Hlavne nestresuj, nejde o život.
Možno to už poznáš, možno ťa to ešte len čaká, každopádne, nasledujúce veci sa ti pred pohovorom určite zídu, teda pokiaľ ich už sám nepoznáš. Pohovor môže byť pre niektoré osoby celkom stresujúci, preto to spomenieme už na začiatku - buď v pohode a sám/sama sebou. Nejde ti o život, aj keď ti to tak môže pripadať, keď sa chceš silou mocou dostať na nejakú vysnívanú pozíciu. Dôležité je, aby si ukázal sebavedomie a pozitívny prístup. No a vedieť týchto päť vecí ti k tomu len pomôže.
1. Vedieť svoju hodnotu
Pokiaľ aj teba štve, že mnoho firiem neuvádza výšku mzdy vo svojich inzerátoch, nie si sám. Ide predsa o trh, kde ty ako pracujúci predávaš svoju prácu a firma ako kupujúci ti za odvedenú prácu platí mzdu. Nie vždy je to však také jednoduché a pri pozíciach, ktoré zahŕňajú rôzne variabilné zložky mzdy, sa cena práce nedá pevne stanoviť a je teda pochopiteľné, že ju v inzeráte nenájdeš. Či už tam táto položka je uvedená alebo nie, mal by si vedieť svoju hodnotu, respektíve výšku mzdy, za ktorú si ochotný danú prácu vykonávať. Ak ti personalista ponúkne mzdu, ktorá je pod tvoju hodnotu, nenechaj sa odbiť a argumentuj, prečo by si mal dostať to, čo požaduješ. Keď sa tento nástupný plat nedá zmeniť, pýtaj sa, po akom čase sa ti zdvihne, ako sa vyplácajú odmeny, od čoho závisia a ďalšie podstatné fakty. Dôležité je, aby si ty ako zamestnanec dokázal pre firmu vytvoriť hodnotu navyše, ak už požaduješ nadpriemer.
2. Prečítať si niečo o firme
Áno, súhlasím, že nepotrebuješ sypať každý jeden detail o firme ako z rukávu, no ak už chceš niekde pracovať, nemyslíš si, že je dobré niečo o danej firme vedieť? Nielen preto, aby si ohúril personalistu na pohovore, ale celkovo pre seba samého. Chápem, že nie všetci idú do firmy s radosťou, no pokiaľ budeš vedieť aspoň základné info, je to len pozitívum. Na druhú stranu v prípade, že sa chystáš venovať predaju, komunikácii so zákazníkom alebo klientmi, znalosti o firme sú nevyhnutnosťou.
3. Mať predstavu o tom, čo obnáša tvoja pozícia
Ver mi alebo nie, poznať náplň práce, respektíve mať aspoň nejakú predstavu o tom, čo budeš po možnom nástupe do firmy robiť, je obrovské plus, ktoré môže dokonca rozhodnúť o tvojom prijatí či naopak neprijatí. Zvlášť pokiaľ sa jedná o kvalifikovanú prácu, tým, že máš jasnú predstavu o náplni svojej práce, dávaš najavo, že po nástupe nebudeš ako prekvapený prváčik na škole, ktorého treba ťahať za ručičku a všetko mu ukazovať a vysvetľovať. Samostatnosť sa dnes cení a pre zamestnávateľa je atraktívnejšie prijať človeka, ktorého nebude musieť zaúčať kompletne od základov a vysvetľovať mu všetky aspekty práce. Ak nemáš na danej pozícii žiadnu prax, vyhľadaj si informácie na nete, poprípade sa spýtaj ľudí, ktorí už túto prácu robili a na pohovore ukáž, že máš aspoň predstavu o náplni práce.
4. Odpoveď na určité otázky
Zrejme poznáš tie klasické otázky v štýle slabých a silných stránok. Okrem nich môžeš na pohovore začuť tiež dôvod, prečo chceš pracovať pre firmu, predchádzajúce skúsenosti, na akú dlhú dobu si predstavuješ prácu, prečo si odišiel z predchádzajúceho zamestnania a podobne. Nehovorím, aby si teraz zobral papier a pero a vypísal si všetky odpovede a pekne sa ich naučil odrecitovať, len aby si si bol vedomý toho, že spomenutým otázkam sa zrejme nevyhneš. Maj preto aspoň trochu premyslené, čo chceš povedať a ak pohovor neprebieha v naozaj uvoľnenej chill atmosfére, kde sa s tebou personalista baví úplne otvorene, nevidím dôvod, prečo by si ty mal.
5. Primerane sa obliecť
Uchádzaš sa o brigádku v sklade? Svoje sako si nechaj na inú príležitosť. Nič tým síce nepokazíš, ale ani si neprilepšíš. Dnes je úplne bežné prísť na pohovor v normálnom outfite (džínsy, košeľa), no na druhú stranu pokiaľ sa uchádzaš o prácu, pri ktorej sa budeš stretávať so zákazníkmi, tvoj upravený vzľad a vhodný výber oblečenia môže pomôcť. V prípade dievčat sa taktiež neodporúča prísť v príliš výstrednom oblečení, minisukni a s obrovským výstrihom, teda pokiaľ sa samozrejme nechceš prepracovať do firmy iným spôsobom než svojimi skúsenosťami, ktoré by súviseli s pracovnou náplňou.