Sklamanie roka, akčná komiksovka či digi bordel? Batman v Superman je všetkým, len nie tým, čím by mal byť (Recenzia)

Po nekonečnom čakaní sme sa konečne dočkali. Či čakanie stálo za to sa dozviete v obsiahlej recenzii.

Peter L.
25. marec 2016, 11:35
Čas čítania: 5:07

99

Tak to konečne prišlo. Od oficiálneho, úžasného a napínavého oznámenia na Comic Cone prešli 3 roky. Nasledujúce mesiace bola celá planéta (teda aspoň tí, ktorí podobné udalosti aktívne sledujú) v napätí, koho Warneri obsadia do úlohy Temného Rytiera. Na plecia si vzali obrovské bremeno, keďže obsadzovať legendárnu úlohu iba zopár rokov po všeobecne zbožňovanej Nolanovej trilógii a Baleovom stvárnení Batmana chcelo odvahu a hlavne šťastnú ruku pri výbere herca. Od obsadenia Afflecka prešli zhruba 2 roky a my sa konečne môžeme pozrieť na to, ako to dopadlo.

Po zjavení loga Warner a DC sme mali možnosť pozorovať príbeh mladého Bruca Wayna a jeho rodičov, zatiaľ čo v pozadí bežali úvodné titulky. Sekvencia efektívne zhrnula origin story, ktorú už snáď každý pozná a mohli sme sa posunúť ďalej v deji. Hneď v úvode sme vrhnutí do Metropolisu zmietaného bojom zo záveru Man of Steel. Tentokrát sa na neho však pozeráme očami Bruca Wayna, čoby majiteľa Wayne Tower, v ktorej sa v momente súboja nachádzajú stovky ľudí. Musím sa priznať, že už od úvodu som nevnímal Afflecka ako herca. Videl som len milionárskeho playboya Bruca Wayna a Batmana. Kontroverzia, ktorou bol jeho casting obklopený, nemala od začiatku zmysel. Obecenstvo súdilo jeho súčasné schopnosti podľa prešľapov, ktoré Ben urobil viac ako 10 rokov dozadu. Myslím, že niejeden pochybovač si už po prvých minútach vydýchol, odfajkol si Bena v svojom zozname a nerušene sledoval film ďalej.

Wayne Tower sa pod nátlakom súboja zrúti, pričom sa v nej stále nachádzajú ľudia a vy cítite hnev, ktorý sa vlieva do Batmanovho srdca. Niekto si to odnesie. Ak existuje čo i len malá šanca, že Superman môže byť pre ľudstvo nebezpečný, Batman musí túto hrozbu eliminovať. Samotný dej filmu sa ale odohráva 18 mesiacov po deštrukcii mesta. Metropolis je už zrekonštruovaný a v jeho centre stojí pomník uctievajúci si Muža z Ocele a jeho zásluhy pri záchrane planéty. Niektorí Supermana uznávajú ako Boha, iní ho nenávidia. Snímka sa snaží nastoliť filozofické otázky, či je potrebné, aby Boh pochodoval medzi ľuďmi, či je milosrdný alebo všemohúci a podobne. Chvíľami sa mu to aj darí a možno sa nie jeden divák zamyslí, čo by bolo keby. Problémom však je, že ak začnete pri tomto filme rozmýšľať, bude vás to stáť zopár bodov z hodnotenia.

Po výborne zvládnutej úvodnej pasáži a vykreslení Batmanovej motivácie totižto nasleduje približne hodina scenáristického a režijného chaosu. Pôvodne mal film stanovený dátum premiéry na august 2015. Z toho sa presunul na marec 2016 a medzitým ho mali akcionári Warner Bros. možnosť zhliadnuť. Snímka údajne zožala standing ovation, no zvesti po svojej skúsenosti nie tak celkom dôverujem. Nemyslím si, že niekto s triezvym pohľadom na film, môže to, čo sa odohrávalo na plátne, považovať za dobré rozprávanie príbehu. Snímka toho chce povedať strašne veľa, no scenáristi nezvolili dobrú techniku.

Dej skáče z príbehovej línie jednej postavy k postave druhej v dôsledku čoho je divákova pozornosť roztrúsená. V momente, keď vás daná línia zaujme, ste z nej vytrhnutí a stále začínate niečo nové. Rozprávanie je teda veľmi nesúvislé, čo ma po sústredenej réžii a scenári Man of Steel zaráža. Až v momente, keď sa príbehy začnú zlievať dokopy, snímka opäť začne dávať zmysel a divák sa začne opäť cíti zainteresovaný. To už sa ale nachádzame v úvode tretieho aktu, čo nás ale necháva s dvomi tretinami zle zrežírovanej, zostrihanej a napísanej stopáže. Okrem toho celé rozprávanie prerušujú snové pasáže, ktoré nemajú za úlohu nič iné, len nastaviť smer príbehu smerom k Justice League a to celkový dojem z Batman v Superman ako jednoliateho celku len kazí.

Nejeden fanúšik komiksových alebo akčných filmov si však prišiel vychutnať hlavne poriadny boj. Tu vám Batman v Superman vyjde v ústrety vo všetkých možných smeroch. Súboj Batmana so Supermanom je (až na niektoré chvíle a jeden WTF moment) zvládnutý s prehľadom Snyderovi vlastným. Pochutnáte si na skvelej choreografii, bezchybných efektoch a originálnych nápadoch. Súboj Batmana proti jeho nepriateľom je všetkým tým, po čom každý fanúšik komiksu vo svojom mokrom sne túžil. Temný Rytier je neľútostný (ale je to v poriadku, v mnohých komiksoch robil horšie veci, než len zabíjal) aj za využitia svojich technických hračiek. Človek, ktorý hral čo i len jednu hru zo série Arkham, sa bude pri ich využívaní len blažene usmievať. Oblek vyzerá bezchybne, či už v akcii alebo staticky a hlavne plní svoj účel. Opomenúť nemôžeme ani Affleckovu fyzičku. Coolový oblek bolo treba aj niečím vyplniť, a tak tu máme doteraz najväčšieho Batmana a zločinci z Gothamu sa teda majú naozaj čoho obávať.

Keďže jeden z trailerov nám vyzradil aj prítomnosť Doomsdaya, jeho prítomnosť vo filme neopomeniem. Musím povedať, že napriek vzhľadu prerastenej ninja korytnačky sa na súboj veľmi dobre pozeralo, a to najmä po nástupe Wonder Woman. Napriek tomu sa nedá vyhnúť pocitu, že súboj je tam vtlačený iba za účelom zostavenia Justice League (o tomto si povieme viac v najbližších dňoch) a nepôsobí organicky. Je to presne moment, kedy vchádza na scénu Diana Prince aka Wonder Woman vo svojej plnej kráse. Postava sa na plátne vyskytuje tu a tam počas celej stopáže filmu. Obsadenia Gal Gadot som sa bál asi najviac. Keď som sa dozvedel, že herečka/modelka známa pre svoj vzhľad a herecké schopnosti porovnateľné s kusom dreva bola obsadená do úlohy najikonickejšej ženskej superhrdinky, na chvíľu sa mi zastavilo srdce. S radosťou vám ale musím oznámiť, že úloha jej (celkom) sadla. S Brucom si skrížia cesty pri niekoľkých príležitostiach, jej postava je tajomná a vždy som o nej chcel vedieť o čosi viac. V skratke, na jej sólovku sa už dosť teším

Jesse Eisenberg v úlohe Lexa Luthora je presne taký, akého sme ho čakali. Predstavte si Marka Zuckerberga z filmu The Social Network s trošku temnejším charakterom. Pre účely filmu to stačilo, no do dejín sa určite nezapíše. Má podobnú agendu ako Batman - chce zastaviť Supermana. Jeho konaniu po väčšinu času chýba motivácia. Tá je zhrnutá do dvoch viet, no nesedí k charakteru, ktorý ste doteraz mali šancu sledovať. V konečnom dôsledku svoju úlohu ale splnil. Ďalšou vedľajšou postavou hodnou zmienky je Alfred, ktorého tentokrát stvárnil Jeremy Irons a je presne taký, v akého sme dúfali. Alfred je sarkastický a hlavne nie je len komorník, no Batmanovi asistuje v boji so zločinom.

Henrymu Cavillovi úloha Supermana sadla asi tak, ako jeho kostým. Je mu ušitá na mieru a podľa môjho názoru, pri všetkej úcte k Christopherovi Reevovi, ide o nejlepšiu inkarnáciu tohto superhrdinu. S Clarkom nie je všetko čierno-biele a vidí, ako svet môže skorumpovať aj dobrých ľudí. Sám s tým bojuje, spochybňuje zmysel svojej misie a hľadá si na tomto svete svoje miesto. Jeho oporou v hľadaní je Lois Laneová, ktorej úlohu si už druhýkrát strihla Amy Adams a opäť to zvládla s prehľadom. Najväčším problémom je fakt, že aj keď je BvS plné kvalitných hercov, nemajú vlastne veľmi čo hrať.

V balení máme teda veľa skvelých nápadov, dobré myšlienky, obstojný príbeh, dobré herecké výkony a zopár epických momentov. Toto celé je ale nešťastne ovplyvnené zle napísaným scenárom, vyložene zlou réžiou v prvých dvoch tretinách filmu, nezmyselnými momentmi (napr. „Martha“ moment, pre tých, ktorí to už videli) a obťažujúcimi snovými pasážami. Niekde som počul alebo čítal myšlienku, ktorá sa dá veľmi dobre aplikovať na tento film ako časť súčasného trendu filmových zdieľaných vesmírov: jedna z vecí, prečo Deadpool fungoval tak dokonale je tá, že sa nesnažil byť časťou žiadneho celku, chcel len rozpovedať svoj príbeh a v tom uspel na jednotku. Z Batman v Superman som mal v mnohom pocit, akoby to bola epizóda zo seriálu, ktorého ďalšieho dielu sa dočkám až o dva roky.

Fanúšik komiksov si môže prirátať bodík navyše, keďže pri niektorých momentoch ako vystrihnutých zo strán predlohy vám srdce poskočí radosťou. Teraz ale hodnotím film samotný a tomu s čistým svedomím nemôžem udeliť viac, ako 6/10.

0/10
0