Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
3. októbra 2016, 21:00
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu

TECH MERCEDES-BENZ RENAULT VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Trend hovorí jasnou rečou, a teda v nasledujúcich rokoch bude automobilovým novinkám dominovať elektrická technológia.

To, že automobilový priemysel sa citeľne "zozelenieva", teda aspoň sa snaží, si tu nemusíme písať, keďže to bolo hlavnou problematikou popredných autosalónov už niekoľko rokov dozadu. Nielen európske nariadenia a kritéria hovoria jasnou rečou, a tak, či to už chceme alebo nie, okrem neustáleho zmenšovania motorov a podliezania prísnych noriem sa na scéne čoraz viac a viac hlásia do popredia alternatívne technológie. Ten, kto ich v súčasnosti nemá jednoducho ťahá za kratší koniec, a preto odstupom času sme spoznali nielen prvé naftové Bentley, ale aj viaceré hybridné či elektrické automobily od značiek, od ktorých by sme to nečakali.

Samozrejme, momentálne sú tieto technológie stále pomerne odsudzované a ekologické verzie nepatria zďaleka medzi tie najpredávanejšie, trend hovorí jasnou rečou, a tak blízka budúcnosť v prípade automobilizmu vsádza, predovšetkým, na elektrický pohon. Iste, viacerí mi dáte za pravdu, že vodíková technológia by priniesla ešte lepšie ovocie a význam, no v čase, kedy každý stavia elektrické hybridy či elektromobily, nielen z marketingového hľadiska by bolo krokom vedľa sa "nezviesť" na vznikajúcej spoločnej elektrickej sieti nabíjacích staníc. Blízka budúcnosť je tak jasná, no a jej predzvesťou je aj práve prebiehajúci autosalón v Paríži. Jeho najväčšie novinky sme si už postupom času predstavil, ako jednotlivo, tak i komplexne, no a teraz prichádza na rad náš výber pätice elektrických noviniek, ktoré najviac v hlavnom meste Francúzska v týchto dňoch rezonujú, nakoľko jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu. To, či sa na ňu tešíte sa pýtať nebudem, musíme si na ňu jednoducho skôr či neskôr zvyknúť, doba ide dopredu.


Citroën CXperience

Domáci Citroën sa nechal počuť, že napokon predsa len príde nástupca vcelku kontroverznej C6-ky. Nepôjde však o priameho nasledovníka, ale vozidlo, ktoré nahradí model C5 aj C6 súčasne. No a koncept, na ktorý sa pozeráte, je jeho dizajnovou predzvesťou. CXperience ale nie je len vozidlo naznačujúce blížiace sa nové dizajnové obdobie značky, ale jasne ukazuje aj to, akým smerom sa chce automobilka uberať po stránke alternatívneho pohonu. Pod exteriérom štúdie sa preto nachádza hybridné ústrojenstvo - benzínový agregát a elektromotor so spoločným výkonom 220 kW / 300 koní. Na čisto elektrický pohon je vozidlo schopné absolvovať 60 kilometrov, povedať ale treba, že CXperience disponuje akumulátormi len o kapacite 13 kWh, a teda daný dojazd určite zaujme. Prioritne však ide o kombináciu oboch motorov, čím má byť zaručená viac než dostatočná dynamika za prítomnosti veľmi nízkej výslednej spotreby. Ako tomu bude v skutočnosti je na teraz otázne, je ale viac než jasné, že obdobnú technológiu uvidíme už čoskoro v jednom z tých konvenčnejších áut. Pochopiteľne, takmer 5-metrový koncept stojacá na 22" diskoch sa sériovej podoby nedočká, ako sme ale v prípade tejto francúzskej značky zvyknutí, viaceré použité estetické riešenia skutočne zavítajú medzi sériovky určite v najbližších rokoch.

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.caranddriver.com
5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.caranddriver.com

Mercedes-Benz Generation EQ

I keď ľudia z radov značky trojcípej hviezdy najmä posledné obdobie vsádzali v prípade alternatívnych palív na vodík, momentálne sa opäť viac prikláňajú k elektrickej ofenzíve, ktorou chcú nadviazať na bohatú históriu v danom smere a nemalé súčasné elektrické portfólio. Na rad tak počas veľkolepej prezentácie prišli ambiciózne slová o tom, že tak, ako sa Mercedes stal za posledné roky jednotkou medzi prémiovkami v počte predaných kusov, tak sa chce značka do roku 2025 stať najúspešnejšou aj v počte predaných elektromobilov. Výsledkom toho je akási nová podznačka vozidiel, ktoré zlučuje názov EQ, čiže niečo na štýl elektrickej inteligencie. Počiatočným modelom bude vozidlo, ktoré už pomerne skoro vzíde z vystavovaného konceptu elektrického "SUV-kupé". To stojí na základoch triedy GLC, no už na prvý pohľad zaujme veľmi futuristickou maskou tvorenou modrými ledkami, 21" diskami a veľmi pôvabnými a čistými líniami. Pod hliníkovou a karbónovou karosériou, ktorá až na prednú časť a niektoré detaily vzbudzuje dojem skoro až sériového auta, sa nachádza dvojica elektromotorov s výkonom 300 kW / 408 koní a 700 N.m. Poháňané sú všetky štyri kolesá, moderné SUV zrýchli na stovku pod 5 sekúnd, pričom na jedno nabitie prejde vďaka 70 kWh batériám v podlahe až 500 kilometrov. Kokpit obnáša širokouhlý displej s 24" uhlopriečkou, trojrozmernou grafikou, sofistikovaným systémom spolupracujúcim s navigáciami, ktoré vopred prepočítavajú podľa dojazdu dostupné trasy či s technológiou Car-to-X, ktorá komunikuje s vozidlami vo širšom okolí a upozorňuje ja nebezpečie či obmedzenia. Sériová verzia, ktorá sa od tejto veľmi líšiť nebude je otázkou údajne veľmi krátkeho času, čo ostatne napovedá aj skutočnosť, že posledná z menovaných funkcií je už dostupná aj v novom E-čku.

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.facebook.com

 

Opel Ampera-e

Ešte pred samotným automobilovým veľtrhom bolo jasné, že Opel opráši doteraz nie veľmi úspešný model Ampera a pri predstavení jeho nového vyhotovenia pod názvom Ampera-e bude mať v pláne očividné zamiešať karty. Nemýlili sme sa. Iste, dizajn dvojičky Chevroletu Bolt ako taký je veľmi subjektívny, no 5-dverový hatchback nevyzerá na pomery hybridov/elektromobilov vôbec, ale vôbec zle, navyše, bavíme sa o kompaktnom vozidle do predovšetkým mestskej civilizácie, čo je jeden z najväčších tromfov, keďže elektromobilita dáva najväčší zmysel práve v meste. Ampera-e je teda na svete, dokonca, to čo vidíte na fotografiách nižšie nie je koncept, ale sériová podoba, ktorá príde čoskoro na trh a rozhodne zaujme svojimi prednosťami - elektromotor s výkonom 150 kW / 204 koní a krútiacim momentom 360 N.m zaručí akceleráciu na stovku pod 7 sekúnd (0-50 km/h za 3,2 s. a 80-120 km/h za 4,5 s.). Elektrická novinka od ale zaujme predovšetkým pozoruhodným dojazdom - agentúra EPA hovorí o dojazde 238 míľ, čo je 383 kilometrov na jedno nabitie, pokiaľ pristúpime na európsku metodiku merania NEDC, výsledkom je dojazd viac než 400 kilometrov bez nabíjania. To je v rámci prítomnej konkurencie jednoznačne najlepší údaj, dokonca Ampera-e prekonáva v tejto disciplíne i chystaný Model 3 od Tesly (dojazd 346 km) či Model S v 60 kWh verzii (dojazd 323 km) s takmer dvojnásobnou cenovkou. Dodať totiž treba, že elektrický kompakt s batériami o kapacite 60 kWh bude stáť približne 33-tisíc € bez dotácii.

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk
5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk

Renault Trezor

I keď to asi väčšinu z vás prekvapí, s počtom predaných kusov necelých 19-tisíc exemplárov je v Európe najúspešnejším elektromobilom Renault Zoe, teda malé auto, ktoré u nás pozná málokto. V Paríži dokonca spoznávame jeho citeľne vylepšenú verziu, no domáca automobilka kradne pohľady okoloidúcim úplne iným modelom, ktorý stavia na tom, že Renault má s elektrickým pohonom bohaté skúsenosti. Vo veci je futuristický Trezor, teda akýsi Grand Tourer budúcnosti. Ten nemá len naznačiť budúce smerovanie značky po stránke dizajnu, ale ukazuje aj momentálne schopnosti v rámci výroby elektromobilu. Extrémne nízky, no zároveň široký dvojmiestny koncept sa pýši koeficientom odporu vzduchu len 0,22 a efektnými 21" diskami vpredu a 22" vzadu! Karoséria vyrobená do veľkej miery z uhlíkových vlákien zaručuje hmotnosť len 1600 kilogramov, avšak najväčšou fascináciou je jeho srdce atraktívne vyzerajúcej štúdie. O pohon sa totiž stará elektromotor, ktorý vznikol na základe technológii použitých vo Formule E, disponuje výkonom 260 kW / 350 koní, krútiacim momentom 380 N.m a nechýba ani systém rekuperácie kinetickej energie RESS. Akcelerácia na stovku mu trvá necelé 4 sekundy, to je však všetko čo vieme o rýchlostných parametroch, dokonca, Renault nepovedal ani slovo o dojazde či kapacite akumulátorov. V prípade tohto vozidla je to ale do veľkej miery bezpredmetné, lebo je jasné, že sériovej podoby sa s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy nedočkáme. To je škoda.

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk
5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk

 

Volkswagen I.D.

Najväčším lákadlom stánku značky Volkswagen v Paríži mal byť faceliftovaný Golf, no ani ten, i keď v podstate nič radikálne nemal predstavovať, nakoniec neprišiel. Obrovský koncern však ukázal niečo úplne nové, a v konečnom dôsledkom to s Golfom súvisí viac, než si vieme predstaviť. Elektrická štúdia I.D. totiž naznačuje veľmi blízku budúcnosť toho, akým smerom sa ikonický bestseller bude uberať. Hlavnou podstatou je nepochybne čistý elektrický pohon, ktorým sa má do roku 2025 pýšiť až 30 vozidiel v portfóliu značky. I.D. príde v sériovej podobe v roku 2020, Volkswagen otvorene hovorí o tom, že prinesie hneď viacero výkonnostných verzií, pričom ako dodáva, pôjde o pokračovanie tradícií značky, a teda má isť o cenovo veľmi dostupný elektromobil, ktorý tak radikálne zmení postoj ľudí na túto alternatívnu technológiu. Podriadený jej nebude ani dizajn, preto sa môžeme tešiť na estetický vydarený hatchback, čo ostatne dáva jasne najavo vystavovaná štúdia. V prípade koncepčného vyhotovenia sa o výhradne zadnú nápravu stará 170-koňový elektromobil, ktorý zabezpečí akceleráciu na stovku pod 8 sekúnd a najvyššiu rýchlosť 160 km/h. Okrem toho, zaujme i samotný dojazd, ktorý sa pohybuje v závislosti od používania na úrovni 400 až 600 kilometrov. Tieto parametre a vyššie spomenuté atribúty tak predpovedajú veľmi zaujímavý výsledok, počkajme si teda na to, aká bude naozaj realita. Volkswagen to ale s elektromobilmi myslí očividne veľmi vážne, čomu sa ale nedá vôbec čudovať.

5 prelomových elektrických noviniek, ktoré jasne naznačujú blízku budúcnosť automobilového priemyslu
Zdroj: www.motoringresearch.com

Anketa:
Ktorý z daných automobilov budúcnosti ťa zaujal najviac?
Citroën CXperience
Mercedes-Benz Generation EQ
Opel Ampera-e
Renault Trezor
Volkswagen I.D.
Citroën CXperience
11 %
98 Hlasov
Mercedes-Benz Generation EQ
19 %
175 Hlasov
Opel Ampera-e
8 %
72 Hlasov
Renault Trezor
53 %
484 Hlasov
Volkswagen I.D.
10 %
89 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia