedenia drogového biznisu a taktiež atmosféry. Na druhej strane, pri Escobarovi sa všetci mali na pozore, nikdy ste nevedeli, s čím príde ďalej a ako nás ohúri v momente, kedy je nútený improvizovať. S Escobarom Narcos žilo v každej epizóde, zatiaľ čo plánovanie a stratégia Cali kartelu nedovoľovali seriálu tak často ohurovať a ukazovať drogových dílerov v skutočných a život ohrozujúcich situáciách. V drvivej väčšine to boli práve právne záležitosti. V 3. sérii mi chýbalo aj násilie a tvrdosť predošlých epizód, kedy jednoducho Escobar narobil poriadok a nikto sa na nič nepýtal, teda ak chcel žiť. Pablo sa mi osobne dostal pod kožu oveľa viac už v priebehu pilotu seriálu než členovia Cali kartelu za celú sériu. Jednak za to môže fakt, že ani jeden z nich sa herecky nevyrovnal Mourovi, jednak fakt, že Escobarova charizma a energia, ktorá s ním vchádzala do každej scény, zmizla s jeho smrťou. Žiadny z hlavnej štvorice vedúcich kartelu neoplýva takými skvelými dialógmi či sympatickými priateľmi a veliteľmi ako Pablo. Nespoznali sme ich ochranku, ich pravé ruky, ich zvyky, koníčky, slabé a silné miesta.

Dokonca si ani nedokázali získať moje sympatie a bolo mi absolútne jedno, čo sa s nimi stane. Čas, ktorý mal pre seba Escobar v celej prvej sérii sa v tej tretej rozdelil do 3 veľkých a jednej malej časti. Jednoducho na to herci a postavy nemali priestor. A oni si ho pritom určite zaslúžili. Pacho bol čiernym koňom už dávno, no a Chepe mi absenciu Wagnerovho Escobara dokázal odbúrať jednoznačne najviac. Scénu v kaderníctve radím medzi tie najlepšie, aké 3. séria ponúkla, bohužiaľ, to bolo viac-menej všetko, čo nám postava ukázala, a to sa nachádzame na samom začiatku. Neskôr ho už tvorcovia odpratali do ústrania a venovali sa iným postavám, ktoré ma ale zďaleka tak veľmi nezaujali. Chyba nie je ani tak v nich, sami o sebe fungujú ako zaujímaví lídri drogového biznisu, no každý z nás predsa po Escobarovej smrti hľadal v 3. sérii silnú osobnosť. Miesto toho sa moc, screentime a vykresľovanie postáv rozdrobilo na viacero častí a existovala len malá šanca, že si u niektorého z "bratov" vytvoríme spojenie.

Zhrnuté a podčiarknuté, Cali kartel v mojich očiach funguje sám o sebe na výbornú, no porovnávaniu sa jednoducho nemôžem vyhnúť, a tak len musím skonštatovať, že 3. séria v tomto smere ťahala za kratší koniec. Ani pri jednej epizóde som sa ale nenudil, užil som si vycibrenú technickú stránku (réžia a kamera na tom boli znova viac než výborne) a očakával som, s akou nepravdepodobnou udalosťou ma Narcos zaskočí tentoraz. Pár ich síce bolo, ale rozhodne to nestačilo. Nemôžem to však tvorcom veľmi vyhadzovať na oči, keďže sa snažili držať histórie a tá jednoducho nedovolila, aby bola 3. séria Narcos rovnaká. Práve naopak, bola veľmi odlišná, stále úžasná, a tak nám neostáva nič iné než dúfať, že pri 4. sérii už Escobara skutočne necháme za sebou a budeme si užívať, čo prinesie príbeh drog a krvavých peňazí neskôr. Minimálne budeme dúfať v rovnakú technickú kvalitu, skvelý scenár, hercov a atraktívne nové postavy (Chepe a hlavne Jorge). To všetko totiž 3. série obsahovala, a tak sa o nižšej kvalite skutočne nemôžeme baviť. Je to jednoducho o vašich preferenciách a o tom, či sa dokážete odosobniť od porovnávania s prvými dvomi sériami.

Vrchol tej tretej prichádza v druhej polovici, kedy nastupuje svižnejšie tempo, konečne aj nejaká tá akcia a čoraz napínavejšie scény. Posledné dve epizódy sú potom takmer bezchybné a musel som po nich zvyšovať celkové hodnotenie. Vzhľadom na to, že druhá séria si odo mňa odniesla 9 z 10 bodov nie je dnešný verdikt nijako negatívny. Ak vám Escobar nechýba a nepociťujete, že ho nikto nedokázal nahradiť, pokojne si ten bodík a pol pridajte. Za mňa je to veľmi, veľmi silných 7,5/10, hoci sa stále neviem rozhodnúť, či by som predsa len pol bodíka nemal pridať. Bohužiaľ, mňa Cali kartel neohúril a pri spomienke na Wagnerove herecké kreácie a veľkosť Escobarovej persóny inak nemôžem. A až teraz si uvedomujem, že hoci bol Cali kartel väčší, organizovanejší a zarábal oveľa viac, ani v jedenej jedinej scéne mi nikto z nich neprišiel nad Escobarom, nad jeho silou a schopnosťou dostať sa ľuďom a divákom pod kožu.
0/10