Trojvalce čoraz častejšie zaplavujú trh a nevyhla sa mu už ani prémiová automobilka z Ingolstadtu. Je to ale naozaj taká pohroma?
Nižšia stredná trieda na čele s 5-dverovými hatchbackmi sa prakticky odjakživa teší v Európe obrovskej popularite, bolo preto len otázkou času, kedy s vozidlom tohto druhu prídu aj popredné prémiové automobilky. Iste, od nich sa prioritne čaká, že pokryjú hlavne tie luxusnejšie segmenty, nikde však nie je napísané, že môžu či musia pôsobiť len tam. Ostatne, dopyt odstupom času naznačoval, že je nemalá skupina ľudí, ktorá jednoducho nechce veľké auto, no potrpí si na vyššom štandarde, respektíve väčšej prestíži. Možno ani neviete, no bolo to práve Audi A3, ktoré v roku 1995 na platforme koncernových modelov Golf či Octavia vstúpilo do tohto segmentu ako prvý počin zo strany luxusnej značky. Odstupom času si 5-dverový variant pričlenil k názvu dodatok Sportback, na tohtoročnom autosalóne v Ženeve sme spoznali modernizovanú podobu už tretej generácie a napokon sme sa dozvedeli aj to, že "vďaka" Dieselgate (a nízkemu záujmu) automobilka z Ingolstadtu vyškrtáva z produkcie 3-dverovú verziu. Pre túto chvíľu je však podstatné to, že i keď sa novinka na pohľad veľmi nezmenila, pod povrchom sa toho udialo skutočne veľa. Kompaktná A3-ka dostala medzičasom v duchu trendov do vienka len trojvalcový agregát 1.0 TFSI, ktorý z neho robí ešte "väčší" entry-level model než doteraz, zároveň sa ale "teší" i o to väčšiemu odsudzovaniu. Je však opodstatnene?
Exteriér
Nové dizajnové smerovanie Audi názorne naznačuje najmä nová A4-ka a A5-ka, no a po tohtoročnom facelifte á-trojky sa k ním začína približovať aj o triedu menší Sportback. Svedkami sme tak ešte ostrejších hrán, čo v inom slova zmysle znamená, že novinka pôsobí o čosi modernejšie a atraktívnejšie. Pravdu povediac, zmeny treba ale hľadať veľmi pozorne, pričom ako je zvykom, ani tentokrát tomu nie je inak, a najviac z nich sa opäť odohralo v predných partiách. Ako prvé sú to nové svetlomety, ktoré však nedostali len členitejší tvar, ale aj nové technológie. Po novom, už v úplnom základe nenájdete čisto halogénové svetlá, ale xenóny, ktoré sú podstatou aj testovaného exemplára. Nepochybne, následne nasledujú (klasické) full-ledky, lenže pokiaľ vám tie nestačia, od teraz môžete v rámci najvyššej výbavy už siahnuť aj po podstatne sofistikovanejšej technológií Matrix LED s dynamickými funkciami. Následne tu máme ostrejšiu masku s výraznejším zásahom do strán - po facelifte sa už pýši plne priznanými, až 6-timi rohmi. Zároveň došlo k zmene jej výplne, ktorú tvoria zdvojené lamely (za príplatok chrómové).
Hranatejší je aj nárazník s plastovou aplikáciou, ktorá je po pod výraznejšiu sigle frame masku horizontálne prepojená. Z profilu by ste zmeny hľadali márne. 5-dverová verzia, teda Sportback, vďaka prítomnosti tretieho osobitného okna za zadným párom dverí nabáda okolie, že ide o akési mini-kombi. Z časti by na tom niečo pravdy mohlo byť (najmä v prípade miesta vzadu), skutočnosť je však taká, že vo veci je len optický klam, nakoľko prítomnosť tohto okna kompenzuje tým pádom tenší C-stĺpik. S rozmermi 4 310 x 1 785 x 1 425 milimetrov totiž A3-ka v podstate spadá medzi priemer danej triedy, navyše, napríklad taká trieda A je o niečo dlhšia, aj keď by ste to na pohľad asi nepovedali. Grafika svetiel sa zmenila aj vzadu, zaujímavosťou ale je, že aj základne halogénky vyzerajú na pohľad fádnejšie a menej zaujímavo ako tomu bolo doteraz. Výhodou A3-ky sú rozmerné piaté dvere, ktoré ponúkajú výborný prístup k batožinovému kufru. Testovaný exemplár pokrýval klasický biely lak, pričom postavený bol na 17" diskoch. V skratke, vonkajšok na pohľad ničím možno nezaujme, no určite ani neurazí.
Interiér
Vnútrajšok prináša so sebou dve správy. Ako býva zvykom, jednu dobrú, druhú pre zmenu zlú. Plusom a zároveň najväčším tromfom faceliftovanej A3-ky je príplatkový, 12,3" Virtual Cockpit, teda špičkové digitálne budíky, ktoré poznáme z nových modelov A4, Q7 a TT. Žiaľ, v testovanom kúsku si miesto nenašli. V základe sa treba uskromniť s úplnou klasičkou v podobe dvoch hlavných analógových budíkov a centrálnym displejom. Ten sa navyše pýši veľmi jednoduchou grafikou/rozlíšením, aké poznáme z lacnejších koncernových súrodencov. V každom prípade, prístrojový štít je veľmi prehľadný a výborne čitateľný. Palubná doska A3-ky je vo všeobecnosti veľmi strohá a v istom slova zmysle doslova prázdna. Môže za to najmä skutočnosť, že väčšinu gombíkov nahradil centrálny ovládač multimediálneho systému MMI, ktorý je spätý s výsuvným 7" displejom so širokou škálou nastavení a zobrazení.
A3 sa samozrejme nehrá na luxusnú limuzínu, skôr naopak, interiér je na pohľad veľmi hravý, mladistvý a štýlový, čo odzrkadľujú najmä okrúhle výduchy klimatizácie. Presne to sa od vozidla tejto veľkosti aj očakáva, navyše, kvalita materiálov, dielenské spracovanie a ergonómia je na výbornej úrovni. Pochváliť treba pekný 3-ramenný multifunkčný volant, i keď je pravda, že jeho ovládacie prvky po stranách by nemuseli pôsobiť tak plastovo (pri použití sú aj relatívne hlučné). Panel interiérovej ventilácie, presnejšie povedané 2-zónovej automatickej klimatizácie pôsobí veľmi moderne, a inak tomu nie je ani v prípade rozloženia v stredovom tuneli, kde si za okrúhlou pákou automatickej prevodovky miesto strážia ovládacie prvky prítomného infotainmentu. I keď sa pri pohľade do interiéru neraz neubránite dojmu, že cítite koncernovú príbuznosť, v porovnaní s 1-kovým bavorákom či A-čkom je vnútrajšok citeľne vzdušnejší a priestrannejší. Predné sedadlá sú v podstate úplne klasické, majú však dostatočne dlhé sedáky a aj ako-také bočné vedenie. Spomínanú priestrannosť evidovať najmä vzadu. Samozrejme, stále sa bavíme o aute nižšej strednej triedy, no vzadu si bez problémov sadnú aj vyššie postavy (vďaka veľkým a nie "skoseným" dverám je aj nastupovanie komfortné). Pokiaľ ide o batožinový priestor, ten ponúka tiež solídnych 380 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1220 litrov
Motor & Jazda
Dostávame sa k azda najväčšej podstate tejto audinky. Za pozmenenou maskou nájdeme novú základnú motorizáciu v ponuke, ktorá ide ruka v ruke s reguláciami v rámci Európskej únie. Teda, ono trojvalce nie sú medzi automobilmi zďaleka žiadnou novinkou, pre prémiové automobilky boli ale donedávna ešte tabu. Bohužiaľ, doba sa mení, downsizing úraduje na každom fronte a ani Audi zďaleka neobišiel. Motor 1.0 TFSI s priamým vstrekovaním paliva, v tomto prípade spriahnutý so 7-stupňovým automatom je teda realitou a s ním aj výkon 85 kW / 116 koní v 5000 ot./min a krútiaci moment 200 N.m. Už na prvý pohľad je ale jasné, že toto určite nebude brzda premávky a skutočnosť to potvrdzuje. 1,3-tonové auto vie dať trojvalec až nečakane do pozoru, o čom svedčia aj rýchlostné parametre - stovku dáte za 9,9 sekundy, maximálna rýchlosť je pritom až 206 km/h. Pocitové zrýchlenie je pritom možno ešte väčšie, navyše motoru perfektne sekunduje a doslova pomáha samotná prevodovka.
Ono, v prvom momente od takejto motorizácie nečakáte veľa, lenže už prvé kilometre vám jasne naznačia, že ono to nie je vôbec, ale vôbec zle! Ako prvé treba podotknúť, že v drvivej väčšine času nemáte po zvukovej stránke absolútne dojem, že pod kapotou je litrový motorček. Dokonca aj povestné vibrovanie danej "nepárnej architektúry" je prakticky úplne eliminované. Výbornú úlohu na tom zohráva automat, ktorý radí v normálnom režime extrémne defenzívne - už pri približne 30 km/h máte zaradenú trojku, ba čo viac, pre 55-ke prevodovka zaradí už 6-ku! Najlepšie na tom pritom je, že to auto nemá absolútne tendenciu zdochýnať a bojovať s nízkym otáčkami. Navyše, keď zošlapnete plynový pedál, prevodovka po miernom zvažovaní podradí hneď o niekoľko stupňov dole a auto naozaj slušne zrýchľuje. V momente, kedy uvediete prevodovku do športového režimu, kulisa sa značne "premapuje" a 116 koní je tak poruke oveľa rýchlejšie (do cca 4000 ot./min). Naozaj, palec hore.
Popravde, práve kultivovaným správaním a celkovým nastavením pohonnej jednotky tu cítite tú rozdielnosť s litrovými autami neprémiových značiek. V porovnaní s väčšími motormi okrem toho nad prednou nápravou cítiť tú ľahkosť. I keď je pre tento agregát teritóriom najmä mesto, cesty mimo neho má v obľube azda ešte viac. Po zaradení sedmičky po prekonaní rýchlosti približne 70 km/h si A3-ka veľmi plavne a komfortne vychutnáva cesty. Pri konštantnej rýchlosti 90 km/h palubný počítať ukazuje aktuálnu spotrebu na úrovni okolo 4 litroch, ak sa ale veľmi snažíte, nie je problém absolvovať trasy medzi obcami aj za 3,5 litra. Z dlhodobejšieho pohľadu a pri jazde z miešaných podmienkach sa priemerná spotreba vie ustáliť na približne 5,5 l/100 km.
Záver
Facelift ako taký toho veľa nezmenil, evidovať však môžeme viacero technologických inovácií a zlepšení, ktoré idú s dobou. Najväčšia pozornosť sa nepochybne sústredí pod kapotu, kde sa dejú doteraz nevídané veci. Žiaľ, doba je taká a nám neostáva nič iné, len sa prispôsobiť. Lenže pozor, vôbec sa ich netreba báť! Predsudky treba dať určite bokom, a to minimálne dovtedy, kým niečo takéto nevyskúšate. Po skúsenosti tohto druhu zmení názor možno aj ten najväčší odporca. Ja viem, dať za trojvalcové Audi v základe 22 600 € je na prvý pohľad trochu šok, litrové TFSI-čko si ale zaslúži rozhodne pochvalu a som si istý, že si nájde veľkú skupinu priaznivcov, ktorí sa rozhodnú práve pre tento motor. A tí, ktorí teraz krútia hlavou, nezúfajte, veď sa nič nedeje. V ponuke figuruje aj silný dvojliter, či nebodaj 2,5-litrová RS3-ka, takže...