Obstojí tím mutantov v boji s apokalypsou a s kritikmi?

Je X-Men: Apocalypse dôstojným nasledovníkom Days of the Future Past alebo predpovedanou katastrofou?  (Recenzia)
28
Peter L.
20. máj 2016, 12:02

Peter L.
20. máj 2016, 12:02

Ľudstvo malo odjakživa tendenciu nasledovať vodcov. Či už bola dôvodom sympatizácia s ideológiou skrývajúcou sa za ich vládou alebo strach zo sily a smrti, vláda jednotlivca bola vždy nebezpečná. Čo sa môže stať, keď sa všetka sila kumuluje v rukách jednotlivca? V histórii sme to zažili už mnohokrát, no zdá sa, že sme nepoučiteľní. Touto otázkou sa rozhodol zaoberať aj režisér Bryan Singer vo svojom štvrtom projekte spätého s X-Men s podtitulom Apocalypse. Po zmiešaných pocitoch z trailerov a nie práve najpriaznivejšom prijatí kritikov som do sály vchádzal trochu skeptický, avšak stále s vierou v Singerove schopnosti, ktoré nám zatial priniesli tie najžiarivejšie príspevky do série.

Zdroj: 20th Century Fox

Ak si pamätáte na potitulkovú scénu z Days of the Future Past, asi vás neprekvapí, že snímka nás v úvode vezme do starovekého Egypta. Sekvencia nám má za úlohu priblížiť antagonistu a pôvod jeho sily. Apocalypse je najstarší žijúci mutant. Počas svojho života ovládol mnoho schopností, čo z neho robí nielen najstaršieho, ale aj najsilnejšieho žijúceho jedinca, ktorý bol Egypťanmi uctievaný ako boh. Moc však produkuje aj nepriateľov.

Jednou z najsilnejších stránok filmu je scenár. Pri počte postáv, ktoré sme mohli vidieť na posteroch, v traileroch a filmových novinkách je obdivuhodné, ako sa scenáristi vyhrali s jednotlivými dejovými linkami a ako do seba všetko zapadá. Napriek tomu, že vám snímka v úvode predstavuje jednu novú postavu za druhou, nikdy sa necítite stratení a ste schopní bez záťaže užívať si dej. Režisér taktiež rozumie svojmu remeslu a kormidlo drží pevne v rukách. Avšak obe zložky, scenár aj réžia, majú aj negatívne stránky. Singer napriek dobre odvedenej práci stráca nápady. Svieža réžia z Days of the Future Past je fuč, Apocalypse je len štandardná rutina. Film začiatkom druhej polovice stráca na tempe a začal som pociťovať každú minútu ubehnutého času. Nieže by som sa pri snímke nudil, no všetko sa mi zdalo známe, akoby som to už niekde videl.

Zdroj: 20th Century Fox

Kvitujem odvahu postaviť do centra diania mladých hercov. Dej sa totiž prvýkrát netočí vyložene okolo overených postáv Magneta, Xaviera alebo Wolverina. V úvode, ako už bolo spomínané, je divákom v excelentnej scéne predstavený mladý Scott Summers (Tye Sheridan). Toho stretneme v momente, keď sa u neho začnú prejavovať jeho schopnosti. Po menšom incidente sa ho ujme starší brat, Alex aka Havoc (Lucas Till, ktorého sme videli vo First Class a DOFP) a dovedie ho do školy pre nadané deti. Tam doslova narazí na mladú Jean Grey (Sophie Turner známa pre stvárnenie Sansy z Game of Thrones). Obidvaja herci odviedli veľmi kvalitnú prácu, pričom im pomohol veľmi dobre napísaný materiál. Scott Summers konečne nie je uplakaný chlap známy z prvej X-Men trilógie. Od začiatku rebeluje a stavia sa do úlohy lídra, čo sa určite oplatí v ďalších pokračovaniach ságy. V komiksoch bol totiž Scott na čele X-Men vždy počas Xavierovej neprítomnosti a v tejto inkarnácii má rozhodne potenciál to dosiahnuť. Sophie Turner ma napriek počiatočným obavám tiež presvedčila o svojich kvalitách a myslím, že v súvislosti s jej postavou sa máme v budúcnosti ešte na čo tešiť (žeby Dark Phoenix sága dostala druhú šancu?).

Zdroj: 20th Century Fox

Spomedzi dejových liniek však najviac vyčnieva tá Magnetova. Je najpútavejšia a emocionálne najvypätejšia. Prezrádzať o nej čokoľvek nemá zmysel, len by som vás pripravil o zážitok, avšak garantujem vám, že minimálne počas jednej scény budete na plátno pozerať s otvorenými ústami cítiac Erikovu bolesť. Michael Fassbender opäť dokázal, že patrí medzi elitu Hollywoodu. Jeho príbeh však nebol patrične ukončený, preto by som bol veľmi nahnevaný, ak by sa v ďalšom pokračovaní už neobjavil. Jeho proťajšok, James McAvoy v úlohe Profesora X, sa tiež nenechal zahanbiť. Napriek tomu, že scenár mu nedal možnosť zažiariť tak, ako v Days of the Future Past, mal vo filme výborné scény a najmä v úvode uvoľňoval temnú atmosféru navodenú introm.

Zdroj: 20th Century Fox

Jennifer Lawrence v úlohe Raven stratila centrálnu pozíciu nadobudnutú v dvoch predošlých častiach a odviedla svoj štandard. Jej dialógom však v poslednej tretine chýbala potrebná údernosť. Neviem či je to možné prisúdiť herečke alebo scenáristom. V dôsledku tohto nedostatku trpí aj chémia medzi ňou a Magnetom a ich (prakticky jediná spoločná) scéna vyznieva doprázdna. Za zmienku stojí aj mladý Kodi Smit-McPhee v úlohe Nightcrawlera. Choreografie jeho súbojov boli nápadité a efekty veľmi presvedčivé. Postava si dokázala urobiť srandu sama zo seba, preto viackrát pôsobila ako komediálne odľahčenie v ponurej atmosfére filmu.

Tak isto pôsobil aj Quicksilver. Ak ste si užili jeho scénu v jedálni Pentagonu z minulého dielu, scénu v Apocalypse budete milovať. Nepostráda nápad, je veľmi vtipná, mnohokrát napínavá a hlavne o dosť dlhšia ako v prípade Days of the Future Past. Jeho dejová linka ale mohla byť popravde omnoho zaujímavejšia, ak by scenáristi mali odvahu zahryznúť sa do jeho vzťahu s Magnetom, ktorý je tak veľmi naznačovaný. Snáď sa v tomto prípade scenáristi viac zakusnú do komiksovej predlohy.

Zdroj: 20th Century Fox

Špeciálne efekty, ktoré by si najmä v poslednej tretine zaslúžili naozaj zopár dní práce navyše vnímam ako obrovskú slabinu. V dobe, keď deštrukciu sveta vidíme v každom druhom letnom blockbusteri, by mohla byť uveriteľnejšia a napínavejšia. Vedomie, že sa pozeráme na zelené plátno na napätí nepridáva. Deštrukcia sa odohrávala na celej planéte, avšak divák bol iba svedkom boja mutantov. Nemali sme možnosť zhliadnuť žiadnych obyčajných ľudí a ich reakciu na nadchádzajúcu apokalypsu, čo trošku znižovalo stávky.

Zdroj: 20th Century Fox

Apocalypse bol dobrým, avšak dvojdimenzionálnym záporákom. Prítomnosť Oscara Isaaca bola bezprecedentná a hrozivá. Motiváciou mu však bola iba vlastná chamtivosť, ego a presvedčenie, že svet podľa jeho predstáv by bol ten najlepší. Postava postrádala tretí rozmer, možno trocha ľudskosti, ktorá by nás donútila dívať sa na svet očami Apocalypsa a pochopiť tak jeho víziu. Jediný spomedzi jeho štyroch jazdcov, ktorý mal reálny účel bol Magneto. Storm, Psylocke a Archangel boli odbité postavy, bez ktorých by sa snímka naozaj zaobišla. Samozrejme, nebola by tam symbolika štyroch jazdcov, avšak v tomto prípade boli do snímky vtiesnený na úkor času ostatných postáv.

Celkovo však ide o hodnotný príspevok do ságy X-Men. V podstate pôsobil ako "origin story" X-Men, ktorých sme mohli vidieť na začiatku prvého filmu z roku 2000. Kvalitatívne na Days of the Future Past či na First Class nedosiahne, no od menej kvalitných The Last Stand alebo X-Men Origins: Wolverine to má ďaleko. Ak ste fanúšikmi série, určite odporúčam navštíviť kino. Myslím si, že sklamanie, ktoré veštila väčšina kritikov sa zďaleka nekoná s Singerovi by som s pokojným svedomím dal v úlohe režiséra ďalšiu šancu. 7,5/10

0/10
Rozhovory o nízkom libide, fotky bývalých frajeriek a trápne ticho. Mladí Slováci nám povedali o najhorších rande svojho života
Sex & Porno 7