Vydali sme sa otestovať oboch dopravcov za účelom zistiť, ktorý je pre študentov výhodnejší.
Donedávna zabezpečovali železničné spojenie medzi Bratislavou a Prahou iba štátne vlaky. O tie sa starali ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko) a ČD (České dráhy), ktoré poskytovali pomerne rýchle i časté spojenie. V nedeľu, 11. decembra 2016, sa však na trati zjavila konkurencia v podobe ikonických žltých vlakov RegioJetu, ktorý sa takto rozšíril na ďalšiu trať. Keďže boli štátne vlaky mimoriadne využívané i študentmi, nový dopravca môže vyvolávať trochu zmätok. My sme sa rozhodli zistiť, ktorý variant je pre študenta výhodnejší, a tak sme sa vydali na (trošku väčšiu) otočku do Prahy, z ktorej ti prinášame naše dojmy a subjektívne odporúčenie.
Cestou do Prahy sme 16. decembra zvolili spoj RegioJetu RJ 1038 s odchodom o 15:26 z Hlavnej stanice v Bratislave. Pri dileme s cestovnými triedami sme sa po odporučení rozhodli pre zlatú strednú cestu v podobe RELAX. Cestou do Bratislavy išlo 18. decembra o vlak EC 277 Slovan Českých dráh s odchodom z Prahy, hl. nádraží o 9:52. Jediné voľné miesta boli v druhej triede. Oba vlaky stoja na ceste v Kútoch, Břeclavi, Brne, Pardubiciach, niektoré ešte aj v Kolíne, Českej Třebovej a v Ústí nad Orlicí.
1. Nákup lístka
REGIOJET | Keďže máme pozitívne skúsenosti s nákupom lístka cez internet, vydali sme sa najprv na ich web. Ten je prehľadný a hneď na titulnej stránke svieti box vedúci na stránku informujúcu o linke, pre ktorú máme záujem. Hneď sa dozvedáme, čo všetko dostaneme k lístku zadarmo. Prechádzame ku samotnej kúpe a dostávame prehľadný výpis najbližších vlakov aj so všetkými potrebnými údajmi. Ihneď vidíme voľné miesta k dostupným triedam, po prekliknutí dostávame vynikajúci prehľad obsadenosti sedadiel. Vybrať si tak môžeme miesto v závislosti od obsadenosti, smeru jazdy či sedenia pri okne. V ponuke je tiež virtuálna prehliadka, kde si môžeme pozrieť, ako vyzerá daný vagón či kupé. Prechádzame k rezervácii, kde sa dozvedáme príjemnú správu. Rezerváciu môžeme zrušiť 15 minút pred odchodom a ak sme už zaplatili, peniaze dostaneme späť na kartu alebo sa zarátajú ako kredit (ak máme aktívne zákaznícke konto). Potvrdenie následne dostaneme na mail, ktorý stačí ukázať stevardovi či stevardke - dôležité je len číslo lístka (a to len v prípade, ak sa nás na lístok bude pýtať. Pokiaľ nevzniká podozrenie alebo lístok nie je na ISIC, stevardi cestujúcich kontrolou lístkov neobťažujú). Na webe však nie je sprvu jasné, čo ktorá trieda ponúka a treba si to dohľadať. Lístok sa dá zakúpiť tiež v takmer akejkoľvek predajni RegioJetu, rovnako ako pri štátnych vlakoch. Cena najlacnejšieho lístka so zákazníckym kontom (trieda Standard) je 14 € (s ISIC 12,60 €), na ten sme však šťastie nemali a za Standard by sme zaplatili fantastických 14,20 €. Ak by sme však cestovali o pár dní neskôr, zaplatili by sme ešte menej, RegioJet totiž znížil ceny a trieda Standard ťa vyjde len na 12,30 € (so zákazníckym kontom). Za zmienku ešte stojí, že ak cestuješ z Prahy, máš možnosť stráviť čakanie na vlak v pohodlnej čakárni s Wi-Fi a ako inak, s kávou zdarma.
ŠTÁTNE VLAKY | Na to, aby si si pred rokom cez web slovenských železníc zakúpil lístok na medzinárodný vlak, sa musel stať zázrak. Aktuálny stav je však výrazne lepší. Od našej poslednej skúsenosti sa začala zjavovať cena za lístok a aj systém kúpy lístka začal konečne fungovať (teraz si môžeme kúpiť lístok na spoje bez prestupu, vtedy svietilo tlačítko zakúpiť len pri niektorých spojoch, algoritmus sme neodhalili) a celkovo pôsobí prehľadne. Ranou pod pás je možnosť výberu sedadla, ktorá je skrytá za miniatúrnou a ľahko prehliadnuteľnou šípočkou. Na rozdiel od RegioJetu, kde je miestenka automaticky pridávaná k lístku, tu ju nedostávaš a musíš si ju prikúpiť. Inak sa budeš biť o posledné voľné sedadlá alebo sedieť či ležať (študenti cestujúci v piatok doobeda z Prahy vedia, o čom hovoríme) v uličke. Lístok sa dá kúpiť aj cez nevábny web Českých dráh, našťastie sme naň neboli odkázaní. Lístok v druhej triede stál v našom spoji 17,40 €, plus navyše ak chceš miestenku, pohybuje sa okolo ceny dvoch eur.
2. Na stanici a po nástupe
REGIOJET | Po znechutení, ktoré sme zažili po vstupe do bratislavskej hlavnej stanice, sme sa vydali na tradičné pražské nástupište 1, kam vlak prišiel takmer v polhodinovom predstihu, čiže dostatok miesta na usadenie. So všetkým nám ochotne pomáhali usmievavá stevardka Lucka a teamleader Šimon. Miesto sme našli ľahko a mimoriadne nás potešil najmä štedrý priestor na nohy či rozmerný stolík, na ktorý sa zmestí notebook či množstvo jedla z menu - ako prvý si však na ňom našiel miesto palubný časopis ŽLTÝ aj s palubným menu. Vlak odišiel presne a cestujúcich hneď začala obsluhovať ďalšia stevardka - zadarmo sme dostali neperlivý Rajec. Smartfón aj notebook sa ihneď pripojili na Wi-Fi, ktoré aj napriek takmer do miesta obsadeného vlaku funguje svižne a teší aj množstvo po vozni poskrývaných zástrčiek. Náš vagón je príjemne vykúrený a pôsobí domácou atmosférou, všetko nasvedčuje pohodovej a príjemnej ceste.
ŠTÁTNE VLAKY | Ranné hlavné nádražie v Prahe nám síce navodilo príjemnejší dojem než Bratislavská hlavná stanica, ten z nás však postupne opadal, čím viac sme sa blížili k modrému vlaku Českých dráh. Na rozdiel od RegioJetu, pred vlakom nikto nestojí, neusmieva sa, ani nepomáha s batožinou a prví sprievodcovia sa zjavili asi desať minút pred odchodom. Ich znalosti však neboli práve ohurujúce, na otázku či vlak stojí aj v Kolíne zadrela, že si nie je istá (stál). Miesta sme si našli jednoducho a opäť nás prekvapil veľký priestor na nohy i rozľahlý stolík. Wi-Fi našiel len smartfón a i tak sa nedokáže pripojiť. Hneď dve minúty po odjazde okolo nás prehrmí vozík (volajú to minibar), z ktorého sa na nás za jazdy pani spýtala, či nechceme niečo malé na jedenie.
3. Ponuka a personál
REGIOJET | Stevardka s vodou sa vytratila a my otvárame notebook, aby sme napísali o stevardke s vodou. Hneď ju strieda ďalšia, ktorá pred sebou tlači vozík s termoskami. Každý si môže vybrať jablkový mušt, horúcu kávu či mätový čaj. Keďže sme dnes už prekofeínovaní, rozhodli sme sa pre mušt, ktorý okamžite dostávame. Sedeli sme hneď pri konci vlaku, a tak sa pracovitá stevardka ihneď vracia, aby vzala objednávky cestujúcich na tovar z menu (RegioJet nevypravuje reštauračné vozne). V prehľadnom menu je toho na výber od nápojov a hotové jedlá až po dezerty a snacky, tak sme sa toho rozhodli objednať rovno niekoľko. Začali sme šunkovo-syrovým croissantom (0,80 € / 20 Kč), čo síce podľa názvu znie ako polotovar z benzínky, reálne však dostávame na vlakové pomery celkom pokročilú gastronómiu. Dezert reprezentoval menej vábivo vyzerajúci, no za to vynikajúci a svieži tvarohový koláč s posýpkou (0,40 € / 10 Kč). Začíname však zisťovať, že jedlo RegioJetu aj za svoju skvelú cenu zasycuje pomerne intenzívne, čo je pri fakte, že nás čakajú ešte dva chody pomerne znepokojujúce. Caesar šalát (2,40€ / 60 Kč) je zabalený zvlášť a všetky jeho prísady sú oddelené. Sushi set (3,20€ / 80 Kč) hneď upúta vynikajúcou lososovou vôňou a je viac-menej obstojný. Stewardka za celú cestu príde ešte mnohokrát, pričom priebežne zbiera odpadky. Vyskúšali sme aj latté a mätový čaj zadarmo. Čajík je mimochodom fakt dobrý.
ČESKÉ DRÁHY | Vychádzame z Prahy a prichádza otrasné prekvapenie. Wi-fi, ktoré sme chytali na stanici, bolo zrejme z iného vlaku a spoj, ktorým sa majú snažiť konkurovať RegioJetu, nemá internetové pripojenie. Navyše je signál v okolí mizerný a dáta nám fungujú len keď vlak stojí. Nálada a produktívna jazda sú obe skazené, pochváliť zatiaľ môžeme len čistotu a akustický i vizuálny informačný systém. Nabehla k nám pani hlásiaca kontrolu lístkov, tá je však ústretová a dobre naladená, a tak zlepší pocity z jazdy aj nám. Na rozdiel od RegioJetu ponúkajú štátne vlaky aj reštauračný vozeň, kde sa podávajú varené teplé jedla. Dostali sme skvelé odporúčania, tak sa tam s pomerne vysokými očakávaniami vydávme.
Hneď na prvý pohľad nás uchvacuje nádherný a moderne nadizajnovaný priestor. Vítajú nás uniformovaní čašníci a hneď dostávame menu. Výber nie je práve najväčší, no na svoje si príde každý a my sme si šli klasickú sviečkovú (cca 7 €). Doniesli ju už za pár minút a na vlakové pomery išlo o obrovské prekvapenie. Okrem toho, že išlo snáď o najlepšiu sviečkovú, akú sme kedy jedli, bola aj dobre naaranžovaná a my sme ostali v podstate ohúrení. Rovnako ako v dobrej reštaurácii, aj tu sme dostali kávu až po jedle. Jediné, s čím nemožno počítať, je pokojný obed - vlak sa každú chvíľu rúti cez zákrutu a udržať štyri taniere na stole je umením. I tak sa nám však štátne vlaky postarali o neskutočné (pozitívne) prekvapenie.
4. Komfort a cestovanie
REGIOJET | Žlté vlaky ponúkajú tri cestovné triedy, od ktorých závisia služby či miesto na sedenie. V najlacnejšej, Standard, máš na výber medzi šesťmiestnym kupé a luxusným, priamo pre RegioJet nadizajnovaným vozňom Astra. V ňom sú na sedadlách namontované obrazovky so zábavným systémom, ktorý ponúka pripojenie na internet, zopár filmov či Priateľov alebo Teóriu veľkého tresku. Pre cestujúcich s deťmi je vo vlaku aj hravo zariadené Detské kupé.
Vydali sme sa na WC. Prvé nefungovalo, no po upozornení ho stevard okamžite spojazdnil. Vyzerajú vzdušne, pohodlne, všetko tam funguje a celú atmosféru dotvárajú aj kvety orchideí. Mimochodom, Wi-Fi začína mať aj slabé chvíľky, aspoň je však v oboch štátoch (nie ako pri autobusovom spojení). Rovnako spojenie slabne pri prechádzaní okolo Brna, tam má však problém každý dopravca. Za Brnom však začína internet poľavovať, pocit zo svižného pripojenia kazia krátkodobé výpadky.
ŠTÁTNE VLAKY | Ako sme už niekoľkokrát spomenuli, vlakový personál sa výrazne polepšil a dotvára príjemnú atmosféru. Minibar s ponukou okolo nás prehrmí každých pár desiatok minút a ako poďakovanie za využitie služieb Českých dráh sme dostali aj malé čokoládky od krásnej vlakvedúcej. Mimochodom, rozdiel medzi prvou a druhou triedou nie je veľmi veľký ani tu - všimnúť si je možné najmä vody či dennej tlače zdarma, obe sú však v RegioJete zadarmo pri každej vlakovej triede.
Žiadne prekvapenie sa však nekoná na toalete, ktorá je presne taká, ako by si očakával. Chladná, vykachličkovaná, nevábna a škaredá. Aspoň že nechýba toaletný papier a niekde bolo skryté aj tekuté mydlo.
5. Názory cestujúcich
REGIOJET |
Tomáš (28): "RegioJet je jednoducho pohodlnejší, lacnejší a s atraktívnejšou ponukou a lepším servisom. Som s ním viac než spokojný, keďže majú vlaky vo vynikajúcom stave. Žlté vlaky by som určite odporučil každému."
Monika (18): "RegioJet som si vybrala, keďže som študentka a mám tu napríklad zľavu vďaka ISIC karte. Navyše je omnoho pohodlnejší a komfortnejší. Na slovenských tratiach som s ním mala len dobré skúsenosti, verím, že nesklame ani na ceste do Prahy. Plus mám priamo miestenku k lístku, vlaky tak nie sú preplnené. Rovnako aj palubné služby, dostupný program v obrazovke či personál prevyšujú služby štátnych železníc."
ŠTÁTNE VLAKY |
Cara (24): Cestujem z Veľkej Británie, z Glasgowa a používam anglickú dopravnú aplikáciu. Tá mi síce vyhodila RegioJet a aj České dráhy, moja finálna destinácia je však Viedeň s prestupom v Bratislave a tento spoj mi jednoducho vyhovuje. Navyše, u nás v Číne, kde som sa narodila, sú podmienky úplne odlišné, aj keď to nemá na britské vlaky, oproti tým čínskym je to sen. Cesta je skvelá a nemám problém ju komukoľvek odporučiť, som viac než spokojná. (preklad) - (keď sme ju informovali, že niektorí dopravcovia ponúkajú nápoje zdarma, nechcela nám veriť)
Zhrnutie
REGIOJET | Ak budeš cestovať RegioJetom po prvýkrát, prekoná všetky tvoje očakávania. Cestu spríjemňuje početná a vždy ochotná i príjemná posádka, v cene je zasa množstvo nápojov. Menu si môžeš osviežiť mimoriadne lacnou ponukou. Internet je aj napriek častým výpadkom dobrý, teší množstvo zástrčiek a obrovské množstvo priestoru v každej triede. So žltými vlakmi sa cestuje mimoriadne príjemne a zážitok nepokazí ani štvorica opitých a mimoriadne hlučných jedincov, na akých sme mali šťastie my. Žlté vlaky RegioJetu sú našou jednoznačnouvoľbou pri každej ceste do Prahy. Štátne vlaky prekonávajú cenou, ponukou, organizovanosťou, ochotou personálu, komfortom i zážitkom z cestovania. Vidno snahu robiť všetko na viac než 100 % a každou ďalšou jazdou stále dokážu pozitívne prekvapiť. Žlté vlaky porovnanie s prehľadom vyhrávajú.
ŠTÁTNE VLAKY | Možno pred rokom to bola absolútna katastrofa. Dnes sú štátne vlaky viac než príjemným prekvapením. Aj keď majú čo robiť, aby sa dostali na úroveň RegioJetu, jazda s nimi je veľmi príjemným zážitkom. Reštauračný vozeň bol pre nás obrovským pozitívnym prekvapením, personál zasa dokáže dokonale zakryť nie príliš priateľský interiér. Internet však nefungoval celú cestu a nie sme jediní, kto sa na to sťažuje. Vlak je však takmer doplna obsadený, no najmä staršími cestujúcimi, keďže nie je piatok. Spomeňme ešte pekný palubný časopis a ak by tu bol internet, počas cesty by nám naozaj nič nechýbalo. No pri žltých vlakoch nám nielenže nič nechýba, no vždy nás dokážu prekvapiť, a tak sú síce štátne vlaky vážnym konkurentom, cenou aj ponukou stále mierne zaostávajú.
P.S. Pozdrav patrí presscentru Českých dráh, ktoré nám odmietlo poslať prezentačné fotografie.
Tento článok nie je sponzorovaný ani jedným z dopravcov a vychádza z osobných pocitov; niektoré fotografie môžu pochádzať z propagačných materiálov.