V Prahe dokázal behom pár rokov Footshop hotové divy a dúfajme, že Bratislava ožije rovnakým spôsobom.
Časy kamenných obchodov a nákupných centier síce pomaly ale isto vytláča online market, no aj keď nakupovanie tenisiek je jednoduchšie ako kedy predtým, v tomto prípade je internet skôr prekážkou než výhodou. Ak totiž nechceš platiť resellerom prehnané sumy a rovnako sa nevyznáš ani do fungovania takzvaných bot-ov, pravdepodobne sa ti nepodarilo dostať ani k jednému z posledných Yeezy releasov. V podobných prípadoch si totiž nestačí len privstať a najlepším spôsobom, ako sa dá reálne dostať k páru vysnívaných tenisiek je tak kemping. Počet kvalitných predajcov tenisiek, ktorí majú pred obchodom pravidelne rady kemperov je u nás stále dosť biedny, a tak všetkých domácich sneakerheads určite poteší informácia o tom, že by sa to už onedlho malo zmeniť k lepšiemu. Footshop sa totiž rozhodol expandovať aj na Slovensko a už tento štvrtok sa chystá predstaviť na našej scéne pop up eventom, na ktorom určite nesmieš chýbať. Pri tejto príležitosti sme tak položili zopár otázok majiteľovi Footshopu, Petrovi Hajdučkovi:
Prevádzkovať obchod s teniskami je určite vysnívaným povolaním pre mnohých z našich čitateľov. Mohol by si nám priblížiť svoj bežný pracovný deň? Máš tenisky aj na raňajky?
Peter Hajduček: Prevádzkovať obchod s teniskami je skutočne vysnívané povolanie, ja som si ho vysníval už dávno a som s týmto životom veľmi spokojný. Teniskami začínam zvyčajne už pred raňajkami. Väčšinou ešte v posteli pozerám maily, čo u mňa pristáli od kolegov cez noc, pretože robíme výhradne len od 9 do 17 :))) Cez deň bývam veľmi rozlietaný, mám väčšinou 4-5 pracovných stretnutí a po večeroch sedím pri PC a dobieham online komunikáciu. Často nerozlišujem prácu a voľný čas - v skutočnosti je pre mňa práca naplnením súkromných snov a cieľov a naopak, vo voľnom čase dostávam mnoho nápadov pre firmu, takže je to všetko prepojené a hranica sa nedá presne vytýčiť.
Ako vnímaš vývoj sneaker kultúry u nás a vo svete. Čo ľudia podľa teba chcú a čo reálne nosia?
Peter Hajduček: Myslím si, že v Prahe sa to výrazne posunulo. Keď sme začínali, neboli žiadne sneaker eventy, nebola okolo sneakers taká komunita, nebola to tak zaujímavá téma. V poslednej dobe zaujímajú tenisky stále viac ľudí a to je dobre. Ešte prednedávnom to bolo dosť obmedzené na najznámejšie značky a modely - Nike Air Max, Vans Authentic, adidas Superstar apod. Veľmi ma teší, že si ľudia dnes našli cestu aj ku značkám ako je Asics, Karhu, Kangaroos, a pod. Myslím že nás ešte čaká kus práce, kým tu vybudujeme záujem aj o drahšie značky ako Y-3, Filling Pieces alebo Marco Lagana, no sme odhodlaní na tom pracovať. Na Slovensku je myslím situácia podobná ako pred pár rokmi v Prahe a mienime s tým čoskoro niečo spraviť.
Si zberateľ, sneakerhead alebo biznisman? Ako si sa vlastne dostal k teniskám?
Peter Hajduček: Povedal by som, že zo všetkého trochu. Za svoju silnú stránku považujem, že dokážem tieto veci kombinovať. Tenisky som mal rád od mala a učím sa byť aj biznismanom. Prešiel som si cez skateboarding, maľovanie, streetball, organizovanie rapových koncertov, online marketing, programovanie a štúdium podnikania a ekonómie. Footshop je pre mňa médium, cez ktoré si realizujem svoje súkromné sny. Na konci dňa však nikoho nezaujímajú moje splnené sny ak nemá na účte výplatu alebo nie je zaplatený nájom, takže je potrebné to vedieť skombinovať.
Momentálne patrí Footshop medzi najväčších predajcov sneakers v CZ a SK. Aká bola vaša cesta od roku 2011?
Peter Hajduček: Začali sme primárne so skateboardingom a značkami ako Osiris, Fallen, Habitat, ... Cez značku Supra sme začali vnímať lifestyle boty a bavilo nás to týmto smerom stále viac. Zlomové bolo získať značky Vans, adidas a neskôr Nike. Minulý rok sme mali jasný cieľ - priniesť k nám YEEZY a dropy z adidas Consortium. Myslím že voľba z pohľadu adidasu nebola jednoduchá. Naši konkurenti sú na trhu dlhšie, majú viac skúsenosti a obchodov. Ale myslím že naša pracovitosť a ambície sú tým, čo rozhodlo. A teraz robíme všetko preto, aby sme dokázali, že sa rozhodli správne. Minulý mesiac sme mali v Prahe shop-in-shop v Hamleys, najväčšom hračkárstve v Prahe. Chceli sme prvé detské YEEZY odpáliť ako sa patrí. A myslím, že nikto na svete tomu nedal viac snahy a kreativity ako my. A na tom si zakladám. Nedávno sme do Prahy priniesli aj značku Y-3, čo spravilo obrovskú radosť mne osobne, pretože to kupujem už dlhšie a som rád, že konečne môžem aj u nás.
Svoju pobočku máte zatiaľ len v Prahe no už onedlho by sa to malo zmeniť. Priblížiš nám aktuálne smerovanie Footshopu?
Peter Hajduček: Keď sa s niekým rozprávam o Bratislave, väčšinou sú ľudia ohľadom značiek a obchodov skeptickí. Spomínajú Parndorf, chýbajúcu komunitu, menšiu tržnú silu. Ničomu z toho neverím. Ja to vidím tak, že Bratislava zažíva obrovský progres. A že tu nie je komunita? Tá nebola ani v Prahe, kým sme tu nezačali robiť poriadne eventy a neponúkli ľuďom miesto, kde sa mohli združovať a baviť sa. Je to ako sliepka a vajce, jedno bez druhého nemôže byť, a my sme sa rozhodli spraviť prvý krok. Polovica našej firmy sú Slováci žijúci v Prahe. Úplne od začiatku máme aj slovenský web a bolo len otázkou času kedy spravíme kamenný obchod. Myslel som, že to bude už v 2015. Nakoniec nám to zabralo viac času, ale o to spokojnejší som s výsledkom - máme skvelého manažéra, výborne miesto a projekt obchodu.
Ako funguje tím Footshopu?
Peter Hajduček: S otvorením kamenného obchodu sme začali rýchlo rásť. Za posledný rok sme nabrali 40 ľudí. Ešte stále však nemáme pracovnú dobu, nemáme firemné štruktúry a na teambuildingu sa meníme na opité zvery so mnou na čele. Väčšinou sú to veľmi mladí ľudia, ktorí predtým nikde nepracovali. Pri výbere nepozeráme na tituly, životopisy apod - ide hlavne o to nech je to slušný, samostatný a zodpovedný človek, ktorý vie čo chce robiť a chápe o čo sa s Footshopom snažíme. Ostatné sa môže každý rýchlo naučiť.
Vieme, že presné počty predaných párov sú firemným tajomstvom, no koľko tenisiek sa u vás zhruba otočí za mesiac? Objednávajú aj ľudia z iných krajín ako CZ a SK?
Peter Hajduček: Predávame v obchode stovky a na webe tisíce párov mesačne. Na sklade máme desiatky tisíc párov. Točíme výrazne viac noviniek, špecialitiek v malom množstve a máme aj zopár evergreenov. Výrazne dominuje Česko a Slovensko, ale vďaka jazykovej univerzálnosti Instagramu a iných sociálnych sietí sa dostávame aj do zahraničia. Keď na Instagram postneš fotku s NMD a dáš hashtag #adidas, hovorí to všetkými jazykmi. Takže sa ozývajú ľudia aj zo zahraničia. A my im chceme ísť naproti. Cítim sa byť viac Európanom ako Slovákom.
Aké tenisky nosíš ty?
Peter Hajduček: Obúvam všetko možné, rád si skúšam nové modely a značky. Čo sa u mňa opakuje najviac sú Y-3, adidas Ultra Boost a Nike Air Max 95. Už teraz sa teším na Nike Air Max 97, snáď sa budúci rok nejaké objavia. Veľmi si cením Nike Cortez OG ala Forrest Gump, rôzne Vault by Vans, adidas Tubular Doom - tie v spolupráci s KITH aj SF, ku ktorým sme s Born Bane spravili malú kolekciu oblečenia a pekné video. Chcel by som mať viac YEEZY, ale nebol som veľmi úspešný v raffle, tak som v tomto smere zatiaľ dosť obmedzený :)
Už tento štvrtok, 8. septembra, sa koná pop up event v Bratislave. Aký je teda ďalší osud novej prevádzky?
Peter Hajduček: Event sme začali plánovať dosť neskoro, pretože sme dlho naťahovali podpísanie zmluvy kvôli právnym blbostiam. Nakoniec to dopadlo a rozhodli sme sa priestor predstaviť ľuďom. Nemôžeme však dlho odkladať a plánovať, pretože sa musíme pustiť do výstavby obchodu. A aby som povedal pravdu, detaily stále ladíme. Čo je už isté, že tam budú Mutants a DJ Grimaso, ukážeme návrhy obchodu, ktoré sme nakoniec nezvolili, užijeme si hudbu s drinkami od RedBullu a dobré jedlo. Podstatou eventu je ukázať že sme konečne tu, že máme reálny priestor a zvedavcom ho chceme predstaviť osobne. Ja mám z neho obrovskú radosť - má pre mňa ten správny vibe, je výrazne väčší ako ten v Prahe, má skvelé výlohy a dobrú polohu v meste. A hlavne na evente budú dobrí ľudia a dobrá nálada, a preto tam nesmieš chýbať ani ty!